IPPP3/443-558/12-2/LK - Ustalenie możliwości otrzymania zwrotu podatku od towarów i usług.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-558/12-2/LK Ustalenie możliwości otrzymania zwrotu podatku od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2012 r. (data wpływu 23 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości otrzymania zwrotu podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości otrzymania zwrotu podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenia przyszłe:

Wnioskujące o dofinansowanie Stowarzyszenie jest organizacją nie prowadzącą działalności gospodarczej, funkcjonującą w oparciu o pracę własną członków, finansowaną ze składek członkowskich, pozyskanych grantów i darowizn sponsorów. Stowarzyszenie powstało w 2000 r. Statutowe cele organizacji to - działalność na rzecz rozwoju Ziemi..., wspieranie Inicjatyw o charakterze społecznym, ekonomicznym, samorządowym, wspieranie rozwoju samorządów lokalnych, wspieranie rolnictwa i terenów wiejskich, współpraca z innymi regionami w ramach integracji europejskiej, działanie na rzecz budowania integracji europejskiej, działalność na rzecz krzewienia kultury polskiej, w szczególności przez upowszechnienie folkloru i sztuki lokalnej, rozwój oświaty wiejskiej i edukacji dostosowanej do zachodzących przemian, szczególnie edukacji ekologicznej, kształtowanie postaw pro rodzinnych, pomoc rodzinom wielodzietnym, pracę z młodzieżą, poprzez sport, organizację wypoczynku, czasu wolnego i obozów rekreacyjnych oraz wszelkie działania skierowane na rzecz pomocy niepełnosprawnym.

W latach 2000-2010 Stowarzyszenie organizowało m.in. "Forum Gospodarcze" - konferencja i wystawy przy wsparciu Ministra Gospodarki, Polsko-Francuska wymiana młodzieży finansowana w ramach Programu Młodzież, organizacja obchodów 500-lecia nadania praw miejskich dla I...wraz z budową pomnika Marszałka J. Piłsudskiego, Imprezy sportowe-spartakiady dzieci i młodzieży z okazji Dnia Dziecka, rodzinne rajdy rowerowe i motocykli zabytkowych, projekty przywracające tradycje - dofinansowany przez Muzeum... "Starym sadem na orkiszowe staje" - dofinansowany przez Fundację Wspomagania Wsi. Organizacja wzniosła obelisk w miejscu pierwszego pochowku generała Franciszka Włada, dowódcy 14 Dywizji Piechoty Armii "Poznań" dofinansowany przez Radę Ochrony Pamięci Walki Męczeństwa. Stowarzyszenie wydało kilka publikacji " w tym "Wielokulturowość Ziemi...".

Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 78, poz. 855 z późn. zm.) i jest zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym w Rejestrze Stowarzyszeń. Stowarzyszenie nie jest i nigdy nie było czynnym płatnikiem podatku VAT, co wynika z treści art. 113 ust. 1 ustawy o ptu (zwolnienie podmiotowe), nie prowadziło i nie prowadzi działalności gospodarczej, a także nie składało i nie składa w Urzędzie Skarbowym deklaracji VAT-7.

Zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie podlega rejestracji w rejestrze podatników podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie w lipcu 2011 r. realizowało projekt pn.: "Podróż do korzeni - cykl imprez rekreacyjnych z poznawczymi elementami tradycji i historii...", którego celem było poznawanie śladów wielokulturowości tego obszaru, promocja Ziemi... w połączeniu z rekreacją, zabawą i odpoczynkiem mieszkańców wsi. Projekt ten realizowany był w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów", tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznawania pomocy w ramach Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi - objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013. Na realizację ww. Projektu przyznano Stowarzyszeniu dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej stanowiące 70% wartości Projektu (tekst jedn.: 15408,73 zł). W ramach Projektu zostały zakupione nagrody, wyżywienie i materiały biurowe, opłacono usługi obce, w tym obsługę medyczną, techniczną i przygotowanie terenu imprez. Stowarzyszenie nie pobierało żadnych opłat od uczestników. We wniosku o dofinansowanie realizacji Projektu Stowarzyszenie wykazało podatek VAT od towarów i usług jako koszt kwalifikowalny.

W wyniku realizacji Projektu Stowarzyszenie nie osiągnęło żadnych przychodów. Działalność Stowarzyszenia związana z realizacją ww. Projektu nie skutkowała powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie ptu. Stowarzyszenie nie stało się czynnym płatnikiem podatku VAT. Efekty powstałe w wyniku Projektu nie były związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi ptu (VAT), bowiem Wnioskodawca nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT.

Stowarzyszenie planuje także w najbliższym czasie realizację dwóch projektów - cykl imprez rekreacyjnych z poznawczymi elementami tradycji i historii Ziemi...j" W ramach pierwszego projektu zaplanowany jest druk monografii. Całkowity koszt projektu związanego z wydawnictwem skalkulowano na kwotę 47532 zł, z czego znaczną część stanowi własna praca i konsultacja historyczna, natomiast druki oprawa książki 32000 zł. Na druk publikacji LGD Aktywni Razem zarezerwowała dla Stowarzyszenia kwotę 25000 zł-wniosek jest na etapie uzupełnień przed podpisaniem umowy z Zarządem Województwa. Publikacja będzie wydana w nakładzie 1000 egzemplarzy i będzie dystrybuowana nieodpłatnie.

W ramach drugiego projektu Kultywujemy holenderski... - cykl imprez rekreacyjnych z poznawczymi elementami tradycji i historii Ziemi...j" planuje się organizację w dniach 6-8 lipca 2012 r. Rajdu Motocykli Zabytkowych im. Gen. Włada oraz Rodzinnego Rajdu Rowerowego. Koszty organizacji imprez związany będzie z wykonaniem lub zakupem - materiałów i usług promocyjnych, materiałów biurowych, nagród, wyżywienia, usług obcych, w tym obsługi medycznej, technicznej i przygotowania terenu imprez. Udział w imprezach jest darmowy i otwarty dla wszystkich,

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Stowarzyszenie, które nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT i w związku z tym nie ma możliwości rozliczenia podatku VAT w deklaracji składanej w Urzędzie Skarbowym może starać się o zwrot podatku naliczonego przy nabywaniu towarów i usług na potrzeby realizowanego Projektu pn. "Podróż do korzeni - cykl imprez rekreacyjnych z poznawczymi elementami tradycji i historii Ziemi...j".

2.

Czy Stowarzyszenie, które nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT i w związku z tym nie ma możliwości rozliczenia podatku VAT w deklaracji składanej w Urzędzie Skarbowym może starać się o zwrot podatku naliczonego przy nabywaniu towarów i usług na potrzeby planowanych projektów.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w ramach realizacji operacji, ponieważ nie jest podatnikiem tego podatku, nie prowadzi też działalności gospodarczej i nie podlega rejestracji w rejestrze podatników podatku od towarów i usług.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje czynnym zarejestrowanym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Biorąc pod uwagę, że Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i nie prowadzi działalności gospodarczej, że zakupione towary i usługi nie były i nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu, zatem nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Stowarzyszenie jest organizacją pożytku publicznego wykonującą działalność statutową nieodpłatną. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT. Stowarzyszenie w lipcu 2011 r. realizowało projekt, którego celem było poznawanie śladów wielokulturowości tego obszaru, promocja Ziemi... w połączeniu z rekreacją, zabawą i odpoczynkiem mieszkańców wsi. Projekt ten realizowany był w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów", tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznawania pomocy w ramach Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi - objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013. W ramach Projektu zostały zakupione nagrody, wyżywienie i materiały biurowe, opłacono usługi obce, w tym obsługę medyczną, techniczną i przygotowanie terenu imprez. Stowarzyszenie nie pobierało żadnych opłat od uczestników. Obecnie Stowarzyszenie będzie prowadzi... - druk monografii opisującej dzieje Ziemi..." oraz "Kultywujemy holenderski ryt - cykl imprez rekreacyjnych z poznawczymi elementami tradycji i historii Ziemi...". W ramach pierwszego projektu zaplanowany jest druk monografii. Publikacja będzie wydana w nakładzie 1000 egzemplarzy i będzie dystrybuowana nieodpłatnie. W ramach drugiego projektu planuje się organizację w dniach 6-8 lipca 2012 r. Rajdu Motocykli Zabytkowych im. Gen. Włada oraz Rodzinnego Rajdu Rowerowego. Koszty organizacji imprez związany będzie z wykonaniem lub zakupem - materiałów i usług promocyjnych, materiałów biurowych, nagród, wyżywienia, usług obcych, w tym obsługi medycznej, technicznej i przygotowania terenu imprez. Udział w imprezach jest darmowy i otwarty dla wszystkich. Efekty projektu w żaden sposób nie są i nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy, bowiem Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny i zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektów nie były i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji wymienionych projektów. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 wyżej cytowanego rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż z przedstawionych okoliczności sprawy nie wynika, iż Wnioskodawca otrzymuje dofinansowanie ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 wskazanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją opisanych we wniosku projektów ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl