IPPP3/443-529/09-2/MPe

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 września 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-529/09-2/MPe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2009 r. (data wpływu 25 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie:

* stosowania zwolnienia w stosunku do nabywanego wewnątrzwspólnotowo alkoholu zawartego w aromatach

* jest prawidłowe

* wykazywania w deklaracji akcyzowej AKC-4/A w polu 12 towarów zwolnionych z podatku

* jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stosowania zwolnienia przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym i sprzedaży aromatów oraz w zakresie wykazywania w deklaracji akcyzowej AKC-4/A w polu 12 towarów zwolnionych z podatku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka nabywa wewnątrzwspólnotowo aromaty na bazie alkoholu (do 80% zawartości alkoholu). Aromaty te klasyfikowane są do pozycji 3302 10 10 nomenklatury CN. W taryfie celnej kod 3302 10 10 opisany jest fachowo jako zawierający "Mieszaniny substancji zapachowych i mieszaniny (włącznie z roztworami alkoholowymi) na bazie jednej lub na wielu takich substancjach, w rodzaju stosowanych jako surowce w przemyśle o rzeczywistym stężeniu objętościowym alkoholu przekraczającym 0,5% obj."

Spółka posiada status zarejestrowanego handlowca i płaci podatek akcyzowy od zawartego alkoholu w nabywanych aromatach w wysokości 4960 PLN za każdy hektolitr 100% alkoholu.

Nabywane wewnątrzwspólnotowo aromaty na bazie alkoholu odbierane są przez Spółkę na podstawie dokumentu ADT lub na podstawie faktury handlowej wystawianej przez zagranicznego dostawcę w zależności od kraju wysyłki (w różnych krajach Unii Europejskiej towar ten traktowany jest jako wyrób akcyzowy lub jako nie będącym towarem akcyzowym).

Spółka nie posiada składu podatkowego. Część nabywanych wewnątrzwspólnotowo aromatów używana jest przez Spółkę do własnej produkcji wsadów owocowych do jogurtów, polew do lodów i innych artykułów spożywczych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości. Niewykorzystane aromaty do własnej produkcji Spółka sprzedaje innym polskim podmiotom do produkcji podobnych towarów lub napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na mocy art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11), który stwierdza, że "Zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości." Spółka posiadająca status zarejestrowanego handlowca zwolniona jest z płacenia podatku akcyzowego a fakt ten wykazuje w deklaracji akcyzowej AKC-4/A w polu 12 jako towary zwolnione z podatku akcyzowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, status zarejestrowanego handlowca zgodnie z art. 57 ustawy z dnia 8 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej zwaną ustawą) uprawnia do nabyć wewnątrzwspólnotowych towarów akcyzowych określonych w załączniku nr 1 poz. 43 ustawy, do których zalicza się między innymi takie towary jak: aromaty na bazie alkoholu. Nabywane wewnątrzwspólnotowo aromaty na bazie alkoholu Spółka zużywa do wytwarzania artykułów spożywczych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości. Towary, które nie zostaną zużyte do własnej produkcji odsprzedawane są innym podmiotom polskim do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości. Spółka powinna zatem mieć prawo do zastosowania zwolnienia od zapłaty podatku akcyzowego wynikającego z art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy. O ile inne artykuły ustawy (od art. 31 do 37) uzależniają zastosowanie zwolnienia od spełnienia określonych warunków to zwolnienie w art. 30 ust. 9 pkt 5 nie jest obwarowane żadnymi warunkami, które podmiot powinien spełnić. Na mocy art. 38 ust. 2 pkt 1 Minister Finansów ma uprawnienia do określenia dodatkowych warunków i trybu stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 30 to jednak rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228) nie określa dodatkowych warunków i trybu stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 31 ust. 9 pkt 5.

Zrozumiałym jest, że zastosowanie tego zwolnienia może zastosować podmiot, który w przypadku kontroli będzie mógł udowodnić na podstawie dokumentów produkcyjnych lub innych dokumentów handlowych, że nabyte wewnątrzwspólnotowo aromaty na bazie alkoholu zostały zużyte przez niego do wytwarzania artykułów spożywczych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości lub odsprzedał je innym podmiotom polskim do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2%. W deklaracji akcyzowej AKC-4/A w polu 12 Spółka posiadająca status zarejestrowanego handlowca będzie mogła wykazać, że jest zwolniona z płacenia podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe, w zakresie stosowania zwolnienia w stosunku do nabywanego wewnątrzwspólnotowo alkoholu zawartego w aromatach, za nieprawidłowe w zakresie wykazywania w deklaracji akcyzowej AKC-4/A w polu 12 towarów zwolnionych z podatku.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą" - użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Stosownie do art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Z opisu przedstawionego w przedmiotowym wniosku wynika, że Spółka nabywa wewnątrzwspólnotowo aromaty na bazie alkoholu (do 80% zawartości alkoholu), które klasyfikowane są do pozycji 3302 10 10 nomenklatury CN. Część nabywanych aromatów używana jest przez Spółkę do własnej produkcji wsadów owocowych do jogurtów, polew do lodów i innych artykułów spożywczych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości. Natomiast część aromatów niewykorzystanych do własnej produkcji Spółka sprzedaje innym polskim podmiotom do produkcji podobnych towarów lub napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Biorąc powyższe pod uwagę, uznać należy, iż alkohol etylowy zawarty w aromatach służących do wytworzenia artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości jest zwolniony od podatku akcyzowego na podstawie ww. art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy.

A zatem stanowisko Wnioskodawcy, iż nabywane wewnątrzwspólnotowo aromaty, które Spółka zużywa lub sprzedaje innym podmiotom do wytwarzania artykułów spożywczych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości, korzysta ze zwolnienia na mocy ww. art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy, należało uznać za prawidłowe.

Ponadto należy zauważyć, że Minister Finansów na podstawie delegacji ustawowej wynikającej z art. 38 ust. 2 pkt 1 mógł określić w drodze rozporządzenia dodatkowe warunki i tryb stosowania zwolnień, o których mowa w art. 30 i 32, w szczególności w zakresie ewidencjonowania i dokumentowania uprawnienia do stosowania zwolnień. Na podstawie m.in. tego upoważnienia zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228). W przedmiotowym rozporządzeniu nie określono dodatkowych warunków dotyczących stosowania ww. zwolnienia z art. 30 ust. 9 pkt 5.

Odnosząc się do poruszonej w przedmiotowym wniosku kwestii dotyczącej wykazania w deklaracji akcyzowej AKC-4/A w polu 12 towarów zwolnionych z podatku tutejszy organ wyjaśnia, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1.

składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,

2.

obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej

* za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

Stosownie do art. 21 ust. 2 ustawy w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1.

składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,<

2.

obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej

* za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.

Natomiast w myśl art. 21 ust. 3 pkt 3 ustawy przepisy art. 21 ust. 1 i 2 nie mają zastosowania do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków, o których mowa w art. 30 ust. 3.

Odnosząc powyższe przepisy do sytuacji przedstawionej we wniosku należy stwierdzić, iż wewnatrzwspólnotowego nabycia towarów zwolnionych z podatku akcyzowego na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy nie wykazuje się w deklaracji akcyzowej.

W związku z powyższym w przedmiotowej kwestii stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl