IPPP3/443-565/14-3/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 września 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-565/14-3/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2014 r. (data wpływu 16 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia:

* usługi doradztwa zawodowego - jest nieprawidłowe,

* usługi prowadzenia zajęć dydaktycznych - jest nieprawidłowe,

* usługi przeprowadzenia staży absolwenckich - jest nieprawidłowe,

* usługi mentoringu kół naukowych - jest nieprawidłowe,

* przygotowania i przeprowadzenia spotkań grup studentów z praktykami biznesu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług dla studentów i absolwentów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest niepubliczną szkołą wyższą, działającą na podstawie ustawy z 21 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365). Uczelnia aktualnie realizuje projekt "Rozwój potencjału Szkoły Wyższej poprzez dostosowanie oferty edukacyjnej do potrzeb rynku pracy i gospodarki opartej na wiedzy" (zwany dalej "Projektem") współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego funduszu Społecznego (Program Operacyjny Kapitał Ludzki). Uczelnia otrzymuje 100% środków na finansowanie projektu, z czego 85% pochodzi ze środków europejskich, a 15% z dotacji celowej z budżetu państwa.

Jednym z działań projektowych jest kompleksowy program lepszego przygotowania studentów i absolwentów do wejścia na rynek pracy, polegający m.in. na organizowaniu szkoleń i innych działań opisanych poniżej. Udział w nich biorą studenci Uczelni studiów stacjonarnych i niestacjonarnych pierwszego i drugiego stopnia oraz absolwenci Uczelni (nie dłużej jednak niż w okresie do 6-ciu miesięcy po zakończeniu studiów i obronie pracy magisterskiej lub licencjackiej).

Szkolenia i inne działania są organizowane jako zajęcia dodatkowe, nie objęte programem studiów (za wyjątkiem działań dotyczących nowych kierunków studiów - Wzornictwa i Grafiki), Udział w nich dla uczestników jest bezpłatny. Niektóre czynności związane z realizacją Projektu Uczelnia realizuje w oparciu o umowy zawarte z kontrahentami - podmiotami zewnętrznymi, wyłonionymi zgodnie z zasadami obowiązującymi w projektach POKL.

Zlecane działania mają charakter typowo szkoleniowy bądź też są formami podobnymi. Należą do nich: (a) doradztwo zawodowe, (b) nowy kierunek Wzornictwo, (c) nowy kierunek Grafika, (d) staże (e) Mentoring kół naukowych oraz (f) Forum Transferu Wiedzy.

Poniżej przedstawiony zostanie opis wymienionych działań wraz ze wskazaniem jakie czynności w ramach poszczególnych działań są lub będą wykonywane przez podmioty zewnętrzne (czyli podwykonawców).

a. Doradztwo zawodowe

Działanie to ma na celu określenie i poznanie potencjału zawodowego studentów oraz ich predyspozycji i preferencji zawodowych. Działanie to będzie polegało na przeprowadzenie doradztwa zawodowego przez specjalistów (w formie indywidualnych konsultacji studenta/absolwenta z doradcą) oraz na przeprowadzeniu badań diagnostycznych za pomocą tzw. Wielowymiarowych Kwestionariuszy Preferencji Zawodowych.

Czynnościami zleconymi podmiotom zewnętrznym będzie przeprowadzenie doradztwa zawodowego, w tym przeprowadzenie badań przy użyciu kwestionariuszy preferencji zawodowych.

b. Nowy kierunek Wzornictwo

Działanie to ma na celu utworzenie nowego kierunku studiów: Wzornictwa (School of Form). Pierwsi studenci rozpoczęli zajęcia w roku akademickim 2011/2012. Studia stacjonarne I stopnia trwają cztery lata, a po ich ukończeniu absolwenci uzyskają tytuł licencjata Szkoły Wyższej. Uruchomienie tego kierunku studiów ma na celu przygotowanie studentów do wykonywania tego zawodu i jest odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku pracy na tego typu specjalistów.

Studenci mogą kształcić się w następujących specjalnościach: Domestic design, Industrial design, Communication design oraz Fashion design.

Czynnościami zleconymi podmiotom zewnętrznym będzie prowadzenie zajęć dydaktycznych na opisanym wyżej kierunku studiów.

c. Nowy kierunek Grafika

Działanie to ma na celu utworzenie nowego kierunku studiów. Zajęcia prowadzone są w Wydziale Zamiejscowym. Uruchomienie tego kierunku jest odpowiedzią na wymagania dynamicznie rozwijającego się rynku pracy. Pracodawcy poszukują bowiem osób kompetentnych w kompleksowo pojętej obsłudze projektowania graficznego, które odgrywa coraz większą rolę w komunikacji współczesnego społeczeństwa. Studia I stopnia prowadzone są w trybie stacjonarnym i niestacjonarnym. Studia zakładają nabywanie praktycznych kompetencji dlatego większość zajęć odbywać się będzie w formie warsztatów w pracowniach: pracownia plastyczna, studio fotograficzne, pracownia neuropsychologiczna, laboratoria komputerowe. W ramach kierunku Grafika oferowane są dwie specjalności: reklama i design oraz komunikacja wizualna.

Czynnościami zleconymi podmiotom zewnętrznym będzie prowadzenie zajęć dydaktycznych na opisanym wyżej kierunku studiów.

d. Staże absolwenckie.

Działanie to obejmuje przeprowadzenie staży absolwenckich po ukończeniu studiów. Staże będą stanowiły formę premii za dobre wyniki w nauce. Staż będzie realizowany w ciągu 3 miesięcy w pełnym wymiarze czasu pracy. Organizacją formalną stażu, wyszukaniem miejsca stażu i skierowaniem absolwenta na staż zajmuje się Wnioskodawca. Miejscami odbywania staży w zależności od kierunku studiów będą podmioty zewnętrzne: agencje reklamowe, wydawnictwa, domy mediowe, działy marketingu firm, działy rozwoju produktu, wydawnictwa prasowe, agencje kreatywne, studia designerskie, prasa, radio, telewizja. Podczas staży, pracując w grupach nad konkretnym projektem, absolwenci nabywają konkretne umiejętności niezbędne dla pracy w danej branży. Pieczę nad absolwentami w poszczególnych firmach będą sprawowali tzw. opiekunowie stażystów, których głównym obowiązkiem będzie nadzorowanie pracy stażysty oraz udzielenie mu wsparcia merytorycznego w trakcie stażu, a także przekazanie wiedzy niezbędnej do wykonywania pracy na określonym stanowisku.

Czynnościami zleconymi podmiotom zewnętrznym będzie zapewnienie opisanej wyżej opieki dla stażystów.

e. Mentoring kół naukowych

Działanie to polega na odbyciu szeregu spotkań członków studenckich kół naukowych z mentorem - ekspertem biznesowym z min. 3-letnim doświadczeniem w danej branży. Celem tego działania jest rozwój umiejętności pracy zespołowej, projektowej, kreatywności w zakresie inwencji w łączeniu nauki i biznesu, będzie przekazanie wiedzy praktycznej, wsparcie kół naukowych w ramach nowych przedsięwzięć, wskazanie możliwości rozwoju. Nabycie tych umiejętności/kompetencji ma ułatwić w przyszłości znalezienie zatrudnienia przez uczestników. Prowadzone jest w następujących obszarach tematycznych: Psychologia kliniczna, Komunikacja marketingowa, HR, Dziennikarsko-językoznawcze, badania, kulturoznawstwo w praktyce, politologia i stosunki międzynarodowe w praktyce.

Wsparcie polega na mentoringu, dotyczy praktycznych zastosowań nauki w biznesie. Efektem będzie opracowany projekt/koncept przez członków koła. Każde z wybranych kół naukowych uzyskuje wsparcie w ramach mentoringu w wymiarze 30 godzin w każdym roku akademickim. Do podstawowych obowiązków mentora/mentorki należy: opracowanie sylabusu, przygotowanie merytoryczne materiałów dla uczestników, przeprowadzenie mentoringu, przygotowanie i przeprowadzenie testów wiedzy dla uczestników mentoringu, wspólnie z grupą koła naukowego wypracowanie projektu dokumentującego pracę grupy mentoringowej.

Czynnościami zleconymi podmiotom zewnętrznym będzie przeprowadzenie mentoringu polegającego na: opracowaniu sylabusu, przygotowaniu merytorycznym materiałów dla uczestników, przeprowadzenie mentoringu, przygotowanie i przeprowadzenie testów wiedzy dla uczestników mentoringu, wypracowanie wspólnie z grupą koła naukowego projektu dokumentującego pracę grupy mentoringowej.

f. Forum Transferu Wiedzy

Działanie to polega na przeprowadzeniu 1,5-godzinnych spotkań 20-osobowych grup studentów z praktykami biznesu z dziedzin adekwatnych do wszystkich kierunków studiów prowadzonych na Uczelni. Spotkania obejmują: wykład tematyczny eksperta, dyskusję panelową, możliwość indywidualnych rozmów,

Do obowiązków prelegenta należy przygotowanie i przeprowadzenie dla studentów spotkania (prelekcji) dotyczącego zawodów, profesji, rodzajów działalności i możliwych dróg realizacji karier zawodowych zbieżnych z kierunkami ich studiów oraz omówienie zastosowania nauki w gospodarce. Prelegenci są doświadczonymi praktykami/specjalistami posiadającymi co najmniej 3-letnie doświadczenie w danej branży. Celem Forum Transferu Wiedzy jest przede wszystkim uzyskanie informacji umożliwiających studentom wybór adekwatnej ścieżki zawodowej, a także networking, nawiązywanie współpracy, propagowanie dorobku naukowego w środowisku biznesowym i ich możliwości wykorzystania w praktyce, umożliwianie młodym przedsiębiorcom czerpania z doświadczeń innych.

Czynnościami zleconymi podmiotom zewnętrznym będzie przygotowanie i przeprowadzenie dla studentów spotkania (prelekcji) dotyczącego zawodów, profesji, rodzajów działalności i możliwych dróg realizacji karier zawodowych zbieżnych z kierunkami ich studiów oraz omówienie zastosowania nauki w gospodarce.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Przeważająca część osiąganych przez niego przychodów dotyczy sprzedaży zwolnionej z podatku VAT (usługi edukacyjne), jednakże uzyskuje również przychody opodatkowane (głównie pochodzące z wynajmu posiadanego majątku oraz zleconych badań naukowych).

Wnioskodawca oświadcza, iż każdy z podmiotów od których nabywa wskazane wyżej usługi:

a. Nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

b. Nie jest uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, ani jednostką badawczo-rozwojową, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym,

c. Nie jest podmiotem, który w zakresie przedmiotowych usług uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Nadto Wnioskodawca oświadcza, iż:

d. Świadczone przez podmioty zewnętrzne usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

e. W opinii Wnioskodawcy wszystkie wymienione we wniosku usługi mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

W związku z powyższym - zaistniała konieczność wyjaśnienia zaistniałego problemu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy prawidłowe jest stanowisko, że w przedstawionym stanie faktycznym - (pkt (a) - Doradztwo zawodowe) nabywane przez Wnioskodawcę usługi doradztwa zawodowego obejmujące przeprowadzenie doradztwa zawodowego oraz przeprowadzenie badań diagnostycznych za pomocą kwestionariuszy preferencji zawodowych - podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług i tym samym w przypadku, gdy zakup tych usług jest związany z działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w tych fakturach, nawet jeżeli podmiot świadczący te usługi zafakturuje taką usługę jako opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

2. Czy prawidłowe jest stanowisko, że w przedstawionym stanie faktycznym - (pkt (b) - Nowy Kierunek Wzornictwo) nabywane przez Wnioskodawcę usługi polegające na przeprowadzenie zajęć dydaktycznych na wskazanym wyżej kierunku studiów - podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług i tym samym w przypadku, gdy zakup tych usług jest związany z działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w tych fakturach, nawet jeżeli podmiot świadczący te usługi zafakturuje taką usługę jako opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

3. Czy prawidłowe jest stanowisko, ze w przedstawionym stanie faktycznym - (pkt (c) - Nowy Kierunek Grafika) nabywane przez Wnioskodawcę usługi polegające na przeprowadzeniu zajęć dydaktycznych na wskazanym wyżej kierunku studiów podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług i tym samym w przypadku, gdy zakup tych usług jest związany z działalnością opodatkowany podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w tych fakturach, nawet jeżeli podmiot świadczący te usługi zafakturuje taką usługę jako opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

4. Czy prawidłowe jest stanowisko, ze w przedstawionym stanie faktycznym - (pkt (d) Staże absolwenckie) nabywane przez Wnioskodawcę usługi obejmujące zapewnienie przedstawionej w stanie faktycznym opieki dla stażystów - podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług i tym samym w przypadku, gdy zakup tych usług jest związany z działalnością opodatkowany podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w tych fakturach, nawet jeżeli podmiot świadczący te usługi zafakturuje taką usługę jako opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

5. Czy prawidłowe jest stanowisko, że w przedstawionym stanie faktycznym (pkt (e) Mentoring kół naukowych) nabywane przez Wnioskodawcę usługi mentoringu, na które składają się: opracowanie sylabusu, przygotowanie merytoryczne materiałów dla uczestników, przeprowadzenie mentoringu, przygotowanie i przeprowadzenie testów wiedzy dla uczestników mentoringu, wypracowanie (wspólnie z grupą koła naukowego) projektu dokumentującego pracę grupy mentoringowej podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług i tym samym w przypadki gdy zakup tych usług jest związany z działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w tych fakturach, nawet jeżeli podmiot świadczący te usługi zafakturuje taką usługę jako opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

6. Czy prawidłowe jest stanowisko, ze w przedstawionym stanie faktycznym - (pkt (f) Forum Transferu Wiedzy) nabywane przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe, na które składają się przygotowanie i zaprezentowane studentom prelekcji dotyczącej zawodów, profesji, rodzajów działalności i możliwych dróg realizacji karier zawodowych zbieżnych z kierunkiem ich studiów, oraz omawianie zastosowania nauki w gospodarce - podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług i tym samym w przypadku, gdy zakup tych usług jest związany z działalnością opodatkowany podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w tych fakturach, nawet jeżeli podmiot świadczący te usługi zafakturuje taką usługę jako opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy: wszystkie nabywane przez niego usługi przedstawione w stanie faktycznym i zawarte w pytaniach nr 1-6 są usługami zwolnionymi z podatku od towarów i usług i w związku z tym Wnioskodawcy w przypadku, gdy zakup tych usług jest związany z działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w tych fakturach, nawet jeżeli podmiot świadczący te usługi zafakturuje taką usługę jako opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy wszystkie one mieszczą się w katalogu usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i jako takie w całości spełniają przesłanki wskazane przez Ustawodawcę w art. 43. ust. 1 pkt 29 lit. c Ustawy o podatku od towarów i usługa (dalej jako ustawa VAT). Są to bowiem usługi:

1.

niewskazane w pkt 26 omawianego przepisu - dostawcy tych usług nie są podmiotami określonymi w tym przepisie;

2.

należące do katalogu usług szkoleniowych lub przekwalifikowania zawodowego, ewentualnie będące usługami lub towarami ściśle z nimi związanymi - przede wszystkim dlatego, że celem samego programu POKL jest wzrost zatrudnienia, nadto wszystkie z tych usług są kierowane bądź do studentów (czyli osób które niebawem zasilą rynek pracy), bądź też do absolwentów (już na tym ryku funkcjonujących) - i służą zdobyciu przez nich wiedzy i umiejętności zawodowych. Należy zaznaczyć, iż stosowanie do art. 44 Rozporządzenia Wykonawczego Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L. Nr 77, str. 1) usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Rozporządzenie to - jako, że powinno być stosowane bezpośrednio przez państwa członkowskie znajduje zastosowanie również na gruncie analizowanej sprawy. W zaistniałym stanie faktycznym usługą podstawową jest usługa szkoleniowa, zaś pozostałe mają charakter ściśle z nią związanych, mamy więc tutaj do czynienia ze świadczeniem kompleksowym. Nadmienić należy, co szczegółowo wskazano w przytoczonym staniej faktycznym, że wszystkie opisane działania bezsprzecznie mieszczą się w zakresie pojęciowym wskazanej wyżej definicji usług w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Obejmują bowiem nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą i zawodem (b) szkolenia specjalistyczne, (d) nowy kierunek Wzornictwo, nowy kierunek Grafika lub też stanowią nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych (a) szkolenia z zakresu przedsiębiorczości Akademia, (c) doradztwo zawodowe, (f) staże, (g) Mentoring kół naukowych oraz (h) forum Transferu Wiedzy,

3.

w całości finansowane ze środków publicznych (pochodzących w 85% ze środków Unii Europejskiej oraz 15% z budżetu państwa), Stosownie bowiem do zapisów ustawy o finansach publicznych (art. 5 ust. 1 tejże) środkami publicznymi są również środki pochodzące z budżetu Unit Europejskiej.

Co prawda nabywcą tych usług jest Wnioskodawca (czyli uczelnia niepubliczna) a nie bezpośrednio osoby będące odbiorcami (beneficjentami) tej usługi. Zdaniem Wnioskodawcy okoliczność ta nie ma jednak prawnie doniosłego znaczenia, gdyż zgodnie z przepisami wskazanymi powyżej - jedynymi przesłankami uzasadniającymi zwolnienie z VAT jest charakter świadczonych usług (tzn. ich związek z kształceniem tub przekwalifikowaniem zawodowym) oraz fakt finansowania ich ze środków publicznych.

Zgodnie z pismem Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 31.01. 2012 do instytucji Pośredniczących POKL (czyli Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki) w powołaniu na wskazaną wyżej definicję usług w zakresie kształcenia i przekwalifikowania zawodowego - "wszystkie szkolenia w ramach Programu powinny stanowić usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Jednym z celów głównych Programu jest bowiem wzrost zatrudnienia. Stąd generalnie przedmiot szkoleń realizowanych w ramach POKL wiąże się z kształceniem zawodowym lub przekwalifikowaniem zawodowym zdefiniowanym w przepisach prawa podatkowego. Z uwagi na powyższe w opinii Instytucji Zarządzającej POKL wszystkie szkolenia w ramach POKL powinny być zwolnione z podatków od towarów i usług, o ile są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych."

Taka właśnie optyka (uznawanie szkoleń organizowanych w ramach POKL za zwolnione z podatku od towarów i usług) przeważa w wydawanych interpretacjach. Jako przykładowe można wskazać interpretację:

* sygnatura IBPP1/443-15/14/KJ z dnia 2014.03.27, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach;

* sygnatura IBPBI/1/415-1122/13/ESZ z dnia 2014.02.04, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach;

* sygnatura IBPBII/1/415-550/13/HK z dnia 2013.08.14, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach;

* sygnatura IPPB4/415-432/13-2/JK4 z dnia 2013.07.24, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie;

* sygnatura IPPB4/415-459/13-2/JK z dnia 2013.09.16, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie;

* sygnatura ITPP2/443-1030/13/EB, z dnia 2013.12.19, wydana przez Dyrektora izby Skarbowej w Bydgoszczy;

* sygnatura IBPBI/1/415-619/13/ESZ z dnia 19.09.2013, wydana przez Dyrektora izby Skarbowej w Katowicach;

* sygnatura ILPB1/415-96/09-2/AMN z dnia 06.04.2009, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu.

Zatem uznając wskazane w stanie faktycznym usługi nabywane przez Wnioskodawcę za zwolnione od podatku od towarów i usług prawidłowe musi być również twierdzenie, że Wnioskodawcy - w przypadku, gdy zakup tych usług jest związany z działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług - nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w tych fakturach, nawet jeżeli podmiot świadczący te usługi zafakturuje taką usługę jako opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Trzeba mieć bowiem na względzie, że stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 - nie stanowi podstawy obniżenia podatku należnego faktura w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu lub jest zwolniona od podatku.

Uprzedzając ewentualny zarzut organu wydającego interpretację, jakoby Wnioskodawca nie był podmiotem zainteresowanym w rozumieniu art. 14b § 1 Ustawy Ordynacja Podatkowa - Wnioskodawca wskazuje, że takowy przymiot posiada. Wszystkie zapytania dotyczą bezpośrednio jego sfery podatkowej i - potencjalnie - wiążą się z jego odpowiedzialnością podatkową. Zadawane są z perspektywy Wnioskodawcy usług jako nabywcy usług i podmiotu uprawnionego (pod pewnymi warunkami) do odliczenia podatku naliczonego od kwoty podatku należnego. Powyższe wynika chociażby z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego (I FSK 1572/12 z dnia 08.01. 2013 r.), w którym Sąd ten stwierdził: "zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, z uwagi na specyfikę podatku od towarów i usług, zainteresowanym w otrzymaniu indywidualnej interpretacji prawa podatkowego może być podatnik tego podatku, zarówno w zakresie jego podatku należnego, jak i podatku naliczonego.

W przypadku podatku VAT, wstąpienie zobowiązania podatkowego lub zwrotu podatku wynika z podstawowego założenia konstrukcyjnego podatku od towarów i usług, jakie stanowi wiązanie opodatkowania z odliczeniem podatku. Jego mechanizm oparty jest na istnieniu w okresie rozliczeniowym trzech wielkości podatku obrotowego: podatku należnego zawartego w fakturach stwierdzających sprzedaż (świadczenie usług), podatku naliczonego wynikającego z faktur stwierdzających nabycie towarów lub usług, oraz podatku do zapłacenia - kiedy to występuje zobowiązanie podatkowe, albo też podatku do zwrotu, kiedy to podatek należny jest niższy od naliczonego (R. Mastalski, Prawo podatkowe, Warszawa 2000, str. 450)."

Cytując dalej wskazane orzeczenie: "Z mocy ustawy podatnikowi VAT przysługuje uprawnienie do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, co ma niewątpliwie wpływ na wysokość zobowiązania podatkowego a zatem ma on prawo do zadawania pytań dotyczących jego podatku naliczonego. Otrzymaną w tym zakresie informację podatnik może następnie wykorzystywać dokonując rozliczenia podatku, jak również może powoływać się na nią w kontaktach z kontrahentami, dla których może ona mieć walor informacyjny. Sam fakt, że kontrahenci skarżącej nie są treścią takiej interpretacji związani nie może świadczyć o tym, że skarżąca może być przez organ podatkowy traktowana jako nie mająca statusu zainteresowanego w rozumieniu art. 14b § 1 O.p.

Rację ma strona skarżąca twierdząc, że nie jest prawidłowe stanowisko organu podatkowego i Sądu I instancji, że ustalenie czy czynność prawna ujęta w fakturze zakupu podlega zwolnieniu z podatku VAT, nie wpływa na sytuację podatkową skarżącej. Spółka ma bowiem obowiązek prawidłowo określić wartość podatku naliczonego, o którą następnie pomniejszony zostanie jej podatek należny. Aby to uczynić musi posiadać określoną wiedzę, którą może uzyskać poprzez otrzymanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego."

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe nadto uznać go należy za podmiot zainteresowany w rozumieniu Ordynacji Podatkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu lub jest zwolniona od podatku.

Dlatego też istotne jest określenie czy dana transakcja jest zwolniona z opodatkowania.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz

c.

jednostki badawczo rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym,

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z kolei w świetle art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy wynika, że zwolnieniu od podatku podlega świadczenie usług szkoleniowych w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w całości finansowane ze środków publicznych.

Dla zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. finansowanie danego szkolenia w całości.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.), środkami publicznymi są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Z powyższego wynika, że ustawa o finansach publicznych wymienia wprost, co należy uznać za środki publiczne. Przepisy zaliczają do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego i innych jednostek sektora finansów publicznych, pochodzące z innych źródeł, środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca otrzymuje 100% środków na finansowanie projektu, z czego 85% pochodzi ze środków europejskich (Program Operacyjny Kapitał Ludzki), a 15% z dotacji celowej z budżetu państwa. Wskazane środki finansowe pochodzące z Unii Europejskiej oraz pochodzące z dotacji celowej wymienione zostały w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Są zatem środkami publicznymi w rozumieniu tej ustawy. Z tego wynika, że Wnioskodawca nabywaną usługę szkolenia finansuje w całości ze środków publicznych. Przy czym nie ma znaczenia, że usługa kształcenia świadczona jest przez inny podmiot - podwykonawcę, bowiem istotę finansowania należy odnosić do pochodzenia środków pieniężnych, a w rozpatrywanej sprawie źródłem finansowania usługi szkolenia zawodowego są środki publiczne.

Dla uznania, czy dana usługa spełnia definicję usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego należy odnieść się do art. 44 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 77 z 23 marca 2011 r., str. 1, z późn. zm.). Zgodnie z jego treścią, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 wyrażony został pogląd, że pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Dyrektywy 77/388/EWG powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Również w wyroku z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie C-287/00 Trybunał w swym orzeczeniu wskazał, jak należy interpretować zwolnienia przedmiotowe w VAT uregulowane w Dyrektywie 77/388/EWG. W wyroku tym podkreślono, że pojęcia używane do doprecyzowania zakresu zwolnienia powinny być interpretowane ściśle m.in. dlatego, że zwolnienia stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i choćby z tych przyczyn muszą być interpretowane jednolicie.

Zatem dokonując wykładni przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 ww. rozporządzenia należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo "bezpośredni" oznacza "dotyczący kogoś lub czegoś wprost", słowo "branża" oznacza "gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju", natomiast słowo "zawód" oznacza "wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych". Zatem przez kształcenie zawodowe, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, uzyskuje bądź aktualizuje swoją wiedzę zawodową.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca będący niepubliczną szkołą wyższą realizuje projekt, celem którego jest dostosowanie oferty edukacyjnej do potrzeb rynku pracy i gospodarki, tj. program lepszego przygotowania studentów i absolwentów do wejścia na rynek pracy. W ramach projektu organizuje szkolenia dla swoich studentów pierwszego i drugiego stopnia oraz absolwentów. Szkolenia są organizowane jako zajęcia dodatkowe, nieobjęte programem studiów. Udział w nich dla uczestników jest bezpłatny.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy bezpośrednio prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji zleconych szkoleń i wynikającego z tego prawa zastosowania zwolnienia dla usług szkolenia świadczonych przez zleceniobiorców przy założeniu, że nabywane usługi służą czynnościom opodatkowanym.

W pierwszej kolejności należy odnieść się do kwalifikacji nabytych usług jako kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Wnioskodawca wskazał, że nabywa od podmiotów zewnętrznych (podwykonawców) usługi. Odbiorcami nabytych usług są studenci i absolwenci Uczelni. Działania mają na celu lepsze przygotowanie studentów i absolwentów do wejścia na rynek pracy. We wniosku szczegółowo opisano zakres tych działań.

a. Doradztwo zawodowe

W ramach realizacji projektu Wnioskodawca nabywa usługę indywidualnego doradztwa zawodowego, w tym przeprowadzenie badań przy użyciu kwestionariuszy preferencji zawodowych. Należy zauważyć, że już sam Wnioskodawca wskazuje o nabyciu usługi doradztwa zawodowego, a nie nabyciu szkolenia zawodowego czy przekwalifikowania zawodowego. Poza tym celem ww. usługi nie jest zdobycie nowych ani doskonalenie posiadanych umiejętności czy zdolności. Działanie to - jak wskazano - polega na przeprowadzeniu badań diagnostycznych przez specjalistów w formie indywidualnych konsultacji studenta/absolwenta z doradcą i ma na celu określenie i poznanie potencjału zawodowego studentów, ich predyspozycji i preferencji zawodowych. Zatem przedmiotem działania jest ocena studenta/absolwenta pod kątem jego przygotowania zawodowego. Spotkanie z doradcą zawodowym pozwoli zatem zdobyć wiedzę przydatną do kształtowania kariery zawodowej, określeniu preferencji zawodowych.

W ocenie tut. Organu takich usług nie można uznać, ani za nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z konkretną branżą lub zawodem, ani za nauczanie mające na celu uzyskanie, bądź uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Stąd też usługi te nie są usługami w zakresie kształcenia, bądź przekwalifikowania zawodowego. W konsekwencji usługi te - wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy - nie podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.

b. Nowy kierunek Wzornictwo i c) Nowy kierunek Grafika

Działania to mają na celu utworzenie nowego kierunku studiów: wzornictwa (School of Form) oraz grafiki. Uruchomienie tego kierunku studiów ma na celu przygotowanie studentów do wykonywania tego zawodu i jest odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku pracy na tego typu specjalistów. Czynnościami zleconymi podmiotom zewnętrznym będzie prowadzenie zajęć dydaktycznych na opisanym wyżej kierunku studiów.

Studia na kierunku Grafiki zakładają nabywanie praktycznych kompetencji, dlatego większość zajęć odbywać się będzie w formie warsztatów w pracowniach: pracownia plastyczna, studio fotograficzne, pracownia neuropsychologiczna, laboratoria komputerowe. Czynnościami zleconymi podmiotom zewnętrznym będzie prowadzenie zajęć dydaktycznych na opisanym wyżej kierunku studiów.

Należy zauważyć, że już sam Wnioskodawca wskazuje o nabyciu usługi prowadzenia zajęć dydaktycznych, a nie nabyciu usługi szkolenia zawodowego czy przekwalifikowania zawodowego. Wynikiem realizacji ww. usługi ostateczny odbiorca zdobędzie wiedzę zawodową ale nie można stwierdzić, że Wnioskodawca nabywa usługę kształcenia zawodowego, skoro podmiot zewnętrzny prowadzi wyłącznie zajęcia dydaktyczne na poszczególnym kierunku studiów. O usługach kształcenia możemy mówić wyłącznie wtedy, jeśli podwykonawca faktycznie świadczy usługę szkoleniową, czyli m.in. organizuje szkolenia, odpowiada za przeprowadzenie szkoleń, nadzoruje przebieg szkolenia, a takich usług - jak wynika z wniosku - Wnioskodawca nie nabywa. Wnioskodawca, jedynie nabywa personel do przeprowadzenia zajęć dydaktycznych, co stanowi jedynie element kształcenia na Uczelni, a zaliczenie konkretnego przedmiotu stanowi warunek uzyskania dyplomu. Usługi takiej nie można uznać za "nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem" uczestników szkoleń oraz nie jest to "nauczanie mające na celu uzyskanie bądź uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych".

Taka kwalifikacja prawnopodatkowa sprawia, że w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.

d. Staże absolwenckie.

Działanie to obejmuje przeprowadzenie staży absolwenckich po ukończeniu studiów. Staż będzie stanowił formę premii za dobre wyniki w nauce, będzie realizowany w ciągu 3 miesięcy w pełnym wymiarze czasu pracy. Organizacją formalną stażu zajmuje się Wnioskodawca. Wnioskodawca zleci podmiotom zewnętrznym zapewnienie opieki dla stażystów. Opiekunowie stażystów, których głównym obowiązkiem będzie nadzorowanie pracy stażysty oraz udzielenie wsparcia merytorycznego w trakcie stażu, a także przekazanie wiedzy niezbędnej do wykonywania pracy na określonym stanowisku.

Należy zauważyć, że już sam Wnioskodawca wskazuje o nabyciu usługi opieki nad stażystą a nie nabyciu usługi szkolenia zawodowego czy przekwalifikowania zawodowego. W wyniku realizacji ww. usługi stażysta zapozna się jak w praktyce wykorzystać wiedzę zdobytą na studiach. W opisanym przypadku nawet trudno mówić o kształceniu, bowiem opieka nad stażystą nie odnosi się do zdobywania wiedzy stricte zawodowej, co do pomocy w zdobywaniu pierwszego doświadczenia zawodowego. Jest to element kariery zawodowej i pewien etap kariery realizowany po zakończeniu kształcenia zawodowego. Element ułatwiający późniejszy rozwój kariery. Uczelnia świadcząc usługę kształcenia wyposaża swoją ofertę w dodatkowy element praktyczny w postaci stażu, natomiast usługa podwykonawcy sama w sobie nie stanowi "nauczania pozostającego w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem" uczestników szkoleń oraz nie jest to "nauczanie mające na celu uzyskanie bądź uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych". Usługi takiej nie można uznać za spełniającą przesłankę, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.

e. Mentoring kół naukowych

W ramach tego działania Wnioskodawca nabywa od podmiotu zewnętrznego przeprowadzenie mentoringu polegającego na opracowaniu sylabusu, przygotowaniu merytorycznym materiałów dla uczestników, przeprowadzenie mentoringu, przygotowanie i przeprowadzenie testów wiedzy dla uczestników mentoringu, wypracowanie wspólnie z grupą koła naukowego projektu dokumentującego pracę grupy mentoringowej. Celem tego działania jest rozwój umiejętności pracy zespołowej, projektowej, kreatywności, których nabycie ma ułatwić znalezienie zatrudnienia.

Mentor to - zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN - doświadczony, mądry doradca, nauczyciel i wychowawca. Mentoring zorientowany jest na na odkrywanie i rozwijanie potencjału ucznia, wskazywanie możliwości rozwoju. Jest to zatem pomoc w realizacji kariery zawodowej. To partnerska relacja między mistrzem a studentem polegająca na przewodnictwie zawodowym, przekazywaniu wiedzy praktycznej.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca nabywając usługę mentoringu nie nabywa usługi kształcenia, bowiem opieka nad studentem nie odnosi się do zdobywania wiedzy stricte zawodowej, ale rozwijania umiejętności, zdolności i odkrywania predyspozycji; stanowi element ułatwiający późniejszy rozwój kariery zawodowej. Uczelnia świadcząc usługę kształcenia wyposaża swoją ofertę w dodatkowy element praktyczny w postaci opieki mentora, natomiast usługa podwykonawcy nie stanowi "nauczania pozostającego w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem" uczestników szkoleń oraz nie jest to "nauczanie mające na celu uzyskanie bądź uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych". Usługi takiej nie można uznać za spełniającą przesłankę, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.

f. Forum Transferu Wiedzy

Działanie to polega na przeprowadzeniu spotkań grup studentów z praktykami biznesu z dziedzin adekwatnych do wszystkich kierunków studiów prowadzonych na Uczelni. Do obowiązków prelegenta należy przygotowanie i przeprowadzenie dla studentów spotkania (prelekcji) dotyczącego zawodów, profesji, rodzajów działalności i możliwych dróg realizacji karier zawodowych zbieżnych z kierunkami ich studiów oraz omówienie zastosowania nauki w gospodarce. Prelegenci są doświadczonymi praktykami/specjalistami posiadającymi doświadczenie w danej branży.

Jak Wnioskodawca wskazuje, podmiot zewnętrzny przygotowuje dla studentów prelekcję (wykład), możliwa jest dyskusja panelowa i możliwość indywidualnych rozmów. Jest to usługa podobna do prowadzenia zajęć dydaktycznych. Wnioskodawca nabywa jedynie usługę eksperta do przeprowadzenia wykładu tematycznego, co stanowi element kształcenia na Uczelni i służy - jak wskazano - przede wszystkim uzyskanie informacji umożliwiających studentom wybór adekwatnej ścieżki zawodowej, a także networking, nawiązywanie współpracy, propagowanie dorobku naukowego w środowisku biznesowym i ich możliwości wykorzystania w praktyce, umożliwianie młodym przedsiębiorcom czerpania z doświadczeń innych. Uczelnia świadcząc usługę kształcenia wyposaża swoją ofertę w dodatkowy element w postaci prelekcji eksperta w danej dziedzinie wiedzy, natomiast usługa podwykonawcy nie stanowi "nauczania pozostającego w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem" uczestników szkoleń oraz nie jest to "nauczanie mające na celu uzyskanie bądź uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych". Usługi takiej nie można uznać za spełniającą przesłankę, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.

W podsumowaniu przedstawionych działań nabytych przez Wnioskodawcę od podmiotu zewnętrznego należy stwierdzić, że opisane działania jako niespełniające przesłanki wymienionej w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie tego przepisu. Tym samym, bez znaczenia dla zastosowania zwolnienia w tym przypadku pozostaje fakt, że spełniona została przesłanka dotycząca finansowania realizowanego projektu ze środków publicznych.

Poza tym z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie nabędzie wskazanych usług od jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Usługodawca nie jest uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, ani jednostką badawczo-rozwojową, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Nie jest podmiotem, który w zakresie przedmiotowych usług uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a świadczone usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Wobec tego nie mogą korzystać ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy oraz art. 43 ust. 1 lit. a i lit. b ustawy.

Z uwagi na to, że opisane usługi nie zostały wymienione w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług ani w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, jako czynności zwolnione od podatku lub opodatkowane stawką obniżoną, to świadczenie tych usług jest opodatkowane 23% stawką podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy, ponieważ

Zatem nabywane przez Wnioskodawcę usługi - nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Tym samym - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - w przypadku, gdy zakup tych usług jest związany z działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w tych fakturach.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W odniesieniu do wskazanych przez Wnioskodawcę interpretacji należy zauważyć, że wydane zostały w innym stanie faktycznym niż opisany przez Wnioskodawcę. W interpretacji IBPP1/443-15/14/KJ rozpatrywane było szkolenie zawodowe podnoszące kwalifikacje uczestników, przy czym fakt, że jest to szkolenie zawodowe nie było przedmiotem interpretacji, bowiem był to element stanu faktycznego. Interpretacja ITPP2/443-1030/13/EB dotyczy innego stanu faktycznego i usługi szkolenia, na którą "składają się w szczególności: opracowanie i przekazanie programu zajęć, zapewnienie kontroli przebiegu zajęć, przeprowadzenie zajęć edukacyjnych, przeprowadzenie egzaminów wewnętrznych oraz wydanie uczestnikom szkoleń certyfikatów z logo Unii Europejskiej i logo Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, potwierdzających ukończenie szkoleń, prowadzenie dokumentacji przebiegu szkoleń, tj.m.in.: dzienników zajęć, list obecności, rejestru wydanych certyfikatów". Zatem dotyczy całości usługi, a nie - jak w rozpatrywanej sprawie - elementu usługi kształcenia. Z kolei interpretacje IBPBI/1/415-1122/13/ESZ, IBPBII/1/415-550/13/HK, IPPB4/415-432/13-2/JK, IPPB4/415-459/13-2/JK, IBPBI/1/415-619/13/ESZ, ILPB1/415-96/09-2/AMN dotyczą podatku dochodowego.

Należy wskazać, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia pozostałych usług dla studentów i absolwentów, natomiast w zakresie odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług szkolenia dla studentów i absolwentów została wydana odrębna interpretacja.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl