IPPP3/443-498/10-4/MG - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach umowy zawartej między Wspólnotą Europejską reprezentowaną przez Komisję Europejską i Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-498/10-4/MG Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach umowy zawartej między Wspólnotą Europejską reprezentowaną przez Komisję Europejską i Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2010 r. (data wpływu 25 maja 2010 r.), uzupełnionego w dniu 18 czerwca 2010 r. (data wpływu 23 czerwca 2010 r.) na wezwanie z dnia 7 czerwca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 maja 2010 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 18 czerwca 2010 r. (data wpływu 23 czerwca 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-498/10-2/MG z dnia 7 czerwca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Komisja Europejska w ramach ogólnego programu "Bezpieczeństwo i ochrona" ustanowiła programy szczegółowe m.in. "Zapobieganie i walka z przestępczością". Celem tego programu szczegółowego jest wzrost poziomu bezpieczeństwa obywateli poprzez zapobieganie i zwalczanie przestępczości, zarówno zorganizowanej, jak i innych jej form, w szczególności terroryzmu, handlu ludźmi, nielegalnego handlu narkotykami i bronią, korupcji i nadużyć finansowych.

Wnioskodawca realizuje projekt w ramach umowy zawartej między Wspólnotą Europejską reprezentowaną przez Komisję Europejską i Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Na realizację ww. projektu Komisja Europejska wpłaciła na odrębny specjalnie utworzony rachunek, zaliczkę w kwocie 120.000 Euro. Zakupy towarów i usług, dokonywane przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektu dotyczą zadań nałożonych na Wnioskodawcę odrębnymi przepisami prawa. Organy władzy publicznej oraz obsługujące je urzędy, w zakresie w jakim nie są podatnikami VAT i nie mogą skorzystać z prawa do odliczeń podatku VAT, mogą uznać podatek VAT za wydatek kwalifikowalny, tzn. sfinansować go ze środków ISEC. Wnioskodawca dokonuje tego na podstawie oświadczenia, ze nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535). Wzór i treść tego oświadczenia jest uzgodniony z Władzą Wdrażającą Programy Europejskie (WWPE).

Wnioskodawca zwraca się z prośbą o uzyskanie indywidualnej opinii w sprawie braku możliwości odzyskania podatku VAT uznanego w realizowanym przez Wnioskodawcę projekcie finansowym. W przeciwnym razie kwota VAT zostanie uznana za wydatek niekwalifikowany.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Wnioskodawca zwraca się z prośbą o wydanie indywidualnej opinii, czy jest możliwość odzyskania podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy:

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy, za podatników VAT nie uznaje się organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zgodnie z tym zapisem, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, uznanego w realizowanym projekcie finansowym za koszt kwalifikowalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Podatnikami, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jednakże w myśl przepisu art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, iż organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt w ramach umowy zawartej między Wspólnotą Europejską reprezentowaną przez Komisję Europejską i Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Zakupy towarów i usług, dokonywane przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektu dotyczą zadań nałożonych na Wnioskodawcę odrębnymi przepisami prawa. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535).

Biorąc, zatem pod uwagę przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT z wydatków służących realizacji projektu. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie zostanie spełniony, gdyż Wnioskodawca, realizując przedmiotowe projekty wykonuje zadania nałożone na niego na podstawie odrębnych przepisów prawa. Ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl