IPPP3/443-48/09-2/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-48/09-2/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2009 r. (data wpływu 21 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie stawki podatku VAT dla robót sanitarnych - instalacji gazów medycznych oraz przyłączy gazów medycznych, a także wyposażenia sal operacyjnych i OIOM - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla robót sanitarnych - instalacji gazów medycznych oraz przyłączy gazów medycznych, a także wyposażenia sal operacyjnych i OIOM.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zamówienie publiczne dotyczące "Dobudowa bloku operacyjnego" opisany dokumentacją projektową i specyfikacją techniczną wykonania i odbioru robót oraz dostawa, montaż i uruchomienie wyposażenia centralnej sterylizacji i części wyposażenia 8 sal intensywnego nadzoru. Cena oferty obejmująca podatek od towarów i usług musi być określona zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny na pytanie w sprawie określenia stawki podatkowej poinformował, że kwestie podatkowe pozostają w gestii wykonawcy.

Formularz cenowy oferty na wykonanie dobudowy bloku operacyjnego ma następujące wyszczególnienie:

1.

Roboty budowlane

2.

Roboty sanitarne w tym:

Instalacja c.o. - instalacja wod-kan-wymiennikownia ciepła - wymiennikownia rezerwowa - instalacja paliwowa dla agregatu prądotwórczego - instalacja sprężonego powietrza dla potrzeb sterylizacji - instalacja wentylacji i klimatyzacji - instalacje technologiczne

3.

Przyłącza i drogi w tym:

Przyłącze gazów medycznych - przyłącze wod-kan i kanalizacji deszczowej - przyłącze c.o. 130/65 - przekładka sieci gazowej n/c - układ komunikacyjny - linie kablowe nn - oświetlenie terenu - zieleń.

4.

Roboty elektryczne w tym:

Instalacje siłowe i gniazd wtykowych - instalacja oświetlenia - instalacja zasilająco - sterownicza, klap ppoż, sygnalizacja gazów medycznych i przyzywowa - rozdzielnia główna - instalacja SAP - instalacja kontroli dostępu - system telewizji dozorowej - modernizacja stacji transformatorowej w budynku pralni - sieć logiczna okablowania strukturalnego.

5.

Wyposażenie w tym:

Wyposażenie technologiczne sterylizatorni - wyposażenie sal operacyjnych i OIOM.

Mając na względzie powyższe Wnioskodawca formułuje następujące pytania:

Jaką należy zastosować stawkę podatku od towarów i usług na wykonanie:

1.

Robót sanitarnych - instalacji gazów medycznych oraz przyłączy gazów medycznych.

2.

Wyposażenie sal operacyjnych i OIOM.

Zdaniem Wnioskodawcy,

"Dobudowa bloku operacyjnego" wykonanie i odbiór robót budowlanych, robót sanitarnych, przyłącza i drogi oraz roboty elektryczne to roboty budowlane wg klasyfikacji PKOB 1264 mówiących o robotach budowlanych na obiektach służby zdrowia. Wg. stanowiska Wnioskodawcy stawka podatku VAT na wykonanie tych robót powinna wynosić 22%.

Drugi człon klasyfikacji dotyczący dostawy wyposażenia powinna być opodatkowana stawkami podatku określonymi według klasyfikacji statystycznej PKWiU poszczególnego wyposażenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - wynosi 22%, jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak, stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r., dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się - w myśl ust. 12 wskazanego artykułu w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r. - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy o VAT, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według zapisu ust. 12b wskazanego artykułu, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Z powyższego wynika, że o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 i 12a ustawy o VAT decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

Ponadto, zgodnie z treścią obowiązującego od 1 grudnia 2008 r. § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy o VAT lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

* w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy o VAT.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT obowiązujące od dnia 1 stycznia 2008 r., zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Dla właściwego zdefiniowania pojęcia obiektu budownictwa mieszkaniowego, a co za tym idzie stosowania odpowiedniej stawki podatkowej, należy więc uwzględniać regulacje wynikające z wyżej przywołanego art. 2 pkt 12.

Natomiast w myśl art. 3 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 2 tej ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje zamówienie publiczne pod nazwą: "Dobudowa bloku operacyjnego" dotyczące wykonania m.in. robót budowlanych, sanitarnych, elektrycznych, przyłącza i drogi, a także dostawy wyposażenia sal operacyjnych i OIOM. Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest stawka podatku VAT na roboty związane z wykonaniem robót sanitarnych - instalacji gazów medycznych oraz przyłączy gazów medycznych, a także stawka podatku dla dostawy wyposażenia sal operacyjnych i OIOM. Odnosząc wskazane regulacje prawne do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, iż roboty związane z wykonaniem instalacji gazów medycznych oraz przyłączy gazów medycznych z uwagi na fakt, iż przeprowadzane są w budynku innym niż obiekty budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy o VAT podlegają opodatkowaniu według 22% stawki podatku na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy.

Należy w tym miejscu wskazać, że dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z cyt. wyżej rozporządzeniem do klasy 1264 zalicza się: Budynki szpitali i zakładów opieki medycznej. Klasa ta obejmuje:

* Budynki instytucji świadczących usługi medyczne i chirurgiczne oraz pielęgnacyjne dla ludzi,

* Sanatoria, szpitale długoterminowego lecznictwa, szpitale psychiatryczne, przychodnie, poradnie, żłobki, ośrodki pomocy społecznej dla matki i dziecka,

* Szpitale kliniczne,

* Szpitale więzienne i wojskowe,

* Budynki przeznaczone do termoterapii, wodolecznictwa, rehabilitacji, stacje krwiodawstwa, laktaria, kliniki weterynaryjne, itp.,

* Budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, itp.

Klasa nie obejmuje:

* Domów opieki społecznej (bez opieki medycznej) dla ludzi starszych lub niepełnosprawnych, itp. (PKOB 1130). Należy zauważyć, że wymienione wyżej "Budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, itp." stanowią odrębną od szpitali czy sanatoriów grupę budynków.

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca realizuje zamówienie publiczne pod nazwą "Dobudowa bloku operacyjnego. W ramach tego zamówienia planuje przeprowadzenie m.in. robót budowlanych, sanitarnych, elektrycznych, przyłącza i drogi w budynku Samodzielnego Szpitala Klinicznego. Budynek ten, zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy wymieniony jest w klasie PKOB 1264 w oddzielnej pozycji i nie jest w żadnym razie budynkiem instytucji ochrony zdrowia świadczącym usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych. Dlatego też w pełni uzasadnione jest zastosowanie dla wykonania ww. robót stawki podstawowej w wysokości 22%.

Biorąc pod uwagę stawkę podatkową dla dostawy wyposażenia sal operacyjnych oraz OIOM tut. organ podatkowy pragnie zgodzić się ze stwierdzeniem Wnioskodawcy, iż stawka ta zależna jest od klasyfikacji statystycznej Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług poszczególnego wyposażenia tych pomieszczeń. Należy w tym miejscu wskazać na art. 41 ust. 2 ustawy o VAT z którego wynika, ze dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Jeżeli poszczególne składniki wyposażenia tych pomieszczeń mieszczą w grupowaniach statystycznych wskazanych w zał. nr 3 do ustawy o VAT wówczas dla dostawy tych towarów znajdzie zastosowanie preferencyjna stawka w wysokości 7%.

W tym miejscu należy wskazać, że organy podatkowe nie są właściwe do klasyfikowania wyrobów i usług do odpowiednich grupowań statystycznych. Do określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności oraz prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych, obowiązany jest wyłącznie Podatnik.

Reasumując, mając na względzie przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawne, roboty związane z wykonaniem instalacji gazów medycznych oraz przyłączy gazów medycznych podlegają opodatkowaniu stawką podstawową w wysokości 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT. Natomiast jeżeli chodzi o stawkę podatkową dla dostawy wyposażenia sal operacyjnych oraz OIOM należy stwierdzić, że jest ona uzależniona od właściwej klasyfikacji statystycznej PKWiU poszczególnych składników tego wyposażenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl