IPPP3/443-553/09-4/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 września 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-553/09-4/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2009 r. (data wpływu 6 lipca 2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla opłaty serwisowej doliczonej do ceny biletu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla opłaty serwisowej doliczonej do ceny biletu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

A. od 1995 r. jest licencjonowanym biurem IATA. Jako agent linii lotniczych w ramach akredytacji udzielonej przez IATA Spółka wystawia faktury jako "agent działający w imieniu i na rzecz linii lotniczych". Bilety lotnicze krajowe oraz podatki i opłaty lotniskowe opodatkowane są obniżoną stawką podatku VAT 7%. Za wystawienie każdego biletu firma pobiera opłatę serwisową i stosuje, także obniżoną stawkę 7% podatku VAT. Opłata serwisowa stanowi integralną całość z biletem lotniczym krajowym (PKWiU 62.10.10-00.10 - przewozy lotnicze rozkładowe pasażerskie na liniach krajowych).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy do opłaty serwisowej za wystawienie biletów lotniczych krajowych można stosować obniżoną stawkę podatku VAT 7% z uwagi na to iż stanowi ona integralną całość z biletem lotniczym krajowym (PKWiU 62.10.10-00.10-przewozy lotnicze rozkładowe pasażerskie na liniach krajowych).

Zdaniem Wnioskodawcy, firma jako agent linii lotniczych posiadający akredytacje IATA do opłaty serwisowej za wystawienie biletów lotniczych krajowych, z uwagi na to iż stanowi ona integralną całość z biletem lotniczym krajowym (PKWiU 62.10.10-00.10 - przewozy lotnicze rozkładowe pasażerskie na liniach krajowych) ma prawo zastosować obniżoną stawkę podatku VAT 7% zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 148 i 149 załącznika nr 3 do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - przewozów lotniczych rozkładowych pasażerskich (PKWiU 62.10.1) oraz przewozów lotniczych pozarozkładowych pasażerskich (PKWiU 62.20.1).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwaną dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż w ramach wykonywanej działalności gospodarczej wystawia i sprzedaje bilety lotnicze działając jako agent linii lotniczych. Bilety lotnicze krajowe oraz podatki i opłaty lotniskowe opodatkowane są obniżoną stawką podatku VAT 7%. Za wystawienie każdego biletu firma pobiera opłatę serwisową, która stanowi integralną całość z biletem lotniczym.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku tym, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych 7% stawką podatku, w pozycji 148 wymieniono usługi z grupowania PKWiU 62.10.1 "Przewozy lotnicze rozkładowe pasażerskie".

Miejscem świadczenia usług transportu lotniczego, odbywającego się w całości na terytorium kraju (przeloty wewnątrzkrajowe) - na mocy art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy - jest terytorium kraju.

Zatem, jeżeli usługi transportu lotniczego, w związku z którymi Wnioskodawca pobiera opłatę serwisową, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.10.1 - korzystają one z opodatkowania stawką podatku obniżoną do 7%. W konsekwencji, pobierana przez Zainteresowanego opłata serwisowa będąca częścią transportu lotniczego odbywającego się na terytorium kraju (przewozy wewnątrzkrajowe), również korzysta z opodatkowania preferencyjną, 7% stawką podatku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl