IPPP3/443-559/10-4/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-559/10-4/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2010 r. (data wpływu 7 czerwca 2010 r.) uzupełnionego w dniu 20 lipca 2010 r. (data wpływu 21 lipca 2010 r.) na wezwanie z dnia 9 lipca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w zw. z realizacją projektów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2010 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 20 lipca 2010 r. (data wpływu 21 lipca 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-559/10-2/MG z dnia 9 lipca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w zw. z realizacją projektów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie jest organizacją non-profit. Nie prowadzi działalności gospodarczej i z tego tytułu nie osiąga przychodów. Stowarzyszenie zgodnie z celami statutowymi prowadzi działalność w obszarze pożytku publicznego.

Stowarzyszenie realizuje obecnie wiele projektów finansowanych z funduszy europejskich i budżetu państwa. W chwili obecnej realizuje projekty finansowane w 75% ze środków Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców oraz Europejskiego Funduszu na rzecz Obywateli Państw Trzecich), w 10% ze środków budżetu państwa, a w pozostałych 15% ze środków własnych.

Celem projektu pt. "Bo byłem przybyszem... kampania społeczna" jest wdrożenie działań opracowanych w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych zasad dotyczących polityki integracji imigrantów w Unii Europejskiej i obejmuje szczegółowe działania zwiększające akceptację dla zjawiska migracji w społeczeństwie krajów przyjmujących, jak również dla środków służących integracji, poprzez kampanie zwiększające świadomość społeczną w szczególności w mediach.

W ramach projektu zaplanowano następujące działania:

* 2 edycje Kampanii bilbordowej - jest jednym z najlepszych sposobów kreowania marki (idei). Na terenie regionu w okresie 60 dni będzie prezentowanych 100 bilbordów. W ramach kampanii telewizyjnej zostaną wyprodukowane 4 (30sek.) spoty reklamowe. Łącznie zostanie wyemitowanych 56 spotów telewizyjnych w paśmie "primtime" - najlepszej oglądalności w paśmie reklamowym (usługa płatna) na antenie Telewizji Polskiej oddział Lublin. Produkcja i emisja 16 audycji radiowych Audycje (7-min.) zostaną wyemitowane w paśmie reklamowym na antenie Radia (usługa płatna).

* Produkcja 13 minutowego filmu metodycznego, do wykorzystania na zajęciach z edukacji międzykulturowej, które przeprowadzą wolontariusze (film obejrzy m.in. 2250 osób), jako działanie komplementarne w kampanii medialnej.

* Szkolenie dla wolontariuszy - 2 edycje z m.in. edukacji międzykulturowej oraz sytuacji w krajach Obywateli Państw Trzecich, a także warunkach ich pobytu na terytorium RP. W szkoleniach (łącznie 40 godz.) weźmie udział 30 wolontariuszy. Szkolenia mają na celu przygotowanie wolontariuszy do prowadzenia zajęć z edukacji międzykulturowej i eventów, które przeprowadzą w środowiskach akademickich i szkołach. Event - festyn plenerowy, służący bezpośredniemu oddziaływaniu i interakcji pomiędzy społecznością i OPT. W wydarzeniu weźmie udział ok. 2 tys. osób. Festyn poprzedzi Konferencja promocyjno-informacyjna dla władz rządowych i samorządowych różnych szczebli, organizacji pozarządowych, media (50 osób). Elementem bezpośredniego oddziaływania w kampanii będą zajęcia z edukacji międzykulturowej w środowisku akademickim i w szkołach. Bezpośrednia forma kampanii społecznej, ma zwiększyć akceptację dla zjawiska migracji w społeczeństwie przyjmującym. Wolontariusze przeprowadzą łącznie 90 godzin zajęć, w których weźmie udział ok. 2250 osób (uczniów i nauczycieli).

W ramach projektu przewidziano także inne działania promocyjne, takie jak interaktywny serwis internetowy (ISI), w którym znajdą się wiadomości nt. krajów pochodzenia OPT, ich kultury, tradycji itp. W ISI będą również informacje o radiowych i telewizyjnych spotach reklamowych z możliwością ich ściągania. Zostaną przygotowane m.in. ulotki, informatory, plakaty, teczki, tablice informacyjne i reklamowe.

Stowarzyszenie realizuje również projekt pt. "Platforma Integracji. Wolontariat na rzecz uchodźców" polegający na rozwinięciu i poprawie oferty integracyjnej oraz poradnictwa zarówno dla osób ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy, jak i osób objętych ochroną międzynarodową poprzez rozbudowę istniejącej oferty dla osób objętych ochroną międzynarodową w tym w szczególności w zakresie:

* nauki języka polskiego oraz kursów kształtujących świadomość obywatelską;

* poprawa dostępu do rynku pracy;

* poprawa dostępu do sytuacji mieszkaniowej;

* ochrona przed dyskryminacją na rynkach pracy i nieruchomości;

* działań na rzecz podnoszenia świadomości społecznej w środowiskach przyjmujących cudzoziemców, w tym dialogu międzykulturowego pomiędzy środowiskiem przyjmującym a cudzoziemcami;

* samoorganizacja cudzoziemców oraz ich wzajemne wspieranie się;

* specjalnych programów kierowanych do grup szczególnie wrażliwych (dzieci, kobiety, osoby starsze).

Osiągnięcie zamierzonych celów będzie możliwe m.in. przez organizację szkoleń, wydarzeń o charakterze integracyjnym oraz pracę środowiskową. Podniosą one poziom wiedzy Polaków o sytuacji społeczno - politycznej, kulturze i tradycji uchodźców i przyczynią się do zminimalizowania postaw rasistowskich, ksenofobicznych i wszelkich form dyskryminacji cudzoziemców i uchodźców oraz podniosą poziom akceptacji społecznej dla uchodźców.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie jest uprawnione do odzyskiwania podatku VAT zapłaconego w cenie towarów i usług opłaconych w ramach realizacji projektów finansowanych w 75% ze środków Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców oraz Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich), w 10% ze środków budżetu państwa, a w pozostałych 15% ze środków własnych.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy odpowiedź jest przecząca. Stowarzyszenie nie jest uprawnione do odliczania lub odzyskiwania podatku VAT zapłaconego w cenie towarów i usług opłacanych w ramach realizacji projektów finansowanych w 75% ze środków Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców oraz Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich), w 10% ze środków budżetu państwa, a w pozostałych 15% ze środków własnych Stowarzyszenia.

Zgodnie z art. 86 ustawy, podatnikom przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Z uwagi na fakt, iż jako nie prowadząca działalności gospodarczej organizacja Stowarzyszenie nie wykonuje żadnych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku VAT ani jego odzyskania. W związku z tym podatek VAT należy uznać za koszt kwalifikowalny w projekcie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani, jako podatnicy VAT czynni (...).

Jak wynika z powyższego:

* prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom VAT,

* prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podatkowych".

Zatem, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Stowarzyszenie jest organizacją non-profit, realizuje projekty finansowane w 75% ze środków Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców oraz Europejskiego Funduszu na rzecz Obywateli Państw Trzecich), w 10% ze środków budżetu państwa, a w pozostałych 15% ze środków własnych. Wnioskodawca realizuje projekt pt. "Bo byłem przybyszem... kampania społeczna" celem którego jest zwiększanie akceptacji dla zjawiska migracji w społeczeństwie Polski, poprzez organizację kompleksowej kampanii w szczególności w mediach zwiększającej świadomość społeczną na terenie wschodniego regionu Polski. Stowarzyszenie realizuje również projekt pt. "Platforma Integracji. Wolontariat na rzecz uchodźców" polegający na rozwinięciu i poprawie oferty integracyjnej oraz poradnictwa zarówno dla osób ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy, jak i osób objętych ochroną międzynarodową poprzez rozbudowę istniejącej oferty dla osób objętych ochroną międzynarodową.

Wnioskodawca zgodnie z celami statutowymi prowadzi działalność w obszarze pożytku publicznego w związku z czym nie wykonuje żadnych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją projektów.

Należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają, bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl