IPPP3/443-529/10-2/MG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-529/10-2/MG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2010 r. (data wpływu 31 maja 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą "X"będzie realizował projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz środków budżetu państwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Główne cele przedsięwzięcia:

1.

Propagowanie historii regionu.

2.

Zwiększanie świadomości regionalnej.

3.

Promocja ludzi i spraw regionu.

Przygotowanie badań terenowych wywiadów, spotkań i fotografii, mających na celu zebranie informacji niezbędnych w zakresie tematyki planowanych wydawnictw:

1.

zbiór esejów historycznych dotyczących spraw i ludzi.

2.

"Przekręty Historii" - zbiór esejów traktujący o innym widzeniu spraw historycznie znanych.

3.

album fotograficzny z opisem historycznym około stu obiektów budownictwa rezydencjonalnego.

Publikacje te są kontynuacją cyklu rozpoczętego przez "x" w roku 2002. Dotychczas Instytut wydał sześć tego typu publikacji. W swoich działaniach odnoszących w głównej mierze do badania dziejów rodzin regionu Instytut współpracuje z wieloma instytucjami naukowymi oraz innymi placówkami zainteresowanymi programem działania. Dotychczas wydane przez Instytut publikacje, cieszą się dużym zainteresowaniem środowiska w tym: uczniów szkół lokalnych. Na podstawie tych książek tworzone są ścieżki edukacyjne, konkursy wiedzy o regionie jak również wycieczki krajoznawcze. We współpracy z miejscowym GOK i Biblioteką Publiczną Wnioskodawca organizuje spotkania - także w szkołach - na które przychodzi wiele zainteresowanych. Od kilku lat publikuje również w lokalnej prasie artykuły z dziejów regionu. Popularność tych przedsięwzięć mobilizuje Wnioskodawcę do kontynuacji tego przedsięwzięcia, tym bardziej że jest ono w dużym procencie wymuszone zainteresowanymi tą tematyką mieszkańców. Książki tego cyklu zainicjowały publicystykę regionalną i stanowią bazę wiedzy o regionie. Literatura ta pobudza mieszkańców do aktywnego poznawania terenu, uczestnictwa w sprawach publicznych i wpływa na poziom edukacji historycznej w szkołach. Wkład pracy jest przez Wnioskodawcę prezentem dla regionu, natomiast koszty druku wymagają wsparcia.

Część z ww. wydatków objęta jest podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Instytut nie ma dochodów, działa jak Stowarzyszenie na rzecz regionu i z tego względu Wnioskodawca nie może odliczać podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy realizując projekt dofinansowany ze środków EFRROW oraz środków budżetu państwa w ramach PROW 2007-2013 Wnioskodawcy jako osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą i nie będącego płatnikiem VAT przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją ww. projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) obniżone kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.

W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Tym samym nie będzie spełniony warunek dający Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty o podatek należny przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym we wniosku projektem.

Analizując stan przyszły i prawny Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia i zwrotu kosztu podatku od towarów i usług poniesionego z związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadząc działalność gospodarczą pod nazwą "x" będzie realizował projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz środków budżetu państwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Celem przedsięwzięcia jest propagowanie historii regionu, zwiększanie świadomości regionalnej oraz promocja ludzi i spraw regionu.

Wnioskodawca wydaje publikacje odnoszące się w głównej mierze do badania dziejów rodzin regionu. Publikacje te są kontynuacją cyklu rozpoczętego przez "x" w roku 2002. Wnioskodawca współpracuje z wieloma instytucjami naukowymi oraz innymi placówkami zainteresowanymi programem działania. Na podstawie dotychczas wydanych publikacji tworzone są ścieżki edukacyjne, konkursy wiedzy o regionie jak również wycieczki krajoznawcze. Wnioskodawca publikuje również w lokalnej prasie artykuły z dziejów regionu. Część wydatków objęta jest podatkiem od towarów i usług (np. koszty druku), jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Instytut nie ma dochodów, działa jak stowarzyszenie na rzecz regionu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie został spełniony, gdyż Wnioskodawca, nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Reasumując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją projektu dofinansowanego ze środków EFRROW oraz środków budżetu państwa w ramach PROW 2007-2013.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl