IPPP3/443-497/12-4/KT - Ustalenie prawa do odliczenia podatku od opłat leasingowych związanych z wynajmem samochodu osobowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-497/12-4/KT Ustalenie prawa do odliczenia podatku od opłat leasingowych związanych z wynajmem samochodu osobowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2012 r. (data wpływu 7 maja 2012 r.), uzupełnionym w dniu 2 lipca 2012 r. (data wpływu 3 lipca 2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 21 czerwca 2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 26 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od opłat leasingowych związanych z wynajmem samochodu osobowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od opłat leasingowych związanych z wynajmem samochodu osobowego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 czerwca 2012 r., złożonym w dniu 2 lipca 2012 r. (data wpływu 3 lipca 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu nr IPPP3/443-497/12-2/KT z dnia 21 czerwca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka cywilna T świadczy usługi budowlane, transportowe oraz wynajmu maszyn budowlanych i środków transportu. W zakresie wynajmu Spółka do tej pory koncentrowała się na wynajmowaniu sprzętu budowlanego oraz samochodów ciężarowych. Biorąc pod uwagę potrzeby gospodarcze - dużą konkurencję, zmniejszającą się zyskowność - Spółka zamierza wynajmować również samochody osobowe. W tym celu Spółka zawarła umowę leasingu operacyjnego samochodu osobowego. Wnioskodawca nadmienia, że wszystkie ww. rodzaje działalności wspólnicy Spółki mają od dłuższego czasu wymienione we wpisach do ewidencji działalności gospodarczej.

Spółka wynajęła odpłatnie przedmiotowy pojazd innemu przedsiębiorcy na czas określony - 7 miesięcy, tj. do 31 grudnia 2012 r. Od faktycznego otrzymania pojazdu od firmy leasingowej do jego wydania najemcy Spółka nie używała pojazdu na własne cele, bowiem od samego początku zamiarem Spółki było wynajmowanie tego pojazdu innym podmiotom.

Spółka odliczyła podatek VAT od wstępnej opłaty leasingowej, ma zamiar odliczać go od kolejnych rat leasingowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka może skorzystać z odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości od wszystkich opłat i rat leasingowych na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. z 2010 r. Nr 247, poz. 1652).

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Podatnika, zaszły wszelkie podstawy do skorzystania przez Spółkę z prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym.

Zamiar gospodarczy podjęcia działalności w tym zakresie - wynajmowania samochodów osobowych - towarzyszył Spółce od dawna, tym bardziej, że od wielu lat Spółka wynajmuje samochody ciężarowe i sprzęt budowlany ciężki.

Spółka uzyskała tytuł prawny do pojazdu z momentem podpisania umowy leasingu operacyjnego i niezwłocznie oddała go do odpłatnego korzystania innej firmie na podstawie umowy najmu na czas określony powyżej 6 miesięcy. Skoro warunkiem prawa do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości jest to, aby samochód osobowy był przeznaczony przez podatnika wyłącznie do odpłatnego używania na podstawie określonych umów, np. najmu na okres nie krótszy niż 6 miesięcy, tj. aby oddanie w odpłatne używanie stanowiło rzeczywisty przedmiot działalności podatnika, to Wnioskodawca uważa, że w przedmiotowym stanie faktycznym Spółka ma prawo do pełnego odliczania podatku VAT od wszystkich rat leasingowych.

Podobne stanowisko zajmuje również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w piśmie z dnia 12 marca 2012 r. nr ILPP2/443-1663/11-2/AK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Do dnia 31 grudnia 2010 r., zasady odliczenia podatku VAT od nabycia samochodów regulowały przepisy art. 86 ust. 3-7a ustawy.

W tym miejscu wskazać należy, iż na mocy art. 2 pkt 20 Obwieszczenia Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie ogłoszenia jednolitego tekst ustawy o podatku od towarów i usług, jednolity tekst ustawy nie obejmuje art. 3-9 oraz załącznika do ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652 oraz z 2011 r. Nr 102, poz. 585).

Na mocy ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652), zwanej dalej: "ustawą nowelizującą", z dniem 1 stycznia 2011 r. ww. przepisy art. 86 ust. 3-7a ustawy o podatku od towarów i usług zostały uchylone. Natomiast dodano m.in. przepis art. 86a ust. 1-10 ustawy o podatku od towarów i usług, w którym określono zasady odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Stosownie do art. 9 pkt 2 ustawy nowelizującej, dodany przepis art. 86a ust. 1-10 wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2013 r. Przepis ten został już uwzględniony w ujednoliconym tekście ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. kwestie związane z odliczeniem podatku od towarów i usług związanego z nabyciem samochodów, bądź ich użytkowania na podstawie umowy leasingu/dzierżawy/najmu bądź innych umów o podobnym charakterze, regulują przepisy art. 3 do art. 6 powołanej wyżej ustawy nowelizującej.

Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy zmieniającej, w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy do dnia 31 grudnia 2012 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6 000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.

W art. 3 ust. 2 pkt 7 ustawy nowelizującej wskazano, iż przepis ust. 1 nie dotyczy przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:

a.

odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub

b.

oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Zgodnie zaś z art. 3 ust. 6 ustawy nowelizującej, w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w ust. 1, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6.000 zł.

Przepis ten nie dotyczy jednak pojazdów wymienionych w art. 3 ust. 2 ustawy nowelizującej, w stosunku do których podatnik ma w pełni prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących płatności z tytułu ww. umów.

W świetle powyższych przepisów należy stwierdzić, iż podatnik ma prawo do pełnego odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającej z faktur dokumentujących raty leasingowe od nabytego na podstawie umowy leasingu operacyjnego samochodu osobowego, pod warunkiem spełnienia łącznie przesłanek, o których mowa w art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy nowelizującej, tj.:

1.

gdy przedmiotem działalności podatnika jest oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, oraz

2.

samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te ww. cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Ze przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarł umowę leasingu operacyjnego, której przedmiotem jest samochód osobowy przeznaczony na wynajem. Spółka nie używa tego pojazdu na własne cele, bowiem od początku Jej zamiarem było wynajmowanie tego pojazdu innym podmiotom. Obecnie Spółka wynajęła odpłatnie przedmiotowy pojazd innemu przedsiębiorcy na czas określony 7 miesięcy, tj. do dnia 31 grudnia 2012 r. Z wniosku wynika, że ten rodzaj działalności Spółki wymieniony jest we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej.

W świetle powołanych przepisów prawa oraz biorąc pod uwagę opis sprawy potwierdzić należy, że jeżeli użytkowany na podstawie umowy leasingu samochód osobowy będzie przeznaczony wyłącznie do wykorzystania na wynajem przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy, to Wnioskodawcy przysługuje (o ile nie zaistnieją przesłanki negatywne określone w art. 88 ustawy) pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących płatności z tytułu zawartej umowy leasingowej - za okres, w którym pojazd będzie przedmiotem wynajmu.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Należy przy tym zaznaczyć, że ograniczone prawo do odliczenia podatku od rat leasingowych przysługiwać będzie wówczas, gdy po 6 miesiącach zmieni się przeznaczenie wykorzystywanego obecnie do wynajmu samochodu, tj. przeznaczony on będzie wyłącznie do wykonywanej przez Podatnika działalności gospodarczej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl