IPPP3/443-504/09-2/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 września 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-504/09-2/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2009 r. (data wpływu 22 czerwca 2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie nabycia aromatów i wiśni w zalewie alkoholowej stosowanych do wytwarzania wyrobów czekoladowych z nadzieniem - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie nabycia aromatów i wiśni w zalewie alkoholowej stosowanych do wytwarzania wyrobów czekoladowych z nadzieniem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Firma jest producentem wyrobów czekoladowych z nadzieniem, do których dodawany jest alkohol etylowy czysty, lub w postaci aromatów alkoholowych i wiśni w zalewie alkoholowej. Od 2004 r. firma jest zarejestrowana pod nr akcyzowym. Firma prowadzi dwa składy podatkowe: - przy ul. S w R i - przy ul. O, także w R.

Alkohol etylowy (CN 2207 10 00) nabywany jest od kontrahentów krajowych i dostarczany jest do składu przy ul. S, za Administracyjnym Dokumentem Towarzyszącym (ADT), korzystając z procedury zawieszenia podatku akcyzowego. Aromaty alkoholowe (CN 3302 10 29) i wiśnie w zalewie alkoholowej (CN 2008 60 19), które nabywane są od kontrahentów zagranicznych (Francja, Węgry), także dostarczane są do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (dokument ADT). Wiśnie w zalewie alkoholowej (CN 2008 60 19), jako półprodukt, dodawany jest do pralin czekoladowych. Jako podmiot zużywający firma korzysta ze zwolnienia z zapłaty podatku akcyzowego od alkoholu etylowego zawartego w półprodukcie wiśnie w zalewie dodawanego do produkcji ww. pralin. Firma posiada Decyzję o zatwierdzeniu norm zużycia alkoholu etylowego wydaną przez Naczelnika Urzędu Celnego w R.

Wiśnie w zalewie alkoholowej były dotychczas nabywane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, w związku z czym kontrahent Spółki dołączał do przedmiotowych dostaw Administracyjny Dokument Towarzyszący (ADT). W ostatnim czasie towary zostały przez kontrahenta przesłane wraz z Uproszczonym Dokumentem Towarzyszącym (UDT). Spółka została poinformowana przez kontrahenta, że zgodnie z węgierskimi przepisami akcyzowymi wiśnie w zalewie alkoholowej (CN 2008 60 19) nie stanowią wyrobu akcyzowego. Na potwierdzenie powyższego kontrahent dostarczył Spółce dokument wydany przez węgierski organ podatkowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku z powyższym oraz w związku z ustawą o podatku akcyzowym Spółka ma wątpliwość czy nabycie wiśni w zalewie alkoholowej powinno nastąpić na uproszczonym dokumencie towarzyszącym (UDT), w procedurze zapłaconej akcyzy, o której mowa w art. 78 ustawy o podatku akcyzowym, czy też powinno nastąpić w procedurze zawieszenia, o której mowa w art. 40 ust. 6 ustawy - procedurę zawieszenia akcyzy stosuje się na terytorium kraju, również do wyrobów alkoholowych objętych inną stawką akcyzy niż stawka "0", czy też Spółka może korzystać ze zwolnienia z akcyzy na podstawie artykułu 30 ust. 9 pkt 6 ustawy o podatku akcyzowym w stosunku do przedmiotowych nabyć.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku Spółki wyrobem trafiającym do konsumpcji, są wyroby czekoladowe zawierające alkohol etylowy zawarty w półprodukcie - wiśnie w zalewie (CN 2008 60 19).

W związku z tym nabywany wewnątrzwspólnotowo półprodukt - wiśnie w zalewie, powinien być rozliczany na etapie produkcji gotowego wyrobu. To gotowy wyrób nie może zawierać więcej niż 8,5 litra 100% alkoholu etylowego na 100 kg wyrobu czekoladowego.

W przypadku przekroczenia tej normy powstaje obowiązek podatkowy. W związku z powyższym półprodukt wiśnie w zalewie, który nie trafia do konsumpcji, za granicą (na Węgrzech) traktowany jest jako wyrób nieakcyzowy, podczas nabycia może zawierać więcej niż 8,5 litra 100% alkoholu etylowego na 100 kg produktu, kontrahent sprzedający półprodukt korzysta ze zwolnienia zapłaty podatku akcyzowego.

Spółka stoi na stanowisku, w myśl art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy o podatku akcyzowym, iż jest podmiotem, który może korzystać ze zwolnienia z zapłaty podatku akcyzowego. Wnioskodawca uważa również, że nabycie wewnątrzwspólnotowe półproduktu wiśnie w zalewie może odbywać się bez żadnych warunków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2009 Nr 3 poz. 11), dalej zwanej ustawą, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. Jednocześnie, zgodnie z art. 92 tej ustawy, do napojów alkoholowych zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane i produkty pośrednie.

W myśl art. 2 pkt 16 ustawy uproszczony dokument towarzyszący jest to dokument, na którego podstawie przemieszcza się, w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej lub nabycia wewnątrzwspólnotowego, wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą oraz alkohol etylowy całkowicie skażony środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego (Dz. Urz. WE L 288 z 23.11.1993, str. 12, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 249, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w artykułach spożywczych lub półproduktach, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d).

Zgodnie z art. 32 ust. 4 pkt 3 ustawy zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również napoje alkoholowe używane:

a.

do produkcji octu objętego pozycją CN 2209 00,

b.

do produkcji produktów leczniczych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 4,

c.

do produkcji olejków eterycznych, mieszanin substancji zapachowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5,

d.

bezpośrednio do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych

* wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b) oraz ust. 2 pkt 1 lit. b).

Zgodnie z art. 32 ust. 3 ustawy zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

1.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

2.

dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub

3.

dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub

4.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub

5.

nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub

6.

importu przez podmiot pośredniczący, lub

7.

importu przez podmiot zużywający, lub

8.

zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia, a w przypadku wyrobów energetycznych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, również podmiot niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, posiadający statek powietrzny lub jednostkę pływającą, który nabywa te wyroby energetyczne - jeżeli rozpoczęcie użycia tych wyrobów energetycznych do eksploatacji tego statku powietrznego lub tej jednostki pływającej następuje na terytorium kraju.

Stosownie do art. 85 ust. 1 ustawy właściwy naczelnik urzędu celnego ustala, w drodze decyzji, dla poszczególnych podmiotów, na ich wniosek:

1.

normy dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych;

2.

dopuszczalne normy zużycia napojów alkoholowych:

a.

objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w przypadku ich użycia do produkcji innych wyrobów,

b.

o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3, w przypadku ich użycia przez podmiot zużywający.

Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy procedurą zawieszenia poboru akcyzy nazywamy procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Jak stanowi art. 40 ust. 2 pkt 2 ustawy procedura zawieszenia poboru akcyzy ma również zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do składu podatkowego na terytorium kraju.

W myśl art. 40 ust. 6. procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1.

Załącznik nr 1 do ustawy zawiera wykaz wyrobów akcyzowych, z kolei załącznik nr 2 wymienia wyroby akcyzowe, o których mowa w dyrektywie 92/12/EWG, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym.

Z analizy przedmiotowych załączników wynika, że wyrób o kodzie CN 2008 60 19, do którego sklasyfikowano wiśnie w zalewie alkoholowej, nie został wymieniony ani w załączniku nr 1, ani w załączniku nr 2 do ustawy. Przedmiotowy wyrób, w świetle przepisów ustawy o podatku akcyzowym, nie może być zatem uznany za wyrób akcyzowy. W konsekwencji, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego takiego wyrobu nie ma obowiązku stosowania procedur stosowanych przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych tj. zarówno procedury zawieszenia poboru akcyzy (art. 40 i następne ustawy o podatku akcyzowym), jak i procedury przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą (art. 78 ustawy o podatku akcyzowym).

Tym niemniej, w przedmiotowej sprawie na uwagę zasługuje poz. 43 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którą, wyrobem akcyzowym jest alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj. Z opisu stanu faktycznego sprawy wynika, że podczas nabycia wewnątrzwspólnotowego zawartość alkoholu etylowego w wyrobie - wiśnie w zalewie alkoholowej może przekraczać 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu. Zatem jakkolwiek przedmiotowy wyrób, w związku z klasyfikacją do kodu CN 2008 60 19 nie może być uznany za wyrób akcyzowy, to jednak w świetle załącznika nr 1 poz. 43, wyrobem akcyzowym będzie alkohol etylowy w nim zawarty, który podlegać będzie opodatkowaniu z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Jeśli chodzi o kwestię możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego dla alkoholu etylowego zawartego w wyrobie - wiśnie w zalewie alkoholowej, na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy, wyjaśnić należy, że zgodnie z postanowieniami tego przepisu, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w artykułach spożywczych lub półproduktach, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d) ustawy.

Z treści art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d) ustawy wynika, że zwolnieniu, o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 6 tej ustawy, mógłby podlegać alkohol etylowy, w sytuacji gdyby jego zawartość nie przekraczała 8,5 litra alkoholu etylowego 100%vol. na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu etylowego 100%vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów.

Reasumując, jeśli zawartość alkoholu w wyrobie - wiśnie w zalewie alkoholowej będzie przekraczać 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu, nie będzie podstawy do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy, a zatem będzie istniała konieczność zapłaty podatku akcyzowego, z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego znajdującego się w wyrobie (wiśnie w zalewie alkoholowej). Ponadto przemieszczenie wyżej wymienionego wyrobu w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego może odbywać się na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego tj. w procedurze z zapłaconą akcyzą.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl