IPPP3/443-565/14-2/JF - VAT w zakresie odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia szkoleń z zakresu przedsiębiorczości oraz szkoleń specjalistycznych dla studentów i absolwentów

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 września 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-565/14-2/JF VAT w zakresie odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia szkoleń z zakresu przedsiębiorczości oraz szkoleń specjalistycznych dla studentów i absolwentów

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2014 r. (data wpływu 16 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia szkoleń z zakresu przedsiębiorczości oraz szkoleń specjalistycznych dla studentów i absolwentów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 czerwca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia szkoleń z zakresu przedsiębiorczości oraz szkoleń specjalistycznych dla studentów i absolwentów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest niepubliczną szkołą wyższą, działającą na podstawie ustawy z 21 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365). Uczelnia aktualnie realizuje projekt "Rozwój potencjału Szkoły Wyższej poprzez dostosowanie oferty edukacyjnej do potrzeb rynku pracy i gospodarki opartej na wiedzy" (zwany dalej "Projektem") współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego funduszu Społecznego (Program Operacyjny Kapitał Ludzki). Uczelnia otrzymuje 100% środków na finansowanie projektu, z czego 85% pochodzi ze środków europejskich, a 15% z dotacji celowej z budżetu państwa.

Jednym z działań projektowych jest kompleksowy program lepszego przygotowania studentów i absolwentów do wejścia na rynek pracy, polegający m.in. na organizowaniu szkoleń i innych działań opisanych poniżej. Udział w nich biorą studenci Uczelni studiów stacjonarnych i niestacjonarnych pierwszego i drugiego stopnia oraz absolwenci Uczelni (nie dłużej jednak niż w okresie do 6-ciu miesięcy po zakończeniu studiów i obronie pracy magisterskiej lub licencjackiej).

Szkolenia są organizowane jako zajęcia dodatkowe, nie objęte programem studiów, udział w nich dla uczestników jest bezpłatny. Niektóre czynności związane z realizacją Projektu Uczelnia realizuje w oparciu o umowy zawarte z kontrahentami - podmiotami zewnętrznymi, wyłonionymi zgodnie z zasadami obowiązującymi w projektach POKL.

Zlecane działania mają charakter typowo szkoleniowy bądź też są formami podobnymi. Należą do nich m.in.: (a) szkolenia z zakresu przedsiębiorczości Akademia Młodego Menagera, (b) szkolenia specjalizacyjne.

Poniżej przedstawiony zostanie opis wymienionych działań wraz ze wskazaniem jakie czynności w ramach poszczególnych działań są lub będą wykonywane przez podmioty zewnętrzne (czyli podwykonawców).

(a) Szkolenia z zakresu przedsiębiorczości.

Wnioskodawca realizuje kompleksowy program dotyczący lepszego przygotowania studentów do wejścia na rynek pracy. Celem działania jest rozwój ich umiejętności praktycznych przydatnych w przyszłej pracy zawodowej i oczekiwanych przez pracodawców. Działanie to jest wdrażane we wszystkich filiach Wnioskodawcy. Celem tego działania jest kształtowanie postawy przedsiębiorczej wśród studentów oraz wyposażenie ich w interdyscyplinarną wiedzę i praktyczne umiejętności niezbędne do samodzielnego, efektywnego prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Działanie to obejmuje szkolenia z zakresu przedsiębiorczości: tworzenie biznes planów, zakładanie działalności gospodarczej i pozyskiwanie na nią funduszy.

Czynnościami zleconymi podmiotom zewnętrznym (podwykonawcom) będzie przeprowadzenie szkoleń w zakresie wskazanym powyżej.

(b) Szkolenia specjalizacyjne.

To działanie nakierowane jest na nabywanie przez studentów i absolwentów kompetencji merytorycznie związanych z kierunkami studiów, ale nienabywanych w toku nauki, a pożądanych w dziedzinach związanych z kierunkami. Tematy szkoleń określane są na podstawie bieżącego zapotrzebowania oraz preferencji docelowej grupy odbiorców. Przykładowa tematyka to:

* związane z kierunkiem Socjologia - Planowanie rozwoju osobistego w nowoczesnej korporacji;

* związane z kierunkiem Psychologia - Konflikty i mobbing w biznesie; Psychologia kliniczna; Rozwój umiejętności trenerskich; Zaburzenia seksualne dzieci i młodzieży; Neurokognitywistyka; Psychologia przedsiębiorstw i zarządzania; Praktyczne aspekty pracy z pacjentem; Seksualność dzieci i młodzieży;

* związane z kierunkiem Prawo - Alternatywne formy rozwiązywania sporów;

* związane z kierunkiem Kulturoznawstwo - Funkcjonowanie NGOs zajmujących się kulturą po 89 r.;

* związane z kierunkiem Dziennikarstwo - Komunikacja multimedialna;

* związane z kierunkiem Stosunki międzynarodowe - Organizacja i funkcjonowanie biur współpracy międzynarodowej.

Uczestnicy szkoleń otrzymają materiały szkoleniowe opracowane przez trenerów i pomoce dydaktyczne w postaci teczki, długopisu i notesu.

Czynnościami zleconymi podmiotom zewnętrznym będzie przeprowadzenie szkoleń w zakresie wskazanym powyżej.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Przeważająca część osiąganych przez niego przychodów dotyczy sprzedaży zwolnionej z podatku VAT (usługi edukacyjne), jednakże uzyskuje również przychody opodatkowane (głównie pochodzące z wynajmu posiadanego majątku oraz zleconych badań naukowych).

Wnioskodawca oświadcza, iż każdy z podmiotów od których nabywa wskazane wyżej usługi:

a. Nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

b. Nie jest uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, ani jednostką badawczo-rozwojową, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym,

c. Nie jest podmiotem, który w zakresie przedmiotowych usług uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Nadto Wnioskodawca oświadcza, iż:

d. Świadczone przez podmioty zewnętrzne usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

e. W opinii Wnioskodawcy wszystkie wymienione we wniosku usługi mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

W związku z powyższym - zaistniała konieczność wyjaśnienia zaistniałego problemu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy prawidłowe jest stanowisko, że w przedstawionym stanie faktycznym (pkt (a) Szkolenia z zakresu przedsiębiorczości) nabywane przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe z zakresu przedsiębiorczości: tworzenie biznes planów, zakładanie działalności gospodarczej i pozyskiwanie na nią funduszy - podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług i tym samym w przypadku, gdy zakup tych usług jest związany z działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w tych fakturach, nawet jeżeli podmiot świadczący te usługi zafakturuje taką usługę jako opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

2. Czy prawidłowe jest stanowisko, że w przedstawionym stanie faktycznym - (pkt (b) - Szkolenia specjalizacyjne) nabywane przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe z zakresu wskazanego w tymże stanie faktycznym - podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług i tym samym w przypadku, gdy zakup tych usług jest związany z działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w tych fakturach, nawet jeżeli podmiot świadczący te usługi zafakturuje taką usługę jako opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy: wszystkie nabywane przez Wnioskodawcę usługi przedstawione w stanie faktycznym i zawarte w pytaniach nr 1-2 są usługami zwolnionymi z podatku od towarów i usług i w związku z tym w przypadku, gdy zakup tych usług jest związany z działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w tych fakturach, nawet jeżeli podmiot świadczący te usługi zafakturuje taką usługę jako opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy wszystkie usługi mieszczą się w katalogu usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i jako takie w całości spełniają przesłanki wskazane przez Ustawodawcę w art. 43. ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usługa (dalej jako ustawa VAT). Są to bowiem usługi:

1.

niewskazane w pkt 26 omawianego przepisu - dostawcy tych usług nie są podmiotami określonymi w tym przepisie;

2.

należące do katalogu usług szkoleniowych lub przekwalifikowania zawodowego, ewentualnie będące usługami lub towarami ściśle z nimi związanymi - przede wszystkim dlatego, że celem samego programu POKL jest wzrost zatrudnienia, nadto wszystkie z tych usług są kierowane bądź do studentów (czyli osób które niebawem zasilą rynek pracy), bądź też do absolwentów (już na tym ryku funkcjonujących) - i służą zdobyciu przez nich wiedzy i umiejętności zawodowych. Należy zaznaczyć, iż stosowanie do art. 44. Rozporządzenia Wykonawczego Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L. Nr 77, str. 1) usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Rozporządzenie to - jako, że powinno być stosowane bezpośrednio przez państwa członkowskie znajduje zastosowanie również na gruncie analizowanej sprawy. W zaistniałym stanie faktycznym usługą podstawową jest usługa szkoleniowa, zaś pozostałe mają charakter ściśle z nią związanych, mamy więc tutaj do czynienia ze świadczeniem kompleksowym. Nadmienić należy, co szczegółowo wskazano w przytoczonym staniej faktycznym, że wszystkie opisane działania bezsprzecznie mieszczą się w zakresie pojęciowym wskazanej wyżej definicji usług w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Obejmują bowiem nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą i zawodem (b) szkolenia specjalistyczne, (d) nowy kierunek Wzornictwo, nowy kierunek Grafika lub też stanowią nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych (a) szkolenia z zakresu przedsiębiorczości, (c) doradztwo zawodowe, (f) staże, (g) Mentoring kół naukowych oraz (h) forum Transferu Wiedzy,

3.

w całości finansowane ze środków publicznych (pochodzących w 85% ze środków Unii Europejskiej oraz 15% z budżetu państwa), Stosownie bowiem do zapisów ustawy o finansach publicznych (art. 5 ust. 1 tejże) środkami publicznymi są również środki pochodzące z budżetu Unit Europejskiej.

Co prawda nabywcą tych usług jest Wnioskodawca (czyli uczelnia niepubliczna) a nie bezpośrednio osoby będące odbiorcami (beneficjentami) tej usługi. Zdaniem Wnioskodawcy okoliczność ta nie ma jednak prawnie doniosłego znaczenia, gdyż zgodnie z przepisami wskazanymi powyżej - jedynymi przesłankami uzasadniającymi zwolnienie z VAT jest charakter świadczonych usług (tzn. ich związek z kształceniem lub przekwalifikowaniem zawodowym) oraz fakt finansowania ich ze środków publicznych.

Zgodnie z pismem Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 31.01. 2012 (sygn. DZF-IV-82252-54-IK/12) do instytucji Pośredniczących POKL (czyli Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki) w powołaniu na wskazaną wyżej definicję usług w zakresie kształcenia i przekwalifikowania zawodowego - "wszystkie szkolenia w ramach Programu powinny stanowić usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Jednym z celów głównych Programu jest bowiem wzrost zatrudnienia. Stąd generalnie przedmiot szkoleń realizowanych w ramach POKL wiąże się z kształceniem zawodowym lub przekwalifikowaniem zawodowym zdefiniowanym w przepisach prawa podatkowego. Z uwagi na powyższe w opinii Instytucji Zarządzającej POKL wszystkie szkolenia w ramach POKL powinny być zwolnione z podatków od towarów i usług, o ile są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych."

Taka właśnie optyka (uznawanie szkoleń organizowanych w ramach POKL za zwolnione z podatku od towarów i usług) przeważa w wydawanych interpretacjach. Jako przykładowe można wskazać interpretację:

* sygnatura IBPP1/443-15/14/KJ z dnia 2014.03.27, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach;

* sygnatura IBPBI/1/415-1122/13/ESZ z dnia 2014.02.04, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach;

* sygnatura IBPBII/1/415-550/13/HK z dnia 2013.08.14, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach;

* sygnatura IPPB4/415-432/13-2/JK4 z dnia 2013.07.24, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie;

* sygnatura IPPB4/415-459/13-2/JK z dnia 2013.09.16, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie;

* sygnatura ITPP2/443-1030/13/EB, z dnia 2013.12.19, wydana przez Dyrektora izby Skarbowej w Bydgoszczy;

* sygnatura IBPBI/1/415-619/13/ESZ z dnia 19.09.2013, wydana przez Dyrektora izby Skarbowej w Katowicach;

* sygnatura ILPB1/415-96/09-2/AMN z dnia 06.04.2009, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu.

Zatem uznając wskazane w stanie faktycznym usługi nabywane przez Wnioskodawcę za zwolnione od podatku od towarów i usług prawidłowe musi być również twierdzenie, że Wnioskodawcy - w przypadku, gdy zakup tych usług jest związany z działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług - nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w tych fakturach, nawet jeżeli podmiot świadczący te usługi zafakturuje taką usługę jako opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Trzeba mieć bowiem na względzie, że stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 - nie stanowi podstawy obniżenia podatku należnego faktura w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu lub jest zwolniona od podatku.

Uprzedzając ewentualny zarzut organu wydającego interpretację, jakoby Wnioskodawca nie był podmiotem zainteresowanym w rozumieniu art. 14b § 1 Ustawy Ordynacja Podatkowa - Wnioskodawca wskazuje, że takowy przymiot posiada. Wszystkie zapytania dotyczą bezpośrednio jego sfery podatkowej i - potencjalnie - wiążą się z jego odpowiedzialnością podatkową. Zadawane są z perspektywy Wnioskodawcy usług jako nabywcy usług i podmiotu uprawnionego (pod pewnymi warunkami) do odliczenia podatku naliczonego od kwoty podatku należnego. Powyższe wynika chociażby z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego (I FSK 1572/12 z dnia 08.01. 2013 r.), w którym Sąd ten stwierdził: "zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, z uwagi na specyfikę podatku od towarów i usług, zainteresowanym w otrzymaniu indywidualnej interpretacji prawa podatkowego może być podatnik tego podatku, zarówno w zakresie jego podatku należnego, jak i podatku naliczonego.

W przypadku podatku VAT, wystąpienie zobowiązania podatkowego lub zwrotu podatku wynika z podstawowego założenia konstrukcyjnego podatku od towarów i usług, jakie stanowi wiązanie opodatkowania z odliczeniem podatku. Jego mechanizm oparty jest na istnieniu w okresie rozliczeniowym trzech wielkości podatku obrotowego: podatku należnego zawartego w fakturach stwierdzających sprzedaż (świadczenie usług), podatku naliczonego wynikającego z faktur stwierdzających nabycie towarów lub usług, oraz podatku do zapłacenia - kiedy to występuje zobowiązanie podatkowe, albo też podatku do zwrotu, kiedy to podatek należny jest niższy od naliczonego (R. Mastalski, Prawo podatkowe, Warszawa 2000, str. 450)."

Cytując dalej wskazane orzeczenie: "Z mocy ustawy podatnikowi VAT przysługuje uprawnienie do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, co ma niewątpliwie wpływ na wysokość zobowiązania podatkowego, a zatem ma on prawo do zadawania pytań dotyczących jego podatku naliczonego. Otrzymaną w tym zakresie informację podatnik może następnie wykorzystywać dokonując rozliczenia podatku, jak również może powoływać się na nią w kontaktach z kontrahentami, dla których może ona mieć walor informacyjny. Sam fakt, że kontrahenci skarżącej nie są treścią takiej interpretacji związani nie może świadczyć o tym, że skarżąca może być przez organ podatkowy traktowana jako nie mająca statusu zainteresowanego w rozumieniu art. 14b § 1 O.p.

Rację ma strona skarżąca twierdząc, że nie jest prawidłowe stanowisko organu podatkowego i Sądu I instancji, że ustalenie czy czynność prawna ujęta w fakturze zakupu podlega zwolnieniu z podatku VAT, nie wpływa na sytuację podatkową skarżącej. Spółka ma bowiem obowiązek prawidłowo określić wartość podatku naliczonego, o którą następnie pomniejszony zostanie jej podatek należny. Aby to uczynić musi posiadać określoną wiedzę, którą może uzyskać poprzez otrzymanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego."

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe nadto uznać go należy za podmiot zainteresowany w rozumieniu Ordynacji Podatkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

* nabycia towarów i usług,

* dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu lub jest zwolniona od podatku.

Dlatego też istotne jest określenie czy dana transakcja jest zwolniona z opodatkowania.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz

c.

jednostki badawczo rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym,

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowywania.

Z kolei w świetle art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy wynika, że zwolnieniu od podatku podlega świadczenie usług szkoleniowych w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w całości finansowane ze środków publicznych.

Dla zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. finansowanie danego szkolenia w całości.

Dla uznania, czy dana usługa spełnia definicję usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego należy odnieść się do art. 44 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 77 z 23 marca 2011 r., str. 1, z późn. zm.). Zgodnie z jego treścią, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 wyrażony został pogląd, że pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Dyrektywy 77/388/EWG powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Również w wyroku z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie C-287/00 Trybunał w swym orzeczeniu wskazał, jak należy interpretować zwolnienia przedmiotowe w VAT uregulowane w Dyrektywie 77/388/EWG. W wyroku tym podkreślono, że pojęcia używane do doprecyzowania zakresu zwolnienia powinny być interpretowane ściśle m.in. dlatego, że zwolnienia stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i choćby z tych przyczyn muszą być interpretowane jednolicie.

Zatem dokonując wykładni przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 ww. rozporządzenia należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (dostępnym w Internecie), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo "bezpośredni" oznacza "dotyczący kogoś lub czegoś wprost", słowo "branża" oznacza "gałąź produkcji lub handlu obejmująca towary lub usługi jednego rodzaju", natomiast słowo "zawód" oznacza "wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych". Zatem przez kształcenie zawodowe, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, uzyskuje bądź aktualizuje swoją wiedzę zawodową.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca będący niepubliczną szkołą wyższą realizuje projekt "Rozwój potencjału Szkoły Wyższej poprzez dostosowanie oferty edukacyjnej do potrzeb rynku pracy i gospodarki opartej na wiedzy" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (Program Operacyjny Kapitał Ludzki). Uczelnia otrzymuje 100% środków na finansowanie projektu, z czego 85% pochodzi ze środków europejskich, a 15% z dotacji celowej z budżetu państwa. Celem podjętych działań jest kompleksowy program lepszego przygotowania studentów i absolwentów do wejścia na rynek pracy. W ramach projektu organizuje szkolenia dla swoich studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych pierwszego i drugiego stopnia oraz absolwenci. Szkolenia są organizowane jako zajęcia dodatkowe, nie objęte programem studiów. Udział w nich dla uczestników jest bezpłatny. Niektóre czynności związane z realizacją projektu Wnioskodawca zleca podmiotom zewnętrznym.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy bezpośrednio prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji zleconych szkoleń i wynikającego z tego prawa zastosowania zwolnienia dla usług szkolenia świadczonych przez zleceniobiorców przy założeniu, że nabywane usługi służą czynnościom opodatkowanym.

W pierwszej kolejności należy odnieść się do kwalifikacji nabytych usług jako kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Wnioskodawca wskazał, że realizacja projektu ma na celu lepsze przygotowanie studentów i absolwentów do wejścia na rynek pracy. We wniosku szczegółowo opisano zakres szkoleń. Zakres szkoleń specjalizacyjnych związany jest z kierunkiem studiów i dotyczy m.in. planowania rozwoju osobistego w nowoczesnej korporacji (socjologia), konfliktów i mobbingu w biznesie (psychologia), rozwoju umiejętności trenerskich, zaburzeń seksualnych dzieci i młodzieży, neurokognitywistyki, psychologii przedsiębiorstw i zarządzania, praktycznych aspektów pracy z pacjentem, seksualności dzieci i młodzieży (psychologia kliniczna), alternatywnych formy rozwiązywania sporów (prawo), funkcjonowania NGOs zajmujących się kulturą po 89 r. (kulturoznawstwo), komunikacji multimedialnej (dziennikarstwo), organizacji i funkcjonowania biur współpracy międzynarodowej (stosunki międzynarodowe) oraz dla ogółu studentów z zakresu przedsiębiorczości m.in. tworzenie biznes planów, zakładanie działalności gospodarczej i pozyskiwanie na nią funduszy (przedsiębiorczość). Wiedzę nabytą we wskazanych wyżej szkoleniach studenci i absolwenci będą wykorzystywać w podjętej pracy zawodowej. Jest to wiedza merytoryczna pomocna w wykonywaniu obowiązków zawodowych. W świetle przedstawionych okoliczności należy uznać, że jest to nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z zawodem. Tym samym wskazane szkolenia należy uznać za usługi w zakresie kształcenia zawodowego.

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.), środkami publicznymi są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Z powyższego wynika, że ustawa o finansach publicznych wymienia wprost, co należy uznać za środki publiczne. Przepisy zaliczają do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego i innych jednostek sektora finansów publicznych, pochodzące z innych źródeł, środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca otrzymuje 100% środków na finansowanie projektu, z czego 85% pochodzi ze środków europejskich (Program Operacyjny Kapitał Ludzki), a 15% z dotacji celowej z budżetu państwa. Wskazane środki finansowe pochodzące z Unii Europejskiej oraz pochodzące z dotacji celowej wymienione zostały w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Są zatem środkami publicznymi w rozumieniu tej ustawy. Z tego wynika, że Wnioskodawca nabywaną usługę szkolenia finansuje w całości ze środków publicznych. Przy czym nie ma znaczenia, że usługa kształcenia świadczona jest przez inny podmiot - podwykonawcę, bowiem istotę finansowania należy odnosić do pochodzenia środków pieniężnych, a w rozpatrywanej sprawie źródłem finansowania usługi szkolenia zawodowego są środki publiczne.

Z uwagi na to, że nabywane przez Wnioskodawcę usługi szkolenia dla studentów i absolwentów w zakresie przedsiębiorczości oraz szkoleń specjalistycznych należy uznać za kształcenie związane bezpośrednio z zawodem oraz to, że są finansowane w całości ze środków publicznych tut. Organ podatkowy stwierdza, że świadczone przez Wnioskodawcę szkolenia dla studentów i absolwentów w zakresie przedsiębiorczości oraz szkoleń specjalistycznych dla studentów i absolwentów spełniają przesłanki wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy. Wobec tego korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na tej podstawie.

Tym samym na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy Wnioskodawca nie posiada prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia szkoleń zawodowych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy wskazać, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia szkoleń z zakresu przedsiębiorczości oraz szkoleń specjalistycznych dla studentów i absolwentów, natomiast w zakresie odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia pozostałych usług wydana zostanie odrębna interpretacja.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl