IPPP3/443-549/11-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-549/11-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2011 r. (data wpływu 11 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 maja 2011 r. (data wpływu 2 czerwca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-549/11-2/JK z dnia 24 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenie podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu dotyczących realizacji projektu-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenie podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu dotyczących realizacji projektu.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 maja 2011 r. (data wpływu 2 czerwca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-549/11-2/JK z dnia 24 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zawarł umowę z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego o dofinansowanie realizacji projektu (Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka Priorytet 2. Infrastruktura sfery badawczo-rozwojowej. Działanie 2.3. Inwestycje związane z rozwojem infrastruktury informatycznej nauki).

Realizowany projekt ma doprowadzić do stworzenia vortalu internetowego poświęconego problematyce kondycji fizycznej polskiego społeczeństwa. Cele działalności tego vortalu, umiejscowione są w trzech obszarach funkcjonowania społeczeństwa: edukacji, nauce i zdrowiu, a realizują się tylko i wyłącznie przez dedykowane im integralne elementy systemu informatycznego (odpowiedni sprzęt - serwerownię, łącze internetowe i oprogramowanie w tym strony internetowe - vortal WWW). Dzięki nim będzie możliwe realizowanie Misji:

* informowania i edukowania społeczeństwa w zakresie znaczenia i stanu kondycji fizycznej Polaków, jako składnika i miernika zdrowia (w tym aspekt szkolenia sportowego-głównie masowego sportu dzieci i młodzieży - gdzie będą dostarczane narzędzia i środki do diagnozy efektów treningowych i realizacji treningu);

* stworzenia interaktywnej platformy internetowej dla środowiska badaczy kondycji fizycznej oferującej możliwości komunikowania się, koordynowania badań wymiany obserwacji, współdzielenia wynikami badań;

* stworzenie systemu monitorowania kondycji fizycznej Polaków gromadzenia, przetwarzania i oceniania wyników pomiarów rozwoju fizycznego sprawności fizycznej polskiej populacji.

Powstanie zatem sieć teleinformatyczna zbudowana z aplikacji i systemu dwukierunkowych usług internetowych. Sieć będzie pozwalała na przesyłanie danych z serwerów centrali na obwód (do użytkowników) jak też z obwodu (od użytkowników) na serwery centrali. W bazach danych działających na serwerach znajdą się wyniki badań (rozwoju, sprawności wydolności fizycznej) prowadzonych przez Wnioskodawcę w latach 1979-2010, uzupełnione przez wyniki gromadzone przy pomocy użytkowników systemu. Użytkownikami wszelkich usług oferowanych przez system informatyczny będą niedefiniowani użytkownicy indywidualni, jednostki organizacyjne, instytucje (przedszkola, szkoły, ośrodki wychowawcze i opiekuńcze, kluby i związki sportowe jednostki samorządowe zajmujące się problematyką kultury fizycznej) oraz ośrodki akademickie i naukowe w całej Polsce. Nie przewiduje się ograniczania dostępności vortalu dla użytkowników Internetu.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach projektu stanowią czynności opodatkowane podatkiem VAT, przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi sklasyfikowane jako zarządzanie projektem edukacyjno-szkoleniowo-sportowym poświęconym problematyce kondycji fizycznej polskiego społeczeństwa, realizowane za pomocą interaktywnej platformy internetowej i mieści się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 "Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych".

Wszystkie zakupy rzeczowe i zakupione usługi w celu realizacji projektu nabyte w ramach dotacji są zgodnie z umową o dofinansowanie ewidencjonowane w osobnym rejestrze zakupu i są one wykorzystywane tylko i wyłącznie do realizacji zadań związanych z tworzeniem i funkcjonowaniem vortalu, czyli do działalności opodatkowanej. Nie są natomiast w żadnym stopniu powiązane z innymi obszarami działalności Wnioskodawcy. Według złożonego przez Wnioskodawcę oświadczenia o kwalifikowalności VAT na potrzeby oceny wniosku o dofinansowanie realizacji projektu, podatek VAT naliczony w projekcie jest wydatkiem niekwalifikowanym - nie jest odzyskiwany przez Wnioskodawcę z dotacji. Projekt jest w trakcie realizacji. Wnioskodawca przewiduje uzyskiwanie przychodów ze sprzedaży usług w ramach projektu począwszy od 2016 r..

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy dokonywaniu zakupów towarów i usług na rzecz projektu Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jeśli tak to czy prawo to będzie przysługiwało w całości czy w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z powyższych przepisów wynika, że podatnik ma prawo odliczenia podatku należnego od podatku naliczonego gdy następuje bezpośredni związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. W związku z powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przysługuje mu prawo do odliczenia podatku należnego od podatku naliczonego.

W przypadku, gdy podatnik prowadzi równocześnie działalność zwolnioną i opodatkowaną, a dokonywane zakupy tylko w części są wykorzystywane do jego działalności opodatkowanej, wówczas ma możliwość skorzystania z uregulowań art. 90 i art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług. Przy czym, przywołane art. 90 i 91 stosuje się w przypadku, gdy podatek naliczony jest związany z zakupami, które nie mogą być bezpośrednio powiązane ze sprzedażą opodatkowaną. Zakupy takie traktowane są, jako związane z całokształtem działalności podatnika.

Na przestrzeni realizacji Projektu (przede wszystkim z chwilą zaprzestania dofinansowania ze środków unijnych) Wnioskodawca zakłada świadczenie odpłatnych opodatkowanych usług. Przewiduje się sprzedaż powierzchni reklamowych, oprogramowania, internetową sprzedaż urządzeń. Daje to prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego. Mając na uwadze, że ustawa od towarów i usług ustanawia zasadę niezwłocznego odliczania podatku naliczonego, która wyraża się tym, iż podatnik nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej oraz, że dokonywane zakupy w ramach projektu, są w całości przeznaczone na działalność związaną ze sprzedażą opodatkowaną, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że może skorzystać z prawa odliczenia całości kwot podatku naliczonego przy osobno ewidencjonowanych zakupach na rzecz, od kwot należnego podatku VAT obciążającego Wnioskodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przy czym w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...) - art. 8 ust. 1 ustawy.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 20 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (...).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia, jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt. Realizowany projekt ma doprowadzić do stworzenia vortalu internetowego poświęconego problematyce kondycji fizycznej polskiego społeczeństwa. Cele działalności tego vortalu, umiejscowione są w trzech obszarach funkcjonowania społeczeństwa: edukacji, nauce i zdrowiu, a realizują się tylko i wyłącznie przez dedykowane im integralne elementy systemu informatycznego (odpowiedni sprzęt - serwerownię, łącze internetowe i oprogramowanie w tym strony internetowe - vortal WWW). Dzięki nim będzie możliwe realizowanie Misji: informowania i edukowania społeczeństwa w zakresie znaczenia i stanu kondycji fizycznej Polaków, jako składnika i miernika zdrowia (w tym aspekt szkolenia sportowego-głównie masowego sportu dzieci i młodzieży - gdzie będą dostarczane narzędzia i środki do diagnozy efektów treningowych i realizacji treningu); stworzenia interaktywnej platformy internetowej dla środowiska badaczy kondycji fizycznej oferującej możliwości komunikowania się, koordynowania badań wymiany obserwacji, współdzielenia wynikami badań oraz stworzenie systemu monitorowania kondycji fizycznej Polaków gromadzenia, przetwarzania i oceniania wyników pomiarów rozwoju fizycznego sprawności fizycznej polskiej populacji. Powstanie zatem sieć teleinformatyczna zbudowana z aplikacji i systemu dwukierunkowych usług internetowych. Sieć będzie pozwalała na przesyłanie danych z serwerów centrali na obwód (do użytkowników) jak też z obwodu (od użytkowników) na serwery centrali. W bazach danych działających na serwerach znajdą się wyniki badań (rozwoju, sprawności wydolności fizycznej) prowadzonych przez Wnioskodawcę w latach 1979-2010, uzupełnione przez wyniki gromadzone przy pomocy użytkowników systemu. Użytkownikami wszelkich usług oferowanych przez system informatyczny będą niedefiniowani użytkownicy indywidualni, jednostki organizacyjne, instytucje (przedszkola, szkoły, ośrodki wychowawcze i opiekuńcze, kluby i związki sportowe jednostki samorządowe zajmujące się problematyką kultury fizycznej) oraz ośrodki akademickie i naukowe w całej Polsce. Nie przewiduje się ograniczania dostępności vortalu dla użytkowników Internetu.

Zainteresowany wskazał przy tym, iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach projektu stanowią czynności opodatkowane podatkiem VAT, przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi sklasyfikowane jako zarządzanie projektem edukacyjno-szkoleniowo-sportowym poświęconym problematyce kondycji fizycznej polskiego społeczeństwa, realizowane za pomocą interaktywnej platformy internetowej i mieści się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 "Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych".

Ponadto Wnioskodawca poniósł, iż wszystkie zakupy rzeczowe i zakupione usługi w celu realizacji projektu nabyte w ramach dotacji są zgodnie z umową o dofinansowanie ewidencjonowane w osobnym rejestrze zakupu i są one wykorzystywane tylko i wyłącznie do realizacji zadań związanych z tworzeniem i funkcjonowaniem vortalu, czyli do działalności opodatkowanej. Nie są natomiast w żadnym stopniu powiązane z innymi obszarami działalności Wnioskodawcy. Wnioskodawca przewiduje uzyskiwanie przychodów ze sprzedaży usług w ramach projektu począwszy od 2016 r..

Jak wyżej wskazano, rozliczenie, przez podatnika podatku od towarów i usług, podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie niniejszy warunek zostanie spełniony, ponieważ - jak wskazuje Zainteresowany - wszystkie zakupy rzeczowe i zakupione usługi w celu realizacji projektu nabyte w ramach dotacji są zgodnie z umową o dofinansowanie ewidencjonowane w osobnym rejestrze zakupu i są one wykorzystywane tylko i wyłącznie do realizacji zadań związanych z tworzeniem i funkcjonowaniem vortalu, czyli do działalności opodatkowanej. Przy czym Wnioskodawca przewiduje uzyskiwanie przychodów ze sprzedaży usług w ramach projektu począwszy od 2016 r.. Zatem towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu, będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych i Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Reasumując, z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy przysługuje pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl