IPPP3/443-515/09-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 września 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-515/09-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2009 r. (data wpływu 18 czerwca 2009 r.) przekazanym przez Naczelnika II Urzędu Celnego w Warszawie, do tutejszego Organu zgodnie z właściwością (data wpływu 22 czerwca 2009 r.), uzupełnione na formularzu ORD-IN z dnia 20 lipca 2009 r. (data wpływu 22 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie temperatury w jakiej należy dokonywać rozliczania zużycia oleju napędowego używanego do celów żeglugi - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie temperatury w jakiej należy dokonywać rozliczania zużycia oleju napędowego używanego do celów żeglugi.

Wniosek został uzupełniony na formularzu ORD-IN z dnia 20 lipca 2009 r. (data wpływu 22 lipca 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IPPP3/443-515/09-2/JK z dnia 9 lipca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca posiada jednostki pływające śródlądowe, stąd przedsiębiorstwo zakupuje na własne cele wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy, tj. olej napędowy używany dla celów żeglugi, który jest zwolniony od akcyzy. Przedsiębiorstwo zaopatruje się w olej napędowy u zewnętrznych dostawców, którzy na potwierdzenie dokonanych dostaw wystawiają kwit bunkrowy. W treści kwitu bunkrowego znajduje się m.in. pozycja "ilość litrów w 15 stopniach Celsjusza" oraz pozycja "litry obserwowane".

Wątpliwość przedsiębiorstwa sprowadza się do ustalenia czy mechanik przyjmujący olej na stan jednostki, który dodatkowo rozlicza zużycie paliwa, powinien rozliczać zużycie oleju w 15 stopniach Celsjusza czy w temperaturze obserwowalnej w chwili przyjęcia gdyż te ilości są różne w zależności od panującej temperatury zewnętrznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy mechanik przyjmujący olej na stan jednostki, który dodatkowo rozlicza zużycie paliwa powinien rozliczać zużycie oleju w 15 stopniach Celsjusza czy też w temperaturze obserwowanej w chwili przyjęcia.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane ostatecznie w formularzu ORD-IN z dnia 20 lipca 2009 r.), mechanik powinien rozliczać zużycie oleju napędowego w 15 stopniach Celsjusza, gdyż to wykluczy powstanie w przyszłości różnic magazynowych pomiędzy przyjęciem na stan oleju a jego zużyciem na własne cele.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wskazuje, iż zakupuje na własne cele wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy, tj. olej napędowy używany dla celów żeglugi. Jak wyjaśnia Spółka w olej napędowy zaopatruje się u zewnętrznych dostawców, którzy na potwierdzenie dokonanych dostaw wystawiają kwit bunkrowy, w treści którego znajduje się m.in. pozycja "ilość litrów w 15 stopniach Celsjusza" oraz pozycja "litry obserwowane".

Wątpliwości Wnioskodawcy związane są z rozliczaniem zużycia przedmiotowego oleju. Zainteresowany ma wątpliwość czy rozliczenia zużycia paliwa powinien dokonywać w 15 stopniach Celsjusza czy w temperaturze obserwowalnej w chwili przyjęcia.

Wśród warunków stosowania zwolnienia od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie, na podstawie art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, znajduje się obowiązek dołączenia do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej "dokumentem dostawy".

Z kolei w świetle ust. 10 cytowanego artykułu dokument dostawy może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Wspólnoty Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy.

Zatem w przedmiotowym przypadku kwit bunkrowy może zastępować dokument dostawy jeśli spełnia warunki określone w art. 32 ust. 10 ustawy.

Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 38 ust. 1 ww. ustawy Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ewidencji tych wyrobów oraz wykazu środków skażających alkohol etylowy służącego do stosowania zwolnień od akcyzy (Dz. U. Nr 32, poz. 251), zwanego dalej rozporządzeniem, określił wzór i sposób stosowania dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, podmioty które go wystawiają oraz szczegółowy zakres danych, jakie powinna zawierać ewidencja wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie i sposób jej prowadzenia.

Zasadnym jest przy tym wskazać, iż wzór dokumentu dostawy stanowi załącznik nr 1 do niniejszego rozporządzenia.

Na podstawie niniejszego wzoru dokumentu dostawy należy stwierdzić, iż dokument dostawy, co do zasady zawiera następujące dane: nazwę/nazwisko i imię podmiotu, który wystawił dokument dostawy oraz nr akcyzowy podmiotu; adres siedziby/miejsca zamieszkania podmiotu, który wystawił dokument dostawy; adres miejsca wysyłki wyrobów zwolnionych; datę wysyłki wyrobów zwolnionych; datę i podpis podmiotu, który wystawił dokument dostawy, lub osoby reprezentującej podmiot wystawiający; nazwę/nazwisko i imię podmiotu odbierającego wyroby zwolnione oraz nr akcyzowy podmiotu; adres siedziby/miejsca zamieszkania podmiotu odbierającego wyroby zwolnione; adres miejsca odbioru wyrobów zwolnionych; datę odbioru wyrobów zwolnionych; datę i podpis podmiotu odbierającego lub osoby reprezentującej podmiot odbierający (potwierdzający odbiór wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy stanowiących przedmiot dostawy) jak również szczegółowe informacje dotyczące wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy stanowiących przedmiot dostawy, tj. nazwę wyrobu; kod CN wyrobu; j.m.; ilość w j.m.; przeznaczenie uprawniające do zwolnienia (krótki opis i podst. prawna); adnotacje dotyczące odbioru wyrobów. Przy czym w odniesieniu do jednostki miary wskazano, iż ma to być jednostka miary, w której jest wyrażona stawka podatku akcyzowego.

Zatem, z treści wzoru dokumentu dostawy wynika, jedynie obowiązek podania ilości wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem w jednostce miary, w której jest wyrażona stawka podatku akcyzowego dla danego wyrobu. Nie została natomiast narzucona wysokość temperatury, w której ma być dokonywany pomiar niniejszej ilości.

Z powyższego wynika, iż nie ma obowiązku wyszczególniania na dokumencie dostawy, a w przedmiotowym przypadku kwicie bunkrowym obu dokonanych pomiarów: ilości litrów w 15 stopniach Celsjusza oraz ilości litrów obserwowanych.

W kontekście powyższego rozliczenie zużycia wyrobu zwolnionego od akcyzy ze względu na przeznaczenie winno być dokonane w stosunku do ilości wskazanej w wystawionym dokumencie dostawy. W sytuacji przedstawionej w analizowanym wniosku, w której w kwicie bunkrowym wykazywana jest ilość litrów w 15 stopniach Celsjusza oraz ilość litrów obserwowanych Wnioskodawca może zdecydować, czy rozliczenia niniejszego zużycia będzie dokonywał w stosunku do ilości litrów określonych w 15 stopniach Celsjusza czy w stosunku do ilości litrów określonych w temperaturze obserwowalnej w chwili przyjęcia. Tym samym stwierdza się, iż obowiązujące przepisy o podatku akcyzowym nie wymuszają rozliczenia zużycia przedmiotowych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy według ilość litrów w 15 stopniach Celsjusza.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zauważyć ponadto należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organy wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretacją dokumentów.

Należy również zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie możliwości zastąpienia dokumentu dostawy przedmiotowym kwitem bunkrowym, bowiem nie sformułowano pytania w tym zakresie.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 6, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl