IPPP3/443-529/14-3/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 września 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-529/14-3/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2014 r. (data wpływu 5 czerwca 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawa do zwrotu podatku akcyzowego od samochodu osobowego, który po dokonaniu dostawy wewnątrzwspólnotowej będzie przedmiotem najmu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 czerwca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prawa do zwrotu podatku akcyzowego od samochodu osobowego, który po dokonaniu dostawy wewnątrzwspólnotowej będzie przedmiotem najmu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

P. s.r.o. - podmiot mający siedzibę na terytorium Republiki Czeskiej (zwany w dalszej części Wnioskodawcą) prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Republiki Czeskiej. Wnioskodawca zamierza dokonywać zakupu nowych, niezarejestrowanych wcześniej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, samochodów osobowych od podmiotu mającego siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Samochody osobowe będą przemieszczane przez Wnioskodawcę na terytorium Republiki Czeskiej (dostawa wewnątrzwspólnotowa) i tam rejestrowane.

Wnioskodawca - jako wynajmujący zamierza następnie zawrzeć z podmiotem mającym siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub z podmiotem mającym siedzibę na terytorium innego państwa, lecz należącego do Unii Europejskiej - jako najemcą, umowę najmu długoterminowego (powyżej 30 dni) samochodu osobowego. Na podstawie tej umowy najemca będzie (używał) korzystał z samochodu osobowego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium innego państwa należącego do Unii Europejskiej, w którym ma siedzibę, a także poza ich granicami.

Wnioskodawca, działając na podstawie art. 107 ustawy o podatku akcyzowym wystąpi z wnioskiem do właściwego naczelnika urzędu celnego o zwrot kwoty podatku akcyzowego uiszczonej przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca - jako podmiot mający siedzibę na terytorium Republiki Czeskiej, jest uprawniony do wystąpienia do naczelnika urzędu celnego o zwrot kwoty akcyzy na podstawie art. 107 ustawy o podatku akcyzowym.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że będzie uprawniony do wystąpienia z wnioskiem o zwrot kwoty akcyzy do właściwego miejscowo naczelnika urzędu celnego.

Stanowisko to jest uzasadnione faktem, iż po zakupie przez Wnioskodawcę samochodu osobowego od podmiotu mającego siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej samochodu osobowego, który wcześniej nie był zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, który następnie zostanie przemieszczony na terytorium Republiki Czeskiej i tam zarejestrowany, samochód ten będzie następnie oddany w najem podmiotowi mającemu siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej - jako najemcy.

Powyższe stanowisko jest zgodne z art. 107 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym zgodnie, z którym "podmiotowi, który nabył prawo rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, i który dokonuje dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym samochodu osobowego, od którego akcyza została zapłacona na terytorium kraju, lub jeżeli w jego imieniu ta dostawa albo eksport są realizowane, przysługuje zwrot akcyzy na wniosek, złożony właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w terminie roku od dnia dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tego samochodu osobowego".

Zgodnie zaś z art. 155 § 1 Kodeksu Cywilnego z dniem zawarcia umowy sprzedaży samochodu osobowego, Wnioskodawca stał się jego właścicielem, a tym samym wypełnia przesłankę określoną w art. 107 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym - nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel.

Stanowisko takie, na gruncie zbliżonego stanu faktycznego, znalazło odzwierciedlenie w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 4 czerwca 2012 r. o sygn. ITPP3/443-101/12/JK oraz interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 10 października 2010 r. o sygn. IBPP3/443-546/10/PH.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 107 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 752), zwanej dalej ustawą, podmiotowi, który nabył prawo rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, i który dokonuje dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym samochodu osobowego, od którego akcyza została zapłacona na terytorium kraju, lub jeżeli w jego imieniu ta dostawa albo eksport są realizowane, przysługuje zwrot akcyzy na wniosek, złożony właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w terminie roku od dnia dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tego samochodu osobowego.

Przy czym w myśl art. 107 ust. 3 ustawy podmiot, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany posiadać dokumenty potwierdzające dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu, którymi są w szczególności: dokumenty przewozowe, celne, faktura i specyfikacja dostawy oraz inne dokumenty handlowe związane z dostawą wewnątrzwspólnotową albo eksportem.

Stosownie do art. 107 ust. 4 ustawy do wniosku o zwrot załącza się dowód zapłaty akcyzy na terytorium kraju lub fakturę z wykazaną kwotą akcyzy oraz dokumenty potwierdzające dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu, o których mowa w ust. 3.

Jednocześnie zgodnie z art. 107 ust. 5 ustawy organami podatkowymi właściwymi w sprawie zwrotu akcyzy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu samochodu osobowego, od którego akcyza została zapłacona na terytorium kraju, są naczelnik urzędu celnego i dyrektor izby celnej, u których dokonano rozliczenia i zapłaty akcyzy z tytułu ostatniej czynności podlegającej opodatkowaniu, której przedmiotem był ten samochód osobowy.

Ponadto szczegółowe warunki i tryb zwrotu akcyzy od samochodu osobowego, minimalną kwotę zwrotu akcyzy, wzór wniosku o zwrot akcyzy oraz terminy zwrotu akcyzy określono w treści, wdanego na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 107 ust. 6 ustawy, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwrotu akcyzy od samochodu osobowego (Dz. U. Nr 32, poz. 246).

Przy tym w myśl art. 2 ust. 1 pkt 8 ustawy dostawa wewnątrzwspólnotowa to przemieszczanie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego.

Zaś w myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej natomiast przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się terytorium państwa, do którego zgodnie z art. 52 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 349 i 355.

Wnioskodawca wskazał, że posiada siedzibę na terytorium Republiki Czeskiej gdzie prowadzi działalność gospodarczą. Wnioskodawca zamierza dokonywać zakupu nowych, niezarejestrowanych wcześniej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, samochodów osobowych od podmiotu mającego siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Samochody osobowe będą przemieszczane przez Wnioskodawcę na terytorium Republiki Czeskiej (dostawa wewnątrzwspólnotowa) i tam rejestrowane. Wnioskodawca - jako wynajmujący zamierza następnie zawrzeć z podmiotem mającym siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub z podmiotem mającym siedzibę na terytorium innego państwa, lecz należącego do Unii Europejskiej - jako najemcą, umowę najmu długoterminowego (powyżej 30 dni) samochodu osobowego. Na podstawie tej umowy najemca będzie (używał) korzystał z samochodu osobowego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub na terytorium innego państwa należącego do Unii Europejskiej, w którym ma siedzibę, a także poza ich granicami.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia czy jako podmiot mający siedzibę na terytorium Republiki Czeskiej, jest uprawniony do wystąpienia do naczelnika urzędu celnego o zwrot kwoty akcyzy na podstawie art. 107 ustawy.

Na podstawie art. 107 ustawy prawo do zwrotu akcyzy zapłaconej od samochodów osobowych, które następnie są przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej, tj. zostają wywiezione do innego państwa członkowskiego przysługuje podmiotowi, który nabył prawo rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel i od samochodu tego została zapłacona akcyza na terenie kraju. Przy tym, zwrot przysługuje jedynie gdy samochód osobowy nie był zarejestrowany na terenie kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Jednocześnie jednym z podstawowych warunków zwrotu jest potwierdzenie wywozu samochodu osobowego poza terytorium kraju.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca na terenie kraju dokona zakupu nowych, niezarejestrowanych wcześniej samochodów osobowych, które następnie przemieści na terytorium Republiki Czeskiej i zarejestruje.

Zatem należy stwierdzić, że w przypadku gdy Wnioskodawca mający siedzibę na terytorium Republiki Czeskiej zakupi w Polsce samochody osobowe, od których została zapłacona akcyza a następnie niezarejestrowane przemieści na terytorium Republiki Czeskiej, tj. dokona ich wewnątrzwspólnotowej dostawy będzie uprawniony do wystąpienia do właściwego naczelnika urzędu celnego o zwrot kwoty akcyzy na podstawie art. 107 ustawy. Przy czym, ubiegając się o zwrot Wnioskodawca będzie musiał zastosować się do dyspozycji zawartych w art. 107 ustawy oraz rozporządzenia. Zaznaczyć należy, że o zasadności zwrotu podatku rozstrzyga właściwy naczelnik urzędu celnego, o którym mowa w art. 107 ust. 5 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę na poparcie stanowiska interpretacji indywidualnych, należy wskazać, że przedmiotowe interpretacje co prawda dotyczą prawa do zwrotu podatku akcyzowego od samochodu osobowego na podstawie art. 107 ustawy jednakże rozstrzygają w odmiennych stanach faktycznych od zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku. Przedmiotowe interpretacje rozstrzygają w stanie faktycznym, w którym samochody osobowe były zarejestrowane czasowo na terytorium kraju natomiast Wnioskodawca w analizowanym zdarzeniu przyszłym nie wskazuje aby taka rejestracja miała miejsce. Tym samym przedmiotowe interpretacje nie mogą stanowić poparcia stanowiska Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że w zakresie prawa do zwrotu podatku akcyzowego od samochodu osobowego, który po dokonaniu dostawy wewnątrzwspólnotowej będzie przedmiotem leasingu zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl