IPPP3/443-557/13-2/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 września 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-557/13-2/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2013 r. (data wpływu 20 czerwca 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania produkowanego wina - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania produkowanego wina.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Podatnik na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 w związku z art. 2 ust. 1 pkt 1 oraz art. 92 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (tekst jedn.: z 2011, Dz. U. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) prowadzi produkcję wina (wyroby akcyzowe) poza składem, dokonując przedpłaty akcyzy. W przypadku tej postaci produkcji wyrobów akcyzowych, ustawa o podatku akcyzowym wprowadza pewną uzasadnioną odmienność w rozliczeniach podatkowych. Podatnik podatku akcyzowego w tym bowiem przypadku produkcji wina najpierw uiszcza przedpłatę podatku akcyzowego (art. 22 ust. 1-3 ustawy o podatku akcyzowym), a dopiero potem rozpoczyna produkcję, czyli dokonuje czynności z którą ustawa wiąże obowiązek zapłaty podatku akcyzowego. Po okresie rozliczeniowym tj. miesiącu w którym podatnik dokonał produkcji wina, dokonuje on właściwego rozliczenia podatkowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym, z uwzględnieniem postanowień 22 ust. 4 lub 5 ustawy o podatku akcyzowym, a więc z uwzględnieniem faktu, że wysokość przedpłaconej akcyzy jest wyższa lub niższa od podatku należnego wynika to oczywiście z faktu, że podatnik szacuje ilość wina, którą będzie produkował, ale uwarunkowania technologiczne powodują, że ilość gotowego wina nie jest zawsze zgodna z przyjętymi założeniami produkcyjnymi tj. ilością gotowego wyrobu, którą podatnik rzeczywiście uzyskał. Podatnik zaś, mając na względzie art. 95 ust. 3 i 4 ustawy o podatku akcyzowym, jako podstawę do opodatkowania napoju winnego podatkiem akcyzowym i rozliczenia przedpłaty akcyzy przyjmuje wyłącznie ilość gotowego wyrobu, którym jest napój winny rozlany do butelek, oznaczony etykietą i znakiem akcyzy.

Należy także podkreślić, że uzyskanie gotowego wina jest procesem czasochłonnym i składa się z kilku etapów produkcyjnych. Są to następujące etapy produkcji:

etap I - nastaw

etap II - fermentacja napoju winnego

etap III - obciąg i leżakowanie

etap IV - filtracja napoju winnego (po której następuje przekazanie napoju winnego do tanków, w których sporządza się kupaże)

etap V - rozlew przygotowanego (skupażowanego) napoju winnego i przekazanie w opakowaniach jednostkowych (szklanych bądź PET) do magazynu wyrobów gotowych.

Pod pojęciem wyrobów gotowych rozumie się produkty niepodlegające dalszej obróbce tego samego przedsiębiorstwa, w którym zostały wyprodukowane lecz są następnie przeznaczone do sprzedaży na zewnątrz przedsiębiorstwa. W firmie L. Sp. z o.o. wyrobami gotowymi zgodnie z zaprezentowaną definicją są wyroby przekazane do magazynu wyrobów gotowych w drugiej części etapu V-ego. Są one wówczas w pełni gotowe do sprzedaży na zewnątrz przedsiębiorstwa. W ocenie spółki podstawę opodatkowania stanowi ilość hektolitrów napoju winnego, który stanowi wyrób gotowy w momencie przekazania Ich do magazynu wyrobów gotowych (w opakowaniach jednostkowych szklanych lub PET) zaetykietowany i oznaczony znakiem akcyzy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą:

Podstawy opodatkowania oraz momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu produkcji wina.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Podatnik na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 w związku z art. 2 ust. 1 pkt 1, art. 92 oraz art. 22 ust. 1-5 oraz art. 21 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2001 r. (tekst jedn.: z 2011, Dz. U. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) prowadzi produkcję wina (wyroby akcyzowe) poza składem podatkowym, dokonując przedpłaty akcyzy przed produkcją danej partii wina, a następnie po zakończeniu produkcji wina z przedpłaconą akcyzą, podatnik dokonuje "właściwego" rozliczenia podatkowego, w oparciu o ilość wyprodukowanego wina. Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, przedmiotem opodatkowania jest produkcja wyrobów akcyzowych, a obowiązek podatkowy w myśl art. 10 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym powstaje z chwilą wyprodukowania produktu akcyzowego. Zgodnie zaś z art. 95 ust. 2-3 ustawy o podatku akcyzowym, podstawą do obliczenia podatku akcyzowego w należnej wysokości jest ilość produktu gotowego. Mając na względzie wskazany wyżej proces produkcji, podstawą do rozliczenia należnego podatku akcyzowego i rozliczenia wpłaconej przedpłaty na deklarowaną partię produkowanego napoju winnego jest ilość wyrobu gotowego tj. wyrobu rozlanego w opakowania jednostkowe zaopatrzonego w etykietę i banderolę podatkową. Zatem obowiązek podatkowy powstanie w momencie zakończenia procesu produkcji, który może być identyfikowany z opisanym we wniosku V etapem produkcji, czyli rozlaniem napoju winnego i przekazaniem go w opakowaniach jednostkowych do magazynu wyrobów gotowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 14 załącznika nr 1 do ustawy, do wyrobów akcyzowych zaliczono wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009 klasyfikowane do kodu CN 2204.

Jednocześnie, zgodnie z art. 92 ustawy, do napojów alkoholowych zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane i wyroby pośrednie.

Zgodnie z art. 95 ust. 1 ustawy winem w rozumieniu ustawy jest:

1.

wino niemusujące - wszelkie wyroby objęte pozycjami CN 2204 i 2205, z wyjątkiem wina musującego określonego w pkt 2:

a.

o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającej 15% objętości, pod warunkiem że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji, albo

b.

o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 15% objętości, lecz nieprzekraczającej 18% objętości, pod warunkiem że nie zawierają żadnych dodatków wzbogacających oraz że cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji;

2.

wino musujące - wszelkie wyroby oznaczone kodami CN 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10 oraz objęte pozycją 2205, które łącznie spełniają następujące warunki:

a.

znajdują się w butelkach zaopatrzonych w korek w kształcie grzybka, umocowany za pomocą węzłów lub spinek, albo cechują się ciśnieniem wynoszącym co najmniej 3 bary, spowodowanym obecnością dwutlenku węgla w roztworze,

b.

mają rzeczywistą objętościową moc alkoholu przekraczającą 1,2% objętości, lecz nieprzekraczającą 15% objętości,

c.

cały alkohol etylowy zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji.

Produkcją wina w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wina, a także jego rozlew (art. 95 ust. 2 ustawy).

Stosownie do art. 95 ust. 3 i 4 ustawy podstawą opodatkowania wina jest liczba hektolitrów gotowego wyrobu, natomiast stawka akcyzy na wino wynosi 158,00 zł od 1 hektolitra gotowego wyrobu.

Wskazać należy przy tym, iż zgodnie z treścią art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6.

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:

1.

wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie;

2.

mniej niż 1000 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, win uzyskanych z winogron pochodzących z upraw własnych, o których mowa w art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. Nr 120, poz. 690);

3.

piwa, wina i napojów fermentowanych, wytwarzanych domowym sposobem przez osoby fizyczne na własny użytek i nieprzeznaczonych do sprzedaży;

4.

mniej niż 10 hektolitrów w ciągu roku kalendarzowego, alkoholu etylowego, dokonywanej przez gorzelnie prawnie i ekonomicznie niezależne od wszelkich innych gorzelni oraz niedziałające na podstawie licencji uzyskanej od innego podmiotu;

5.

wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy;

6.

energii elektrycznej;

7.

wyrobów węglowych;

8.

suszu tytoniowego.

W myśl przepisu art. 22 ust. 1-3 ustawy z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1-4 i 6, w przypadku produkcji poza składem podatkowym wyrobów akcyzowych, o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, producent jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1.

składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje w sprawie przedpłaty akcyzy, według ustalonego wzoru,

2.

obliczać i wpłacać przedpłatę akcyzy na rachunek właściwej izby celnej, w wysokości akcyzy, jaka będzie należna od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych w danym miesiącu

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wyroby akcyzowe zostaną wyprodukowane.

Wpłaconą przedpłatę akcyzy zalicza się na poczet akcyzy należnej za miesiąc rozliczeniowy, o którym mowa w ust. 1. Wpłaconą przedpłatę akcyzy uwzględnia się w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1.

Wymieniony przepis, art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy, wyłącza z obowiązku produkcji w składzie podatkowym wyroby akcyzowe, od których została zapłacona przedpłata akcyzy. Zakres przedmiotowy przepisu obejmuje wyroby akcyzowe, o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy, oraz wyroby akcyzowe inne niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objęte stawką akcyzy inną, niż stawka zerowa. Oznacza to umożliwienie, podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie, między innymi, produkcji wina, produkcji wyrobów akcyzowych poza składem podatkowym, a więc poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Warunkiem produkcji poza składem podatkowym będzie dokonanie przedpłaty akcyzy, która z chwilą powstania zobowiązania podatkowego będzie zaliczona na poczet należnej akcyzy. Wpłata przedpłaty akcyzy w wysokości, jaka jest należna od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, traktowana jest w rzeczywistości jako zapłata należności z tytułu podatku akcyzowego, o czym świadczą przepisy określone w art. 22 ustawy. Regulują one kwestie dotyczące deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy, obliczania i wpłaty przedpłaty akcyzy, konieczności uiszczania odsetek jak od zaległości podatkowej, w przypadku gdy wpłacona przedpłata akcyzy jest mniejsza od należnej akcyzy za miesiąc rozliczeniowy oraz rozliczania nadpłaty przedpłaty akcyzy wykazanej w deklaracji podatkowej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka na prowadzi produkcję wina poza składem, dokonując przedpłaty akcyzy. Uzyskanie gotowego wina jest procesem czasochłonnym i składa się z kilku etapów produkcyjnych. Są to następujące etapy produkcji:

etap I - nastaw

etap II - fermentacja napoju winnego

etap III - obciąg i leżakowanie

etap IV - filtracja napoju winnego (po której następuje przekazanie napoju winnego do tanków, w których sporządza się kupaże)

etap V - rozlew przygotowanego (skupażowanego) napoju winnego i przekazanie w opakowaniach jednostkowych (szklanych bądź PET) do magazynu wyrobów gotowych. W Spółce wyrobami gotowymi są wyroby przekazane do magazynu wyrobów gotowych w drugiej części etapu V-ego. Są one wówczas w pełni gotowe do sprzedaży na zewnątrz przedsiębiorstwa.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą podstawy opodatkowania oraz momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu produkcji wina.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, należy stwierdzić, że przedmiotem opodatkowania będzie produkcja wina, która zakończy się w momencie uzyskania wyrobu finalnego, który może być już skierowany do konsumpcji (sprzedaży). Zatem obowiązek podatkowy powstanie w momencie zakończenia procesu produkcji, który może być identyfikowany z opisanym we wniosku etapem V produkcji, czyli rozlewem wina i przekazaniem w opakowaniach jednostkowych do magazynu wyrobów gotowych. Natomiast podstawą opodatkowania, na podstawie art. 95 ust. 3 ustawy, będzie liczba hektolitrów gotowego wyrobu przekazanego do magazynu wyrobów gotowych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl