IPPP3/443-558/10-6/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 września 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-558/10-6/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2010 r. (data wpływu 7 czerwca 2010 r.) uzupełnionego w dniu 18 lipca 2010 r. (data wpływu 23 lipca 2010 r.) na wezwanie z dnia 9 lipca 2010 r. oraz uzupełnionego w dniu 20 sierpnia 2010 r. (data wpływu 23 sierpnia 2010 r.) na wezwanie z dnia 13 sierpnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2010 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 18 lipca 2010 r. (data wpływu 23 lipca 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 9 lipca 2010 r.oraz uzupełniony w dniu 20 sierpnia 2010 r. (data wpływu 23 sierpnia 2010 r.) na wezwanie z dnia 13 sierpnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W związku z decyzją Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji podyktowaną wymogiem Komisji Europejskiej, dotyczącym składania wiążącej interpretacji Organu podatkowego o kwalifikowalności VAT, władza wdrażająca programy europejskie wymaga od Wnioskodawcy dostarczenia kopii indywidualnej interpretacji Urzędu Skarbowego. Ma to związek z realizacją przez Fundację 4 projektów finansowanych przez Europejski Fundusz na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich w okresie od 01.08.2009 do 31.05.2010. Fundacja od chwili powstania do chwili obecnej nie realizuje odpłatnie żadnych zadań statutowych oraz nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie świadczy odpłatnych usług ani nie zajmuje się odpłatną dostawą towaru.

W uzupełnieniu Wnioskodawca dodał, iż otrzymane środki z Europejskiego Funduszu na rzecz Obywateli Państw Trzecich zostały wykorzystane do realizacji 4 projektów z zakresu wsparcia integracji obywateli z państw trzecich:

* "M..." w ramach którego prowadzono zajęcia dla rodzin imigranckich i polskich z małymi dziećmi służące wspieraniu dialogu międzykulturowego oraz rozwoju małych dzieci, a także wydano broszurę opisującą założenia oraz rezultaty projektu;

* "I...", którego rezultatem było wydanie broszury informacyjnej w kilku wersjach językowych, adresowanej do imigrantów oraz jej dystrybucja;

* "P...." - polegająca na pomocy w poszukiwaniu pracy, miejsca zamieszkania oraz udzielaniu porad prawnych dla imigrantów na terenie Warszawy w okresie od września do grudnia 2009;

* "P..." - projekt stanowiący kontynuację wyżej wymienionego projektu bez komponentu pomocy w zakresie poszukiwania miejsca zamieszkania, realizowany w okresie od stycznia do maja 2010 r.

Wyżej wymienione projekty zawierały koszty związane z:

* wypłatą wynagrodzeń dla osób zatrudnionych w ramach umów zleceń oraz umów o dzieło,

* zakupem materiałów papierniczych/biurowych oraz informacyjnych oraz promocyjnych,

* drukiem broszur informacyjnych,

* zakupem artykułów żywnościowych,

* zakupem biletów komunikacji miejskiej,

* opłatami związanymi z wynajmem pomieszczeń,

* opłatami związanymi z połączeniami telefonicznymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Fundacja nie jest podatnikiem VAT, gdyż nie realizuje zadań statutowych odpłatnie oraz nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie świadczy odpłatnych usług, ani nie zajmuje się odpłatną dostawą towaru.

Fundacja nie posiada, zatem prawnych możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektów finansowanych przez Europejski Fundusz na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska Wnioskodawcy wynika, że w ramach prowadzonej działalności statutowej Wnioskodawca w okresie od 01.08.2009- 31 maja 2010 r. realizuje 4 projekty. Projekty te finansowane były przez Europejski Fundusz na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich, których celem było wsparcie integracji obywateli z państw trzecich. Fundacja nie realizuje odpłatnie żadnych zadań statutowych oraz nie prowadzi działalności gospodarczej w związku z czym nie jest podatnikiem podatku VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego czy ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług.

W oparciu o powołane wyżej przepisy, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, Fundacja nie będzie miała prawa do odzyskania podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

Ponadto, należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl