IPPP3/443-475/09-2/MM - Określenie podstawy opodatkowania z tytułu wystawienia faktury VAT dokumentującej wniesienie aportu do spółki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-475/09-2/MM Określenie podstawy opodatkowania z tytułu wystawienia faktury VAT dokumentującej wniesienie aportu do spółki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2009 r. (data wpływu 9 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie określenia prawidłowej podstawy opodatkowania z tytułu wystawienia faktury VAT dokumentującej wniesienie prawa własności nieruchomości stanowiących własność Gminy jako wkład niepieniężny (aport) do Spółek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia prawidłowej podstawy opodatkowania z tytułu wystawienia faktury VAT dokumentującej wniesienie prawa własności nieruchomości stanowiących własność Gminy jako wkład niepieniężny (aport) do Spółek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina - Miasto dokonuje wniesienia aportu do Spółek na podstawie umowy pomiędzy wnoszącym aport a Spółką, której przedmiotem jest wniesienie aportu w zamian za objęcie udziałów. W wyniku wniesienia aportu następuje przeniesienia prawa własności lub innego prawa majątkowego na Spółkę.

Wartość rynkowa nieruchomości wniesionej do Spółki tytułem aportu wynosi 4.140.016,00 zł, w zamian za to Gmina objęła 8.277 udziałów w kapitale zakładowym Spółki o wartości łącznej 4.138.500,00 zł. Różnica pomiędzy wartością rynkową a wartością objętych udziałów wynosi 1.516,00 zł.

Wniesienie aportu, stanowiące dostawę towarów lub świadczenie usług, udokumentowane jest przez wnoszącego aport fakturą VAT wystawioną na spółkę, do której wnoszony jest aport. Obowiązek wystawienia takiej faktury wynika z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy do opisanej sytuacji przy obliczaniu podstawy opodatkowania podatkiem VAT należy stosować art. 29 ust. 1 ustawy i wystawić fakturę na wartość objętych udziałów czy art. 29 ust. 9 zgodnie z którym podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów w przypadku dokonania czynności dostawy, dla których nie została określona cena.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Na podstawie aktów notarialnych dokumentujących wniesienie prawa własności nieruchomości stanowiących własność Gminy jako wkład niepieniężny (aport) do Spółek, Gmina wystawiając faktury VAT powinna uwzględnić wartość rynkową wnoszonego aportu w/g operatów szacunkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 9 ustawy o VAT, w przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku z zastrzeżeniem ust. 10 i 12.

Przez wartość rynkową - zgodnie z art. 2 pkt 27b) ustawy o VAT - rozumie się całkowitą kwotę, jaką w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju; w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

a.

w odniesieniu do towarów - kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,

b.

w odniesieniu do usług - kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie tych usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca dokonuje wniesienia aportu do Spółek na podstawie umowy pomiędzy wnoszącym aport a Spółką, której przedmiotem jest wniesienie aportu w zamian za objęcie udziałów. W wyniku wniesienia aportu następuje przeniesienia prawa własności lub innego prawa majątkowego na Spółkę. Wartość rynkowa nieruchomości wniesionej do Spółki tytułem aportu wynosi 4.140.016,00 zł, w zamian za to Gmina objęła 8.277 udziałów w kapitale zakładowym Spółki o wartości łącznej 4.138.500,00 zł. Różnica pomiędzy wartością rynkową a wartością objętych udziałów wynosi 1.516,00 zł. Wniesienie aportu, stanowiące dostawę towarów lub świadczenie usług, udokumentowane jest przez wnoszącego aport fakturą VAT wystawioną na spółkę, do której wnoszony jest aport. Obowiązek wystawienia takiej faktury wynika z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego czy przy obliczaniu podstawy opodatkowania podatkiem VAT należy stosować art. 29 ust. 1 ustawy i wystawić fakturę na wartość objętych udziałów czy art. 29 ust. 9 zgodnie z którym podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów w przypadku dokonania czynności dostawy, dla których nie została określona cena.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż przy obliczaniu podstawy opodatkowania podatkiem VAT w ww. stanie faktycznym należy stosować art. 29 ust. 9 ustawy o VAT, zgodnie z którym podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów w przypadku dokonania czynności dostawy, dla których nie została określona cena. Bowiem w tym konkretnym przypadku przy czynności przeniesienia prawa własności nieruchomości do Spółki jako wkładu niepieniężnego (aportu), nie występuje kwota należna (cena) w zamian za wniesione towary, lecz formę należności stanowią udziały w Spółce objęte w zamian za wniesione towary. Dlatego też zasadnym jest stwierdzenie, że odpowiednikiem obrotu jest dla aportu zgodnie z art. 29 ust. 9 ustawy o VAT wartość wkładu niepieniężnego, która wynika z wyceny rynkowej nieruchomości przeprowadzonej przez rzeczoznawcę.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl