IPPP3/443-516/13-2/MKw - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach zakupu przy realizacji projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-516/13-2/MKw Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach zakupu przy realizacji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2013 r. (data wpływu 7 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach zakupu przy realizacji projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach zakupu przy realizacji projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zdarzenie przyszłe:

Klub Sportowy nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Klub uzyskał dofinansowanie przedsięwzięcia pn. "Rozwój infrastruktury sportowej strefy rekreacji ruchowej - modernizacja oświetlenia", której celem jest rozwijanie rekreacji poprzez remont połączony z modernizacją oświetlenia infrastruktury rekreacyjnej stadionu, polegającej na wymianie 16 lamp oświetleniowych na 4 słupach co przyczyni się do zwiększenia wykorzystania obiektu przez lokalną społeczność.

Klub sportowy prowadzi działalność sportową w zakresie szerzenia kultury fizycznej i sportu wśród dzieci i młodzieży. Całość operacji stanowi kwota 36 216,14 zł brutto. Wszystkie zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu są objęte podatkiem od towarów i usług VAT w wysokości 23% i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Środki na realizację zadania zostaną zwrócone Klubowi w formie refundacji kosztów po akceptacji rozliczenia przez Urząd Marszałkowski w wysokości 25 000 zł pozostałe środki w wysokości 11 216,14 zł stanowi wkład własny Klubu Sportowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Klub Sportowy w związku z faktem, iż nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie przysługuje mu prawo odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach zakupu przy realizacji zadania wykazany podatek VAT naliczony będzie kosztem kwalifikowanym przedsięwzięcia pn. "Rozwój infrastruktury sportowej strefy rekreacji ruchowej - modernizacja oświetlenia".

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy Klub Sportowy nie będzie miał prawa do zwrotu i odliczenia podatku od towarów i usług. Klub nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie figuruje w rejestrze podatników podatku VAT. Realizując powyższe przedsięwzięcie nie może w żaden sposób odzyskać podatku od towarów i usług, w związku z tym podatek naliczony wykazany w fakturach zakupu będzie kosztem kwalifikowanym operacji pn. "Rozwój infrastruktury sportowej strefy rekreacji ruchowej - modernizacja oświetlenia. w ramach działania 413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów objętego PROW na lata 2007 - 2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosowanie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei, stosowanie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność sportową w zakresie szerzenia kultury fizycznej i sportu wśród dzieci i młodzieży. Klub uzyskał dofinansowanie przedsięwzięcia pn. "Rozwój infrastruktury sportowej strefy rekreacji ruchowej - modernizacja oświetlenia", której celem jest rozwijanie rekreacji poprzez remont połączony z modernizacją oświetlenia infrastruktury rekreacyjnej stadionu, polegającej na wymianie 16 lamp oświetleniowych na 4 słupach co przyczyni się do zwiększenia wykorzystania obiektu przez lokalną społeczność. Całość operacji stanowi kwota 36 216,14 zł brutto. Wszystkie zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu są objęte podatkiem od towarów i usług VAT w wysokości 23% i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Środki na realizację zadania zostaną zwrócone Klubowi w formie refundacji kosztów po akceptacji rozliczenia przez Urząd Marszałkowski w wysokości 25 000 zł pozostałe środki w wysokości 11 216,14 zł stanowi wkład własny Klubu Sportowego Ożarowianka. Ponadto Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Biorąc po uwagę opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług - związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, a dokonane zakupy nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu. W związku z powyższym Klub Sportowy nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach zakupu przy realizacji przedmiotowego zadania.

Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Nadmienia się, że tut. Organ nie jest kompetentny do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Może on jedynie dokonać oceny, czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych do ustawy. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl