IPPP3/443-535/11-2/MPe

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-535/11-2/MPe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 1 kwietnia 2011 r. (data wpływu 7 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości ustalenia podstawy opodatkowania oraz dokumentowania transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu jest:

* prawidłowe - w zakresie wliczenia do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia podatku akcyzowego i opłaty środowiskowej i wykazania ich w deklaracji podsumowującej VAT-UE;

* nieprawidłowe - w zakresie wliczenia do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia opłaty administracyjnej za nabycie tablic rejestracyjnych i wykazania jej w deklaracji podsumowującej VAT-UE.

UZASADNIENIE

W dniu 7 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości ustalenia podstawy opodatkowania oraz dokumentowania transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Przedmiotem działalności jest handel samochodami. Wnioskodawczyni sprowadza samochody jako towary handlowe w celu dalszej odsprzedaży, zarówno z Unii Europejskiej jak i spoza Unii. Wnioskodawczyni jest zarejestrowanym podatnikiem do wewnątrzunijnych transakcji. W miesiącu 10/2010 sprowadziła do Polski jako towar handlowy samochód osobowy, używany, pochodzący spoza Wspólnoty (Szwajcaria). Samochód ten został zakupiony w Szwajcarii, natomiast odprawiony za pośrednictwem niemieckiego przedstawiciela fiskalnego w Urzędzie Celnym w Niemczech, tzn. dopuszczenie do obrotu na terytorium Wspólnoty nastąpiło w Niemczech. Następnie samochód ten stanowiący własność Wnioskodawczyni został przewieziony do Polski, po czym w Polsce został zarejestrowany.

W związku z nabyciem ww. samochodu poza wydatkami związanymi z zapłatą za fakturę na zakup samochodu od firmy szwajcarskiej oraz opłaty w niemieckim Urzędzie Celnym Wnioskodawczyni poniosła również wydatki w Polsce mające związek z zakupem:

1.

podatek akcyzowy,

2.

opłatę środowiskową,

3.

opłatę administracyjną za nabycie tablic rejestracyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy opłaty poniesione w Polsce tj. podatek akcyzowy, opłata środowiskowa, opłata administracyjna za nabycie tablic rejestracyjnych należało dodać do podstawy opodatkowania rozliczając wewnątrzwspólnotowe nabycie związane z zakupem samochodu.

2.

Czy opłaty poniesione w Polsce (podatek akcyzowy, opłata środowiskowa, opłata administracyjna za nabycie tablic rejestracyjnych) należało wykazać w podstawie opodatkowania, w deklaracji podsumowującej VAT- UE.

Zdaniem Wnioskodawczyni, skoro dokonała Ona importu towaru spoza Wspólnoty do Niemiec i w Niemczech towar ten został dopuszczony do obrotu, a następnie przemieszczony do Polski to owo przemieszczenie własnego towaru do Polski w ramach działalności gospodarczej jest traktowane jako wewnątrzwspólnotowe nabycie (na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług). Ustalając podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru uprzednio zaimportowanego i wprowadzonego na obszar celny Wspólnoty w innym państwie członkowskim, w opinii Wnioskodawczyni, należało wziąć pod uwagę art. 31 ust. 5 ustawy o VAT. Określa on, że podstawą opodatkowania przy przemieszczeniu własnych towarów z innego kraju Unii, jest cena nabycia towarów, a gdy nie ma ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie nabycia tych towarów. Podstawa opodatkowania obejmuje również: podatki, cła i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku, wydatki dodatkowo, takie jak prowizje koszty opakowań, transportu, ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia. Zdaniem Wnioskodawczyni, wymienione przepisem rodzaje opłat nie stanowią katalogu zamkniętego, są tylko wskazówką dla podatnika o jakie rodzaje opłat chodzi. Ponadto przepisy ustawy o podatku od towarów i usług dotyczące podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wskazują, tylko co ona obejmuje, natomiast nie określają, zasięgu terytorialnego, na którym wydatki wymienione w art. 31 ustawy zostały poniesione.

Oznacza to, że podstawę opodatkowania VAT zwiększają także inne opłaty o charakterze administracyjnym, których nałożenie pozostaje w bezpośrednim związku z kupnem danego towaru, na terytorium Unii Europejskiej, przywozem na jej terytorium lub z przemieszczeniem między państwami członkowskimi. Uiszczenie opłaty środowiskowej jest obowiązkiem nałożonym na wprowadzającego pojazd, zatem zwiększa ona podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru.

W związku z powyższym, za podstawę opodatkowania VAT wewnątrzwspólnotowego przemieszczenia towaru należało przyjąć poza ceną jego zakupu, wynikającą z wystawionej faktury (przeliczonej na PLN), opłatami w niemieckim Urzędzie Celnym, również opłaty poniesione w Polsce (podatek akcyzowy, opłata środowiskowa, opłaty administracyjne związane z nabyciem tablic).

Odnośnie deklaracji podsumowującej VAT-UE, to w art. 100 ustawy o podatku od towarów i usług zostało określone jakie dane powinna zawierać informacja podsumowująca - powinna to być m.in. łączna wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wyrażona w art. 31 ustawy o podatku od towarów i usług. Przepis ten określa podstawę opodatkowania VAT, którą jest kwota jaką nabywca musi zapłacić. Ponadto obejmuje ona również pozostałe opłaty wymienione w art. 31 ust. 2 ustawy o VAT. Dlatego Wnioskodawczyni uważa, że opłaty poniesione w Polsce w związku z nabyciem ww. samochodu powinny również być ujęte w deklaracji podsumowującej VAT- UE.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie wliczenia do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia podatku akcyzowego i opłaty środowiskowej i wykazania ich w deklaracji podsumowującej VAT-UE;

* nieprawidłowe - w zakresie wliczenia do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia opłaty administracyjnej za nabycie tablic rejestracyjnych i wykazania jej w deklaracji podsumowującej VAT-UE.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl postanowień art. 2 pkt 7 ustawy, przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju.

Stosownie do dyspozycji art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju - art. 11 ust. 1 ustawy. Natomiast art. 12 ust. 1 ustawy, określa zamknięty katalog sytuacji, w których przemieszczenia towarów, o którym mowa w art. 11 ust. 1, nie uznaje się za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (zastrzeżenia te nie mają zastosowania w niniejszej sprawie).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż przedmiotem działalności Wnioskodawczyni jest handel samochodami. Wnioskodawczyni jest zarejestrowanym podatnikiem do wewnątrzunijnych transakcji. W miesiącu 10/2010 sprowadziła do Polski jako towar handlowy samochód osobowy, używany, pochodzący spoza Wspólnoty (Szwajcaria). Samochód ten został zakupiony w Szwajcarii, natomiast odprawiony za pośrednictwem niemieckiego przedstawiciela fiskalnego w Urzędzie Celnym w Niemczech - dopuszczenie do obrotu na terytorium Wspólnoty nastąpiło w Niemczech. Następnie samochód ten stanowiący własność Wnioskodawczyni został przewieziony do Polski, po czym w Polsce został zarejestrowany. W związku z nabyciem ww. samochodu poza wydatkami związanymi z zapłatą za fakturę na zakup samochodu od firmy szwajcarskiej oraz opłaty w niemieckim Urzędzie Celnym Wnioskodawczyni poniosła również wydatki w Polsce mające związek z zakupem: podatek akcyzowy, opłatę środowiskową, opłatę administracyjną za nabycie tablic rejestracyjnych.

Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą tego czy ww. opłaty poniesione w Polsce należało dodać do podstawy opodatkowania oraz wykazać je w deklaracji podsumowującej VAT-UE rozliczając wewnątrzwspólnotowe nabycie związane z zakupem samochodu.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że na mocy ww. art. 11 ust. 1 ustawy przemieszczenie do kraju towaru uprzednio zaimportowanego i dopuszczonego do obrotu na obszarze Wspólnoty (w Niemczech) jest dla Wnioskodawczyni wewnątrzwspólnotowym nabyciem i rodzi skutki w zakresie obowiązku rozliczenia w Polsce podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Stosownie do art. 31 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. Podstawa powyższa, zgodnie z ust. 2 tegoż artykułu, obejmuje:

1.

podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku;

2.

wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Na podstawie ust. 5 powołanego artykułu, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 11, podstawą opodatkowania jest cena nabycia, a jeżeli cena nabycia nie istnieje - koszt ich wytworzenia. Przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

Z powyższych przepisów wynika, że podstawę opodatkowania z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powiększa się, jeśli elementy te nie zostały już uwzględnione w kwocie, którą nabywca obowiązany jest zapłacić z tego tytułu, o podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku oraz wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Jeśli chodzi o pierwszą grupę, podstawa opodatkowania ma obejmować m.in. podatki, z wyjątkiem podatku. Należy zauważyć, że w art. 5 ust. 1 ustawy, ustawodawca wprowadził definicję podatku od towarów i usług: "opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem (...)". Oznacza to, że ilekroć w ustawie o podatku od towarów i usług w jakimś jej przepisie użyto pojęcia "podatek", a nic innego z danego przepisu nie wynika, należy przez to rozumieć polski podatek od towarów i usług. W konsekwencji omawiana reguła nakazuje doliczyć do podstawy opodatkowania z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wszelkie podatki niebędące podatkiem od towarów i usług, płacone przez nabywcę w związku z nabyciem towaru. W praktyce najczęściej będzie to podatek akcyzowy.

W grupie tej znajdują się również wskazane przykładowo takie kategorie jak cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze. Zwiększą one podstawę opodatkowania z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, jeśli obowiązek ich zapłaty związany jest z nabyciem towarów w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Co ważne, wymienione tu rodzaje opłat nie stanowią katalogu zamkniętego, są tylko pewną wskazówką, o jakie rodzaje opłat może tu chodzić. Podstawę opodatkowania zwiększają także opłaty o charakterze administracyjnym, których nałożenie pozostaje w bezpośrednim związku z kupnem danego towaru na terytorium Unii Europejskiej, przywozem na jej terytorium lub w związku z przemieszczeniem w ramach Unii Europejskiej między państwami członkowskimi.

Tut. Organ zwraca uwagę, iż na mocy art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. Nr 25, poz. 202 z późn. zm.), wprowadzający pojazd, o którym mowa w ust. 1, który nie zapewnia sieci, oraz podmiot niebędący przedsiębiorcą, który dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu pojazdu, są obowiązani do wniesienia, na rachunek bankowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, opłaty w wysokości 500 zł od każdego pojazdu wprowadzonego na terytorium kraju (...).

W związku z powyższym, uiszczenie opłaty recyklingu jest obowiązkiem nałożonym na wprowadzającego pojazd, zatem zwiększa ona podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że postawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia używanego samochodu z terytorium Niemiec Zainteresowana winna zwiększyć o poniesiony w Polsce podatek akcyzowy oraz opłatę środowiskową.

Odnosząc się natomiast do poniesionej na terenie kraju opłaty administracyjnej za nabycie tablic rejestracyjnych wskazać należy, iż stosownie do treści art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.), dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, pojazdu wolnobieżnego wchodzącego w skład kolejki turystycznej, motoroweru lub przyczepy jest dowód rejestracyjny albo pozwolenie czasowe. Przepis ten nie dotyczy pojazdów, o których mowa w ust. 3. Stosownie do ustępu 2 tegoż artykułu, pojazdy określone w ust. 1 są dopuszczone do ruchu, jeżeli odpowiadają warunkom określonym w art. 66 oraz są zarejestrowane i zaopatrzone w zalegalizowane tablice (tablicę) rejestracyjne, a w przypadku pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli, w nalepkę kontrolną.

Zatem warunkiem dopuszczenia do ruchu pojazdu jest jego zarejestrowanie i zaopatrzenie w zalegalizowane tablice rejestracyjne, które muszą być zamieszczone na pojeździe oraz wydany dowód rejestracyjny pojazdu, który - zgodnie z ust. 1 tego przepisu - stwierdza dopuszczenie pojazdu do ruchu. Łączne spełnienie ww. warunków powoduje dopuszczenie pojazdu do ruchu na terytorium kraju.

Z powołanego w przedmiotowej interpretacji przepisu art. 31 ust. 2 pkt 1 ustawy wynika, że do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia wchodzą wszystkie obciążenia publicznoprawne poniesione w związku z nabyciem towarów. Natomiast nabycie tablic rejestracyjnych jest jednym z warunków dopuszczenia pojazdu do ruchu i jest związane z rejestracją pojazdu, w wyniku której istnieje możliwość używania pojazdu na drogach. opłata ta nie jest bezpośrednio związana z przemieszczeniem towarów z innego kraju unijnego do Polski w wyniku dokonanej dostawy, tym samym nie powinna być ujmowana w postawie opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zgodnie z art. 31 ust. 2 ustawy.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że postawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia używanego samochodu z terytorium Niemiec Zainteresowana nie powinna zwiększyć o poniesioną na terenie kraju opłatę administracyjną za nabycie tablic rejestracyjnych.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów, o których mowa w art. 9 ust. 1 lub art. 11 ust. 1, od podatników podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, zwane dalej "informacjami podsumowującymi".

Stosownie do art. 100 ust. 3 ustawy, informacje podsumowujące składa się za okresy miesięczne, w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania transakcji, o których mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4, 6 i 7.

Artykuł 100 ust. 8 ustawy wskazuje jakie dane powinna zawierać informacja podsumowująca. Stosownie do punktu 4 tegoż artykułu, informacja podsumowująca powinna zawierać łączną wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, wyrażoną zgodnie z art. 31, łączną wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, w tym również łączną wartość dostawy towarów, o której mowa w ust. 1 pkt 3, łączną wartość świadczonych usług, o których mowa w ust. 1 pkt 4 - w odniesieniu do poszczególnych kontrahentów.

W świetle powyższych regulacji w składanej informacji podsumowującej należy wykazać łączną wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, wyrażoną zgodnie z art. 31. Zatem w rozpatrywanym stanie faktycznym przedstawionym w niniejszym wniosku Zainteresowana winna wykazać w informacji podsumowującej poniesiony w Polsce podatek akcyzowy oraz opłatę środowiskową, które stosownie do art. 31 ustawy zwiększają podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu.

Biorąc powyższe pod uwagę stanowisko Zainteresowanej uznaje się za prawidłowe w zakresie wliczenia do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia podatku akcyzowego i opłaty środowiskowej i wykazania ich w deklaracji podsumowującej VAT-UE oraz za nieprawidłowe w zakresie wliczenia do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia opłaty administracyjnej za nabycie tablic rejestracyjnych i wykazania jej w deklaracji podsumowującej VAT-UE.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl