IPPP3/443-516/10-4/MPe

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-516/10-4/MPe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Organizacji, przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2010 r. (data wpływu 28 maja 2010 r.) uzupełnione pismem z dnia 27 lipca 2010 r. (data wpływu 30 lipca 2010 r.) na wezwanie z dnia 19 lipca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2010 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 27 lipca 2010 r. (data wpływu 30 lipca 2010 r.) na wezwanie z dnia 19 lipca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Organizacja zrealizowała projekt finansowany w 75% ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców, Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich i Europejskiego Funduszu Powrotów Imigrantów, w 10% ze środków budżetu państwa oraz w 15% ze środków własnych Organizacji. Projekt zakładał m.in. organizację szkoleń, zajęć świetlicowych, kursów, przeglądu filmów. W ramach realizacji projektu Organizacja wynajmowała lokale na przeprowadzane zajęcia, nabywała usługi ksero, nabywała takie towary jak materiały papiernicze i plastyczne na zajęcia świetlicowe, wodę pitną dla uczestników zajęć, wyżywienie uczestników, środki czystości i inne. Realizując projekt Organizacja nie dokonywała sprzedaży towarów i usług podlegających opodatkowaniu VAT. Organizacja nie osiągnęła przychodów, lecz poniosła jedynie koszty. Innymi słowy, nie było żadnej formy odpłatności na rzecz Organizacji w ramach realizacji projektu. Organizacja w przyszłości zamierza realizować tego typu projekty w ramach wymienionych funduszy. Organizacja jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym zdarzeniu, tj. w związku z projektem zrealizowanym przez Organizację przy dofinansowaniu ze środków unijnych oraz w planowanych projektach realizowanych w ramach wymienionych źródeł finansowania Organizacji będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od nabycia towarów i usług związanych z tym i przyszłymi projektami.

W związku z projektem oraz planowanymi projektami realizowanymi przez Organizację w ramach Europejskiego Funduszu na Rzecz Uchodźców Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich oraz Europejskiego Funduszu Powrotów Imigrantów, Organizacji nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od nabycia towarów i usług związanych z tym projektem.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm, dalej: ustawa o VAT) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko wówczas gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o VAT. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W niniejszej sprawie działania związane z realizacją projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi. W związku z tym nie będzie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary usługi. Tym samym Organizacja nie będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowanego projektu.

Organizacji nie będzie również przysługiwało prawo do otrzymania zwrotu VAT zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2009 r., poz. 224 nr 1799, z późn. zm.). Zgodnie z § 21 ust. 1 rozporządzenia zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej przysługuje zwrot podatku naliczonego. Zgodnie z § 7 ust. 4 rozporządzenia za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej nie uważa się jednak m.in. środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej. Skoro zatem środki finansowe otrzymywane przez Organizację pochodzą ze środków unijnych, to nie są środkami bezzwrotnej pomocy w rozumieniu wskazanych przepisów rozporządzenia, a w konsekwencji Organizacji nie przysługuje zwrot VAT w trybie rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach, otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Organizacja zrealizowała projekt finansowany w 75% ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców, Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich i Europejskiego Funduszu Powrotów Imigrantów, w 10% ze środków budżetu państwa oraz w 15% ze środków własnych Organizacji. W ramach realizacji projektu organizowano m.in. szkolenia, zajęcia świetlicowe, kursy oraz przeglądy filmów. W tym celu organizacja wynajmowała lokale, nabywała usługi ksero, materiały papiernicze i plastyczne na zajęcia świetlicowe, wodę pitną dla uczestników zajęć, wyżywienie uczestników, środki czystości i inne. Realizując projekt Organizacja nie dokonywała sprzedaży towarów i usług podlegających opodatkowaniu VAT. Organizacja nie osiągnęła przychodów, lecz poniosła jedynie koszty. Realizacja projektu była nieodpłatna. Organizacja jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Organizacja nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowanego projektu finansowanego w 75% ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców, Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich i Europejskiego Funduszu Powrotów Imigrantów, w 10% ze środków budżetu państwa oraz w 15% ze środków własnych Organizacji. W takiej sytuacji nie znajdzie również zastosowania przepis art. 87 ww. ustawy.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

W uzasadnieniu własnego stanowiska w sprawie Organizacja wskazała, iż środki finansowe otrzymywane przez Organizację pochodzą ze środków unijnych, jednak nie są środkami bezzwrotnej pomocy w rozumieniu wskazanych przepisów rozporządzenia. Zatem należy stwierdzić, że Organizacji nie będzie także przysługiwało prawo do otrzymania zwrotu takiego podatku, gdyż przedmiotowe dofinansowanie nie stanowi środków, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Organizacji, zgodnie z którym, w związku z projektem oraz planowanymi projektami realizowanymi przez Organizację w ramach Europejskiego Funduszu na Rzecz Uchodźców Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich oraz Europejskiego Funduszu Powrotów Imigrantów, Organizacji nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od nabycia towarów i usług związanych z tym projektem, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl