IPPP3/443-464/13-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-464/13-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2013 r. (data wpływu 23 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania uzyskanego dofinansowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania uzyskanego dofinansowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. (dalej: Spółka, Podatnik) jest podmiotem zajmującym się świadczeniem innowacyjnych usług dla biznesu. Jedną z dziedzin działalności Spółki jest kompleksowa usługa optymalizacji procesów biznesowych wraz z działaniami wspierającymi ten proces i z niego wynikającymi.

Usługi Podatnika w tej dziedzinie obejmują głównie analizę, mapowanie, modelowanie procesów, propozycję reorganizacji oraz implementację reorganizacji procesów w określonych obszarach funkcjonowania przedsiębiorstwa (produkcja, logistyka, kadry i płace, księgowość itp.). Zasadniczo, na pierwszym etapie Spółka przeprowadza analizę (diagnozę), której wynikiem jest raport z analizy, zawierający diagnozę przedsiębiorstwa i poziom jego konkurencyjności technologicznej. Analiza może być uzupełniona o mapowanie i modelowanie procesów (etap drugi). Po zrealizowaniu drugiego etapu usługi opracowany zostaje raport końcowy, w którym zawarte są zalecenia i rekomendacje dla przedsiębiorstwa, po wdrożeniu których prawdopodobne jest znaczne usprawnienie działalności oraz zwiększenie efektywności i konkurencyjności.

Usprawnienia przedsiębiorca może wcielić w życie samodzielnie lub zamówić ich implementację przez Spółkę na kolejnym trzecim etapie. Celem Podatnika jest świadczenie kolejnych usług na tym etapie (implementacji). Usługi te przykładowo mogą polegać na: (1) zarządzaniu procesem wdrożeniowym oraz ograniczeniu ryzyka w projekcie polegającym na zakupie, dostosowaniu i wdrożeniu zintegrowanego systemu informatycznego, (2) optymalizacji interfejsu użytkownika, (3) parametryzacji systemu, (4) pracach programistycznych, (5) wdrożeniu systemu ISO, (6) pozyskaniu dofinansowania na zakup oprogramowania lub sprzętu informatycznego.

W związku z działalnością dotyczącą optymalizacji procesów biznesowych Spółka otrzymała dofinansowanie na realizację projektów, mających na celu wsparcie przedsiębiorstw z sektora MSP w zakresie stymulowania w nich innowacji. Dofinansowany jest jednak tylko pierwszy i drugi etap prac Spółki (tekst jedn.: analiza, mapowanie i modelowanie procesów). Projekty realizowane są w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, oś priorytetowa 5 - Dyfuzja innowacji, działanie 5.2 - Wspieranie instytucji otoczenia biznesu świadczących usługi proinnowacyjne oraz ich sieci o znaczeniu ponadregionalnym. Projekty są obecnie w trakcie realizacji. Pierwszy z nich, zwany dalej POIG 5.2 ERP (optymalizacja procesów biznesowych pod kątem IT) trwa od 01.01.2011 do 31.12.2014, drugi, zwany dalej POIG 5.2 BPO (optymalizacja procesów biznesowych pod kątem outsourcingu) trwa od 01.04.2011 do 30.09.2014.

Celem obu projektów jest zwiększenie potencjału polskich małych i średnich przedsiębiorstw w zakresie innowacji organizacyjnych i procesowych. Cel ten jest realizowany następująco:

1.

(w projekcie POIG 5.2 ERP) poprzez analizę, mapowanie i modelowanie procesów biznesowych pod kątem informatyzacji w zakresie produkcji, magazynów i logistyki. Usługi te pozwalają odbiorcom otrzymać obraz funkcjonowania własnej firmy oraz uzyskać wiedzę i narzędzia do wprowadzenia innowacji organizacyjnych i procesowych,

2.

(w projekcie POIG 5.2 BPO) poprzez analizę, modelowanie i mapowanie procesów biznesowych pod kątem outsourcingu w wybranych obszarach: informatyki, obsługi kadrowej i administracji, obsługi księgowej, analiz i controlingu, produkcji, logistyki i transportu oraz remontów i utrzymania. Wymienione usługi umożliwią odbiorcom otrzymanie obrazu funkcjonowania ich firmy w wybranych obszarach oraz uzyskanie wiedzy i narzędzi do wprowadzenia innowacji organizacyjnych i procesowych w kontekście outsourcingu.

Wyżej wymienione usługi Spółka zobligowana jest świadczyć w okresie realizacji projektów bez odrębnego wynagrodzenia ze strony odbiorców (w ramach udzielonej przedsiębiorstwom pomocy de minimis). Jednakże, dokonując analizy procesów biznesowych pod kątem informatyzacji bądź analizy procesów pod kątem outsourcingu i wyciągając z tych analiz konkretne wnioski, Spółka jest w stanie odpowiednio zareagować na potrzeby klientów. Przykładem może być rekomendacja, a następnie wdrożenie nowego systemu informatycznego do zarządzania przedsiębiorstwem bądź wdrożenie systemu zarządzania jakością (odpłatnie). Wdrożenie rekomendowanych usprawnień (etap trzeci) nie jest elementem projektu dofinansowanego, natomiast zgodnie z zamierzeniem Spółki stanowi jego następstwo. Nie są objęte dofinansowaniem usługi przedwdrożeniowe (np. pozyskanie dotacji dla klienta, wybór wykonawców, jak i usługi wdrożeniowe (asysta, parametryzacja, modelowanie procesu w konkretnym środowisku, negocjowanie zakupu usług outsourcingowych i licencji, wsparcie wdrożenia, wdrożenie, programowanie).

Pierwszy i drugi, dofinansowany etap nie jest celem samym w sobie, ale środkiem do rzeczywistego celu w postaci etapu trzeciego, w ramach którego Spółka sprzedaje usługi wdrożeniowe.

Usługi świadczone w trzecim etapie stanowią sprzedaż opodatkowaną, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Spółka najbardziej jest zainteresowana w trakcie realizacji etapu I i II pozyskaniem stałych klientów, zamawiających oprócz usług dofinansowanych realizację III etapu, ale także innych usług w przyszłości.

W okresie trwania projektów oraz w okresie bezpośrednio go poprzedzającym spółka świadczyła (i nadal świadczy) usługi wdrożeniowe - komercyjne usługi proinnowacyjne, będące elementem kompleksowej usługi optymalizacji procesów biznesowych (etap trzeci). Niektóre z nich są bezpośrednim efektem prawidłowo wykonanego projektu objętego dofinansowaniem. Łączna wartość ww. usług wyświadczonych na dzień składania niniejszego wniosku wynosi ok. 960 tys. zł, (a zakontraktowanych ponad 1 630 tys. zł), z czego najwyższy przychód przyniosła Spółce usługa wsparcia wdrożenia oprogramowania dla dużej piekarni (opodatkowane przychody rzędu 470 tys. zł.), a przeciętna 74 tys. zł.

Spółka, aby móc się ubiegać o dofinansowanie projektów POIG 5.2 BPO oraz POIG 5.2 ERP musiała zarejestrować się w sieci KSU (Krajowego Systemu Usług) oraz wdrożyć obowiązujące w tej sieci standardy świadczenia usług. Taki obowiązek wynika z przepisów rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 24 maja 2011 r. w sprawie Krajowego Systemu Usług dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw.

Zgodnie z § 16 ww. rozporządzenia: podmiot zarejestrowany w KSU, realizując usługę doradczą o charakterze proinnowacyjnym:

a.

dokonuje oceny potencjału i potrzeb usługobiorcy w zakresie możliwości i potrzeb wdrożenia nowego lub istotnie ulepszonego produktu (wyrobu lub usługi), nowego lub istotnie ulepszonego procesu, nowej metody marketingowej lub nowej metody organizacyjnej w przyjętych przez przedsiębiorstwo zasadach działania, w organizacji miejsca pracy lub w stosunkach z otoczeniem, zwanej "audytem innowacyjności";

b.

doradza we wdrożeniu innowacji służącej rozwojowi przedsiębiorstwa przez poprawę istniejącego lub wdrożenie nowego produktu (wyrobu lub usługi), procesu, metody marketingowej lub metody organizacyjnej w zakresie zasad działania przedsiębiorstwa, organizacji miejsca pracy lub relacji z otoczeniem, polegającej na przekazaniu informacji oraz procedur niezbędnych, aby jeden podmiot był w stanie powielać pracę innego podmiotu lub stosować rozwiązania będące w posiadaniu innego podmiotu lub stosować rozwiązania nowe zaprojektowane na swoje potrzeby przez inny podmiot.

Opisana wyżej usługa stanowi etap trzeci, na który Spółka nie pozyskała dofinansowania i realizuje go w zainteresowanych przedsiębiorstwach w pełni odpłatnie, zgodnie z obowiązującym standardem KSU lub z zatwierdzonym wewnętrznie odstępstwem i metodyką wdrożeń AIM, obowiązującą w Spółce.

Podatnik po zakończeniu projektów POIG 5.2 BPO oraz POIG 5.2 ERP będzie świadczył w pełni odpłatne usługi objęte w tej chwili etapem I i II. Tym samym bezpośrednio na bazie opracowanych produktów, infrastruktury nabytej w ramach projektów (komputery, inwestycje w lokale biurowe, systemy informatyczne itp.) wystąpi sprzedaż opodatkowana, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Podatnik we wnioskach o dofinansowanie wyraźnie zobowiązał się do prowadzenia sprzedaży opodatkowanej na bazie infrastruktury i know how wypracowanego w trakcie obu projektów. Na stronie 20-21 we wniosku POIG 5.2 ERP oraz stronie 20 we wniosku POIG 5.2 BPO znajdują się identycznie brzmiące zapisy: "Realizacja celów projektu będzie kontynuowana przez min. 5 lat po zakończeniu jego finansowania w ramach niniejszego projektu. Przewidujemy wprowadzenie odpłatności za nowe usługi, które dołącza do portfela świadczonych przez nas komercyjnie usług proinnowacyjnych. Usługi będą odpłatne, wycenione na poziomie cen rynkowych (...).

W okresie trwania projektu zbudujemy solidny Zespól Projektowy w ramach struktur firmy, który zostanie utrzymany przez min. 5 lat po zakończeniu projektu. Wykwalifikowani i doświadczeni konsultanci będą w dalszym ciągu świadczyli proinnowacyjne usługi z zakresu optymalizacji procesów biznesowych. Zamierzamy również poszerzać wachlarz usług, wprowadzając komercyjne usługi towarzyszące dla usług wdrażanych w ramach projektu (np. usługi związane z audytem technologicznym czy pomocą we wdrażaniu technologii). (...)"

Deklaracja wynika bezpośrednio z narzuconych Spółce wymogów przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Zobowiązanie to określone jest w umowach o dofinansowanie w § 7: "Beneficjent jest zobowiązany do osiągnięcia założonych celów i wskaźników określonych we wniosku o dofinansowanie oraz Umowie, zapewnienia trwałości efektów realizacji Projektu w okresie 5 lat od zakończenia realizacji Projektu oraz przedstawienia na żądanie instytucji Wdrażającej/instytucji Pośredniczącej II stopnia informacji o osiągniętych wskaźnikach".

"Beneficjent zobowiązuje się do niedokonywania, w okresie 5 lat od zakończenia realizacji Projektu zasadniczych modyfikacji Projektu, o którym mowa w art. 57 ust. 1 rozporządzenia 1083/2006". (rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (dz. Urz. UE L 210 z 31 lipca 2006 r. str. 25 z późn. zm.)).

Spółka już rozpoczęła rekrutację klientów na komercyjne świadczenie I i II etapu usługi, które rozpocznie się najprawdopodobniej w IV kwartale 2014 lub w 2015 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka słusznie uważa, że uzyskanego dofinansowania nie należy zaliczać do obrotu będącego podstawą opodatkowania podatkiem od towarów usług.

Stanowisko Wnioskodawcy:

W ocenie Wnioskodawcy, do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wliczane są na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. W związku z faktem, iż otrzymane dofinansowanie jest zwrotem poniesionych przez Spółkę kwalifikowanych kosztów realizacji projektu, kwota dotacji nie jest substytutem należności (ceny) od przedsiębiorstw - uczestników projektu. Dotacja nie ma bezpośredniego związku z cenami konkretnych towarów czy konkretnych usług (por. Pismo Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. nr PP3-812-1341/2004/BL). Spółka otrzymuje dofinansowanie na cele przedsiębiorstwa (projektu), niezwiązane z określoną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Tym samym otrzymanie dofinansowania nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia podlegającego opodatkowaniu. Dofinansowanie podlegałoby bowiem opodatkowaniu jedynie jako pokrycie części wynagrodzenia za określoną czynność lub rekompensata z tytułu wykonania określonego świadczenia (por. Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 grudnia 2009 r. nr IPPP3/443-902/09-4/KG).

Wpływ otrzymanego dofinansowania na cenę towaru lub usługi, o ile w ogóle może zostać stwierdzony, jest wyłącznie pośredni. Dofinansowanie nie jest związane z konkretną dostawą lub usługą i nie jest zależne od wartości świadczonych usług. Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia. Podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się więc tylko o takie dofinansowanie, które w sposób bezwzględny i bezpośredni jest związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności (czy też kosztów realizacji konkretnego zadania) nie podlega opodatkowaniu (por. Pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 8 stycznia 2010 r. nr IBPP4/443-12/10/AŚ).

Dofinansowanie, które uzyskał Wnioskodawca nie będzie miało wpływu na cenę jakichkolwiek towarów lub usług. Uzyskane przez Spółkę dofinansowanie jest przeznaczone na pokrycie kosztów realizacji projektu. W konsekwencji, w związku z realizacją projektu, Spółka nie otrzymuje wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT sfinansowanego otrzymanym dofinansowaniem, a jedynie zwrot poniesionych kosztów. Przedmiotowe dofinansowanie nie stanowi także samo w sobie czynności opodatkowanej VAT (por. interpretacja Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 26 marca 2007 r. nr 1471/VUR2/443-466/1/06/JP). A zatem dofinansowanie projektu nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług a tym samym nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Spółka prosi o potwierdzenie zgodności przyjętego przez nią podejścia z obowiązującymi przepisami podatkowymi, w tym regulacjami ustawy o VAT oraz Dyrektywy 2006/112, szczegółowo przytoczonymi powyżej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych - art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Cytowany powyżej przepis stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotacje, subwencje), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności (czy też kosztów realizacji konkretnego zadania) nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Spółka jest podmiotem zajmującym się świadczeniem innowacyjnych usług dla biznesu. Jedną z dziedzin działalności Spółki jest kompleksowa usługa optymalizacji procesów biznesowych wraz z działaniami wspierającymi ten proces i z niego wynikającymi. Usługi Podatnika w tej dziedzinie obejmują głównie analizę, mapowanie, modelowanie procesów, propozycję reorganizacji oraz implementację reorganizacji procesów w określonych obszarach funkcjonowania przedsiębiorstwa (produkcja, logistyka, kadry i płace, księgowość itp.). Zasadniczo, na pierwszym etapie Spółka przeprowadza analizę (diagnozę), której wynikiem jest raport z analizy, zawierający diagnozę przedsiębiorstwa i poziom jego konkurencyjności technologicznej. Analiza może być uzupełniona o mapowanie i modelowanie procesów (etap drugi). Po zrealizowaniu drugiego etapu usługi opracowany zostaje raport końcowy, w którym zawarte są zalecenia i rekomendacje dla przedsiębiorstwa, po wdrożeniu których prawdopodobne jest znaczne usprawnienie działalności oraz zwiększenie efektywności i konkurencyjności. Usprawnienia przedsiębiorca może wcielić w życie samodzielnie lub zamówić ich implementację przez Spółkę na kolejnym trzecim etapie.

W związku z działalnością dotyczącą optymalizacji procesów biznesowych Spółka otrzymała dofinansowanie na realizację projektów, mających na celu wsparcie przedsiębiorstw z sektora MSP w zakresie stymulowania w nich innowacji. Dofinansowany jest jednak tylko pierwszy i drugi etap prac Spółki (tekst jedn.: analiza, mapowanie i modelowanie procesów). Projekty realizowane są w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, oś priorytetowa 5 - Dyfuzja innowacji, działanie 5.2 - Wspieranie instytucji otoczenia biznesu świadczących usługi proinnowacyjne oraz ich sieci o znaczeniu ponadregionalnym. Celem obu projektów jest zwiększenie potencjału polskich małych i średnich przedsiębiorstw w zakresie innowacji organizacyjnych i procesowych. Cel ten jest realizowany następująco:

* (w projekcie POIG 5.2 ERP) poprzez analizę, mapowanie i modelowanie procesów biznesowych pod kątem informatyzacji w zakresie produkcji, magazynów i logistyki. Usługi te pozwalają odbiorcom otrzymać obraz funkcjonowania własnej firmy oraz uzyskać wiedzę i narzędzia do wprowadzenia innowacji organizacyjnych i procesowych,

* (w projekcie POIG 5.2 BPO) poprzez analizę, modelowanie i mapowanie procesów biznesowych pod kątem outsourcingu w wybranych obszarach: informatyki, obsługi kadrowej i administracji, obsługi księgowej, analiz i controlingu, produkcji, logistyki i transportu oraz remontów i utrzymania. Wymienione usługi umożliwią odbiorcom otrzymanie obrazu funkcjonowania ich firmy w wybranych obszarach oraz uzyskanie wiedzy i narzędzi do wprowadzenia innowacji organizacyjnych i procesowych w kontekście outsourcingu.

Wyżej wymienione usługi Spółka zobligowana jest świadczyć w okresie realizacji projektów bez odrębnego wynagrodzenia ze strony odbiorców (w ramach udzielonej przedsiębiorstwom pomocy de minimis). Wdrożenie rekomendowanych usprawnień (etap trzeci) nie jest elementem projektu dofinansowanego, natomiast zgodnie z zamierzeniem Spółki stanowi jego następstwo. Nie są objęte dofinansowaniem usługi przedwdrożeniowe (np. pozyskanie dotacji dla klienta, wybór wykonawców, jak i usługi wdrożeniowe (asysta, parametryzacja, modelowanie procesu w konkretnym środowisku, negocjowanie zakupu usług outsourcingowych i licencji, wsparcie wdrożenia, wdrożenie, programowanie). Pierwszy i drugi, dofinansowany etap nie jest celem samym w sobie, ale środkiem do rzeczywistego celu w postaci etapu trzeciego, w ramach którego Spółka sprzedaje usługi wdrożeniowe. Spółka najbardziej jest zainteresowana w trakcie realizacji etapu I i II pozyskaniem stałych klientów, zamawiających oprócz usług dofinansowanych realizację III etapu, ale także innych usług w przyszłości.

Jak wynika z opisanego stanu faktycznego otrzymana dotacja stanowi dofinansowanie przeznaczone na pokrycie kosztów projektów, mających na celu wsparcie przedsiębiorstw z sektora MSP w zakresie stymulowania w nich innowacji, które realizowane są w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, oś priorytetowa 5 - Dyfuzja innowacji, działanie 5.2 - Wspieranie instytucji otoczenia biznesu świadczących usługi proinnowacyjne oraz ich sieci o znaczeniu ponadregionalnym. Przy czym dofinansowany jest tylko pierwszy i drugi etap prac Spółki. Spółka wskazała, że usługi realizowane w ramach pierwszego i drugiego etapu zobligowana jest świadczyć w okresie realizacji projektów bez odrębnego wynagrodzenia ze strony odbiorców (w ramach udzielonej przedsiębiorstwom pomocy de minimis) - zatem przyznana pomoc nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych usług lecz stanowi zwrot poniesionych kosztów. Oznacza to, że przedmiotowa dotacja ma charakter zakupowy. W konsekwencji w związku z realizacją projektu Spółka nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy. Spółka otrzymuje refundację poniesionych kosztów.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Spółkę opis stanu faktycznego oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowe dofinansowanie nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl