IPPP3/443-566/11-2/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-566/11-2/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 13 kwietnia 2011 r. (data wpływu 13 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku dla sprzedawanego towaru - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku dla sprzedawanego towaru.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest autoryzowanym dystrybutorem spółki P., dokonuje zakupu towaru pod nazwą AdBlue i sprzedaje zgodnie z przeznaczeniem do technologii oczyszczania spalin. Zakupy dokonywane są w ilościach autocysternowych, czyli po 12 lub 24 tony jednorazowo. Spółka P. produkuje 32,5% roztwór mocznika pod nazwą handlową AdBlue, znajdujący zastosowanie w technologii oczyszczania spalin w silnikach Diesla jako źródło amoniaku - reduktora tlenku azotu. Może być również stosowany jako nawóz, ale ze względu na podwyższoną czystość i wysoką cenę używany jest wyłącznie do ww. celów (tz.w technologii oczyszczania spalin). Jest to produkt wysokiej czystości, bez dodatków substancji obcych. Produkt ten zawiera 46,6% azotu w suchej masie.

Urząd Statystyczny w Łodzi sklasyfikował ww. produkt w grupie 24.15.30-13.00 zgodnie z PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dn. 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr.42 poz. 264 z późn. zm.), stosowaną nadal do celów podatkowych, oraz w grupie 20.15.31.0 - zgodnie z zasadami metodycznymi PKWiU wprowadzonymi rozporządzeniem Rady Ministrów z dn. 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

W dniu 15 listopada 2010 r. ww. spółka P. wystąpiła do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Biuro Informacji Podatkowej w Płocku z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej dot. zastosowania obniżonej stawki podatkowej na ww. produkt do 7% wynikającej z załącznika nr 3 do ustawy z dn. 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 11/2004 z późn. zm.). W dniu 7 lutego 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej wydał interpretację indywidualną nr IPPP3/443-1115/10-2/KT potwierdzającą możliwość zastosowania obniżonej stawki VAT do 7% - obecnie 8%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Spółka może stosować obniżoną stawkę VAT 8% w przypadku dalszej odsprzedaży całości lub części towaru w autocysternie.

2.

Czy Spółka może stosować obniżoną stawkę VAT do 8% w przypadku konfekcjonowania i odsprzedaży AdBlue w opakowaniach o poj. 5, 20, 30, 60, 200 i 1000L.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy w ww. przypadkach Spółka może stosować obniżoną stawkę VAT do 8%, ponieważ nie zmienia się przeznaczenie towaru, a zmienia się tylko poj. opakowania, co ułatwia sprzedaż towaru do finalnego odbiorcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dalej zwanej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również pozostałe czynności wymienione w tym przepisie.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do treści obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Należy zauważyć, że prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług.

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach statystycznych. Organy podatkowe nie są zatem uprawnione do dokonywania klasyfikacji statystycznej wyrobów i usług.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 wskazanej ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże na podstawie art. 146a ustawy, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednocześnie, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak, stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Natomiast przepis art. 146a pkt 2 ustawy stanowi, iż w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, będącym wykazem towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (z uwzględnieniem ww. przepisu art. 146a pkt 2 ustawy), pod pozycją 59 wymieniono produkty sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 20.15.3, tj. "nawozy azotowe mineralne, z wyłączeniem cyjanamidu wapnia".

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca dokonuje zakupu towaru pod nazwą handlową AdBlue u producenta, którego jest autoryzowanym dystrybutorem, a następnie sprzedaje ten towar zgodnie z jego przeznaczeniem do technologii oczyszczania spalin. Zakupy dokonywane są w ilościach autocysternowych, po 12 lub 24 tony jednorazowo. Produkt ten to 32,5% roztwór mocznika, znajdujący zastosowanie w technologii oczyszczania spalin w silnikach Diesla jako źródło amoniaku - reduktora tlenku azotu. Może być również stosowany jako nawóz, ale ze względu na podwyższoną czystość i wysoką cenę używany jest wyłącznie do ww. celów (tzn. w technologii oczyszczania spalin). Jest to produkt wysokiej czystości, bez dodatków substancji obcych. Produkt ten zawiera 46,6% azotu w suchej masie.

Spółka, w oparciu o opinię Urzędu Statystycznego w Łodzi, klasyfikuje ww. produkt w grupie 20.15.31.0 - zgodnie z zasadami metodycznymi PKWiU wprowadzonymi rozporządzeniem Rady Ministrów z dn. 29 października 2008 r.

Biorąc zatem pod uwagę powołane przepisy prawa oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę opis sprawy, w szczególności wskazaną klasyfikację stosowaną przez Spółkę do towaru będącego przedmiotem zapytania, stwierdzić należy, że sprzedaż produktów mieszczących się w grupowaniu 20.15.31.0 PKWiU ("mocznik") - jako wymienionych pod pozycją 59 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług - podlega opodatkowaniu obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8%. Wykluczeniu z powyższego prawa do zastosowania preferencyjnej stawki podatku podlega jedynie cyjanamid wapnia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl