IPPP3/443-531/14-2/SM - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-531/14-2/SM Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Towarzystwa przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2014 r. (data wpływu 5 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizowanym projektem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizowanym projektem.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Towarzystwo jest organizacją pozarządową, której celem jest działanie na rzecz wszechstronnego, kulturalnego, społecznego i gospodarczego rozwoju miasta i gminy M., integrowanie społeczności lokalnej i inspirowanie jej do działań służących rozwojowi własnego miejsca zamieszkania oraz poznawanie historii miasta i gminy, dokumentowanie przejawów życia społecznego, kultywowanie i ochrona tradycji regionalnych. Towarzystwo osiąga wyżej wymienione cele m.in. poprzez realizację różnego rodzaju projektów miękkich współfinansowanych ze środków zewnętrznych. Towarzystwo w 2014 r. przystąpi do realizacji projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Projekt będzie realizowany w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, operacja z zakresu Małych Projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi, Działanie 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju". Głównym założeniem projektu jest promowanie lokalnego dziedzictwa kulturowego i historycznego, zwłaszcza tradycji i zwyczajów kurpiowskich dzięki umożliwieniu mieszkańcom i turystom uczestnictwa w widowisku "Zwyczaje bartnicze na Kurpiach". W ramach realizowanego projektu Towarzystwo będzie dokonywało zakupu towarów i usług. W ramach realizowanego projektu zostały przewidziane następujące działania: zawarcie umów cywilno-prawnych z autorem scenariusza do widowiska, z aktorami występującymi w 4 rolach głównych, z reżyserem widowiska, ze scenografem odpowiedzialnym za wykonanie scenografii do widowiska, z firmą odpowiedzialną za wideofilmowanie i nagranie płyt DVD z widowiskiem, z firmą odpowiedzialną za wynajem nagłośnienia i oświetlenia widowiska, z firmą transportową, z koordynatorem i księgową projektu, zakup zestawów cateringowych. Towarzystwo realizując projekt, nie będzie wykonywało czynności związanych z opodatkowaniem podatkiem VAT.

Towarzystwo nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT i realizując projekt współfinansowany ze środków EFRROW nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT, gdyż nie jest zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym jako podatnik podatku VAT czynny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy Towarzystwo realizując w 2014 r. projekt w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2016, w ramach działania Małe Projekty, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi, może odzyskać podatek VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Towarzystwo realizując w 2014 r. projekt w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, działanie Małe Projekty, tj. operacje które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi, nie może odzyskać podatku VAT, gdyż powołując się na ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie jest zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym jako podatnik podatku VAT czynny, nie jest podatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT, Towarzystwo nie prowadzi działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei, stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Analiza opisu zdarzenia przyszłego oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego prowadzą do wniosku, że w powyższej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług - związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Towarzystwo nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym. Realizacja ww. projektu nie będzie wiązać się z wykonywaniem czynności opodatkowanych tym podatkiem.

W konsekwencji Towarzystwo nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji tego zadania.

Stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie uznania w opisanej sytuacji podatku od towarów i usług za koszt kwalifikowany sprawa została rozpatrzona odrębnie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl