IPPP3/443-496/13-5/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-496/13-5/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2013 r. (data wpływu 31 maja 2013 r.) - uzupełnionym w dniu 10 lipca 2013 r. (data wpływu 12 lipca 2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 3 lipca 2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 8 lipca 2013 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi warsztatów psychospołeczno-edukacyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi warsztatów psychospołeczno-edukacyjnych. Wniosek uzupełniony został pismem złożonym w dniu 10 lipca 2013 r. (data wpływu 12 lipca 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu nr IPPP3/443-496/13-2/KT z dnia 3 lipca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Fundacja przystąpiła we wrześniu 2012 r. do otwartego przetargu nieograniczonego ogłoszonego przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej. Przedmiotem przetargu było przeprowadzenie bloku warsztatów psychospołeczno-edukacyjnych dla podopiecznych placówki opiekuńczo-wychowawczej - uczestników projektu systemowego, realizowanego przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Na wyżej wymieniony przetarg Fundacja złożyła ofertę zgodnie z wymogami specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Oferta zawierała stosowne wynagrodzenie za wykonanie usługi powiększone o podatek VAT należny w stawce 23%. Fundacja wygrała realizację przetargu i w dniu 5 października 2012 r. podpisała z MOPS umowę na realizację usługi zgodnie z ofertą.

Fundacja zobowiązana była do zrealizowania bloku warsztatów psychospołeczno-edukacyjnych dla podopiecznych placówki opiekuńczo wychowawczej - uczestników projektu systemowego. Zakresem usługi były:

a.

zajęcia integracyjne - podnoszenie umiejętności interpersonalnych, budowanie wzajemnego zaufania, odpowiedzialność za drugiego człowieka (zajęcia teoretyczne oraz praktyczne w terenie - organizacja wyjścia na ściankę wspinaczkową);

b.

warsztat rozwoju osobistego - podniesienie poziomu motywacji i samooceny poprzez zajęcia z autoprezentacji (dobór i zakup ubrania wraz z obuwiem - stylizacja), nabycie umiejętności radzenia sobie w sytuacji trudnej, nauka technik samoobrony z trenerem;

c.

komunikacja społeczna - nabycie umiejętności interpersonalnych, komunikacja werbalna i niewerbalna, autoanaliza własnego stylu komunikowania się (zajęcia teoretyczne oraz praktyczne poprzez wspólną organizację wycieczki lub wyjścia);

d.

poradnictwo zawodowe - diagnoza potencjału zawodowego, skuteczne formy poszukiwania pracy, wykorzystanie nabytych umiejętności w praktyce (zajęcia teoretyczne i praktyczne między innymi poprzez spotkania z pracodawcami).

Dodatkowo wykonawca zobowiązany był do:

a.

zapewnienia materiałów dydaktycznych dla uczestników do realizacji zadań;

b.

przeprowadzenia badań ankietowych wstępnych i na zakończenie działań, celem oceny poziomu zadowolenia uczestników oraz zdobytych umiejętności i kompetencji; przekazania podsumowania i zestawienia ankiet do Zespołu Projektowego;

c.

zapewnienia poczęstunku (ciepłe i zimne napoje, ciastka, kanapki itp.) w trakcie trwania zajęć;

d.

zapewnienia obiadu dwudaniowego z napojem;

e.

zapewnienia uczestnikom biletów na dojazd na zajęcia i powrót z zajęć komunikacją miejską na terenie miasta;

f.

do modułu autoprezentacji - zapewnienia odzieży wraz z obuwiem każdemu uczestnikowi warsztatów (stylizacja);

g.

organizacji zajęć praktycznych w formie wyjazdów, wycieczek związanych z poszczególnymi zagadnieniami warsztatów;

h.

organizacji jednego całodziennego wyjazdu - wycieczki krajoznawczej połączonej ze zwiedzaniem wraz z wyżywieniem;

i.

zapewnienia transportu wraz z ubezpieczeniem NNW w czasie organizowanych wycieczek, wyjazdów, itp.;

j.

potwierdzenia uczestnictwa w warsztatach zaświadczeniem/dyplomem;

k.

przygotowania list obecności, innego wykazu osób, które uczęszczały na zajęcia warsztatowe, imiennych poświadczeń potwierdzających odbiór materiałów dydaktycznych oraz otrzymanych posiłków; wszystkie dokumenty powinny być opatrzone obowiązującymi logotypami projektu;

I.

przeprowadzenia działań informacyjno-promocyjnych dotyczących realizacji projektu systemowego poprzez umieszczanie plakatów projektowych w miejscach realizacji działań i przekazywanie ustnej informacji uczestnikom;

m.

przedstawienia harmonogramu przez wykonawcę; możliwość zmiany harmonogramu przez zamawiającego, przeprowadzenie zajęć zgodnie z harmonogramem zatwierdzonym przez zamawiającego;

n.

sporządzenia fotodokumentacji z organizowanych zajęć.

Za wyżej opisaną usługę Fundacja wystawiła zgodnie z umową w dniu 29 listopada 2012 r. fakturę VAT w kwocie netto + 23% podatku należnego VAT. Zamawiający dokonał zapłaty w kwocie brutto na rzecz wykonawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wykonawca - FRDL OR prawidłowo zastosował 23% stawkę VAT w wystawionej fakturze za wyżej opisaną usługę.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Jako Wnioskodawca uważamy, że zastosowana stawka podatku VAT w wysokości 23% za wykonaną usługę dla MOPS jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29c przedmiot usługi nie stanowi kształcenia zawodowego ani przekwalifikowania zawodowego, w rozumieniu ustawy o VAT jak również w rozumieniu dyrektywy 77/388/EWG.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyżej opisany stan faktyczny - przeprowadzenie warsztatów dla podopiecznych placówki opiekuńczo wychowawczej - nie stanowi w żaden sposób usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, ani nie pozostaje w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, ponieważ grupą docelową jest niepełnoletnia młodzież, a charakter przeprowadzonych warsztatów jedynie przygotowuje ich do zdobycia pracy.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie widział podstawy do zwolnienia usługi z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast, przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie, na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto, zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 zastąpiło rozporządzenie Rady nr 1777/2005, które przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca - Fundacja, na mocy umowy zawartej w dniu 5 października 2012 r. z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej, zrealizował usługę polegającą na przeprowadzeniu bloku warsztatów psychospołeczno-edukacyjnych dla podopiecznych placówki opiekuńczo-wychowawczej - uczestników projektu systemowego, realizowanego przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Przedmiotowe warsztaty obejmowały: zajęcia integracyjne, warsztat rozwoju osobistego, komunikację społeczną, poradnictwo zawodowe. W ramach usługi Fundacja zobowiązana była m.in. do: zapewnienia materiałów dydaktycznych dla uczestników, przeprowadzenia badań ankietowych wstępnych i na zakończenie działań, zapewnienia poczęstunku oraz obiadu w trakcie trwania zajęć, zapewnienia uczestnikom biletów na dojazd na zajęcia i powrót z zajęć komunikacją miejską, zapewnienia odzieży i obuwia uczestnikom warsztatów (do modułu autoprezentacji), organizacji zajęć praktycznych w formie wyjazdów związanych z poszczególnymi zagadnieniami warsztatów, przeprowadzenia działań informacyjno-promocyjnych dotyczących realizacji projektu.

Za opisaną usługę Fundacja wystawiła, zgodnie z umową, fakturę VAT w kwocie netto + 23% podatku należnego VAT. Zamawiający dokonał zapłaty w kwocie brutto na rzecz Wykonawcy.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi fakt, czy usługę przeprowadzenia przedmiotowych warsztatów można zaliczyć do usług kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, biorąc pod uwagę charakter warsztatów oraz że - jak wskazała Fundacja - uczestniczyła w nich niepełnoletnia młodzież.

Aby przedmiotowe usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie wskazanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być one uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a - c tego przepisu.

Zatem, dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest - w pierwszej kolejności - uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Odnosząc się do opisanych we wniosku usług przeprowadzenia bloku warsztatów psychospołeczno-edukacyjnych dla podopiecznych placówki opiekuńczo-wychowawczej, aby w ogóle można było rozpatrywać wymienioną czynność w kategoriach zwolnienia od podatku w kontekście art. 43 ust. 1 pkt 29 lub § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia, należy rozstrzygnąć, czy mamy do czynienia z usługą kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, co stanowi podstawową przesłankę warunkującą zastosowanie tego zwolnienia. I tak, kierując się wskazówkami ww. rozporządzenia Rady UE, zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, należy stwierdzić, iż kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika takiego szkolenia.

Zauważyć w tym miejscu należy, iż definicja usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, zawarta w ww. rozporządzeniu, kładzie nacisk na "bezpośredni" związek nauczania z daną branżą lub zawodem, co narzuca stosowanie specyficznego programu nauczania dla skonkretyzowanego odbiorcy. W przypadku usług świadczonych przez Wnioskodawcę nie występuje taka sytuacja, gdyż prowadzone zajęcia nie mają charakteru wiedzy zawodowej. Przyswojenie wiedzy przekazywanej na warsztatach nie prowadzi do uzyskania konkretnego zawodu lub rozwijania merytorycznych kwalifikacji w posiadanym zawodzie. Na brak zawodowego charakteru przedmiotowych zajęć wskazuje też krąg osób, do których są adresowane, tj. niepełnoletnia młodzież znajdująca się pod opieką placówki socjalnej.

Należy przy tym wyjaśnić, że przywołana powyżej definicja usług w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie precyzuje, że "bezpośredni związek" ma dotyczyć aktualnie wykonywanego zawodu, a także nie wskazuje określonego kręgu osób, do których takie kształcenie zawodowe jest adresowane (nie wyłącza z niego np. uczniów szkół zawodowych).

Biorąc pod uwagę konstrukcję systemu oświaty funkcjonującego w Polsce, w szczególności zapisy art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), który wymienia rodzaje szkół, można przyjąć, że przewiduje on zarówno "edukację o charakterze ogólnym" (szkoła podstawowa, gimnazjum, liceum ogólnokształcące), której trudno przypisać bezpośredni związek z zawodem, jak również kształcenie (na poziomie szkolnictwa ponadgimnazjalnego)"zawodowe" (realizowane w ramach trzyletnich zasadniczych szkół zawodowych, czteroletnich techników oraz szkół policealnych) umożliwiające uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje w danym zawodzie. W przeciwieństwie do edukacji ogólnej, kształcenie zawodowe ma na celu "uzyskanie wiedzy do celów zawodowych" i jest bezpośrednio związane z określonym zawodem.

Odnosząc powyższe do stanu faktycznego analizowanej sprawy, szkoleń w formie opisanych warsztatów kierowanych do młodzieży niepełnoletniej - podopiecznych placówki opiekuńczo-wychowawczej - nie można uznać za nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem tych uczestników oraz nie jest to nauczanie mające na celu uzyskanie bądź uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, nie można bowiem uznać, że opisana forma zajęć wypełnia kryteria kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania.

Taka kwalifikacja prawnopodatkowa sprawia, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Tym samym, bez znaczenia dla zastosowania zwolnienia dla tej grupy osób pozostaje fakt, czy spełnione są pozostałe przesłanki warunkujące to zwolnienie, wymienione w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Reasumując, zrealizowane przez Fundację usługi warsztatów psychospołeczno-edukacyjnych na rzecz młodzieży z ośrodka pomocy społecznej nie korzystają ze zwolnienia od podatku na mocy przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca przedmiotowe zwolnienie od podatku od towarów i usług - usług tych nie można bowiem uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania. Opisane usługi należy zatem opodatkować podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl