IPPP3/443-53/13-2/RD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-53/13-2/RD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 9 stycznia 2013 r. (data wpływu 21 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie powstało w 2009 r. Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem skupiającym osoby identyfikujące się z celami Stowarzyszenia i metodami jego działania. Działa na podstawie przepisów ustawy - Prawo o Stowarzyszeniach (Dz. U. z 1989 r. Nr 20, poz. 104 z późn. zm.) oraz Statutu. Stowarzyszenie finansuje się ze składek członkowskich, z darowizn, spadków, zapisów, dotacji i subwencji, dochodów z własnej działalności statutowej, dochodów z majątku Stowarzyszenia, dochodów z kapitału, dotacji i ofiarności publicznej.

Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej jest przeznaczony wyłącznie do realizacji celów statutowych.

Wszelkie ponoszone wydatki (poza składkami członkowskimi oraz środkami otrzymanymi w ramach projektów unijnych, dofinansowanych ze środków zewnętrznych) opodatkowane są podatkiem VAT.

Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania "Natura i Kultura" która następnie przekazuje składa wniosek w Urzędzie Marszałkowskim w dniu 16 kwietnia 2010 r. na realizację operacji pn. "Cykl debat Społeczeństwo i Samorządność".

W ramach realizacji ww. operacji, wszystkie faktury i rachunki będą przedłożone do refundacji w Urzędzie Marszałkowskim. Operacja zostanie zrealizowana w zakresie: wynajęcia sali, wynajęcie wykładowców, wynajem firmy cateringowej celem zorganizowania posiłku i przerw kawowych dla uczestników debat, druk materiałów promocyjnych, oraz zwrot kosztów administracyjnych.

Funkcjonowanie opisanych powyżej działań Stowarzyszenia możliwe jest z udziałem środków PROW 2007-2013. Przyznana pomoc finansowa uwzględnia w kosztach kwalifikowanych VAT.

Stowarzyszenie ubiega się o refundację poniesionych wydatków w trybie przepisów rozporządzenia Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybie przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Funkcjonowanie LGD" objętego programem PROW na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 103, poz. 660), w tym samym wnosi o refundację kosztów VAT.

Stowarzyszenie również wskazuje, iż będzie ponownie wnioskowało o środki w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla programu PROW 2007-2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi w Urzędzie Marszałkowskim w Warszawie na realizację innych zadań, jak też w ramach innych programów zewnętrznych.

Przyznane środki na realizację zadań pochodzą z bezzwrotnej pomocy finansowej. Stowarzyszenie nie może w ramach realizacji cytowanych powyżej zadań pobierać żadnych dodatkowych wynagrodzeń (opłat) ani też działania te nie mogą powodować korzyści finansowych po stronie Stowarzyszenia.

Stowarzyszenie w związku z tym wnosi o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie możliwości odzyskania VAT w sytuacjach, które opisano powyżej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania VAT w opisanym zdarzeniu.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Nie ma on możliwości odzyskania VAT w opisanej sytuacji, w związku z czym do wkładu własnego zadania kwalifikuje się podatek VAT", ponieważ jest on rzeczywiście i ostatecznie poniesiony przez Stowarzyszenie (nie podlega zwrotowi). Zwrot podatku VAT nie będzie przysługiwał na zasadach, o których mowa w rozdziale XII rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Realizacja projektu nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej Osi za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania "Natura i Kultura" która następnie przekazuje i składa wniosek w Urzędzie Marszałkowskim na realizację operacji pn. "Cykl debat Społeczeństwo i Samorządność". Operacja zostanie zrealizowana w zakresie: wynajęcia sali, wynajęcie wykładowców, wynajem firmy cateringowej celem zorganizowania posiłku i przerw kawowych dla uczestników debat, druk materiałów promocyjnych, oraz zwrot kosztów administracyjnych. Funkcjonowanie opisanych powyżej działań Stowarzyszenia możliwe jest z udziałem środków PROW 2007-2013. Realizacja projektu nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia kwoty podatku naliczonego poniesionego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Wnioskodawca wskazuje, że zakupione towary i usługi w ramach przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem z uwagi na powyższe, Wnioskodawcy w związku z realizacją projektu pn. "Cykl debat Społeczeństwo i Samorządność" nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W konsekwencji powyższego, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do zwrotu podatku VAT z tego tytułu.

Z treści wniosku nie wynika, iż przyznane Wnioskodawcy środki finansowe stanowić będą środki, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392) co powoduje brak możliwości ubiegania się o zwrot podatku naliczonego na zasadach i trybie określonym w tym rozporządzeniu. Wskazać należy, iż w okresie od 1 maja 2004 r. do dnia 30 listopada 2008 r. powyższa kwestia uregulowana była w analogiczny sposób w rozdziale 12 oraz § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy jednoznacznie podkreślić, iż niniejsza interpretacja w ramach zakreślonego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego dotyczy projektu pn. "Cykl debat Społeczeństwo i Samorządność".

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl