IPPP3/443-470/11-4/KC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-470/11-4/KC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2011 r. (data wpływu 25 marca 2011 r.) uzupełniony pismem z dnia 5 kwietnia 2011 r. (data wpływu 6 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków związanych z realizacją projektu "X" w ramach PROW 2007 2013 Oś 4 Leader Działanie 413 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków związanych z realizacją projektu "X" w ramach PROW 2007-2013 Oś 4 Leader Działanie 413.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 kwietnia 2011 r. (data wpływu 6 kwietnia 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-470/11-2/IB z dnia 1 kwietnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Dnia 22 grudnia 2010 r. Biblioteka podpisała z Samorządem Województwa umowę na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju w ramach PROW 2007-2013, Oś 4 LEADER na podstawie Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW 2007-2013 (Dz. U. Nr 138, poz. 868 z późn. zm.). Zgodnie z zapisami powyższego rozporządzenia do kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją zadania zalicza się podatek od towarów i usług (VAT), uiszczany w związku z poniesieniem kosztów na podstawie zapisu o którym mowa w art. 3 pkt 1.

Celem projektu jest rozwijanie turystyki i rekreacji na terenie LSR przez utworzenie miejsca wypoczynku dla mieszkańców oraz turystów przy bibliotece. Promocja Wsi poprzez wpisanie na. Usytuowanie tablicy informacyjnej o walorach turystycznych i historii miejscowości.

Powyższy projekt realizowany będzie poprzez:

* zakup zestawu rekreacyjnego,

* zakup ławo-stołów i ławek,

* zakup koszów wraz z obudową,

* zakup i ustawienie tablicy informacyjnej,

* przeprowadzenie cyklu warsztatów na temat historii miejscowości,

* przeprowadzenie konkursu dla dzieci i młodzieży.

Projekt będzie realizowany od lipca do końca sierpnia 2011 r. Na etapie składania wniosku o pomoc biblioteka oświadczyła, że nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w ramach realizacji projektu. Biblioteka nie figuruje w rejestrze płatników VAT, nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Biblioteka nie prowadzi działalności gospodarczej. Dochody uzyskiwane przez bibliotekę w całości są przeznaczane na cele statutowe. Dokonywane zakupy w związku z realizacją projektu będą objęte podatkiem od towarów i usług i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Biblioteka może odliczyć podatek VAT poniesiony w ramach realizacji projektu pt. "X" Działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla małych projektów w ramach PROW 2007-2013, Oś 4 LEADER.

Zdaniem Wnioskodawcy Biblioteka nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie ma możliwości odliczenia Podatku VAT naliczonego w fakturach zakupu artykułów, materiałów i usług kosztów poniesionych podczas realizacji ww. projektu realizowanego w ramach Osi 4 Leader działanie 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW2007-2013, dlatego też podatek ten będzie dla biblioteki kosztem kwalifikowalnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tyt. nabycia towarów i usług.

Ponadto w art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz nie podlegających opodatkowaniu.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż głównym celem projektu realizowanego przez Wnioskodawcę pt. "X" będzie rozwijanie turystyki i rekreacji na terenie LSR przez tworzenie miejsca wypoczynku dla mieszkańców oraz turystów przy bibliotece oraz promocja wsi poprzez wpisanie na. Wnioskodawca nie figuruje w rejestrze płatników VAT nie składa deklaracji VAT-7 i nie prowadzi działalności gospodarczej. Dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę w całości są przeznaczane na cele statutowe. Zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu, tj. zakup zestawu rekreacyjnego, ławo-stołów i ławek, koszy wraz z obudową, zakup i ustawienie tablicy informacyjnej, przeprowadzenie cyklu warsztatów na temat historii miejscowości oraz przeprowadzenie konkursu dla dzieci i młodzieży, będą objęte podatkiem od towarów i usług lecz nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając, zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem nie wystąpi związek dokonywanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą "X".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.

Ponadto, należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl