IPPP3/443-480/10-4/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-480/10-4/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2010 r. (data wpływu 20 maja 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 czerwca 2010 r. (data wpływu 14 czerwca 2010 r.) na wezwanie z dnia 7 czerwca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Moja własna firma mój etat" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Moja własna firma mój etat".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 czerwca 2010 r. (data wpływu 14 czerwca 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-480/10-2/KB z dnia 7 czerwca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Fundacja realizowała projekt pt. "Moja własna firma mój etat" współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) - działanie 2.5. Promocja Przedsiębiorczości, na podstawie umowy zawartej z Samorządem Województwa M.

Celem projektu było wspieranie zatrudnienia, poprzez stymulowanie powstawania nowych mikroprzedsiębiorstw oraz zapewnienie im pomocy w wykorzystaniu dostępnych instrumentów wsparcia.

Wnioskodawca nadmienia że z par. 4 statutu Fundacji, celem jej działalności jest aktywizowanie bezrobotnych zwłaszcza młodych do podejmowania działalności gospodarczej na własny rachunek oraz inicjowanie rozwoju małych przedsiębiorstw. Fundacja jest czynnym płatnikiem podatku VAT, natomiast podstawową formą działalności Fundacji jest działalność szkoleniowa podlegająca zwolnieniu z podatku VAT.

Projekt skierowany był do osób niezarejestrowanych jako bezrobotne, zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą (bez względu na wiek, płeć posiadane doświadczenie zawodowe), z wyłączeniem osób, które były właścicielami przedsiębiorstwa i prowadziły działalność gospodarczą po 1 stycznia 2004 r.

Projekt obejmował następujące formy wsparcia dla uczestników projektu:

* zorganizowanie szkoleń z zakresu podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej;

* świadczenie specjalistycznych usług doradczych dotyczących procedur rejestracji firmy oraz opracowania biznesplanu działalności gospodarczej;

* przyznanie środków finansowych w kwocie maksymalnie 16 000 zł na pokrycie kosztów związanych z uruchomieniem działalności gospodarczej;

* przekazywanie tzw. wsparcia pomostowego - kwoty 700 zł przez pierwsze 6 lub 12 miesięcy działalności firmy, na pokrycie bieżących kosztów prowadzeni firmy;

* objęcie opieką indywidualnego doradcy, mającego za zadanie pomoc w określeniu potrzeb przedsiębiorcy oraz ułatwienie dostępu do specjalistycznych usług szkoleniowych i doradczych

Wszystkie usługi oferowane w ramach projektu były bezpłatne, w związku z czym nie podlegały opodatkowaniu od towarów i usług.

Zgodnie z zasadami realizacji projektów w ramach ZPORR, naliczony podatek od towarów i usług jest wydatkiem kwalifikowanym, (czyli podlegającym refundacji), jeśli, zgodnie z przepisami, Beneficjentowi (czyli Fundacji) nie przysługuje prawo do jego zwrotu lub odliczenia od należnego podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Fundacji, jako jednostce która zrealizowała projekt "Moja własna firma mój etat" przysługuje prawo do zwrotu lub odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenach towarów i usług nabywanych w celu realizacji przedmiotowego projektu, prowadzonego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego - działania 2.5 Promocja przedsiębiorczości.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego jest więc istnienie związku tegoż podatku z czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

* odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju;

* odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

* eksport towarów;

* import towarów;

* wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

* wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W przedstawionym stanie faktycznym Fundacja nie ma do czynienia z obrotem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z czym Fundacji nie przysługuje możliwość odliczenia od podatku należnego lub zwrotu kwot podatku naliczonego zawartych w cenach towarów usług nabywanych w celu realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Natomiast przepis art. 8 ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Na podstawie art. 86 ust. 1 cyt. ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymywanych przez podatnika (art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy).

Podatnicy podatku od towarów i usług, u których kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, mają prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy - stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Fundacja realizowała projekt pt. "Moja własna firma mój etat" współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Celem projektu było wspieranie zatrudnienia, poprzez stymulowanie powstawania nowych mikroprzedsiębiorstw oraz zapewnienie im pomocy w wykorzystaniu dostępnych instrumentów wsparcia. Wszystkie usługi oferowane w ramach projektu były bezpłatne, w związku z czym nie podlegały opodatkowaniu od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, że Fundacja w opisanej sprawie nie będzie miała możliwości odliczenia lub zwrotu podatku od towarów i usług naliczonego w związku z realizowanym projektem, ponieważ polegał on wyłącznie na nieodpłatnym świadczeniu usług, i tym samym brak jest związku dokonywanych w ramach projektu zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Reasumując stwierdza się, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług nabywanych w celu realizacji przedmiotowego projektu, z uwagi na to, iż nie służą one sprzedaży opodatkowanej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47. ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl