IPPP3/443-545/10-2/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-545/10-2/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2010 r. (data wpływu 4 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązujących stawek dla paliw silnikowych z dodatkiem biokomponentów i biokomponentów stanowiących samoistne paliwo - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązujących stawek dla paliw silnikowych z dodatkiem biokomponentów i biokomponentów stanowiących samoistne paliwo.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

J. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji oraz obrotu paliwami silnikowymi z dodatkiem biokomponentów oraz biokomponentami stanowiącymi samoistne paliwo. Komisja dnia 18 września 2009 r. podjęła decyzję nr N 57/2008 zezwalającą Polsce na wprowadzenie systemu pomocy operacyjnej w zakresie biopaliw (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej z dnia 15 października 2009 r., C 247/1).

Spółka, do dnia ogłoszenia powyższej decyzji, była uprawniona, przy spełnieniu warunków określonych w przepisach akcyzowych, do korzystania ze zwolnień z opodatkowania podatkiem akcyzowym:

* nieetylizowanych benzyn silnikowych z dodatkiem biokomponentów - na podstawie § 11 ust. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie zwolnień;

* olejów napędowych z dodatkiem biokomponentów - na podstawie § 11 ust. 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia w sprawie zwolnień;

* biokomponentów stanowiących samoistne paliwo - na podstawie § 11 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Obecnie Spółka spełnia warunki dla zastosowania obniżonych stawek podatku akcyzowego dla benzyn silnikowych i olejów napędowych z dodatkiem biokomponentów oraz dla biokomponentów stanowiących samoistne paliwa określone w art. 89 ust. 1 pkt 3, 7, 8:

* wyroby powstałe ze zmieszania benzyn klasyfikowanych pod kodem CN 2710 11 45 oraz 2710 11 49 z biokomponentami zawierają powyżej 2% biokomponentów, produkowane są w składzie podatkowym oraz spełniają wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach;

* wyroby powstałe ze zmieszania olejów napędowych klasyfikowanych pod kodem CN 2710 19 41 z biokomponentami zawierają powyżej 2% biokomponentów, produkowane są w składzie podatkowym oraz spełniają wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach;

* biokomponenty stanowiące samoistne paliwo produkowane są w składzie podatkowym i spełniają wymagania określone w odrębnych przepisach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy od dnia 15 października 2009 r., na podstawie art. 164 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, Spółka, przy spełnieniu warunków określonych w poniżej wskazanych przepisach ustawy o podatku akcyzowym, jest uprawniona do:

a.

stosowania dla wyrobów powstałych ze zmieszania benzyn klasyfikowanych pod kodem CN 2710 11 45 oraz 2710 11 49 z biokomponentami, stawki podatku akcyzowego określonej w art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym;

b.

stosowania dla wyrobów powstałych ze zmieszania olejów napędowych klasyfikowanych pod kodem CN 2710 19 41 z biokomponentami, stawki podatku akcyzowego określonej w art. 89 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku akcyzowym;

c.

stosowania dla biokomponentów stanowiących samoistne paliwo stawki podatku akcyzowego określonej w art. 89 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym.

2.

Czy od dnia 15 października 2009 r. straciły moc przepisy § 11 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 4 i 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Zdaniem Wnioskodawcy, od dnia 15 października 2009 r., tj. od daty opublikowania pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej nr N 57/2008, weszły w życie przepisy art. 89 ust. 1 pkt 3, 7-8 ustawy o podatku akcyzowym. Tym samym, przy spełnieniu warunków wskazanych w tych przepisach, Spółka jest uprawniona do korzystania ze wskazanych w tych przepisach stawek podatku akcyzowego dla benzyn silnikowych i olejów napędowych z dodatkiem biokomponentów oraz dla biokomponentów stanowiących samoistne paliwo. Jednocześnie Spółka stoi na stanowisku, że od tego dnia straciły moc przepisy § 11 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 4 i 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Zgodnie z art. 164 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym przepisy art. 89 ust. 1 pkt 3, 7, 8 i 12 lit. b) ustawy o podatku akcyzowym stosuje się od dnia ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej przewidzianej w tych przepisach ze wspólnym rynkiem. Zgodnie z § 38 rozporządzenia w sprawie zwolnień przepisy § 11 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 5-6 rozporządzenia w sprawie zwolnień tracą moc z dniem wskazanym w art. 164 ust. 2 ustawy.

Zdaniem Spółki, dniem ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej jest dzień, w którym decyzja nr N 57/2008 została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, tj. 15 października 2009 r.

Mając na uwadze powyżej przytoczone przepisy, zdaniem Spółki dnia 15 października 2009 r. straciły moc przepisy rozporządzenia w sprawie zwolnień, dotyczące zwolnienia z podatku akcyzowego nieetylizowanych benzyn silnikowych i olejów napędowych z dodatkiem biokomponentu oraz biokomponentów stanowiących samoistne paliwo. Od tego dnia zaczęły natomiast obowiązywać przepisy art. 89 ust. 1 pkt 3, 7-8 ustawy o podatku akcyzowym, które przewidują obniżone stawki podatku akcyzowego dla wskazanych powyżej produktów i które zastąpiły uchylone przepisy przewidujące zwolnienie z opodatkowania.

Powyższe stanowisko potwierdza komunikat Ministerstwa Finansów opublikowany na stronie mf.gov.pl, zgodnie z którym:

"Ministerstwo Finansów informuje, że w dniu 15 października 2009 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (2009/C 247/01) ogłoszona została pozytywna decyzja Komisji Europejskiej dotycząca przyznania Polsce środka pomocy w sprawie Pomoc Państwa N 57/2008 - Polska "Pomoc operacyjna w zakresie biopaliw".

Informacja dostępna jest na stronie:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ.do...uri=OJ:C:2009:247:0001:0004:PL:PDF

Z dniem ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej stosuje się przepisy art. 89 ust. 1 pkt 3, 7 i 8 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), tym samym tracą moc przepisy § 11 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 5-6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 28)."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 89 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

1.

węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 - 1,18 zł/1 gigadżul (GJ);

2.

benzyn silnikowych o kodach CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 - 1565,00 zł/1.000 litrów;

3.

wyrobów powstałych ze zmieszania benzyn, o których mowa w pkt 2, z biokomponentami, zawierających powyżej 2% biokomponentów, wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - stawka akcyzy określona w pkt 2, obniżona o 1,565 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych benzyn, z tym że kwota należnej akcyzy nie może być niższa niż 10,00 zł/1.000 litrów;

4.

benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 11 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - 1.822,00 zł/1.000 litrów;

5.

paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1.072,00 zł/1.000 litrów;

6.

olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 - 1.048,00 zł/1.000 litrów;

7.

wyrobów powstałych ze zmieszania olejów napędowych, o których mowa w pkt 6, z biokomponentami, zawierających powyżej 2% biokomponentów, wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - stawka akcyzy określona w pkt 6, obniżona o 1,048 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych olejów napędowych, z tym że kwota należnej akcyzy nie może być niższa niż 10,00 zł/1.000 litrów;

8.

biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 10,00 zł/1.000 litrów.

Natomiast. zgodnie z § 11 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 28). zwalnia się od akcyzy:

1)

biokomponenty przeznaczone do paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych, w rozumieniu odrębnych przepisów, spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach;

2)

spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach i zawierające powyżej 2% biokomponentów:

a)

benzyny silnikowe nieetylizowane - w wysokości 1,50 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tej benzyny,

b)

oleje napędowe - w wysokości 1,00 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tego oleju napędowego

- z tym że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy od tych paliw;

3)

biokomponenty stanowiące samoistne paliwo, spełniające wymagania jakościowe, określone w odrębnych przepisach - w wysokości 1.680 zł/1.000 l, z tym że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy od tych biokomponentów.

W myśl ust. 4 i 5 ww. paragrafu zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, ma zastosowanie, jeżeli spełnione są warunki określone w art. 32 ust. 5-11 ustawy. W przypadku zwolnień, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.

Stosownie do § 38 ww. rozporządzenia przepisy § 11 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 5-6 tracą moc z dniem wskazanym w art. 164 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym przepisy art. 89 ust. 1 pkt 3, 7, 8 i 12 lit. b) stosuje się od dnia ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej o zgodności pomocy publicznej przewidzianej w tych przepisach ze wspólnym rynkiem.

Należy przy tym wyraźnie odróżnić dzień wydania decyzji przez Komisję Europejską od dnia podania jej do publicznej wiadomości, czyli ogłoszenia. W przypadku decyzji o nie wnoszeniu zastrzeżeń do zgłoszonego środka pomocowego, Komisja Europejska publikuje w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich skrócone zawiadomienie o podjęciu takiej decyzji. Zawiadomienie o nie zgłoszeniu przez Komisję Europejską zastrzeżeń do notyfikowanego jej programu pomocowego w sprawie N 57/08 "pomoc operacyjna w zakresie biopaliw" zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich 2009/C 247/01 z dnia 15 października 2009 r. Przedmiotową datę publikacji należy zatem przyjąć jako dzień ogłoszenia pozytywnej decyzji przez Komisję Europejską w ww. sprawie, od którego można stosować przepisy o obniżonych stawkach akcyzy dla biopaliw.

W konsekwencji, do dnia 15 października 2009 r. znajdował zastosowanie system ulg dla biopaliw regulowany przepisami § 11 ww. rozporządzenia, natomiast od tego dnia stosuje się przepisy art. 89 ust. 1 pkt 3, 7 i 8 ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji oraz obrotu paliwami silnikowymi z dodatkiem biokomponentów oraz biokomponentami stanowiącymi samoistne paliwo. Spółka, do dnia ogłoszenia powyższej decyzji, była uprawniona, przy spełnieniu warunków określonych w przepisach akcyzowych, do korzystania ze zwolnień z opodatkowania podatkiem akcyzowym. Obecnie Spółka spełnia warunki dla zastosowania obniżonych stawek podatku akcyzowego dla benzyn silnikowych i olejów napędowych z dodatkiem biokomponentów oraz dla biokomponentów stanowiących samoistne paliwa określone w art. 89 ust. 1 pkt 3, 7 i 8.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż Spółka od dnia 15 października 2009 r. tj. od dnia ogłoszenia ww. decyzji jest uprawniona do stosowania stawek określonych w przepisach art. 89 ust. 1 pkt 3, 7 i 8, przy spełnieniu warunków określonych w tych przepisach, odpowiednio do wyrobów powstałych ze zmieszania benzyn klasyfikowanych pod kodem CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 z biokomponentami, wyrobów powstałych ze zmieszania olejów napędowych klasyfikowanych pod kodem CN 2710 19 41 z biokomponentami oraz biokomponentów stanowiących samoistne paliwo.

Reasumując, z dniem ogłoszenia pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej stosuje się przepisy art. 89 ust. 1 pkt 3, 7 i 8 ustawy, a tym samym tracą moc przepisy § 11 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 5-6 ww. rozporządzenia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl