IPPP3/443-515/14-2/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-515/14-2/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2014 r. (data wpływu 2 czerwca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia importu oraz zwolnienia od podatku usługi cash-poolingu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia importu oraz zwolnienia od podatku usługi cash-poolingu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest polskim rezydentem podatkowym, podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca jest spółką będącą częścią międzynarodowej grupy kapitałowej, do której należy także Sp. z o.o., będąca polskim rezydentem podatkowym, podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca posiada rachunek w EUR w banku, będącym częścią międzynarodowej grupy. Analogiczny rachunek posiada Sp. z o.o.

Wnioskodawca w celu optymalnego zarządzania środkami pieniężnymi, polepszenia płynności finansowej oraz zmniejszenia kosztów finansowania zewnętrznego, planuje przystąpienie do systemu zarządzania płynnością finansową poprzez zawarcie nienazwanej umowy typu cash-pooling. Umowa będzie mieć charakter cash-poolingu nierzeczywistego (tzw. cash-pooling wirtualny, notional cash pooling). W Umowie uregulowane będą zasady dokonywania konsolidacji środków finansowych w ramach planowanej struktury. Struktura będzie obejmowała transfery w EUR.

Do Umowy oprócz Wnioskodawcy przystąpi również Scania oraz ewentualnie inne podmioty z grupy <łącznie jako: Uczestnicy>, w tym podmiot działający w charakterze agenta z siedzibą w Szwecji, szwedzki rezydent podatkowy. Uczestnicy są podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, z późn. zm.;).

Umowa zostanie zawarta przez Uczestników z bank z siedzibą w USA, działającym poprzez oddział w Londynie. Bank EN ma status rezydenta podatkowego USA, w Londynie działa jedynie poprzez położony na terenie Wielkiej Brytanii zakład.

Wobec żadnego z Uczestników bank EN i bank PL nie są podmiotami powiązanymi w rozumieniu przepisów u.p.d.o.p.

Wirtualny Cash pooling będzie funkcjonował w następujący sposób:

* bank EN będzie w sposób nierzeczywisty/wirtualny (tekst jedn.: bez dokonywania fizycznego transferu środków pieniężnych) konsolidował salda ujemne i dodatnie na rachunkach tego samego typu, w tej samej walucie, w tej samej lokalizacji, m.in. na potrzeby obliczenia odsetek;

* Agentowi przypisany będzie rachunek główny, służący jedynie do celów związanych z funkcjonowaniem Struktury, prowadzony przez bank EN; do każdej z grup rachunków Uczestników w danej walucie przypisany będzie oddzielny Rachunek Agenta;

* skonsolidowane saldo odsetek będzie naliczane od skonsolidowanych sald, codziennie, według stawki ustalonej przez bank EN i Agenta;

* skonsolidowane saldo odsetek będzie wypłacane przez bank EN/na rzecz bank EN w zależności od tego czy łączne saldo Uczestników będzie dodatnie czy ujemne;

* odsetki będą wypłacane przez bank EN do Uczestników na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy Agentem a Uczestnikami. Porozumienie będzie określać zasady przekazywania odsetek Uczestnikom, którzy wykazują salda dodatnie i obciążania odsetkami Uczestników, którzy wykazują salda ujemne. Porozumienie zostanie notyfikowane bank EN, który będzie zobowiązany do jego wykonania.

Agent będzie koordynować rozliczenia w ramach Struktury, zwłaszcza poprzez:

* otrzymywanie/udzielanie wytycznych, pozwoleń, zawiadomień etc.;

* uiszczanie na rzecz bank EN wszelkich opłat i kosztów, zgodnie z ustaleniami pomiędzy Agentem i bank EN (w zakresie nie dotyczącym opłat dokonywanych przez pozostałych Uczestników);

* ustalanie z bank EN stawek odsetek mających zastosowanie do konsolidowania sald.

Agent nie będzie uprawniony do otrzymywania żadnego wynagrodzenia w związku z ww. czynnościami wykonywanymi na mocy Umowy, poza odsetkami powstałymi na jego rachunku.

W celu przystąpienia do Struktury, Wnioskodawca otworzy dodatkowy rachunek bankowy w bank EN w Londynie. Środki z Rachunku PL Wnioskodawcy będą przekazane na Rachunek Pomocniczy Wnioskodawcy. W razie salda ujemnego na Rachunku PL, środki z Rachunku Pomocniczego Wnioskodawcy będą przekazane na Rachunek PL w celu pokrycia salda ujemnego. W konsekwencji, stan środków na Rachunku PL będzie wynosił zero, saldo ujemne powstanie natomiast na rachunku objętym Strukturą.

Wnioskodawca ustala różnice kursowe tzw. metodą rachunkową (bilansową) zgodnie z art. 9b ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy z tytułu uczestnictwa w Strukturze, Wnioskodawca będzie posiadał status podatnika podatku VAT.

2. Czy z uwagi na charakter usługi cash poolingu realizowane przez Wnioskodawcę obowiązki wynikające z Umowy nie będą stanowiły odpłatnego świadczenia usług na rzecz banku EN lub innych Uczestników Struktury w rozumieniu ustawy o VAT.

3. Czy z uwagi na charakter usługi cash poolingu także obowiązki wynikające z Umowy, a realizowane przez Agenta nie będą stanowiły odpłatnego świadczenia usług na rzecz bank EN lub innych Uczestników Struktury w rozumieniu ustawy o VAT.

4. Czy w związku z uczestnictwem w Strukturze, Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozliczenia podatku VAT z tytułu importu kompleksowej usługi świadczonej przez bank EN przy zastosowaniu zwolnienia z VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. Wnioskodawca nie będzie posiadał statusu podatnika VAT z tytułu udziału w Strukturze.

2. Wnioskodawca nie będzie świadczył usług na rzecz bank EN lub innych Uczestników.

3. Z uwagi na charakter umowy cash poolingu obowiązki wynikające z Umowy, a realizowane przez Agenta również nie będą stanowiły odpłatnego świadczenia usług na rzecz bank EN lub innych Uczestników, w szczególności Wnioskodawcy.

4. Wnioskodawca będzie zobowiązany do rozliczenia podatku VAT z tytułu nabywania kompleksowej usługi świadczonej przez bank EN. Przedmiotowa usługa korzysta ze zwolnienia z podatku VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy:

Ad. 1-3

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie zaś do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Jednak nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów/świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi bowiem być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonywaniem jest podatnikiem podatku VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są m.in. osoby prawne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z kolejnym ustępem tego przepisu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.

Usługa zarządzania płynnością finansową (cash pooling) stanowi usługę finansową oferowaną przez banki, która nie została uregulowana prawnie przez polskiego ustawodawcę. W praktyce, to bank (tu: bank EN) jako usługodawca, a więc podmiot organizujący operacje wirtualnych konsolidacji środków pieniężnych podmiotów uczestniczących w Strukturze posiada status podatnika VAT.

Takie stanowisko prezentują również organy podatkowe. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 5 lipca 2013 r., nr IPTPP2/443-285/13-4/AW wskazał, że z uwagi na cechy charakterystyczne umowy cash poolingu "czynności wykonywane przez wnioskodawcę jako uczestnika przedmiotowej usługi, nie będą stanowiły odpłatnego świadczenia przez spółkę usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy lecz jedynie elementy pomocnicze, konieczne dla efektywnego świadczenia przez inny podmiot usługi cash poolingu. W związku z powyższym, nie będą one podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawca z tego tytułu nie będzie działał w charakterze podatnika, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy".

Podobne stanowisko zostało przedstawione m.in. w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 7 lipca 2013 r. nr IPPP3/443-1234/12-5/SM, z 4 kwietnia 2013 r. nr IPPP1/443-80/13-3/PR, Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 25 lutego 2013 r. nr ILPP4/443-528/12-2/BA.

Z uwagi na powyższe, Wnioskodawca nie będzie posiadał statusu podatnika VAT.

Czynności dokonywane w ramach Struktury nie będą stanowiły odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, gdyż Wnioskodawca nie realizuje żadnego świadczenia na rzecz Uczestników Struktury. W konsekwencji, odsetki otrzymywane przez Wnioskodawcę od nadwyżek nie będą stanowiły wynagrodzenia za świadczenie usług, a więc nie będą one podlegały opodatkowaniu VAT.

W ocenie Wnioskodawcy, powyższa argumentacja ma również zastosowanie do czynności wykonywanych przez Agenta. Jak zostało wskazane, jest on jednym z Uczestników Struktury, został on wybrany w celu sprawnej realizacji Umowy, a więc do wykonywania działań pomocniczych, które pozwolą bank EN efektywnie świadczyć usługę kompleksowego zarządzania płynnością finansową. Jak wskazano, Agent nie pobiera z tytułu pełnienia tej funkcji żadnego wynagrodzenia. Wykonywane przez niego czynności nie spełniają zatem definicji odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu ustawy o VAT.

Ad. 4

Biorąc pod uwagę, że jedynym podmiotem świadczącym usługi, w opisanym zdarzeniu przyszłym, będzie bank EN, Spółka będzie zobowiązana do opodatkowania w Polsce usługi przez niego świadczonej (tekst jedn.: rozpoznania importu usług).

Zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy o VAT miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania (z wyjątkami, które nie mają w tym przypadku zastosowania).

Zgodnie zaś z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT podatnikami są również osoby prawne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,

b.

usługobiorcą jest:

* w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,

* w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.

Jednocześnie na mocy art. 17 ust. 1a ustawy o VAT przepisy ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 2 stosuje się również, w przypadku gdy usługodawca lub dokonujący dostawy towarów posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, przy czym to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej lub inne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów, jeżeli usługodawca lub dokonujący dostawy towarów posiada takie inne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, nie uczestniczy w tych transakcjach.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 38 i 40 ustawy o VAT zwolnione z opodatkowania tym podatkiem są:

* usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę,

* usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.

Z powyższego wynika zatem, że miejscem świadczenia przez bank EN usługi kompleksowego zarządzania płynnością na rzecz Wnioskodawcy będzie Polska. Usługa będzie zwolniona z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 i 40 ustawy o VAT, a zatem Spółka rozpoznając obowiązek podatkowy nie będzie zobowiązana do wykazania kwoty VAT należnego.

Powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 1 marca 2013 r. nr IPPP3/443-1234/12-5/SM, Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 11 czerwca 2013 r. nr ILPP4/443-124/13-4/ISN.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosowanie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy zauważyć, że od dnia 1 stycznia 2013 r. obowiązuje art. 28b ust. 1 ustawy (zmieniony ustawą z dnia 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce - Dz. U. z 2012 r. poz. 1342), zgodnie z którym miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Biorąc pod uwagę art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej o treści: "Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną)" oraz to, że stroną wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest Spółka - należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja wywołuje skutki prawne wyłącznie dla Wnioskodawcy, a nie wywołuje skutków prawnych dla pozostałych uczestników opisanej struktury cash-poolingu.

Ponadto należy wskazać, że w zakresie podatku dochodowym od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie, natomiast w podatku od czynności cywilnoprawnych została wydana interpretacja.

Powyższa zmiana nie ma jednak wpływu na niniejsze rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl