IPPP3/443-47/08-4/CS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-47/08-4/CS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Polskiego Związku H i Producentów T C "P", przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2008 r. (data wpływu 13 października 2008 r.), uzupełniony pismem z dnia 30 października 2008 r. (data wpływu do BKIP w Płocku 4 listopada 2008 r.) w odpowiedzi na wezwanie nr. IPPP3/443-47/08-2/CS z dnia 24 października 2008 r. do uzupełnienia wniosku o pełnomocnictwo do reprezentowania Wnioskodawcy i otrzymane w dniu 30 października 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat pobieranych od hodowców i producentów t c - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2008 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 30 października 2008 r. (data wpływu do BKIP w Płocku w dniu 4 listopada 2008 r.) w odpowiedzi na wezwanie nr. IPPP3/443-47/08-2/CS z dnia 24 października 2008 r. do uzupełnienia wniosku o pełnomocnictwo do reprezentowania Wnioskodawcy i otrzymane w dniu 30 października 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat pobieranych od hodowców i producentów t c.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Polski Związek.... jest społeczno-zawodową organizacją rolników działającą na podstawie ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. Nr 32, poz. 921) nie prowadzącą działalności gospodarczej.

Na podstawie art. 6 ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich z dnia 20 sierpnia 1997 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1762 z 2002 r. oraz Dz. U. Nr 91, poz. 866 z 2004 r.) Polski Związek..... został upoważniony przez Ministra właściwego ds. rolnictwa do prowadzenia oceny wartości użytkowej trzody chlewnej siedmiu ras świń, a na podstawie art. 17 ust. 1 cytowanej ustawy, do prowadzenia ksiąg hodowlanych trzody chlewnej.

Za wykonywanie czynności, związanych z prowadzeniem oceny wartości użytkowej, pobierane są od hodowców trzody chlewnej opłaty na podstawie art. 7 ust. 5 ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich. Za wykonywanie czynności, związanych z wpisem trzody chlewnej do ksiąg hodowlanych, pobierane są opłaty zgodnie z art. 24 ust. 2 ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich, w wysokości nie przekraczającej kwot określonych w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 21 grudnia 2007 r. w sprawie maksymalnej wysokości opłat pobieranych za dokonanie wpisu do księgi hodowlanej i rejestru, wydanie zaświadczenia potwierdzającego dokonanie wpisu do księgi hodowlanej lub rejestru oraz wydanie świadectwa potwierdzającego pochodzenie zwierząt hodowlanych i materiału biologicznego będącego przedmiotem handlu (Dz. U. Nr 250, poz. 1876 z dnia 31 grudnia 2007 r.). Do zadań związanych z prowadzeniem oceny wartości użytkowej i administrowaniem księgami trzody chlewnej Związek otrzymuje dotacje na częściowe pokrycie kosztów tych zadań, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 maja 2008 r. (Dz. U. Nr 102, poz. 654) w sprawie stawek dotacji przedmiotowych dla różnych podmiotów wykonujących zadania na rzecz rolnictwa.

Jednocześnie Wnioskodawca zaznacza, że Polski Związek.... nie prowadzi działalności gospodarczej, a uzyskiwane dochody w całości przeznacza na działalność statutową.

Od dnia 1 maja 2004 r. Związek powołując się na ustawę o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z 2004 r.) i załącznikiem do tej ustawy Nr 6, stosował stawkę podatku w wysokości 3% - usługi hodowlane związane z chowem i hodowlą zwierząt - klasyfikacja PKWiU 01.42.1. Od dnia 1 maja 2008 r. w załączniku Nr 3 usługi związane z chowem i hodowlą zwierząt opodatkowane są stawką w wysokości 7% (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z 2008 r. załącznik Nr 3 poz. 135 załącznika).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Polski Związek.... prawidłowo uznaje za obrót opodatkowany podatkiem od towarów i usług VAT, opłaty pobierane od hodowców i producentów trzody chlewnej w związku z prowadzeniem działalności opisanej we wniosku.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle wymienionych wyżej przepisów, na podstawie których Związek prowadzi określone działalności, należy uznać, że w tym określonym przepisami prawa zakresie działalności, Związek występuje jako jednostka organizacyjna spełniająca funkcję pomocnicze w stosunku do organu władzy publicznej (minister ds. rolnictwa). Tym samym Wnioskodawca uważa, że w zakresie działań wykonywanych na podstawie ustaw, bądź przepisów wykonawczych do ustaw, Związek objęty jest regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług co oznacza, że nie występuje jako podatnik od towarów i usług. Wprawdzie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług precyzuje, że organy oraz urzędy je obsługujące są podatnikami w zakresie czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych, jednak w tym przypadku sytuacja taka nie występuje, gdyż czynności, o których mowa mają charakter publicznoprawny a nie cywilnoprawny, a pobierane opłaty za te czynności są faktycznie daniną publiczną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej, zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji, świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Unormowanie to pozostaje w zgodzie z art. 13 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z 2006 r. nr 347, poz. 1), który stwierdza, iż krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Z przywołanych przepisów wynika, iż organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Związek jest społeczno-zawodową organizacją rolników, działającą zgodnie z przepisami ustawy z dnia 8 października 1982 r. o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. z 1982 r. Nr 32, poz. 217 z późn. zm.) na podstawie zarejestrowanego statutu. Jako organizacja rolników na podstawie art. 14 ww. ustawy oraz § 10 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 maja 1983 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o społeczno-zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. z 1983 r. Nr 27, poz. 132 z późn. zm.), Związek może prowadzić działalność gospodarczą, której zakres i przedmiot określa statut lub regulamin organizacyjny.

Zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. o organizacji i rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 133, poz. 921 z późn. zm.), ocenę wartości użytkowej lub hodowlanej zwierząt oraz zadania związane z prowadzeniem tej oceny może wykonywać wyłącznie związek hodowców lub inny podmiot, który został upoważniony przez ministra właściwego do spraw rolnictwa. I tak na podstawie § 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie powierzenia związkom hodowców i innym podmiotom upoważnionym do prowadzenia ksiąg zwierząt hodowlanych i zadań w zakresie oceny wartości użytkowej lub hodowlanej zwierząt (Dz. U. z 2004 r. Nr 162, poz. 1706 z późn. zm.), powierzono Polskiemu Związkowi Hodowców....... - w zakresie oceny wartości użytkowej świń siedmiu ras.

Na podstawie art. 7 ust. 5 ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich, związek hodowców lub inny podmiot, które zostały upoważnione przez ministra właściwego do spraw rolnictwa do prowadzenia oceny wartości użytkowej, mogą pobierać za prowadzenie tej oceny wynagrodzenie w wysokości ustalonej w umowie o jej prowadzenie.

Z kolei zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz. U. z 2004 r. Nr 91, poz. 872 z późn. zm.), tworzy się System Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt, który obejmuje rejestr, znaki identyfikacyjne i księgi rejestracji świń. Za prowadzenie tych rejestrów i ksiąg Związek pobiera opłaty określone w Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 21 grudnia 2007 r. w sprawie maksymalnej wysokości opłat pobieranych za dokonywanie wpisu do księgi hodowlanej i rejestru, wydanie zaświadczenia potwierdzającego dokonanie wpisu do księgi hodowlanej lub rejestru oraz wydanie świadectwa potwierdzającego pochodzenie zwierząt hodowlanych i materiału biologicznego będącego przedmiotem handlu (Dz. U. z 2007 r. Nr 250, poz. 1876).

Wnioskodawca w treści wniosku zaznacza, iż nie prowadzi działalności gospodarczej, a uzyskane dochody przeznacza w całości na działalność statutową. Analiza stanu faktycznego wskazuje, iż Związek realizuje zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, dla których zostały one powołane w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Należy stwierdzić, że Związek jako jednostka organizacyjna wykonująca zadania określone w ustawach oraz przepisach wykonawczych przez ministra właściwego do spraw rolnictwa dokonuje oceny wartości użytkowej siedmiu ras świń, - za co pobiera opłaty - nie będzie podatnikiem podatku od towarów i usług w tym zakresie (z wyłączeniem jednakże czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych).

Zatem, opłaty pobierane od hodowców trzody chlewnej w związku z podejmowaniem czynności nałożonych przepisami prawa nie stanowią obrotu opodatkowanego. Obrotem opodatkowanym będą wyłącznie podejmowane przez Związek czynności wynikające z umów cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00 - 013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul.1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl