IPPP3/443-55/08-3/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-55/08-3/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2008 r. (data wpływu 16 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dostawy paliwa służącego zaopatrzeniu środków transportu lotniczego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 października 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku akcyzowego w zakresie dostawy paliwa służącego zaopatrzeniu środków transportu lotniczego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W FXXX Polska Sp. z o.o. w związku z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług na rzecz przewoźników krajowych i zagranicznych w zakresie usług obsługi naziemnej lotów przez agenta, oraz dokonywania zlecenia obsługi samolotów polskich i zagranicznych w portach lotniczych, powstały problemy dotyczące następujących zagadnień:

2.

dostaw paliwa do samolotów w świetle obowiązujących przepisów podatku akcyzowego.

Spółka FXXX Polska świadczy usługi polegające na przyjmowaniu zleceń od przewoźnika na dokonanie wszystkich niezbędnych czynności związanych z organizacją przelotu oraz wszystkich innych czynności dotyczących obsługi startów, lądowań, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych czynności o podobnym charakterze związanych z transportem międzynarodowym osób.

Spółka FXXX Polska posiada certyfikat i zezwolenie na prowadzenie działalności jako agent obsługi naziemnej lotów, stąd też świadczyć będzie usługi polegające na przyjmowaniu od przewoźników wykonujących usługi transportu międzynarodowego osób zleceń na dokonanie wszystkich niezbędnych czynności związanych z organizacją przelotu samolotu na trasie Polska - zagranica (kraje Unii lub kraje trzecie) oraz wykonanie wszystkich innych czynności dotyczących obsługi startów, lądowań, parkowania, obsługą pasażerów i ładunków oraz innych czynności o podobnym charakterze związanych z wykonywanym transportem międzynarodowym osób.

Zleceniodawcami są podmioty wykonujące transport lotniczy osób, są to zazwyczaj jednorazowe przeloty na trasach międzynarodowych.

ZAGADNIENIE 2)

dostawa paliwa do samolotów w świetle obowiązujących przepisów podatku akcyzowego.

Ponadto w usłudze organizacji obsługi przelotu wystąpić także może sytuacja związana z zakupem i tankowaniem paliwa do samolotu, przy czym Spółka FXXX występować będzie jako reprezentant przewoźnika i płatnik, a dostawa paliwa (tankowanie samolotu) dokonywana będzie na płycie lotniska bezpośrednio do samolotów przewoźników wskazanych przez Spółkę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

2.

czy zakup paliwa za granicą i jego przywóz będzie zwolniony z podatku akcyzowego.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 2.

Zdaniem Spółki dostawa paliwa korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego.

W tym przypadku podstawą uwzględniającą Konwencję o międzynarodowym lotnictwie cywilnym podpisanej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. - Oświadczenie rządowe z dnia 20 sierpnia 2003 r. w sprawie mocy obowiązującej załączników do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisanej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 146, poz. 1413) jest akt prawny - umowa o transporcie lotniczym.

Zgodnie z art. 11 tej umowy statki powietrzne eksploatowane w międzynarodowych przewozach lotniczych przez przedsiębiorstwa lotnicze jednej strony, a także ich normalne wyposażenie, urządzenia naziemne, paliwa, smary, zapasy techniczne podlegające zużyciu, części zamienne (w tym silniki), zapasy pokładowe (obejmujące między innymi żywność, napoje i alkohol, tytoń i inne produkty przeznaczone do sprzedaży pasażerom lub do wykorzystania przez nich w ograniczonych ilościach podczas lotu) oraz inne artykuły przeznaczone do wykorzystania lub wykorzystywane wyłącznie w związku z eksploatacją lub obsługą statków powierzchnych eksploatowanych w międzynarodowych przewozach lotniczych są zwolnione na zasadach wzajemności, przy przelocie na terytorium drugiej strony z wszelkich ograniczeń przywozowych, podatków majątkowych i kapitałowych, opłat celnych, podatków akcyzowych oraz innych podobnych opłat i należności które są a) nakładane przez organy krajowe lub Wspólnotę europejską oraz b) nie są związane z kosztem świadczonych usług, pod warunkiem że wymienione wyposażenie i zapasy pozostają na pokładzie tych statków powietrznych. Uwzględniając ww. przepisy jak i uregulowania zawarte w przepisach prawo celne jak i ustawy o podatku akcyzowym, należy stwierdzić, że zakup i przywóz paliwa w zbiornikach lotniczych jest zwolniony z należności celnych jak również z opodatkowania podatkiem akcyzowym, na podstawie poniżej wskazanych przepisów.

Prawo celne

Artykuł 37 ust. 1 i 2. Zwolnione od należności przywozowych są paliwa, smary i inne materiały eksploatacyjne niezbędne do funkcjonowania środków transportu, innych niż wymienione w art. 112 ust. 1 lit. a) Rozporządzenia ustanawiającego wspólnotowy system zwolnień celnych, przewożone w tych środkach transportu, wykorzystywane do ich napędu lub działania instalacji, w które są wyposażone.

Towary, o których mowa w ust. 1, nie mogą być wykorzystywane w innych środkach transportu niż ten, w którym zostały przywiezione, ani nie mogą zostać usunięte z tego środka transportu, chyba że jest to konieczne ze względu na jego naprawę, oraz nie mogą zostać odpłatnie lub nieodpłatnie odstąpione przez osobę korzystającą ze zwolnienia.

Podatek akcyzowy

Artykuł 25 ust. 2. Zwolnienie od akcyzy może być stosowane w przypadku, gdy na podstawie przepisów prawa celnego wyroby akcyzowe są objęte zawieszającą procedurą celną lub zwolnione od należności celnych przywozowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 25 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą" - zwolnienie od akcyzy może być stosowane w przypadku, gdy na podstawie przepisów prawa celnego wyroby akcyzowe są objęte zawieszającą procedurą celną lub zwolnione od należności celnych przywozowych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie na podstawie § 1 i § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego upoważniony jest do wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacji indywidualnych).

Przez przepisy prawa podatkowego, zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) rozumie się przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

W myśl pkt 1 powyższego artykułu przez ustawy podatkowe rozumie się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów, nie jest upoważniony do interpretacji przepisów prawa celnego.

Uwzględniając powyższe, w przypadku gdy prawidłowe jest stanowisko Spółki w zakresie zwolnienia od należności celnych przywozowych ww. paliwa lotniczego - jego zakup i przywóz na terytorium kraju będzie zwolniony od podatku akcyzowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888), która zmieniła treść art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - od dnia 20 września 2008 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł. Oznacza to, że wszystkie wnioski, które wpływają do organów od wymienionej daty podlegają opłacie w wysokości 40 zł. Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwocie 225 zł w dniu 7 lipca 2008 r. (za 3 zdarzenia przyszłe); z uwagi jednak na uznanie przez tutejszy Organ, że dotyczy on 4 zdarzeń przyszłych (3 zdarzenia przyszłe w podatku od towarów i usług i 1 zdarzenie przyszłe w podatku akcyzowym, tj. kwota należnej opłaty wynosi 200 zł), różnica w kwocie 25 zł zostanie zwrócona zgodnie z § 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. Nr 116, poz. 783), na wskazany przez Stronę nr rachunku bankowego XXX

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl