IPPP3/443-506/09-2/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 września 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-506/09-2/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2009 r. (data wpływu 22 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stosowania zwolnienia od akcyzy w stosunku do paliwa lotniczego sprzedawanego podmiotom nieprowadzącym działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stosowania zwolnienia od akcyzy w stosunku do paliwa lotniczego sprzedawanego podmiotom nieprowadzącym działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: Spółka) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży paliwa lotniczego. Nabywcami tego paliwa są głównie podmioty prowadzące działalność gospodarczą ale nie tylko. Klientami Spółki są bowiem także organy administracji publicznej, urzędy oraz instytucje publiczne takie jak: jednostki wojskowe, jednostki Policji i Straży Granicznej, Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe, które nie złożyły właściwemu naczelnikowi urzędu celnego zgłoszenia rejestracyjnego jako podmioty zużywające lub też dokonały takiego zgłoszenia pomimo, że nie prowadzą działalności gospodarczej.

W obowiązującym stanie prawnym Spółka powzięła wątpliwość co do możliwości zastosowania zwolnienia od akcyzy do sprzedaży paliwa na rzecz tych podmiotów. Warunkiem zwolnienia jest bowiem przedstawienie przez nabywcę pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego. Dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego dotyczy zaś wyłącznie podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

Należy dodać, iż niektóre z podmiotów, które nie prowadzą działalności gospodarczej, przedstawiły Spółce pisma Dyrektora Departamentu Podatku Akcyzowego i Ekologicznego Ministerstwa Finansów, z których wynika dopuszczalność zastosowania zwolnienia od akcyzy pomimo braku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego dla celów podatku akcyzowego. Przykładowo w piśmie z 10 kwietnia 2009 r. skierowanym do Komendy Wojewódzkiej Policji (znak:) wskazano, iż "w przypadku nabycia wyrobów akcyzowych przez inne instytucje np. jak ww. jednostka policji, nie prowadzącą działalności gospodarczej, zwolnienie od podatku akcyzowego będzie miało zastosowanie, o ile tylko spełnione zostaną pozostałe przesłanki jego zastosowania, określone w art. 32 ustawy. Podkreślić jednak należy, że z warunków tych w opisanym przypadku trzeba wyłączyć ten, o którym mowa w ust. 6 przedmiotowego artykułu". Warto zaznaczyć, że pismo to odnosi się wprost do nabycia paliwa lotniczego od Spółki.

Identyczne stanowisko do zaprezentowanego powyżej zostało wyrażone w pismach z 11 marca 2009 r. Dyrektora Departamentu Podatku Akcyzowego i Ekologicznego Ministerstwa Finansów do izb celnych oraz biur Krajowej Informacji Podatkowej (pismo znak: AE8/0681/5/JAR/09/1598) oraz Biura Lotnictwa Straży Granicznej (pismo znak: AE8/065/5/JAR/09/3448).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny Spółka zwraca się z wnioskiem o potwierdzenie możliwości zastosowania zwolnienia od akcyzy w stosunku do paliwa lotniczego sprzedawanego podmiotom nieprowadzącym działalności gospodarczej, takim jak organy administracji publicznej, urzędy oraz instytucje publiczne w szczególności jednostki wojskowe, jednostki Policji i Straży Granicznej, Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W ocenie Spółki, zwolnienie od akcyzy paliwa lotniczego, sprzedawanego na rzecz organów administracji publicznej, urzędów oraz instytucji publicznych, w szczególności jednostek wojskowych, jednostek Policji i Straży Granicznej, Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, jest dopuszczalne, niezależnie od przedstawienia przez te podmioty pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego dla celów podatku akcyzowego.

Na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11; dalej: UstAkc) zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie wyroby akcyzowe używane do statków powietrznych takie jak: benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 11 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 lub oleje smarowe do silników lotniczych (dalej: paliwo lotnicze). Przepis ten wskazuje jednocześnie katalog zdarzeń (czynności) w odniesieniu do których możliwe jest zastosowanie tego zwolnienia oraz warunki, które należy spełnić.

Jednym z takich warunków jest przedstawienie przez nabywcę pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego. Przesłanka ta, jak wskazuje wprost przepis art. 32 ust. 6 przywołanej ustawy, dotyczy nabywcy będącego podmiotem zużywającym prowadzącego działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem ze względu na przeznaczenie.

Przepis ten jest skorelowany z obowiązkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego dla celów tego podatku. Zgodnie z art. 16 ust. 1 UstAkc podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego. Wykładnia tego przepisu nie pozostawia żadnych wątpliwości, że obowiązek taki ciąży tylko na podmiotach prowadzących działalność gospodarczą.

Przedmiotowego obowiązku rejestracji nie można przy tym rozszerzyć na inne grupy podmiotów. Przyjęcie stanowiska, iż obowiązkowi rejestracji podlegają również jednostki takie jak np. urzędy administracji lub szpitale, które nie prowadzą w ramach realizowanych zadań działalności gospodarczej, jest niezgodne z obowiązującymi od dnia 1 marca br. przepisami o podatku akcyzowym. Potwierdzają to pisma Ministerstwa Finansów przywołane na wstępie.

W ocenie Spółki konsekwentnie należy przyjąć, że warunek zastosowania zwolnienia podatkowego, określony w art. 32 ust. 6 UstAkc, polegający na przedstawieniu przez nabywcę pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, występuje tylko w odniesieniu do sprzedaży paliwa lotniczego na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. W sytuacji bowiem sprzedaży paliwa lotniczego na rzecz podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej przedstawienie przez te podmioty takiego pisemnego potwierdzenia jest w świetle przepisów UstAkc prawnie niemożliwe.

Konkluzja taka odpowiada stanowisku zaprezentowanym w cytowanym już piśmie przesłanym do Komendy Wojewódzkiej Policji w Łodzi ("w przypadku nabycia wyrobów akcyzowych przez inne instytucje, np. jak ww. jednostka policji, nie prowadzącą działalności gospodarczej, zwolnienie od podatku akcyzowego będzie miało zastosowanie, o ile tylko spełnione zostaną pozostałe przesłanki jego zastosowania, określone w art. 32 ustawy. Podkreślić jednak należy, że z warunków tych w opisanym przypadku trzeba wyłączyć ten, o którym mowa w ust. 6 przedmiotowego artykułu"), jak również w innych pismach Ministerstwa Finansów, w których wyjaśniono, że "zapisy ustawy wskazują zatem jednoznacznie, że również ww. przesłanka zastosowania zwolnienia podatkowego (określona w art. 32 ust. 6 UstAkc - dop. własny) dotyczy tylko podmiotów prowadzących działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) - podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi celnemu.

Z powyższego przepisu wynika, iż przesłanką obowiązku rejestracji, dotyczącą wszystkich podmiotów, jest prowadzenie działalności gospodarczej.

W myśl art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy - zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe: używane do statków powietrznych: benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 11 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 lub oleje smarowe do silników lotniczych - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13, oraz jeżeli, w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3-5, 7 lub 8, podmiot zużywający je posiada statek powietrzny.

Stosownie do art. 32 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, określającego jeden z warunków zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie wyrobu, jako przesłankę zwolnienia wyrobów od akcyzy należy uznać przedstawienie przez podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem ww. wyrobów pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego.

Takie zapisy ustawy wskazują zatem jednoznacznie, że również ww. przesłanka zastosowania zwolnienia podatkowego dotyczy tylko podmiotów prowadzących działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, iż obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb podatku akcyzowego dotyczy tylko podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Przedmiotowego obowiązku rejestracji nie można zatem rozszerzać na inne grupy podmiotów, które nie zajmują się działalnością mającą charakter gospodarczy. A zatem sprzedaż na rzecz wymienionych we wniosku organów administracji publicznej, urzędów oraz instytucji publicznych, w szczególności jednostek wojskowych, jednostek Policji i Straży Granicznej, Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, o ile nie prowadzą one żadnej dodatkowej działalności gospodarczej, jest dopuszczalna i będzie zwolniona od podatku akcyzowego, niezależnie od przedstawienia przez te podmioty pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego dla celów podatku akcyzowego (oczywiście jeśli spełnione są pozostałe warunki wymienione w tym przepisie).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl