IPPP3/443-53/14-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-53/14-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2014 r. (data wpływu 22 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia dokumentów potwierdzających wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w rozumieniu art. 41 ust. 6 ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia dokumentów potwierdzających wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w rozumieniu art. 41 ust. 6 ustawy.

We wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne i zdarzenia przyszłe:

Spółka siedzibą we Francji ("Spółka") jest spółką prawa francuskiego. Spółka prowadzi działalność gospodarczą w sektorze produkcji papieru do papierosów. Spółka zawarła umowę świadczenia usług cięcia papieru do papierosów z polską spółką (dalej:"Usługodawca"). Na podstawie tej umowy Usługodawca wykonuje usługi cięcia papieru stanowiącego własność Spółki w fabryce Usługodawcy zlokalizowanej w S. (Polska).

Spółka sprzedaje towary (papier do produkcji papierosów, po wykonaniu na nim usług cięcia przez Usługodawcę) m.in. nabywcom posiadającym siedzibę w krajach niebędących Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej. W ramach tych transakcji, towary są wywożone z terytorium Polski (z fabryki Usługodawcy) poza terytorium Unii Europejskiej przez Spółkę lub na jej rzecz, bądź przez nabywcę towarów mającego siedzibę poza terytorium Polski lub na jego rzecz.

Sprzedaż, o której mowa powyżej, jest traktowana przez Spółkę jako eksport dla celów podatku VAT, zgodnie z art. 2 punkt 8 Ustawy o VAT. Dla celów niniejszego wniosku przedmiotowa sprzedaż jest dalej określana jako "Eksport Towarów".

Spółka jest zarejestrowana dla celów podatku VAT w Polsce i rozlicza Eksport Towarów w polskiej deklaracji VAT.

Spółka samodzielnie przeprowadza procedurę wywozu eksportowanych towarów (w związku z Eksportem Towarów, o którym mowa powyżej). Ponadto Spółka działa również w charakterze przedstawiciela pośredniego innych podmiotów w rozumieniu artykułu 5 ust. 2 Rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny ("Wspólnotowy Kodeks Celny"), w stosunku do eksportu towarów dokonywanego przez te podmioty.

Spółka posiada pojedyncze pozwolenie na stosowanie procedury uproszczonej (zwane dalej "Pozwolenie SASP"), o którym mowa w art. 1 pkt 13 Rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania Rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny. Pozwolenie SASP zostało wydane Spółce przez właściwy francuski organ - Direction Générale des Douanes et Droits Indirects E/3 pod numerem...../12 i obejmuje pojedyncze pozwolenie na stosowanie procedury uproszczonej "w miejscu".

Z dokumentu Pozwolenia SASP wynika, że, jako posiadacz pojedynczego pozwolenia na stosowanie procedury uproszczonej, Spółka może działać:

* we własnym imieniu i na własny rachunek oraz

* w charakterze pośredniego przedstawiciela dwóch innych spółek wymienionych w Pozwoleniu SASP.

Ponadto Pozwolenie SASP zawiera nazwy, adresy oraz numery EORI wszystkich spółek objętych Pozwoleniem SASP (włączając w to Spółkę). Zgodnie z treścią Pozwolenia SASP, deklaracje celne eksportowe powinny być składane przez Spółkę w formie elektronicznej.

Pozwolenie SASP zezwala Spółce na dokonywanie procedury wywozu eksportowanych towarów i składanie deklaracji celnych w wyznaczonym urzędzie celnym we Francji, niezależnie od miejsca, gdzie faktycznie rozpoczyna się eksport towarów (transport towarów). W przypadku należytego zadeklarowania przez Spółkę eksportu towarów właściwym francuskim organom celnym zgodnie z Pozwoleniem SASP, Spółka nie jest zobowiązana już do dokonania odprawy celnej towarów w urzędzie celnym w kraju, w którym towary znajdują się faktycznie w momencie rozpoczęcia transportu.

Pozwolenie SASP wydane na rzecz Spółki jest stosowane przez Spółkę w celu zgłoszenia Eksportu Towarów francuskim organom celnym (tekst jedn.: w celu zgłoszenia organom celnym wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej, dokonywanego przez Spółkę z terytorium Polski). Spółka zgłasza Eksport Towarów poprzez złożenie francuskim organom celnym elektronicznego eksportowego zgłoszenia celnego (szczegółowa procedura składania zgłoszenia została przedstawiona poniżej). Z uwagi na Pozwolenie SASP, Spółka nie składa zgłoszenia celnego dotyczącego Eksportu Towarów polskim organom celnym.

Zgodnie z Pozwoleniem SASP, Spółka we własnym imieniu składa zgłoszenie celne obejmujące Eksport Towarów, w drodze uproszczonej deklaracji eksportowej zawierającej m.in. następujące szczegółowe dane:

* odniesienie do faktury wystawionej przez Spółkę (z podaniem numeru VAT Spółki nadanego w Polsce) dokumentującej daną dostawę (tekst jedn.: Eksport Towarów);

* nazwę, adres i numer EORI Spółki jako eksportera;

* nazwę i adres nabywcy spoza Unii Europejskiej;

* opis zgłaszanych towarów.

Elektroniczna deklaracja eksportowa jest składana przez Spółkę w urzędowym systemie informatycznym francuskich organów celnych o nazwie "Delta" ("System Delta"), przy użyciu specjalnego oprogramowania dostarczonego przez firmę informatyczną C. Spółka nie posiada bezpośredniego dostępu do Systemu Delta, lecz ma dostęp wyłącznie do interfejsu C, który to interfejs jest skomunikowany z Systemem Delta i pozwala na składanie zgłoszeń celnych, monitorowanie ich statusu oraz przeglądanie wszelkich uprzednio złożonych zgłoszeń. Z kolei, System Delta jest skomunikowany z ECS - wspólnotowym systemem kontroli eksportu.

Po złożeniu elektronicznej deklaracji eksportowej, Spółka otrzymuje za pośrednictwem interfejsu C wiadomość elektroniczną wygenerowaną przez System Delta, potwierdzającą, że deklaracja została zatwierdzona i należycie odebrana przez francuski organ celny w ramach Systemu Delta. W oryginale tekst otrzymanej wiadomości brzmi "VALIDE" (pol. "zatwierdzono"). Jednocześnie francuski organ celny nadaje deklaracji eksportowej dwa numery referencyjne w Systemie D:

* pierwszy numer to Numer Referencyjny Operacji Tranzytowej (ang. Movement Reference Number) (MRN), umożliwiający organowi celnemu wprowadzenie deklaracji eksportowej w systemie ECS (w celu poinformowania organów celnych, że towary zostały wywiezione z UE);

* drugi numer odpowiada unikatowemu numerowi deklaracji eksportowej nadanemu przez organ celny.

Numery referencyjne, o których mowa powyżej, są natychmiast widoczne w elektronicznej deklaracji eksportowej złożonej przez Spółkę w Systemie D za pośrednictwem interfejsu C. Spółka może zweryfikować te numery przeglądając złożoną elektroniczną deklarację eksportową w systemie D za pośrednictwem interfejsu C.

Z chwilą fizycznego wywozu towarów objętych deklaracją eksportową z Unii Europejskiej, właściwy organ celny zatwierdza złożoną deklarację eksportową w systemie ECS i, jednocześnie, w Systemie Delta deklaracji eksportowej zostaje nadany status "ECS Sortie" lub "ESO ECS Sortie". Status "ECS Sortie" / "ESO ECS Sortie" jest natychmiast widoczny w elektronicznej deklaracji eksportowej (za pośrednictwem interfejsu C skomunikowanego z Systemem Delta), co oznacza, że towary objęte deklaracją eksportową posiadającą powyższy status zostały wywiezione z terytorium Unii Europejskiej. Status "ECS Sortie" / "ESO ECS Sortie" nadpisany na deklaracji eksportowej posiada znacznie odpowiadające wiadomości IE599 jednak nie stanowi on odrębnego dokumentu od samej deklaracji eksportowej.

Jak wskazano powyżej, pracownicy Spółki posiadają dostęp do interfejsu C i mogą weryfikować status każdej złożonej deklaracji eksportowej w Systemie Delta w czasie rzeczywistym. Powyższe osoby mogą także wydrukować kopię złożonej deklaracji eksportowej na dowolnym etapie procedury eksportowej, włączając w to deklaracje, którym organy celne przypisały już status"ECS Sortie" / "ESO ECS Sortie" (oznaczenie "ECS Sortie" / "ESO ECS Sortie" jest wówczas widoczne na pobranej i wydrukowanej deklaracji).

Status złożonych deklaracji eksportowych jest weryfikowany przez upoważnionego pracownika Spółki w Systemie Delta (za pośrednictwem interfejsu C) na początku miesiąca, w odniesieniu do deklaracji złożonych w poprzednim miesiącu. Na podstawie powyższej weryfikacji upoważniony pracownik Spółki sporządza raport zamknięcia oraz składa go organom celnym w formie elektronicznej w Systemie Delta (za pośrednictwem interfejsu C). Raport zamknięcia zawiera zestawienie deklaracji eksportowych złożonych przez Spółkę w poprzednim miesiącu i oznaczonych jako deklaracje posiadające status "ECS Sortie" / "ESO ECS Sortie" w Systemie Delta, jak również deklaracji oczekujących na nadanie im statusu "ECS Sortie" / "ESO ECS Sortie".

W przypadku ustalenia przez pracownika Spółki, że dane deklaracje eksportowe nie uzyskały statusu "ECS Sortie" ( "ESO ECS Sortie" (w tej sytuacji są one oznaczone w Systemie Delta jako deklaracje posiadające status "ECS en cours de sortie"), upoważniony pracownik Spółki kontaktuje się ze spedytorem w celu złożenia zgłoszenia wywozowego. W sytuacji, gdy towary, których dotyczą dane deklaracje eksportowe, opuściły terytorium Unii Europejskiej, spedytor zgłasza deklarację eksportową do systemu ECS. Następnie, urząd celny wyjścia nadaje status "ECS Sortie" / "ESO ECS Sortie" danej deklaracji eksportowej w Systemie Delta. W ten sposób Spółka jest w stanie zweryfikować i wydrukować z systemu Delta (za pośrednictwem interfejsu C) kopię deklaracji eksportowej z nadrukiem zaświadczającym o jej statusie "ECS Sortie")"ESO ECS Sortie".

Poza zwykłą procedurą celną, o której mowa powyżej, w niektórych przypadkach (np. w przypadku braku łączności pomiędzy systemami ECS i Delta), Spółka może być zobowiązana do zastosowania procedury awaryjnej w celu uzyskania statusu "ECS Sortie" / "ESO ECS Sortie" w odniesieniu do deklaracji eksportowej złożonej w Systemie Delta. Zgodnie z procedurą awaryjną osoba upoważniona przez Spółkę gromadzi alternatywne dowody dotyczące danej transakcji Eksportu Towarów, w tym m.in.:

* wyciąg bankowy zaświadczający, że klient należycie zapłacił Spółce za eksportowane towary;

* konosament (morski dokument przewozowy) zaświadczający, że towary zostały należycie wywiezione z terytorium Unii Europejskiej drogą wodną (lub ekwiwalentny dokument w przypadku transportu powietrznego);

* potwierdzenie klienta na piśmie o należytym odbiorze wywożonych towarów w miejscu przeznaczenia;

* CMR podpisany i ostemplowany przez odbiorcę towaru;

* fakturę przewoźnika dokumentującą dokonanie przez Spółkę zapłaty za transport.

Spółka składa powyższe dokumenty (w wersji papierowej) we właściwym urzędzie celnym wyjścia, który decyduje, czy przedstawione dowody są wystarczające dla wykazania eksportu. W przypadku uznania, że dowody te są wystarczające, urząd celny wyjścia nadaje danej deklaracji eksportowej w Systemie Delta status "ECS Sortie" / "ESO ECS Sortie". W ten sposób Spółka jest w stanie zweryfikować oraz wydrukować z Systemu Delta (za pośrednictwem interfejsu C) kopię deklaracji eksportowej z nadrukowaną informacją o statusie "ECS Sortie" / "ESO ECS Sortie", nadanym jej w toku procedury awaryjnej.

Należy podkreślić, że sama Spółka (ani też jego pracownicy) nie może nadać statusu "ECS Sortie" / "ESO ECS Sortie" deklaracji eksportowej w Systemie Delta. W systemie Delta status ten może być nadany wyłącznie przez organ celny, w momencie zakończenia procedury eksportowej.

W przypadku awarii Systemu Delta, Centrum Informatyczne francuskich organów celnych wysyła komunikat do przedsiębiorców, umożliwiając przedsiębiorcom zastosowanie procedury awaryjnej w celu złożenia deklaracji eksportowych. Pracownicy Spółki odbierają ten komunikat w formie wiadomości elektronicznej wysłanej przez C do wszystkich jej użytkowników.

Procedura awaryjna działa w następujący sposób:

* elektroniczna deklaracja eksportowa zostaje odnotowana w systemie C, lecz nie jest wysyłana do organu celnego z powodu awarii Systemu Delta;

* deklaracja eksportowa zostaje wydrukowana i przekazana w formie papierowej kierowcy, który wywozi towary z terytorium Polski;

* na deklaracji eksportowej znajduje się oznaczenie, że stosowana jest procedura awaryjna (zamiast numeru MRN i kodu kreskowego);

* kierowca zatrzymuje się w urzędzie celnym wyjścia, w celu uzyskania od funkcjonariusza służby celnej pieczęci potwierdzającej eksport towarów na deklaracji eksportowej;

* deklaracja eksportowa, opatrzona oryginalną pieczęcią urzędu celnego wyjścia, zostaje przesłana przez spedytora do Spółki (jego upoważnionego pracownika);

* po otrzymaniu przez Spółkę deklaracji eksportowej w formie papierowej, opatrzonej pieczęcią organów celnych, deklaracja jest rejestrowana w C w celu uzyskania statusu "ECSPA", będącego odpowiednikiem "ECS SORTIE / ESO ECS SORTIE";

* deklaracja eksportowa w formie papierowej, z oryginalną pieczęcią organu celnego, jest przechowywana przez Spółkę w celu udokumentowania eksportu w przypadku wszczęcia kontroli przez organ podatkowy.

Po przywróceniu funkcjonalności Systemu Delta, pracownicy Spółki wprowadzają deklarację eksportową do dalszego przetwarzania w Systemie Delta (za pośrednictwem interfejsu C), w celu odzwierciedlenia rzeczywistego statusu Eksportu Towarów również w Systemie Delta.

Warto zauważyć, że dowody wywozu, o których mowa powyżej (tekst jedn.: deklaracja eksportowa oznaczona statusem "ECS Sortie" / "ESO ECS Sortie") są powszechnie akceptowane przez francuskie organy podatkowe jako wystarczające dowody wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej (podobnie, jak wiadomości IE599 są akceptowane przez polskie organy podatkowe). Z dotychczasowej praktyki francuskich organów podatkowych wynika, że powyższe dowody wywozu stanowią rzetelne potwierdzenie wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy deklaracja eksportowa w formie elektronicznej, której organ celny nadał w Systemie Delta status "ECS Sortie" lub "ESO ECS Sorite", stanowi dla Spółki dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w rozumieniu art. 41 ust. 6 Ustawy o VAT.

2. Czy, w przypadku procedury awaryjnej w Systemie Delta, deklaracja eksportowa w formie papierowej, opatrzona oryginalną pieczęcią urzędu celnego wyjścia, stanowi dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w rozumieniu art. 41 ust. 6 Ustawy o VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Ad. 1

Deklaracja eksportowa w formie elektronicznej, której organ celny nadał w Systemie Delta status "ECS Sortie" lub "ESO ECS Sortie", stanowi dla Spółki dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w rozumieniu art. 41 ust. 6 Ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają:

* odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

* eksport towarów;

* import towarów;

* wewnqtrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

* wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 2 pkt 8 Ustawy o VAT, przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

* dostawcę lub na jego rzecz, lub

* nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych. Zgodnie zaś z art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się, co do zasady, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Warto wskazać, że powyższa definicja eksportu towarów została wprowadzona do Ustawy o VAT w dniu 1 kwietnia 2013 r., na mocy ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. Nr 35, z późn. zm.). W uzasadnieniu do ustawy zmieniającej Minister Finansów wskazał, że:" (...) Zgodnie z proponowanym brzmieniem art. 2 pkt 8 eksportom towarów będzie dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz, lub nabywcę znającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej potwierdzony jest przez urząd celny określony w przepisach celnych. Oznacza to, iż eksport towarów będzie występował również w sytuacji, gdy towary będą objęte procedurą celną wywozu w innym niż Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej, jeżeli będą spełnione pozostałe warunki określone w tym przepisie. Obecnie eksport towarów występuje tylko w sytuacji, gdy procedura wywozu towaru poza terytorium Unii Europejskiej rozpoczyna się na terytorium Polski. Należy zaznaczyć, że tak jak obecnie o eksporcie towarów można mówić tylko wtedy, gdy wysyłka lub transport towarów następuje z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej. (...)"

Zatem, aby uznać daną czynność za eksport towarów w rozumieniu ustawy o VAT, muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki:

* ma miejsce dostawa towarów, tj. przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel,

* następuje wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni), lub nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz (eksport pośredni),

* wywóz towarów musi być potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych, przy czym może to być zarówno polski urząd celny, jak i urząd celny w innym państwie Unii Europejskiej.

W sytuacji opisanej w niniejszym wniosku, dochodzi do eksportu towarów przez Spółkę, w rozumieniu Ustawy o VAT, ponieważ:

* następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel na nabywcę mającego siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej;

* następuje wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej przez Spółkę lub na jej rzecz lub przez samego nabywcę mającego siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej lub na jego rzecz;

* wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzany przez właściwy urząd celny określony w przepisach celnych - z uwagi na fakt, iż deklaracja celna jest składana przez Przedstawiciela na podstawie Pozwolenia SASP, właściwym organem celnym jest organ celny Republiki Francuskiej, przed którym dokonywana jest procedura wywozu towarów, a potwierdzenie wywozu następuje z uwzględnieniem przepisów krajowych Republiki Francuskiej.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 Ustawy o VAT, w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%. Zgodnie zaś z ust. 6 tego artykułu, stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem, że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej. Z kolei ustęp 6a, wprowadzony do art. 41 Ustawy o VAT z dniem 1 kwietnia 2013 r., precyzuje, iż dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:

* dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez urząd celny wydruk tego dokumentu;

* dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;

* zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez urząd celny.

Warto wskazać, iż powyższy, przykładowy, katalog dokumentów potwierdzających eksport został wprowadzony do Ustawy o VAT ustawą z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35 z późn. zm.). W uzasadnieniu do tej ustawy, Minister Finansów wskazał, że: "(...) Proponowana zmiana w art. 41 ust. 6a ustawy o VAT określa otwarty katalog dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza Unię Europejską, o których mowa w ust. 6 tego artykułu. Zgodnie z projektowanym przepisem dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium UE może być m.in. dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez urząd celny wydruk tego dokumentu; dokument w formie elektronicznej otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność, jak również zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez urząd celny. Z uwagi na to, iż w zależności od państwa, w którym nastąpi objęcie procedurą wywozu, mogą występować różne dokumenty, zaproponowany został katalog otwarty dokumentów, które mogą potwierdzać wywóz towarów poza UE. Umożliwi to stosowanie stawki 0% również w sytuacji, gdyby w innych państwach funkcjonowały zgodnie z przepisami tam obowiązującymi inne niż wymienione w tym przepisie dokumenty potwierdzające wywóz towarów poza terytorium UE. (...)"

W przedstawionej sytuacji, w przypadku zwykłej procedury celnej, Spółka będzie dokumentowała Eksport Towarów za pomocą deklaracji eksportowej, pobranej z Systemu Delta, której francuskie organy celne nadały status "ECS Sortie" / "ESO ECS Sortie" (status ten oznacza, iż towary objęte deklaracją opuściły terytorium Unii Europejskiej).

Deklaracja eksportowa, której w Systemie Delta organy celne nadały status "ECS Sortie" / "ESO ECS Sortie", stanowi potwierdzenie wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej przez właściwy urząd celny stanowiące dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych. Status "ECS Sortie" / "ESO ECS Sortie" nadpisany na deklaracji eksportowej posiada znaczenie odpowiadające wiadomości IE599, jednak nie stanowi on odrębnego dokumentu od samej deklaracji eksportowej. Spółka (ani też jego pracownicy) nie może nadać statusu "ECS Sortie" / "ESO ECS Sortie" deklaracji eksportowej w Systemie Delta. W Systemie Delta status ten może być nadany wyłącznie przez organ celny, w momencie zakończenia procedury eksportowej.

Dowody wywozu, o których mowa powyżej (tekst jedn.: deklaracja eksportowa oznaczona statusem "ECS Sortie" / "ESO ECS Sortie") są powszechnie akceptowane przez francuskie organy podatkowe jako wystarczające dowody wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej (podobnie, jak wiadomości IE599 są akceptowane przez polskie organy podatkowe). Z dotychczasowej praktyki francuskich organów podatkowych wynika, że powyższe dowody wywozu stanowią rzetelne potwierdzenie wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej.

Warto wskazać, że w uzasadnieniu do ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35 z późn. zm.), Minister Finansów sam wskazał, iż znowelizowany art. 41 ust. 6a Ustawy o VAT ma na celu umożliwić podatnikom dokumentowanie eksportu za pomocą dowodów uznawanych w innych niż Polska państwach, w których towary są obejmowane procedurą wywozu (" (...) Z uwagi na to, iż w zależności od państwa, w którym nastąpi objęcie procedurą wywozu, mogą występować różne dokumenty, zaproponowany został katalog otwarty dokumentów, które mogą potwierdzać wywóz towarów poza UE. (...)").

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, deklaracja eksportowa w formie elektronicznej, której organ celny nadal w Systemie Delta status "ECS Sortie" lub "ESO ECS Sortie", stanowi dla Spółki dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w rozumieniu art. 41 ust. 6 Ustawy o VAT.

Ad. 2

W przypadku procedury awaryjnej w Systemie Delta, deklaracja eksportowa w formie papierowej, opatrzona oryginalną pieczęcią urzędu celnego wyjścia, stanowi dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w rozumieniu art. 41 ust. 6 Ustawy o VAT.

Argumentacja przedstawiona w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy w sprawie pytania 1 znajduje zastosowanie także w przypadku procedury awaryjnej w Systemie Delta Podobnie, jak w sytuacji, której dotyczy pytanie 1, dochodzi bowiem do eksportu towarów przez Spółkę, w rozumieniu Ustawy o VAT, ponieważ:

* następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel na nabywcę mającego siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej;

* następuje wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej przez Spółkę lub na jej rzecz lub przez samego nabywcę mającego siedzibę poza terytorium Unii Europejskiej lub na jego rzecz;

* wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzany przez właściwy urząd celny określony w przepisach celnych - z uwagi na fakt, iż stosowana jest procedura awaryjna, urząd celny wyjścia potwierdza wywóz oryginalną pieczęcią na papierowej deklaracji eksportowej przedstawionej przez kierowcę wywożącego towary poza terytorium Unii Europejskiej.

Deklaracja eksportowa w formie papierowej, opatrzona oryginalną pieczęcią urzędu celnego wyjścia, otrzymana przez Spółkę w sposób wskazany we wniosku stanowi zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych. Dokument z pieczęcią urzędu celnego wyjścia potwierdza, że doszło do wywozu towarów, objętych daną deklaracją, poza terytorium Unii Europejskiej, a zatem stanowi dowód eksportu, o którym mowa w art. 41 ust. 6 Ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo wskazać należy, że powołany przez Wnioskodawcę art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dniem 1 kwietnia 2013 r. otrzymał brzmienie: "opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów".

Powyższa zmiana nie miała jednak wpływu na rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl