IPPP3/443-48/13-2/KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-48/13-2/KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2013 r. (data wpływu 21 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku 0% dla dostawy towarów i świadczenia usług na rzecz organizacji międzynarodowej oraz prawa do odliczenia podatku-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku 0% dla dostawy towarów i świadczenia usług na rzecz organizacji międzynarodowej oraz prawa do odliczenia podatku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Centrum (dalej: C. lub Wnioskodawca) jest jednostką naukową. Przedmiotem działalności C. jest m.in. prowadzenie badań naukowych i technicznych opartych na eksperymentach kosmicznych w zakresie fizyki przestrzeni kosmicznej oraz badań planet i Ziemi, jak również prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz przystosowanie wyników badań i prac rozwojowych do potrzeb praktyki z innych dziedzin nauki. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Centrum bierze udział m.in. w realizacji różnorodnych projektów badawczych zlecanych przez organizacje międzynarodowe posiadające siedzibę w państwach członkowskich Unii Europejskiej innych niż Polska lub na terytorium państw trzecich. Przykładowo obecnie C. przygotowuje się do realizacji projektu na zlecenie Europejskiej Agencji Kosmicznej (European Space Agency; dalej: ESA) pt.: Opracowanie metody wykorzystania satelitarnych obserwacji Ziemi w optymalnym z punktu widzenia wymogów środowiska, rozmieszczeniu źródeł energii odnawialnej na przykładzie upraw roślin biopaliwowych. Przedmiotem projektu będzie wykorzystanie zdjęć satelitarnych (optycznych i radarowych) do wyznaczania optymalnej lokalizacji dla roślin energetycznych, z punktu widzenia ekonomicznego, jak i środowiskowego (z uwzględnieniem warunków naturalnych, socjoekonomicznych oraz prawnych). Projekt ten realizowany jest na rzecz ESA w ramach Plan for European Cooperating States. Wynikiem projektu będzie model możliwy do wykorzystania w rolnictwie i planowaniu przestrzennym. Przy realizacji projektów C. wykonuje prace polegające np. na dostarczaniu dokumentacji specjalistycznej i sprzętu niezbędnego do prowadzenia dalszych badań przez podmiot zamawiający.

W związku z zamówieniami składanymi przez organizację międzynarodową, każdorazowo w odniesieniu do danego kontraktu zleceniodawca dostarcza C. następujące dokumenty:

1.

wypełnione odpowiednio dla potrzeb podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23 marca 2011 r., str. 1), potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmiot przekazujący świadectwo posiada siedzibę lub przedstawicielstwo, wskazujące, że towary przeznaczone są do celów służbowych tych organizacji;

2.

zamówienie dotyczące towarów (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się dokument określony w pkt 1.

Dokumenty te spełniają warunki, o których mowa w § 11 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Wskazane wyżej świadectwo zwolnienia będzie potwierdzało, że dostawa towarów bądź świadczenie usług są realizowane na rzecz organizacji międzynarodowej posiadającej siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium Państwa członkowskiego innego niż Polska lub na terytorium państwa trzeciego. Świadectwo to C. będzie uzyskiwało przed realizacją zlecenia.

W związku z udziałem w projektach badawczych C. będzie wystawiać faktury (invoices) na rzecz zamawiających organizacji międzynarodowych, zobowiązanych na ich podstawie do zapłaty należności za dostarczone towary bądź wykonane usługi.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, w przypadku świadczeń wykonywanych przez C. na rzecz organizacji międzynarodowych w ramach projektów badawczych, w tym ESA w związku z projektem, Wnioskodawca powinien dokumentować wykonywane prace fakturą VAT z zastosowaniem stawki 0% VAT.

2.

Czy Wnioskodawca będzie miał prawo obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ustawy o VAT w związku z wydatkami poniesionymi przy realizacji projektów badawczych na rzecz organizacji międzynarodowych, w tym ESA w związku z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy

Pytanie 1

Zdaniem Wnioskodawcy, w rozważanym przypadku dochodzi do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz organizacji międzynarodowych w ramach projektów badawczych, w tym na rzecz ESA w związku z projektem Opracowanie metody wykorzystania satelitarnych obserwacji Ziemi w optymalnym z punktu widzenia wymogów środowiska, rozmieszczeniu źródeł energii odnawialnej na przykładzie upraw roślin biopaliwowych, Wnioskodawca przy transakcjach takich będzie miał prawo do zastosowania stawki 0% VAT.

Zgodnie z § 11 ust. 1 pkt 2a i ust. 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, dla zastosowania stawki 0% VAT do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz organizacji międzynarodowej, konieczne jest spełnienie następujących warunków:

1.

organizacja ta musi posiadać siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium kraju innego niż terytorium państwa członkowskiego lub na terytorium państwa trzeciego alternatywnie organizacja międzynarodowa musi być za taką uznana przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib oraz dostawy towarów lub usługi muszą służyć celom służbowym tych organizacji;

2.

podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi musi posiadać:

* wypełnione odpowiednio dla potrzeb podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23 marca 2011 r., str. 1), potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmiot przekazujący świadectwo posiada siedzibę lub przedstawicielstwo;

* zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się dokument określony w punkcie powyżej.

W związku z tym, że C. w ramach realizacji projektów badawczych spełni wskazane wyżej warunki, tzn. będzie świadczyć usługi lub dokonywać dostaw towarów na rzecz organizacji międzynarodowych, w szczególności ESA, oraz posiadać wymagane dokumenty (o których mowa w § 11 Rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług), Wnioskodawca stoi, na stanowisku, że powinien w odniesieniu do wykonywanych prac wystawiać faktury z zastosowaniem stawki VAT w wysokości 0%.

Pytanie 2

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie przysługiwało uprawnienie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ustawy o VAT w związku z wydatkami poniesionymi przy realizacji projektów badawczych na rzecz organizacji międzynarodowych, w tym Europejskiej Agencji Kosmicznej w związku z realizacją projektu Opracowanie metody wykorzystania satelitarnych obserwacji Ziemi w optymalnym z punktu widzenia wymogów środowiska, rozmieszczeniu źródeł energii odnawialnej na przykładzie upraw roślin biopaliwowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

* odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz

* gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek jest związany, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zgodnie z powyższym, nie jest możliwe dokonanie odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Należy przy tym podkreślić, że możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi szczególnego przywileju dla podatnika, lecz jest jego podstawowymi fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. System odliczeń podatku zmierza do całkowitego uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) wprowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat o ile sama jest opodatkowana VAT, powinna być opodatkowana w sposób całkowicie neutralny (to poprzez możliwość odliczenia VAT ponoszonego na wcześniejszym etapie obrotu). Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o VAT ustanawia przy tym zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się w tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. W świetle powyższego stwierdzić należy, iż każde nabycie towarów i usług przeznaczonych do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to, jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Istotna jest w tym przypadku intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Powyższe stanowisko było wielokrotnie potwierdzane w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: Trybunał lub TSUE), m.in. w orzeczeniu C-50/87 Trybunał wskazał, iż zadaniem wszystkich państw jest zadbanie, by podatnicy nie ponosili ekonomicznego ciężaru podatku, jaki płacony jest w trakcie prowadzenia przez nich działalności. W wyroku C-177/99 TSUE wskazywał, że prawo do odliczenia nie może być ograniczane czasem, czy zakresem przedmiotowym - możliwość wykonywania tego prawa zapewniona ma być niezwłocznie i w odniesieniu do wszystkich kwot podatku. TSUE w swoich wyrokach szeroko analizował przy tym również kwestię zasady neutralności m.in. w wyroku zasady neutralności m.in. w wyroku z 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 wyraźnie wskazał, iż podatnik jest uprawniony do odliczenia VAT naliczonego za towary i usługi nabyte w związku z pracami inwestycyjnymi wykonanymi z przeznaczeniem ich na planowaną działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu. Jednak sam fakt niewykorzystania towarów czy usług, jakie jednak nabyto w celu wykorzystania ich wprowadzonej działalności, nie stanowi podstawy do pozbawienia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego. Trybunał w uzasadnieniu podkreślił, że "prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie wtoku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny".

W takim zakresie Trybunał wskazywał przy tym wyraźnie (m.in. w sprawie C-110/94, która dotyczyła przedsięwzięcia, jakie nigdy nie miało związku z żadną transakcją opodatkowaną), że prawo do odliczenia jeśli powstało, to pozostaje w mocy, nawet jeśli planowana wcześniej działalność gospodarcza nigdy nie zakończyła się transakcją podlegającą opodatkowaniu. Podobnie w sprawie C-400/98 Trybunał stwierdził, iż art. 4 i art. 17 (ustanawiający prawo do odliczenia podatku naliczonego) VI Dyrektywy należy interpretować w ten sposób, że prawo do odliczenia VAT zapłaconego w związku z transakcjami wykonywanymi w celu zrealizowania planowanej działalności gospodarczej istnieje nadal, nawet jeżeli organ skarbowy ma świadomość, że zamierzona działalność gospodarcza, która miała doprowadzić do wykonywania czynności opodatkowanych, nie zostanie podjęta. Orzeczenia powyższe wskazują zatem wyraźnie, że prawo do odliczenia podatku naliczonego stanowi fundamentalne i nadrzędne prawo podatnika VAT, które, co do zasady, nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego.

W związku z powyższym, należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowoprawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jaki cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zatem, skoro towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek VAT, będą wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi (tu: C.) przysługiwać będzie prawo do odliczenia tego podatku. Powyższe prawo do odliczenia może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13. Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak również niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT - przy tym, w opisanym zdarzeniu przyszłym nie wystąpią przesłanki z art. 88 ustawy o VAT - przepis ten nie będzie miał zatem zastosowania do C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest jednostką naukową, czynnym podatnikiem VAT, której przedmiotem działalności jest m.in. prowadzenie badań naukowych i technicznych opartych na eksperymentach kosmicznych w zakresie fizyki przestrzeni kosmicznej oraz badań planet i Ziemi, jak również prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz przystosowanie wyników badań i prac rozwojowych do potrzeb praktyki z innych dziedzin nauki.

Wnioskodawca bierze udział m.in. w realizacji różnorodnych projektów badawczych zlecanych przez organizacje międzynarodowe posiadające siedzibę w państwach członkowskich Unii Europejskiej innych niż Polska lub na terytorium państw trzecich. Obecnie Wnioskodawca przygotowuje się do realizacji projektu na zlecenie Europejskiej Agencji Kosmicznej (European Space Agency; dalej: ESA) pt.: Opracowanie metody wykorzystania satelitarnych obserwacji Ziemi w optymalnym z punktu widzenia wymogów środowiska, rozmieszczeniu źródeł energii odnawialnej na przykładzie upraw roślin biopaliwowych. Projekt ten realizowany jest na rzecz ESA w ramach Plan for European Cooperating States. Przy realizacji projektów Wnioskodawca wykonuje prace polegające np. na dostarczaniu dokumentacji specjalistycznej i sprzętu niezbędnego do prowadzenia dalszych badań przez podmiot zamawiający.

W związku z zamówieniami składanymi przez organizację międzynarodową, każdorazowo w odniesieniu do danego kontraktu zleceniodawca dostarcza Wnioskodawcy następujące dokumenty:

1.

wypełnione odpowiednio dla potrzeb podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23 marca 2011 r., str. 1), potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmiot przekazujący świadectwo posiada siedzibę lub przedstawicielstwo, wskazujące, że towary przeznaczone są do celów służbowych tych organizacji;

2.

zamówienie dotyczące towarów (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się dokument określony w pkt 1.

Jak wskazuje Wnioskodawca, dokumenty te spełniają warunki, o których mowa w § 11 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Wskazane wyżej świadectwo zwolnienia będzie potwierdzało, że dostawa towarów bądź świadczenie usług są realizowane na rzecz organizacji międzynarodowej posiadającej siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium Państwa członkowskiego innego niż Polska lub na terytorium państwa trzeciego i będzie uzyskiwane przez Wnioskodawcę przed realizacją zlecenia.

W związku z udziałem w projektach badawczych i wystawianiem faktur na rzecz zamawiających organizacji międzynarodowych, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy powinien dokumentować wykonywane prace fakturą VAT z zastosowaniem stawki 0% VAT oraz czy będzie miał prawo obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ustawy o VAT w związku z wydatkami poniesionymi przy realizacji projektów badawczych na rzecz organizacji międzynarodowych, w tym ESA w związku z realizacją projektu.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki obniżone oraz zwolnienie od podatku.

I tak w myśl § 11 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247) obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz organizacji międzynarodowych posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo:

a.

na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego,

b.

na terytorium państwa trzeciego

* uznanych za takie przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib

* do celów służbowych tych organizacji;

Aby móc zastosować obniżoną stawkę 0% podatku zgodnie z § 11 ust. 2 rozporządzenia przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem, że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi, posiada:

1.

wypełnione odpowiednio dla potrzeb podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1), zwane dalej "świadectwem", dla tych towarów i usług, potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmioty wskazane w ust. 1 posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo;

2.

zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone w pkt 1.

Stosownie do § 11 ust. 4 rozporządzenia w przypadku gdy towary lub usługi nabywane przez podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a, pkt 3 i 4, przeznaczone są do celów służbowych, świadectwo nie musi być potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo.

Zgodnie z § 11 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w ust. 4, podmioty określone w ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a, pkt 3 i 4, przekazują dostawcy towarów lub usługodawcy dokumenty wskazane w ust. 2 oraz kopię pisma, o którym mowa w rubryce 7 świadectwa, zezwalającego na odstąpienie od potwierdzenia tego świadectwa, wydanego przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo.

Analizując powyższe przepisy wskazać należy, iż obniżona stawka podatku 0% ma zastosowanie po spełnieniu warunków określonych w drodze rozporządzenia.

Odnosząc powyższe regulacje na grunt przedmiotowej sprawy stwierdzić należy, iż zastosowanie znajdzie stawka podatku 0%, o której mowa w § 11 rozporządzenia, bowiem Wnioskodawca będzie dokonywać dostaw towarów i świadczyć usługi na rzecz organizacji międzynarodowych, w szczególności ESA. Ponadto będzie posiadać wymagane przepisami prawa dokumenty, tj. świadectwo zwolnienia z podatku VAT oraz zamówienie wraz ze specyfikacją. Nadmienić również należy iż przedmiotowe usługi i dostawy towaru będą wykorzystywane dla celów służbowych tej organizacji. Zatem Wnioskodawca spełnia przesłanki do zastosowania obniżonej stawki podatku 0% dla dostarczenia dokumentacji specjalistycznej i sprzętu niezbędnego do prowadzenia dalszych badań przez podmiot zamawiający, tj. na rzecz organizacji międzynarodowych, w szczególności ESA.

Dla udokumentowania przedmiotowych usług i dostawy towarów na rzecz organizacji międzynarodowych, w szczególności ESA, Wnioskodawca winien wystawić fakturę VAT, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, gdzie stwierdza się, że podatnicy o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, (...).

W kwestii prawa do odliczenia przywołać należy art. 86 ust. 1 ustawy, gdzie stwierdza się, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem (...)

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl postanowień art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Skoro Wnioskodawca, jako czynny podatnik podatku VAT, świadczy na rzecz organizacji międzynarodowych, w tym na rzecz Europejskiej Agencji Kosmicznej, usługi i dostarcza towary, w ramach projektu, przedmiotem projektu będzie wykorzystanie zdjęć satelitarnych (optycznych i radarowych) do wyznaczania optymalnej lokalizacji dla roślin energetycznych, z punktu widzenia ekonomicznego, jak i środowiskowego, to co do zasady wykonuje czynności opodatkowane. Jednak czynności te opodatkowane są stawką 0%, której praktycznym aspektem jest faktyczny brak opodatkowania czynności obłożonej taką stawką, przy zachowaniu jednakże prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami. Sprzedaż opodatkowana stawką 0% pozostaje bowiem sprzedażą opodatkowaną, pomimo braku faktycznego obciążenia fiskalnego.

Podsumowując, w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, w przypadku świadczeń wykonywanych na rzecz organizacji międzynarodowych w ramach projektów badawczych, w tym ESA, Wnioskodawca ma prawo dokumentować wykonywane prace fakturą VAT z zastosowaniem stawki 0% a także będzie miał prawo obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ustawy w związku z wydatkami poniesionymi przy realizacji ww. projektów badawczych, gdyż wydatki te będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl