IPPP3/443-457/13-2/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-457/13-2/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21 maja 2013 r. (data wpływu 23 maja 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku składania deklaracji dla podatku akcyzowego oraz informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku składania deklaracji dla podatku akcyzowego oraz informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne:

S. S.A. (dalej: S., Spółka lub Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych na podstawie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego. Zasadniczym przedmiotem działalności S. jest wytwarzanie i sprzedaż rozpuszczalników zaliczanych do kodu CN 3814 00 90 oraz środków zapobiegających zamarzaniu i płynów usuwających oblodzenie sklasyfikowanych pod kodem CN 3820 00 00. Wyroby Spółki nie stanowią zatem wyrobów akcyzowych. W przypadkach wymaganych przez przepisy ustawy o podatku akcyzowym, Spółka prowadzi działalność w składzie podatkowym. Do produkcji Spółka zużywa bowiem alkohol etylowy skażony, a także wyroby energetyczne objęte art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Magazynowane, przetwarzane, czy też produkowane przez Spółkę wyroby nie są przez S. sprzedawane z przeznaczeniem do celów opałowych, ani napędowych, ani jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Wyjątek stanowi wyrób o nazwie handlowej "B.", który wytwarzany jest sporadycznie przez Spółkę, jako produkt uboczny. "B." jest objęty kodem CN 3825 90 90 i jest sprzedawany jest jako spoiwo do paliw opałowych. Z uwagi na jego właściwości fizykochemiczne (gęstość) Spółka opodatkowuje ten wyrób stawką 64 zł/1000 kg.

Dotychczas, Spółka za każdy miesiąc rozliczeniowy składała deklaracje z tytułu podatku akcyzowego, tj. deklarację AKC-4, deklarację AKC-4/D, AKC-4/I i informację INF-D. Za miesiące, w których wystąpiła produkcja lub sprzedaż "B.u", Spółka złożyła informację INF-I o paliwach opałowych w składzie podatkowym.

Z uwagi na przedstawiony zakres działalności, w poszczególnych miesiącach u Spółki nie powstaje jednak obowiązek podatkowy i zobowiązanie podatkowe w akcyzie, za wyjątkiem sytuacji produkcji i sprzedaży poza skład podatkowy "B.u".

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do składania deklaracji akcyzowych za miesiące, w których nie powstał obowiązek podatkowy poza procedurą zawieszenia akcyzy i nie została zakończona procedura zawieszenia poboru akcyzy skutkująca powstaniem zobowiązania podatkowego w akcyzie.

2.

Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do składania comiesięcznych informacji właściwemu naczelnikowi urzędu celnego o przyjmowanych i magazynowanych w składzie podatkowym paliwach silnikowych lub olejach opałowych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

W ocenie Wnioskodawcy, w sytuacji opisanej w stanie faktycznym Spółka nie jest zobowiązana do sporządzania i składania właściwemu organowi podatkowemu deklaracji akcyzowych za miesiące, w których nie powstał obowiązek podatkowy poza procedurą zawieszenia akcyzy i nie została zakończona procedura zawieszenia poboru akcyzy skutkująca powstaniem zobowiązania podatkowego w akcyzie. Poniżej Spółka przedstawia uzasadnienie prawne swojego stanowiska w sprawie.

Jak stanowi art. 21 ust. 2 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej: Upa), w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru, oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej - za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego. Z kolei w myśl art. 21 ust. 3 pkt 3 Ustawy, przepis wskazany powyżej (tekst jedn.: ust. 2) nie ma zastosowania do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych.

Zgodnie z uzasadnieniem do Upa (druk sejmowy nr 1083 z 6 października 2008 r., str. 16 uzasadnienia), "jeżeli w określonym miesiącu nie powstanie obowiązek podatkowy, podatnik nie będzie, co do zasady, obowiązany do złożenia deklaracji podatkowej. Dotyczy to również podatników prowadzących działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy". Wynika z tego, że ustawodawca zrezygnował z obowiązku składania zerowych deklaracji podatkowych, jeżeli w danym okresie rozliczeniowym podatnik nie dokonał czynności poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, które rodziłyby obowiązek podatkowy w akcyzie.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w piśmiennictwie (patrz: S. Parulski, Akcyza. Komentarz, str. 199, Warszawa 2010) oraz w interpretacjach indywidualnych wydanych z upoważnienia Ministra Finansów (np. z dnia 26 marca 2010 r. IPPP3/443-95/10-2/k.c., z dnia 3 kwietnia 2012 r. IPTPP3/443A-4/12-4/BJ oraz z dnia 19 kwietnia 2010 r. IBPP3/443-235/10/ŁW).

W związku z powyższym, w ocenie Spółki wskazane przepisy należy interpretować w taki sposób, że jeżeli w danym okresie rozliczeniowym nie powstanie obowiązek podatkowy w związku z czynnościami dokonywanymi poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, ani zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego w akcyzie, to Spółka nie ma obowiązku składania deklaracji podatkowych dla celów podatku akcyzowego.

2. Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

W ocenie Wnioskodawcy, w sytuacji opisanej wstanie faktycznym, Spółka nie jest zobowiązana do przygotowywania i składania informacji INF-D i INF-I za okresy rozliczeniowe, w których nie znajdowały się w prowadzonym przez nią składzie podatkowym paliwa silnikowe, ani oleje opałowe.

Zgodnie z art. 21 ust. 6 Upa, podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, do 25. dnia następnego miesiąca po miesięcznym okresie rozliczeniowym, składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego informacje o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym, według ustalonego wzoru, zawierające dane, o których mowa w art. 53 ust. 5 Upa. Wzory informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym zostały opublikowane w załącznikach do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 grudnia 2011 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego, deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy oraz informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym (Dz. U. z dnia 27 grudnia 2011 r.). Analizując wzory informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym należy zauważyć, że nie zawierają one w sobie wszystkich grup wyrobów akcyzowych, które muszą być produkowane lub mogą być magazynowane w składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Rozporządzenie nie określa bowiem wzoru informacji odnoszącej się do wyrobów objętych dyspozycją art. 89 ust. 2 Upa, które nie są paliwami silnikowymi, ani opałowymi. Brak określenia odrębnego wzoru informacji w tym zakresie oznacza zdaniem Spółki brak obowiązku składania informacji o tego rodzaju wyrobach w składzie podatkowym. W związku z tym, że wykorzystywane przez Spółkę do produkcji wyroby energetyczne opodatkowane stawką 0 zł nie są wykorzystywane jako paliwa lub oleje opałowe, Spółka stoi na stanowisku, że nie ma obowiązku składania informacji INF-D, ani INF-I. W przedstawionym stanie faktycznym obowiązek złożenia informacji INF-I istnieje jedynie za okresy rozliczeniowe, w których w składzie podatkowym Spółki był wytwarzany lub magazynowany "B.".

Powyższe stanowisko został potwierdzone w interpretacjach indywidualnych wydawanych z upoważnienia Ministra Finansów, np. interpretacja z dnia 19 kwietnia 2010 IBPP3/443-32/10/ŁW oraz z dnia 23 maja 2011 r. IPTPP3/443-2/11-2/IB.

W świetle powyższego Spółka uważa, że:

* nie ma obowiązku składania informacji INF-D, ponieważ znajdujące się w jej składzie podatkowym wyroby energetyczne stanowią wyroby, o których mowa w art. 89 ust. 2 Upa i są przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych,

* ma obowiązek składania informacji INF-I w zakresie wyrobu "B.", ale wyłącznie za okresy rozliczeniowe, w których wyrób ten znajduje się w składzie podatkowym Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych uznaje się za prawidłowe.

Ad. 1.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1.

składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,

2.

obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

W myśl art. 21 ust. 2 ustawy, w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1.

składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,

2.

obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.

Ponadto w myśl przepisów art. 21 ust. 3 pkt 2 ustawy, przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3.

Odnosząc powyższe do sytuacji przedstawionej w złożonym wniosku zauważyć należy, iż zasadniczym przedmiotem działalności S. jest wytwarzanie i sprzedaż rozpuszczalników zaliczanych do kodu CN 3814 00 90 oraz środków zapobiegających zamarzaniu i płynów usuwających oblodzenie sklasyfikowanych pod kodem CN 3820 00 00. W przypadkach wymaganych przez przepisy ustawy o podatku akcyzowym, Spółka prowadzi działalność w składzie podatkowym. Do produkcji Spółka zużywa bowiem alkohol etylowy skażony, a także wyroby energetyczne objęte art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Magazynowane, przetwarzane, czy też produkowane przez Spółkę wyroby nie są sprzedawane z przeznaczeniem do celów opałowych, ani napędowych, ani jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Wyjątek stanowi wyrób o nazwie handlowej "B.", który wytwarzany jest sporadycznie przez Spółkę, jako produkt uboczny. "B." jest objęty kodem CN 3825 90 90 i jest sprzedawany jest jako spoiwo do paliw opałowych. Z uwagi na jego właściwości fizykochemiczne (gęstość) Spółka opodatkowuje ten wyrób stawką 64 zł/1000 kg.

Dotychczas, Spółka za każdy miesiąc rozliczeniowy składała deklaracje z tytułu podatku akcyzowego, tj. deklarację AKC-4, deklarację AKC-4/D, AKC-4/I i informację INF-D. Za miesiące, w których wystąpiła produkcja lub sprzedaż "B.u", Spółka złożyła informację INF-I o paliwach opałowych w składzie podatkowym.

Z uwagi na przedstawiony zakres działalności, w poszczególnych miesiącach u Spółki nie powstaje jednak obowiązek podatkowy i zobowiązanie podatkowe w akcyzie, za wyjątkiem sytuacji produkcji i sprzedaży poza skład podatkowy "B.u".

Wątpliwości Spółki dotyczą obowiązku złożenia deklaracji dla podatku akcyzowego za miesiące, w których nie powstał obowiązek podatkowy poza procedura zawieszenia poboru akcyzy i nie została zakończona procedura zawieszenia poboru akcyzy skutkująca powstaniem zobowiązania podatkowego w akcyzie.

Odnosząc się do powyższego zauważyć należy, iż z ww. przepisów art. 21 ust. 2 w związku z art. 21 ust. 3 pkt 2 ustawy wynika, że obowiązek złożenia deklaracji dla podatku akcyzowego zachodzi wyłącznie w przypadku wyprowadzenia wyrobu akcyzowego z procedury zawieszenia poboru akcyzy, skutkującego powstaniem zobowiązania podatkowego w tym podatku (jeśli wyrób nie jest objęty zerową stawką akcyzy). Uwzględniając powyższe, jeżeli w danym okresie rozliczeniowym nie powstanie obowiązek podatkowy w związku z czynnościami dokonywanymi poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, ani zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego w akcyzie - obowiązek złożenia deklaracji nie wystąpi.

Obowiązek ten wystąpi jedynie w przypadku sprzedaży (poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy) wyrobu "B." - dodatku (spoiwa) do paliw opałowych.

Zatem stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Ad. 2.

Zgodnie z art. 21 ust. 6 ustawy podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, do 25. dnia następnego miesiąca po miesięcznym okresie rozliczeniowym, składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego informacje o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym, według ustalonego wzoru, zawierające dane, o których mowa w art. 53 ust. 5.

W myśl tego przepisu, podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany prowadzić ewidencję ilościową lub ilościowo-wartościową wyrobów akcyzowych umożliwiającą w szczególności:

1.

ustalenie ilości wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz wyłączonych z tej procedury;

2.

wyodrębnienie kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty oraz kwoty akcyzy, której pobór podlega zawieszeniu w związku z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;

3.

określenie ilości wyprodukowanych wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym innym niż skład podatkowy, o którym mowa w art. 48 ust. 3 i 4.

Stosownie do § 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 grudnia 2011 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego, deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy oraz informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym (Dz. U. Nr 280, poz. 1647 z późn. zm.) określono wzory informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym (INF-A-INF-D, INF-F, INF-I-INF-K), o których mowa w art. 21 ust. 6 ustawy.

W załączniku Nr 18 do rozporządzenia zamieszczono wzór informacji o paliwach silnikowych w składzie podatkowym (z wyłączeniem gazu) (INF-D), natomiast w załączniku Nr 20 wzór informacji o paliwach opałowych w składzie podatkowym (INF-I).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

1.

objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

2.

objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

3.

objęte pozycjami CN 2901 i 2902;

4.

oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

5.

objęte pozycją CN 3403;

6.

objęte pozycją CN 3811;

7.

objęte pozycją CN 3817;

8.

oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

9.

pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;

10.

pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

W myśl art. 86 ust. 2 ustawy, paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2 (art. 86 ust. 3 ustawy).

Zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że magazynowane, przetwarzane czy też produkowane przez Spółkę wyroby nie są paliwami silnikowymi lub dodatkami czy domieszkami do tych paliw.

Spółka nie ma więc obowiązku składania informacji INF-D.

Ponadto należy zauważyć, iż ww. wyroby nie są paliwami opałowymi czy dodatkami lub domieszkami do paliw opałowych (z wyjątkiem wyrobu o nazwie handlowej "B.", o kodzie CN 3825 90 90, sprzedawanego jako spoiwo do paliw opałowych).

Uwzględniając powyższe, obowiązek złożenia informacji INF-I wystąpi wyłącznie w przypadku, gdy ww. wyrób będzie się znajdował się w składzie podatkowym Spółki.

Zatem stanowisko w zakresie pytanie nr 2 jest również prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl