IPPP3-443-470/10-4/JF - Opodatkowanie podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania komputerów przez fundację.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3-443-470/10-4/JF Opodatkowanie podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania komputerów przez fundację.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2010 r. (data wpływu 18 maja 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 czerwca 2010 r. (data wpływu 8 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania komputerów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania komputerów.

Przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów formalnych. W związku z powyższym pismem z dnia 27 maja 2010 r. znak IPPP3-443-470/10-2/JF tutejszy Organ podatkowy wezwał Wnioskodawcę do uzupełnieniu przedmiotowego wniosku. Wniosek został uzupełniony w terminie prawidłowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Powołana przez Krajową Izbę Gospodarczą Fundacja bierze udział w realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, działanie 8.3 Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu - elnclusion. W dnia 26 czerwca 2009 r. Fundacja z liderem projektu (Gminą) podpisała umowę konsorcjum.

Zgodnie z założeniami projektu Gmina jest zobowiązana do zapewnienia dostępu do Internetu osobom zagrożonych wykluczeniem cyfrowym z powodu trudnej sytuacji materialnej lub niepełnosprawności. Cel ten ma zostać osiągnięty poprzez wytypowanie przez Gminę 40 rodzin spełniających warunki ustalone w projekcie, udostępnienie im po jednym komputerze przenośnym i zapewnienie połączenia internetowego. Komputery mają być udostępniane każdemu z beneficjentów w miejscu jego zamieszkania. Zgodnie z projektem laptopy podlegają kontroli wyznaczonego w Gminie informatyka w zakresie weryfikacji zgodności sposobu użytkowania z założeniami projektowymi i przepisami obowiązującego prawa. Dodatkowo po wyznaczonym czasie określonym w projekcie komputery zostaną zmodernizowane - działanie takie pozwala uwzględnić czynnik utraty wartości sprzętu z powodu postępu technologicznego. Komputery te będą w sumie udostępniane beneficjentom przez okres około 3 lat - 8 lata trwania projektu oraz z uwagi na konieczność utrzymywania rezultatów tego projektu przez kolejnych 5 lat po jego zakończeniu.

W ramach zadań przypadających do wykonania przez Fundację na podstawie umowy partnerskiej znajduje się zakup 40 komputerów dla beneficjentów. Zadanie to zostało wykonane. Urządzenia zostały zakupione i przekazane na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego przedstawicielowi Gminy, który po wytypowaniu beneficjentów projektu dokona udostępnienia urządzeń zgodnie z założeniami projektu.

Udostępnianie sprzętu ma charakter warunkowy i podlega ciągłej kontroli w czasie trwania projektu. W przypadku nie spełniania wymagań określonych w projekcie dotyczących beneficjentów sprzęt bezzwłocznie przestanie być udostępniany beneficjentowi. W celu utrzymania statusu prawnego udostępnianego sprzętu pozwalającego na swobodne zarządzanie w przypadku naruszenia przez beneficjenta założeń projektowych, komputery muszą pozostawać do końca trwania projektu tj. do 2017 r..

Z uzupełnienia stanu faktycznego wynika, że Fundacja jest czynnym podatnikiem z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Dochody Fundacji, stosownie do postanowień jej statutu pochodzą w szczególności z darowizn, spadków i zapisów, subwencji osób trzecich, dochodów ze zbiórek i imprez publicznych, dochodów ze świadczenia wybranych usług, dochodów z majątku fundacji oraz odsetek uzyskanych z depozytów bankowych i innych lokat (§ 3 statutu).

Zakupiony przez Fundację sprzęt teleinformatyczny, przy pomocy którego realizowany jest projekt po jego realizacji nadal będzie służył osiąganiu przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej, w tym także ze świadczenia usług na rzecz podmiotów trzecich (usługi komercyjne).

W konsekwencji, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Fundacji przysługuje obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego m.in. o podatek naliczony zawarty w zakupach sprzętu teleinformatycznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy udostępnienie do użytkowania beneficjentom ostatecznym projektu sprzętu teleinformatycznego (sprzęt z możliwością dostępu do Internetu) zakupionego za środki pochodzące z dotacji, zgodnie z jego założeniami uznawane jest za darowiznę, a co za tym idzie wymaga od Fundacji zapłaty podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy udostępnienie sprzętu teleinformatycznego zakupionego za środki pochodzące z dotacji beneficjentom projektu, zgodnie z jego założeniami nie wiąże się z przekazaniem prawa własności sprzętu - nie mamy do czynienia z pojęciem dostawy towarów określonym w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług jako "przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel". Zarówno w czasie trwania projektu jak i po jego zakończeniu komputery pozostają własnością Fundacji. Nie podpisano żadnego pełnomocnictwa pozwalającego na zarządzanie sprzętem zarówno przez lidera projektu jak i przez beneficjentów ostatecznych w takim zakresie jak Fundacja.

Ponadto w przypadku użytkowania niezgodnie z przeznaczeniem przez beneficjentów przestanie być udostępniany. W związku z tym Fundacja uważa, że nie jest wymagana od Fundacji zapłata podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwana dalej ustawą opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Oznacza to, że opodatkowaniu co do zasady, podlegają czynności wykonane odpłatnie.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy). Natomiast na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy zwrócić uwagę, że w rozumieniu ustawodawcy pojęcie świadczenia usługi jest dopełnieniem dostawy towarów - wszelkie zachowanie niebędące dostawą towarów należy rozpatrywać jako świadczenie usługi.

Jednocześnie ustawodawca zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy traktuje jako odpłatne świadczenie usług także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Za usługi niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.

Z powyższych zapisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług, a nieodpłatne ich świadczenie traktuje się jako odpłatne przy łącznym spełnieniu następujących warunków: świadczone usługi nie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami (w całości lub części).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Fundacja bierze udział (wraz z Gminą) jako członek konsorcjum w realizacji projektu, w ramach którego osoby zagrożone wykluczeniem cyfrowym z powodu trudnej sytuacji materialnej lub niepełnosprawności będą miały zapewniony przez Gminę dostęp do Internetu a przez Fundację przenośny komputer dostępny w miejscu zamieszkania. Zgodnie z projektem laptopy podlegają kontroli wyznaczonego w Gminie informatyka w zakresie weryfikacji zgodności sposobu użytkowania z założeniami projektowymi i przepisami obowiązującego prawa. Dodatkowo po wyznaczonym czasie komputery zostaną zmodernizowane - działanie takie pozwala uwzględnić czynnik utraty wartości sprzętu z powodu postępu technologicznego. Komputery te będą w sumie udostępnione beneficjentom przez okres około 3 lat - 8 lata trwania projektu oraz z uwagi na konieczność utrzymywania rezultatów tego projektu przez kolejnych 5 lat po jego zakończeniu. W ramach powyższych Fundacja zakupiła 40 komputerów i przekazała je na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego przedstawicielowi Gminy, który po wytypowaniu beneficjentów projektu dokona udostępnienia urządzeń zgodnie z założeniami projektu. Udostępnianie sprzętu ma charakter warunkowy i podlega ciągłej kontroli w czasie trwania projektu. W przypadku nie spełniania wymagań określonych w projekcie dotyczących beneficjentów sprzęt bezzwłocznie przestanie być udostępniany beneficjentowi. W celu utrzymania statusu prawnego udostępnianego sprzętu pozwalającego na swobodne zarządzanie w przypadku naruszenia przez beneficjenta założeń projektowych, komputery muszą pozostawać do końca trwania projektu tj. do 2017 r..

Fundacja jest czynnym podatnikiem z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Dochody Fundacji, stosownie do postanowień jej statutu pochodzą w szczególności z darowizn, spadków i zapisów, subwencji osób trzecich, dochodów ze zbiórek i imprez publicznych, dochodów ze świadczenia wybranych usług, dochodów z majątku fundacji oraz odsetek uzyskanych z depozytów bankowych i innych lokat (§ 3 statutu). Zakupiony przez Fundację sprzęt teleinformatyczny, przy pomocy którego realizowany jest projekt, po jego realizacji nadal będzie służył osiąganiu przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej, w tym także ze świadczenia usług na rzecz podmiotów trzecich (usługi komercyjne). W konsekwencji, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Fundacji przysługuje obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego m.in. o podatek naliczony zawarty w zakupach sprzętu teleinformatycznego.

Wnioskodawca zaznacza, że przekazane komputery pozostają przez cały czas własnością Fundacji a po upływie czasu realizacji projektu zostaną zwrócone Fundacji oraz będą służyć Jej działalności opodatkowanej. Takie przekazanie nie wypełnia przesłanek do uznania przedmiotowego przekazania jako darowizny. Bowiem darowizna jest to rodzaj umowy nazwanej prawa cywilnego, uregulowanej w art. 888 § 1 kodeksu cywilnego mającej na celu nieodpłatne przysporzenie obdarowanemu korzyści (wzbogacenie obdarowanego) kosztem majątku darczyńcy. W rozpatrywanej sprawie nie dochodzi do rozporządzania komputerami jak właściciel, bowiem po okresie realizacji programu mają one zostać zwrócone Fundacji. W konsekwencji przekazanie komputerów przez Fundację nie będzie spełniało przesłanek do uznania ich za darowiznę i nie będzie dostawą towarów.

W związku z powyższym skoro czynności podjęte przez Fundacje nie będą dostawą towarów, to stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy należy rozpatrywać je jako świadczenie usługi.

Przede wszystkim wskazać należy, że przekazanie komputerów odbywa się w ramach realizowanego Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, do którego Wnioskodawca przystąpił wspólnie z Gminą. Poza tym Fundacji przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem sprzętu teleinformatycznego a przekazanie nie jest związane z prowadzonym przez Fundacje przedsiębiorstwem. Wobec tego nieodpłatne przekazanie komputerów realizowane przez Fundację w ramach przedmiotowego programu spełnia przesłanki wynikające z art. 8 ust. 2 ustawy wystarczające do uznania takiej czynności za odpłatne świadczenie usługi, jako podlegające opodatkowaniu świadczenie na rzecz osób fizycznych, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Zatem odnosząc treść powołanych przepisów prawa do przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego należy stwierdzić, iż skoro nieodpłatne przekazanie zakupionych komputerów przeznaczonych do użytkowania ostatecznym beneficjentów nie jest związane z prowadzeniem przez Fundację przedsiębiorstwa oraz Fundacji przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem sprzętu teleinformatycznego, to spełnione zostały tym samym warunki wynikające z art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, aby uznać nieodpłatne użyczenie komputerów za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu tym podatkiem.

Z uwagi na powyższe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl