IPPP3/443-493/10-2/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-493/10-2/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2010 r. (data wpływu 24 maja 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 25 sierpnia 2009 r. Gmina zawarła umowę z Samorządem Województwa o przyznanie pomocy na operację pn. "Zagospodarowanie rekreacyjno-turystyczne południowo-zachodniej części terenu wokół zalewu w P." w ramach działania Odnowa i rozwój wsi, objętego PROW na lata 2007-2013. Zakończenie operacji ma nastąpić do 31 lipca 2010 r.

W ramach operacji powstanie infrastruktura służąca zaspakajaniu potrzeb rekreacyjnych, turystycznych i sportowych mieszkańców Gminy. Z tytułu użytkowania powstałej infrastruktury Gmina nie będzie uzyskiwała żadnych przychodów.

Przy realizacji operacji Gmina nie skorzystała i nie skorzysta z odliczenia podatku VAT na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), ponieważ przedmiotowa operacja nie jest związana ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina będzie miała możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do realizowanej operacji "Zagospodarowanie rekreacyjno-turystyczne południowo-zachodniej części terenu wokół zalewu w P.".

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części na podstawie art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), ponieważ inwestycja nie jest związana ze sprzedażą opodatkowaną. Gmina nie uzyskuje i nie będzie uzyskiwać żadnych przychodów związanych z funkcjonowaniem terenów rekreacyjnych przy zalewie w P.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), do zakresu działania i zadań gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym w szczególności sprawy: (...) pkt 10 kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z powołanymi wyżej przepisami przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki:

* odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz

* towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Powyższa zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do działalności opodatkowanej, czyli w przypadku wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca, na podstawie umowy z Samorządem Województwa o przyznanie dofinansowania, realizuje projekt pn. "Zagospodarowanie rekreacyjno-turystyczne południowo-zachodniej części terenu wokół zalewu w P.", w ramach działania Odnowa i rozwój wsi, objętego PROW na lata 2007-2013. W ramach tej operacji ma powstać infrastruktura służąca zaspakajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, tj. potrzeb rekreacyjnych, turystycznych i sportowych mieszkańców Gminy. Wnioskodawca wskazuje, że przedmiotowy projekt nie jest związany ze sprzedażą opodatkowaną, ponieważ z tytułu użytkowania powstałej infrastruktury Gmina nie uzyskuje i nie będzie uzyskiwała żadnych przychodów.

Odnosząc powołany przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług do opisanego zdarzenia przyszłego oraz pytania Wnioskodawvcy należy stwierdzić, że w niniejszej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający Podatnika do odliczenia podatku naliczonego, tj. nie wystąpi związek zakupów dokonywanych w ramach przedmiotowego projektu z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych.

A zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją opisanej we wniosku inwestycji.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888), która zmieniła treść art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, od dnia 20 września 2008 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł W przypadku wystąpienia w jednym wniosku odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego (art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej). Z uwagi na to, że Strona wniosła w dniu 20 maja 2010 r. opłatę w wysokości 75 zł, różnica w kwocie 35 zł zostanie zwrócona, zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej, na wskazany przez Wnioskodawcę nr rachunku bankowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl