IPPP3/443-497/09-2/CS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 września 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-497/09-2/CS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2009 r. (data wpływu 19 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT z tytułu realizacji projektu inwestycyjnego o nazwie "Zakup sprzętu medycznego na potrzeby SP ZOZ, w celu poprawy bezpieczeństwa zdrowotnego pacjentów oraz jakości usług medycznych" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku VAT z tytułu realizacji projektu inwestycyjnego o nazwie " Zakup sprzętu medycznego na potrzeby SP ZOZ, w celu poprawy bezpieczeństwa zdrowotnego pacjentów oraz jakości usług medycznych".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej świadczy głównie usługi w zakresie ochrony zdrowia, wymienione w załączniku nr 4 do ustawy w pozycji 9 - "usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych", podlegające przedmiotowo zwolnieniu z podatku VAT - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1. W czerwcu 2009 r. zostanie złożony wniosek przez Zainteresowanego na realizację projektu "Zakup sprzętu medycznego na potrzeby SP ZOZ w celu poprawy bezpieczeństwa zdrowotnego pacjentów oraz jakości usług medycznych". W ramach tej inwestycji szpital zakupi sprzęt medyczny. Szpital zgodnie z art. 86 ust. 1 nie będzie mógł dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego na fakturach zakupu towarów i usług, gdyż zakup będzie związany wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu beneficjent, czyli Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej we Wx ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z podstawową zasadą obowiązującą w zakresie podatku VAT, podatnik ma prawo do obniżenia kwot podatku należnego o podatek naliczony, związany z czynnościami opodatkowanymi. W związku z tym, iż Szpital świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia, podlegające przedmiotowemu zwolnieniu z podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, gdzie zakupywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności zwolnionych z podatku VAT, zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, szpital nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego od dokonanych zakupów towarów i usług w związku z realizacją projektu, zrealizowanego ze środków Regionalnego Programu operacyjnego Województwa Lubelskiego - działanie 8.3. "Ochrona Zdrowia". W tym przypadku nie ma również zastosowania § 23 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04. 2007 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Wnioskodawca jednocześnie informuje, iż na dzień złożenia wniosku nie jest przedmiotem kontroli ani postępowania. Niniejsza interpretacja jest nam niezbędna jako załącznik do złożonego wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają bezpośredni i bezsporny związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W myśl postanowień art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy zwalnia się od podatku od towarów i usług - usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 załącznika nr 4 do ustawy wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej sklasyfikowane w PKWiU ex 85, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w związku z realizacją projektu pod nazwą: "Zakup sprzętu medycznego na potrzeby SP ZOZ w celu poprawy bezpieczeństwa zdrowotnego pacjentów oraz jakości usług medycznych" realizowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego województwa, działanie 8.3 Ochrona Zdrowia, będzie dokonywał nabyć towarów i usług. Wszystkie towary i usługi nabyte w ramach realizacji tego projektu, będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT, tj. do świadczenia usług medycznych mieszczących się w grupowaniu PKWiU ex 85.

Biorąc zatem pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, należy uznać, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, z uwagi na fakt, iż dokonana inwestycja jest wykorzystywana do świadczenia usług medycznych, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy korzystają ze zwolnienia od podatku VAT.

Nadmienić należy, iż z dniem 30 listopada 2008 r. powołany przez Wnioskodawcę § 23 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) stracił moc obowiązującą i od 1 grudnia 2008 r. zastąpiony został § 22 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1336).

W przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1. Przepisy ww. rozporządzenia przewidują bowiem możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Reasumując należy uznać, że Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizowanego projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl