IPPP3/443-501/10-5/LK - Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu wsparcia procesu integracji obywateli.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-501/10-5/LK Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu wsparcia procesu integracji obywateli.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2010 r. (data wpływu 25 maja 2010 r.) uzupełniony pismem z dnia 12 lipca 2010 r. (data wpływu 14 lipca 2010 r.) na wezwanie z dnia 29 czerwca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Wsparcie procesu integracji obywateli..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Wsparcie procesu integracji obywateli..."

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 lipca 2010 r. (data wpływu 14 lipca 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-501/10-2/LK z dnia 29 czerwca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następując stan faktyczny:

Fundacja realizuje szereg działań dotyczących wsparcia obywateli państw afrykańskich przebywających w Polsce. Do celów statutowych Fundacji należą:

1.

rozwój stosunków politycznych, kulturalnych, naukowych i gospodarczych między krajami afrykańskimi, a Polską i innymi krajami Unii Europejskiej,

2.

popularyzacja wiedzy o Afryce w Polsce i w innych krajach Unii Europejskiej,

3.

edukacja dzieci, młodzieży i osób dorosłych w Polsce i krajach Afryki,

4.

rozwój zawodowy osób dorosłych w Polsce i krajach Afryki,

5.

poprawa bytu materialnego i wyrównanie szans osób żyjących w trudnych warunkach w krajach Afryki,

6.

pomoc zdrowotna, psychologiczna, finansowa, socjalna, prawna, opiekuńcza i edukacyjna, osobom z krajów Afryki,

7.

upowszechnianie i ochrona wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji w krajach Afryki,

8.

rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości gospodarczej w krajach Afryki,

9.

promocja i organizacja wolontariatu w Polsce i w krajach Afryki,

10.

integracja jednostek i środowisk zainteresowanych rozwojem i popularyzacją tradycji nauki, kultury i sztuki w Polsce, Europie i na świecie, także integracja kulturowa państw Unii Europejskiej oraz państw z europejskiego kręgu kulturowego i krajów Afryki

11.

stosowanie nowych technologii w sektorze kultury,

12.

pobudzanie twórczego ruchu w środowiskach nieprofesjonalnych twórców kultury krajów Afryki, Polski i innych krajów Unii Europejskiej,

13.

rozwój kontaktów i współpracy między społeczeństwami krajów Afryki, Polski i innych krajów Unii Europejskiej.

W 2009 r. Fundacja otrzymała dofinansowanie z Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich (EFI - zadeklarowana wysokość dotacji z EFI wynosi 41 446,50 PLN - i z budżetu państwa - zadeklarowana wysokość dotacji z budżetu państwa wynosi 5526,20 PLN - z kolei wkład własny Fundacji...i partnera projektu Collegium Civitas wyniósł - 8557,23 PLN) na realizację projektu pn. "Wsparcie procesu integracji obywateli... nr umowy.... Celem projektu było stworzenie wielojęzycznej platformy internetowej www.afrix.org i stworzenie telefonicznej linii pomocy dla obywateli państw afrykańskich w trzech językach, dzięki której mogą oni uzyskać pierwsze wsparcie od Afrykanów obsługujących tę linie pomocy. Powstało też Centrum Wolontariatu w lokalu należącym do partnera projektu, którym było Collegium Civitas w Warszawie. W ramach projektu kilku wykonawców wystawiło Fundacji faktury VAT, za które Fundacja musiała zapłacić, w tym oprogramowanie, serwer dedykowany na okres 12 miesięcy, druk, zakup telefonów i kart prepaid oraz żywności i usługi transportowe były objęte podatkiem VAT. Projekt zakładał kwoty brutto i w planie projektu były one traktowane jako kwoty brutto. W okresie dotyczącym tego projektu Fundacja nie wystawiała żadnej faktury dotyczącej tego projektu. Jedynymi fakturami, były faktury wystawione przez wykonawców z zarejestrowaną działalnością gospodarczą niektórych zadań w projekcie takich jak np. druk. Fundacja nie odliczała tego VAT-u z faktur związanych z projektem w deklaracjach VAT-7. Ponadto w związku z sytuacją zaistniałą w roku 2009 od dnia 1 stycznia 2010 r. zrezygnowaliśmy z VAT składając dokument VAT-R że Fundacja będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na mocy artykułu 113. W związku z tym że jest związany ze zrealizowaniem projektu w roku 2009 w miesiącach wrzesień - grudzień 2009 dofinansowanego przez Europejski Fundusz na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich (EFI) - funkcjonującego w ramach Władzy Wdrażającej Programy Europejskie (WWPE) - i budżet państwa pod nazwą "Wsparcie procesu integracji obywateli państw afrykańskich za pośrednictwem Internetu i wolontariatu" nr umowy 2/4/EFI/2007, zostaliśmy zobligowani jako Beneficjent do następujących kroków.

Za informacją uzyskaną z EFI:

Każdy Beneficjent, który realizuje projekt w ramach EFI EFP i i EFU zobowiązany jest do dostarczenia kopii wiążącej interpretacji indywidualnej Urzędu Skarbowego stwierdzającej kwalifikowalność podatku od towarów i usług (czyli stwierdzającej brak prawnych możliwości odzyskania VAT przez Beneficjenta). W przypadku braku interpretacji indywidualnej US Beneficjent zobowiązany jest dostarczyć kopię wniosku złożonego do US celem wydania przez Urząd takowej interpretacji oraz pisemne zobowiązanie, że w przypadku negatywnej interpretacji organu podatkowego Beneficjent niezwłocznie złoży korektę raportu finansowego, pomniejszającą kwotę rozliczanych wydatków o wartość podatku od towarów i usług Decyzją MSWiA wg wymogów Komisji WWPE nałożyła obowiązek dołączenia do raportu finansowego interpretacji US."

Urząd Skarbowy skierował naszą Fundację do Krajowego Centrum Informacji Podatkowej które poinformowało Fundację ze interpretację indywidualną wydaje Dyrektor Izby Skarbowej.

Wniosek został uzupełniony w terminie w następującym zakresie, zakupy realizowane z Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich w związku z projektem pn. "Wsparcie procesu integracji obywateli...", nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Fundacja będąca podatnikiem VAT, który nie wystawiał faktur VAT w omawianym okresie realizacji projektu i nie odliczał VAT w okresie realizacji projektu, a z dniem 1 stycznia 2010 r. jest zwolniona z podatku VAT z racji niskich przychodów, jest uprawniona do odzyskania podatku VAT zapłaconego w cenie towarów i usług opłaconych w ramach projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że dofinansowanie, o którym jest mowa w w przedstawionym stanie faktycznym, pochodzi ze środków unijnych, wykorzystanych w ramach działalności statutowej Fundacja nie była uprawniona do odzyskania podatku VAT zapłaconego w cenie towarów i usług opłaconych w ramach projektu nr....

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika iż działalność statutowa Fundacji polega na rozwoju stosunków politycznych, kulturalnych, naukowych i gospodarczych między krajami afrykańskimi a Polską i innymi krajami Unii Europejskiej, popularyzacją wiedzy o Afryce w Polsce i w innych krajach Unii Europejskiej, edukacji dzieci, młodzieży i osób dorosłych w Polsce i krajach Afryki, rozwoju zawodowym osób dorosłych w Polsce i krajach Afryki, poprawie bytu materialnego i wyrównanie szans osób żyjących w trudnych warunkach w krajach Afryki, pomocy zdrowotnej, psychologicznej, finansowej, socjalnej, prawnej, opiekuńczej i edukacyjnej, osobom z krajów Afryki, upowszechnianie i ochrona wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji w krajach Afryki, rozwoju gospodarczym, w tym rozwoju przedsiębiorczości gospodarczej w krajach Afryki, promocji i organizacji wolontariatu w Polsce i w krajach Afryki, integracji jednostek i środowisk zainteresowanych rozwojem i popularyzacją tradycji nauki, kultury i sztuki w Polsce, Europie i na świecie, także integracji kulturowej państw Unii Europejskiej oraz państw z europejskiego kręgu kulturowego i krajów Afryki stosowanie nowych technologii w sektorze kultury, pobudzanie twórczego ruchu w środowiskach nieprofesjonalnych twórców kultury krajów Afryki, Polski i innych krajów Unii Europejskiej, rozwoju kontaktów i współpracy między społeczeństwami krajów Afryki, Polski i innych krajów Unii Europejskiej.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Fundacja realizuje szereg działań dotyczących wsparcia obywateli państw afrykańskich przebywających w Polsce. Fundacja otrzymała dofinansowanie z Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich i z budżetu państwa. Celem projektu było stworzenie wielojęzycznej platformy internetowej www.afrix.org i stworzenie telefonicznej linii pomocy dla obywateli państw afrykańskich w trzech językach, dzięki której mogą oni uzyskać pierwsze wsparcie od Afrykanów obsługujących tę linie pomocy. Powstało też Centrum Wolontariatu w lokalu należącym do partnera projektu, którym było Collegium Civitas w Warszawie. Fundacja do 31 grudnia 2009 r. była czynnym podatnikiem podatku VAT, natomiast od 1 stycznia 2010 r. jest podatnikiem zwolnionym z podatku VAT na mocy art. 113 ustawy. W ramach projektu kilku wykonawców wystawiło Fundacji faktury VAT, za które Fundacja musiała zapłacić. Zakupy realizowane z Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich w związku z projektem pn. "Wsparcie procesu integracji obywateli...", nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powyższe z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Fundacji nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "Wsparcie procesu integracji obywateli...".

Zatem w oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, iż wszystkie koszty Fundacji były ponoszone na realizację zadań statutowych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl