IPPP3/443-540/09-4/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 września 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-540/09-4/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2009 r. (data wpływu 29 czerwca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 sierpnia 2009 r. (data wpływu 19 sierpnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku oraz prawa do odliczenia podatku w związku z wynajmem lokalu na cele mieszkaniowe

1.

w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania wynajmu lokalu na cele mieszkaniowe - jest prawidłowe

2.

w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku z faktury zakupu lokalu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki oraz prawa do odliczenia podatku w związku z wynajmem lokalu. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 sierpnia 2009 r. (data wpływu 19 sierpnia 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IPPP3/443-540/09-2/KT z dnia 10 sierpnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prowadząca działalność sprzedaży i wynajmu lokali zakupiła lokal mieszkalny w stanie deweloperskim na fakturę VAT ze stawką 7%, przeznaczając go do dalszej odsprzedaży. Podatek VAT z faktury tego zakupu został odliczony.

Sytuacja na rynku zmusiła jednak Spółkę do wynajęcia tego lokalu. Najemca jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej i chce ten lokal używać na cele mieszkaniowe.

Spółka na własny koszt zaadaptowała lokal, czyli doprowadziła do stanu umożliwiającego zamieszkanie. Z uwagi na to, że adaptacja została przeprowadzona z zamiarem wynajmu na cele mieszkaniowe, podatek VAT z faktur na zakup towarów i usług potrzebnych do remontu lokalu nie został odliczony.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy Spółka, wynajmując lokal na cele mieszkaniowe osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, może zastosować stawkę VAT zwolnioną, zgodnie z załącznikiem nr 4 poz. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

2.

Czy Spółka może odliczyć podatek VAT naliczony z faktury zakupu lokalu, który jest przeznaczony do dalszej odsprzedaży, ale czasowo został wynajęty na cele mieszkaniowe.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zakupując lokal z przeznaczeniem do dalszej odsprzedaży może odliczyć VAT naliczony z faktury zakupu, ponieważ zakup tego lokalu jest związany ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż przy sprzedaży zostanie odprowadzony podatek VAT należny ze stawką 7%. Pomimo, że lokal został czasowo wynajęty, cel przeznaczenia nie uległ zmianie.

W czasie trwania umowy wynajmu na cele mieszkaniowe Wnioskodawca powinien, Jego zdaniem, zastosować stawkę VAT zwolnioną i równocześnie od wszelkich zakupów związanych z tym wynajmem nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego. W ocenie Spółki adaptacja ma ścisły związek z wynajmem na cele mieszkaniowe, czyli ze sprzedażą zwolnioną, dlatego też z faktur za adaptację i przystosowanie lokalu do zamieszkania nie odliczono podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się, w części dotyczącej pytania nr 1 - za prawidłowe, natomiast w części dotyczącej pytania nr 2 - za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwana ustawą, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Najem jako usługa wymieniona w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej wypełnia, określoną w art. 8 cyt. ustawy, definicję usług, wobec czego stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej na wybrane grupy towarów i usług ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0% oraz zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, pod pozycją 4 zostały wymienione usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe objęte symbolem PKWiU ex 70.20.11.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Spółka dokonała zakupu lokalu mieszkalnego, przeznaczając go do dalszej odsprzedaży. Następnie jednak cel przeznaczenia uległ zmianie, ponieważ Wnioskodawca postanowił przedmiotowe mieszkanie wynająć. Najemca, jak wskazuje Spółka, jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej i będzie omawiany lokal używać na cele mieszkaniowe. W związku z tym zamiarem Spółka poniosła nakłady w celu adaptacji lokalu umożliwiającej zamieszkanie.

Biorąc powyższe pod uwagę należy zatem stwierdzić, iż Wnioskodawca prawidłowo zaklasyfikował świadczone przed siebie usługi w zakresie wynajmu lokalu mieszkalnego na cele mieszkaniowe jako usługi zwolnione z podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, z związku z poz. 4 załącznika nr 4 do tej ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 powołanej ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez podatnika tego podatku. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezpośredni i bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. czynności zwolnionych od podatku VAT lub czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 cyt. ustawy. Tak więc realizacja prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony jest obostrzona pewnymi ograniczeniami. Zapisy art. 88 ust. 3a ustawy wskazują przypadki, w których otrzymane przez podatnika faktury i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego. Jak stanowi np. art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak już wskazano, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku "usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe".

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż dokonał zakupu mieszkania na fakturę VAT ze stawką 7% z zamiarem odsprzedaży, które obecnie zamierza wynajmować na cele mieszkaniowe.

Jak wynika z przepisów powołanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony jedynie w takim zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Oznacza to, że prawo do odliczenia jest uzależnione od istnienia związku dokonanych zakupów (zarówno zakupu mieszkania jak i towarów i usług nabywanych w celu jego modernizacji) ze sprzedażą opodatkowaną. Natomiast z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż wydatki poniesione na zakup lokalu oraz na jego adaptację nie będą obecnie służyły czynnościom opodatkowanym Wnioskodawcy, gdyż przedmiotem działalności związanej z przedmiotowym lokalem będą usługi w zakresie wynajmu lokalu mieszkalnego na cele mieszkaniowe, a więc usługi podlegające zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Tym samym warunek określony w cyt. art. 86 ust. 1 nie zostanie zrealizowany, gdyż zakupione mieszkanie oraz nabyte towary i usługi służące jego modernizacji, będą służyły wyłącznie czynnościom, w stosunku do których nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Biorąc zatem pod uwagę przywołane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, w stanie faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę stwierdzić należy, że z uwagi na fakt, iż zakupy towarów i usług związane z nabyciem mieszkania oraz jego modernizacją, będą związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT, z którymi nie wiąże się prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, to warunek konieczny do uzyskania prawa do odliczenia, określony w art. 86 ust. 1 cyt. ustawy, nie zostanie spełniony. Spółka nie będzie więc miała prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione nakłady, zarówno na zakup mieszkania jak i na jego adaptację.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktury zakupu lokalu należało uznać za nieprawidłowe.

Należy jednak zaznaczyć, że zgodnie z art. 91 ust. 7d ustawy, w przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.

W odniesieniu do rozpatrywanej sprawy oznacza to, że zmiana przeznaczenia zakupionego lokalu mieszkalnego i dokonanie przez Spółkę jego sprzedaży spowoduje nabycie przez Wnioskodawcę prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury zakupu lokalu, o ile sprzedaż ta zostanie opodatkowana, zgodnie z zapisami art. 41, art. 43 ust. 1 pkt 10) i 10a) oraz art. 43 ust. 10. W konsekwencji dokonanie w tym przypadku dostawy opodatkowanej uzasadniać będzie zastosowanie cyt. przepisów o korekcie podatku naliczonego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl