IPPP3/443-565/11-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-565/11-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 kwietnia 2011 r. (data złożenia 13 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym na wniosku ORD-IN z dnia 4 lipca 2011 r. (data wpływu 6 lipca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-565/11-2/JK z dnia 29 czerwca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie magazynowania wyrobów energetycznych, objętych stawką akcyzy w wysokości 0 zł, w zbiornikach podlegających prawnej kontroli metrologicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 kwietnia 2011 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie magazynowania wyrobów energetycznych, objętych stawką akcyzy w wysokości 0 zł, w zbiornikach podlegających prawnej kontroli metrologicznej.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony na wniosku ORD-IN z dnia 4 lipca 2011 r. (data wpływu 6 lipca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-565/11-2/JK z dnia 29 czerwca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności, nabywa i sprzedaje wyroby energetyczne, inne niż wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-15 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, wymienione w załączniku nr 2 do tej ustawy. Wnioskodawca prowadzi skład podatkowy i wyroby te nabywa w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. W przeważającej części dokonuje ich dalszej odsprzedaży producentom farb, lakierów i rozpuszczalników oraz do hurtowni chemicznych (kod CN pozostaje taki sam - produkt nie zmienia właściwości chemicznych). Z niewielkiej części zakupionych wyrobów produkuje w celu dalszej sprzedaży odczynniki chemiczne nie zaliczane do wyrobów energetycznych.

Wyroby energetyczne kupowane, wykorzystywane i sprzedawane przez Wnioskodawcę:

1.

Ksylen CN 2707 30 90

2.

Toluen CN 2902 3000

3.

Solvarex CN 2707 50 90

4.

Szeroka frakcja heksanowa CN 2710 11 25

5.

Benzyna ekstrakcyjna CN 2710 11 25

6.

Benzyna lakowa CN 2710 11 21

Wskazane powyżej wyroby nie są wykorzystywane ani sprzedawane przez Wnioskodawcę z przeznaczeniem do celów opałowych ani napędowych, ani jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, czy też opałowych. Odbiorcy tych wyrobów nie wykorzystują ich również jako surowców do produkcji paliw. Stawka akcyzy zatem określona dla tych wyrobów wynosi 0 zł.

Wyjątek stanowi toluen. Jeden z odbiorców toluenu deklaruje, że wykorzystuje go do produkcji paliwa silnikowego, sprzedaż toluenu temu odbiorcy odbywa się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy ze stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

Aktualnie Wnioskodawca magazynuje wszystkie wskazane powyżej wyroby energetyczne w zbiornikach posiadających świadectwa legalizacji.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż w prowadzonym składzie podatkowym, prowadzi zarówno działalność polegającą na produkcji wyrobów akcyzowych, jak i na magazynowaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma obowiązek magazynować ww. gotowe wyroby energetyczne, objęte stawką akcyzy w wysokości 0 zł i wymienione w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym w zbiornikach podlegających prawnej kontroli metrologicznej, w myśl par. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2010 r. w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe (Dz. U. z 2009 r. Nr 32, poz. 231), czy może te wyroby magazynować w zbiornikach nie posiadających świadectw legalizacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, jak wynika z przepisów ustawy akcyzowej, wskazane powyżej produkty stanowią wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne. Wymienione są w załączniku nr 2 do tej ustawy. Z uwagi na fakt, że wyroby te (poza toluenem) są sprzedawane przez Wnioskodawcę do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy, stawka akcyzy określona dla nich wynosi 0 zł.

Zgodnie z par. 3 cyt. rozporządzenia, wymóg magazynowania gotowych wyrobów energetycznych w zbiornikach, które podlegają prawnej kontroli metrologicznej (zbiornikach, które posiadają świadectwo legalizacji) dotyczy wyrobów akcyzowych, które jednocześnie:

1.

są wyrobami energetycznymi,

2.

są wymienione w załączniku nr 2 do ustawy,

3.

są objęte stawką akcyzy inną niż stawka 0 zł,

4.

są magazynowane w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Jak Wnioskodawca wykazał w stanie faktycznym niniejszego wniosku, wyroby energetyczne (poza toluenem) objęte są stawką akcyzy w wysokości 0 zł, zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy. Wnioskodawca bowiem nie wykorzystuje ich i nie oferuje kontrahentom do celów opałowych, ani napędowych, ani jako dodatek lub domieszka do paliw napędowych i opałowych.

W świetle powyższego w ocenie Wnioskodawcy w pełni uzasadnione jest twierdzenie, że nie ma obowiązku magazynowania ww. wyrobów energetycznych w zalegalizowanych zbiornikach. Skoro te produkty objęte są stawką akcyzy w wysokości 0 zł, to nie są spełnione łącznie warunki dotyczące obowiązku magazynowania gotowych wyrobów energetycznych w zbiornikach, które podlegają prawnej kontroli metrologicznej. Wyroby te można zatem magazynować w zbiornikach nie podlegających legalizacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe (Dz. U. Nr 32, poz. 231 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, w składach podatkowych, w których prowadzona jest działalność polegająca na produkcji wyrobów akcyzowych, magazynowanie gotowych wyrobów energetycznych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa i procedurą zawieszenia poboru akcyzy, odbywa się w zbiornikach, które podlegają prawnej kontroli metrologicznej, na podstawie odrębnych przepisów. Za zbiorniki służące do magazynowania gotowych wyrobów energetycznych uznawane są zbiorniki, w których magazynowane są wyroby w takim stopniu przetworzenia, w którym mogą być wyprowadzane ze składu podatkowego do odbiorcy, nawet jeśli ich część zostanie wykorzystana w procesach produkcyjnych w składzie podatkowym.

Powyższy przepis wskazuje, że prawnej kontroli metrologicznej, na podstawie odrębnych przepisów, w składzie podatkowym produkcyjnym podlega zbiornik, w którym magazynowane są gotowe wyroby energetyczne, określone w załączniku nr 2 do ustawy, objęte stawką akcyzy inną niż stawka zerowa i procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Tak więc aby dany zbiornik w składzie podatkowym produkcyjnym podlegał prawnej kontroli metrologicznej łącznie muszą być spełnione następujące przesłanki:

* magazynowane w nim wyroby muszą być wyrobami energetycznymi, określonymi w załączniku nr 2 do ustawy,

* magazynowane w nim wyroby muszą być objęte stawką akcyzy inną niż stawka zerowa,

* magazynowane w nim wyroby muszą być objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy,

* magazynowane w nim wyroby muszą być wyrobami gotowymi.

Zatem, w przypadku gdy nie zostanie spełniona przynajmniej jedna z powyższych przesłanek zbiornik w składzie podatkowym produkcyjnym nie podlega prawnej kontroli metrologicznej, na podstawie odrębnych przepisów.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca posiada skład podatkowy, w którym prowadzi zarówno działalność polegającą na produkcji wyrobów akcyzowych, jak i na magazynowaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym. W ramach prowadzonej działalności, nabywa i sprzedaje wyroby energetyczne, inne niż wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-15 ustawy o podatku akcyzowym, wymienione w załączniku nr 2 do tej ustawy - Ksylen CN 2707 30 90, Toluen CN 2902 3000, Solvarex CN 2707 50 90, Szeroką frakcję heksanową CN 2710 11 25, Benzynę ekstrakcyjną CN 2710 11 25, Benzynę lakową CN 2710 11 21. Wyroby te nabywa w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. W przeważającej części dokonuje ich dalszej odsprzedaży producentom farb, lakierów i rozpuszczalników oraz do hurtowni chemicznych (kod CN pozostaje taki sam - produkt nie zmienia właściwości chemicznych). Z niewielkiej części zakupionych wyrobów produkuje w celu dalszej sprzedaży odczynniki chemiczne nie zaliczane do wyrobów energetycznych. Jednocześnie - jak podnosi Wnioskodawca - wskazane wyroby nie są wykorzystywane ani sprzedawane przez Niego z przeznaczeniem do celów opałowych ani napędowych, ani jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, czy też opałowych. Odbiorcy tych wyrobów nie wykorzystują ich również jako surowców do produkcji paliw.

Odnosząc przedmiotowe okoliczności sprawy do powołanych przepisów rozporządzenia wskazać należy, iż przedmiotowe wyroby są wyrobami energetycznymi wymienionymi w art. 86 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Ponadto wyroby będące przedmiotem zapytania, mieszczą się odpowiednio w pozycji 19, 20 i 23 załącznika nr 2 do ustawy, który określa wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w Dyrektywie Rady 92/12/EWG.

Jednocześnie dla wyrobów o ww. kodach CN, które nie są przeznaczone do celów opałowych i napędowych nie zostały określone stawki podatku akcyzowego w art. 89 ust. 1 ustawy. Uwzględniając powyższe, w przypadku nie przeznaczenia tych wyrobów do produkcji paliw silnikowych lub do produkcji paliw opałowych, jako surowiec, półprodukt lub komponent do tych paliw lub dodatek lub domieszka do tych paliw, mieć będzie tutaj zastosowanie art. 89 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym stawka na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Wobec powyższego, wyroby wskazane w przedmiotowym wniosku są wyrobami energetycznymi wymienionymi w załączniku nr 2 do ustawy, jednakże nie spełniają drugiego warunku wskazanego w § 3 ust. 2 rozporządzenia, gdyż zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy wyroby te ze względu na przeznaczenie objęte są stawką podatku 0 zł. Tym samym nie są spełnione łącznie warunki dotyczące obowiązku magazynowania gotowych wyrobów energetycznych w zbiornikach, które podlegają prawnej kontroli metrologicznej, na podstawie odrębnych przepisów. Zatem Wnioskodawca nie ma obowiązku magazynowania przedmiotowych gotowych wyrobów energetycznych, objętych stawką akcyzy w wysokości 0 zł i wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy w zbiornikach podlegających prawnej kontroli metrologicznej, w myśl § 3 rozporządzenia.

Równocześnie nadmienia się, iż niniejsza interpretacja rozstrzyga jedynie w zakresie sformułowanego pytania, tj. obowiązku magazynowania w zbiornikach podlegających prawnej kontroli metrologicznej wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy objętych stawką akcyzy w wysokości 0 zł. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Odnosi się to w szczególności do obowiązku magazynowania w zbiornikach podlegających prawnej kontroli metrologicznej toluenu, którego sprzedaż odbywa się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy ze stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl