IPPP3/443-452/13-2/MKw - Określenie stawki VAT właściwej dla usług udziału aktora w serialach telewizyjnych, filmach fabularnych, programach rozrywkowych, audycjach telewizyjnych, spektaklach teatralnych oraz kampaniach reklamowych i promocyjnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-452/13-2/MKw Określenie stawki VAT właściwej dla usług udziału aktora w serialach telewizyjnych, filmach fabularnych, programach rozrywkowych, audycjach telewizyjnych, spektaklach teatralnych oraz kampaniach reklamowych i promocyjnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2013 r. (data wpływu 22 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług związanych z:

* osobistym udziałem w serialach telewizyjnych oraz udziałem w filmach fabularnych, a także usług osobistego udziału w programach rozrywkowych oraz audycjach telewizyjnych - jest nieprawidłowe.

* osobistym udziałem w spektaklach teatralnych oraz usług związanych z udziałem w kampaniach reklamowych i promocyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 maja 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług związanych z opodatkowania usług związanych z osobistym udziałem w serialu telewizyjnym, filmach fabularnych, spektaklach teatralnych, telewizyjnych programach rozrywkowych oraz audycjach telewizyjnych, a także usług związanych z udziałem w kampaniach reklamowych i promocyjnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenia przyszłe:

Wnioskodawczyni jest zawodowym aktorem, absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej. Od 10.05.2013 prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Główny przedmiot działalności Wnioskodawczyni to m.in. działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych - działalność indywidualnych artystów takich jak: aktorzy, tancerze, piosenkarze, lektorzy lub prezenterzy (PKD 90.01.Z), działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych (PKD 90.02.Z), działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych (PKD 59.11.Z) i inne.

Wnioskodawczyni jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni świadczy m.in. usługi związane z wykonywaniem roli aktora w serialach telewizyjnych. Tytułem wynagrodzenia otrzymuje honorarium za wykonanie roli w serialu, za przeniesienie na producenta praw autorskich i korzystanie przez producenta z tych praw na określonych w umowie z producentem polach eksploatacji, określone jako honorarium za każdy przepracowany dzień zdjęciowy. Przeniesienie praw obejmuje wszelkie prawa do rozporządzania i korzystania z utworu (wykonania) w pełnym zakresie i w nieograniczonym czasie w Polsce i na terytorium całego świata we wszystkich formach eksploatacji.

Jako artysta - wykonawca w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, Wnioskodawczyni świadczy usługi w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, zawierając umowy bezpośrednio z producentami, we własnym imieniu w zakresie własnego udziału w określonych przedsięwzięciach. Po wykonaniu usługi wystawiane są faktury VAT obejmujące wynagrodzenie, które stanowi iloczyn stawki za dzień zdjęciowy zgodnie z umową i ilości przepracowanych dni zdjęciowych.

Przeniesienie wszelkich praw autorskich oraz praw do artystycznego wykonania, o których mowa w złożonym wniosku, ma miejsce na podstawie ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Za wykonanie roli aktora w serialu telewizyjnym wraz z przekazaniem praw autorskich Wnioskodawczyni wystawia fakturę VAT stosując 8% stawkę VAT, zgodnie z załącznikiem nr 3 pozycja 181 do ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z załącznikiem nr 3 poz. 181 stawką 8% opodatkowane są usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, bez względu na symbol PKWiU. Od producenta, na rzecz którego Wnioskodawczyni świadczy wyżej wymienione usługi, Wnioskodawczyni otrzymała informację, że część aktorów świadczących identyczne usługi jak Wnioskodawczyni, opodatkowuje je stawką VAT zwolnioną, powołując się na art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT. Dlatego Wnioskodawczyni pragnie potwierdzić czy wykonywane usługi opodatkowuje właściwą stawką VAT.

W przyszłości Wnioskodawczyni będzie również prawdopodobnie świadczyła usługi związane z udziałem w filmach fabularnych zarówno w zakresie osobistego udziału w roli aktora jak i w zakresie podkładania głosu z polską wersją językową (tzw. dubbing). Na podstawie umowy zawartej z producentem Wnioskodawczyni otrzyma honorarium za wykonanie roli lub podłożenie głosu w filmie fabularnym, za przeniesienie na producenta praw autorskich i korzystanie przez producenta z tych praw na określonych w umowie z producentem polach eksploatacji.

Jednocześnie, w przyszłości w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawczyni będzie również świadczyła usługi związane z osobistym udziałem w spektaklach teatralnych. Na podstawie umowy zawartej z producentem spektaklu Wnioskodawczyni otrzyma honorarium za artystyczne wykonania roli w spektaklu oraz za przeniesienia prawa do artystycznego wykonania roli w spektaklu teatralnym.

W przyszłości Wnioskodawczyni będzie świadczyła także usługi osobistego udziału w telewizyjnych programach rozrywkowych oraz audycjach telewizyjnych o różnorodnej tematyce polegające na wystąpieniu w roli gościa, uczestnika bądź eksperta. Od producenta programu Wnioskodawczyni otrzyma honorarium za występ oraz za przeniesienie prawa do artystycznego wykonania.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej w przyszłości Wnioskodawczyni będzie prawdopodobnie świadczyła także usługi związane z udziałem w kampaniach reklamowych i promocyjnych. Na podstawie umowy zawartej ze zleceniodawcą w zamian za wynagrodzenie Wnioskodawczyni będzie świadczyła usługi osobistego udziału reklamie i promocji wizerunku oraz produktów zleceniodawcy wraz z prawem do wykorzystanie wizerunku/głosu/wypowiedzi w zakresie określonym w umowie ze zleceniodawcą.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Jaką stawką podatku od towarów i usług Wnioskodawczyni powinna opodatkować usługi osobistego udziału w serialu telewizyjnym, wynagrodzone w formie honorarium za faktyczną ilość przepracowanych dni zdjęciowych w związku z wykonaniem roli aktora wraz z przeniesieniem autorskich praw majątkowych.

2.

Jaką stawką podatku od towarów i usług Wnioskodawczyni powinna opodatkować usługi udziału w filmach fabularnych zarówno w zakresie osobistego udziału w roli aktora jak i w zakresie podkładania głosu z polską wersją językową (tzw. dubbing), wynagrodzone w formie honorarium za wykonanie roli wraz z przeniesieniem autorskich praw majątkowych.

3.

Jaką stawką podatku od towarów i usług Wnioskodawczyni powinna opodatkować usługi związane z osobistym udziałem w spektaklach teatralnych.

4.

Jaką stawką podatku od towarów i usług Wnioskodawczyni powinna opodatkować usługi osobistego udziału w telewizyjnych programach rozrywkowych oraz audycjach telewizyjnych.

5.

Jaką stawką podatku od towarów i usług Wnioskodawczyni powinna opodatkować usługi związane z udziałem w kampaniach reklamowych i promocyjnych.

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych przedmiotem prawa autorskiego jest utwór, czyli każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.

W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:

1.

wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);

2.

plastyczne;

3.

fotograficzne;

4.

lutnicze;

5.

wzornictwa przemysłowego;

6.

architektoniczne, architektoniczno - urbanistyczne i urbanistyczne;

7.

muzyczne i słowno - muzyczne;

8.

sceniczne, sceniczno - muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;

9.

audiowizualne (w tym filmowe).

Zgodnie z art. 85 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych każde artystyczne wykonanie utworu lub dzieła sztuki ludowej pozostaje pod ochroną niezależnie od jego wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.

Artystyczne wykonanie utworu - to w szczególności działania aktorów, recytatorów, dyrygentów, instrumentalistów, wokalistów, tancerzy i mimów oraz innych osób w sposób twórczy przyczyniających się do powstania wykonania. Przez artystyczne wykonanie roli rozumie się wykonanie przez aktora roli na podstawie scenariusza oraz wszelkie dokonania artystyczne aktora, w jakikolwiek sposób związane z powstaniem, realizacją lub eksploatacją roli, jak również przeniesienie na producenta praw do korzystania i rozporządzania artystycznym wykonaniem na polach eksploatacji określonych w umowie. W rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych Wnioskodawczyni spełnia podmiotowe przesłanki do uznania jej za artystę - wykonawcę.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% (obecnie 8%), z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Według załącznika nr 3 poz. 181 stawką 8% opodatkowane są usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, bez względu na symbol PKWiU.

Usługi świadczone przez artystów wykonawców wymienione są również w art. 43 ust. 1 pkt 33b ustawy o VAT jako usługi zwolnione z podatku VAT. Zgodnie z tym powołanym przepisem zwalnia się z podatku VAT usługi kulturalne świadczone przez (...) indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Usługi związane z kulturą to ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonującej w postaci np. dzieł artystycznych, związanych z twórczością artystyczną (np. o charakterze literackim, naukowym, plastycznym, muzycznym, filmowym).

Jednakże, zgodnie z art. 43 ust. 19 pkt 1 zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania między innymi do usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach.

Niewątpliwie artystyczne wykonanie roli aktora przez artystę - wykonawcę mieści się w definicji usług kulturalnych wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 33b ustawy o VAT, zatem kryterium przedmiotowe zwolnienia jest spełnione. Spełnione jest także kryterium podmiotowe, gdyż jako zawodowy aktor, świadcząc usługi artystycznego wykonania roli za wynagrodzeniem, w tym za przekazanie praw do artystycznego wykonania, Wnioskodawca jest artystą wykonawcą w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Jednakże usługi wykonania roli w serialu telewizyjnym czy filmie fabularnym, w ocenie Wnioskodawczyni są usługami związanymi z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach, o których mowa w wykluczającym zwolnienie art. 43 ust. 19 pkt 1. Dlatego dla usług związanych z osobistym udziałem w wszelkiego rodzaju filmach i nagraniach utrwalonych na wszelkich nośnikach Wnioskodawczyni nie może zastosować stawki VAT zwolnionej. Dla tego rodzaju usług właściwa jest, w ocenie Wnioskodawczyni, stawka VAT w wysokości 8% na podstawie załącznika numer 3 poz. 181, czyli usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy oprawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, bez względu na symbol PKWIU.

Zgodnie z powyższym, zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33b, Wnioskodawczyni będzie mogła zastosować jedynie w przypadku usług związanych z osobistym udziałem w spektaklach teatralnych, gdyż są to usługi ściśle związane z kulturą, świadczone przez artystę - wykonawcę w rozumieniu ustawy oprawie autorskim i prawach pokrewnych oraz nie są związane z nagraniem na jakichkolwiek nośnikach.

W pozostałych, przedstawionych przez Wnioskodawczynię przypadkach we wniosku, czyli dla usług osobistego udziału w serialu telewizyjnym, udziału w filmach fabularnych zarówno w zakresie osobistego udziału w roli aktora jak i w zakresie podkładania głosu z polską wersją językową (tzw. dubbing), usługi osobistego udziału w telewizyjnych programach rozrywkowych oraz audycjach telewizyjnych, a także usługi związane z udziałem w kampaniach reklamowych i promocyjnych winny zostać opodatkowane stawką VAT 8% na podstawie załącznika nr 3 poz. 181 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzeń przyszłych uznaje się za:

* nieprawidłowe w zakresie usług związanych z osobistym udziałem w serialach telewizyjnych oraz udziałem w filmach fabularnych, a także usług osobistego udziału w programach rozrywkowych oraz audycjach telewizyjnych,

* za prawidłowe w zakresie usług związanych z osobistym udziałem w spektaklach teatralnych oraz usług związanych z udziałem w kampaniach reklamowych i promocyjnych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Z treści art. 41 ust. 1 ustawy wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Na mocy obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy ustawodawca zwolnił od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a.

podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b.

indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Z kolei na podstawie art. 43 ust. 19 pkt 1 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach.

W załączniku nr 3 do ustawy (wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%), w poz. 181 ustawodawca wymienił usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, bez względu na symbol PKWiU.

W analizowanej sprawie należy zwrócić uwagę na cel zwolnienia przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy. Brzmienie tego przepisu wskazuje, że ze zwolnienia od podatku korzystać mogą usługi w zakresie kultury oraz dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana. Jednakże, usługi te - aby mogły korzystać ze zwolnienia - świadczone muszą być przez określone podmioty, tj. podmioty prawa publicznego, podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym, wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Należy w tym miejscu podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni jest zawodowym aktorem, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. Głównym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawczyni jest m.in. działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych, działalność indywidualnych artystów takich jak: aktorzy, tancerze, piosenkarze, lektorzy lub prezenterzy oraz działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych, a także działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych. Wnioskodawczyni jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni świadczy m.in. usługi związane z wykonywaniem roli aktora w serialu telewizyjnym. Tytułem wynagrodzenia otrzymuje honorarium za każdy przepracowany dzień za wykonanie roli w serialu, przeniesienie na producenta praw autorskich i korzystanie przez producenta z tych praw na określonych w zawartej umowie polach eksploatacji. Przeniesienie praw obejmuje wszelkie prawa do rozporządzania i korzystania z utworu (wykonania) w pełnym zakresie i w nieograniczonym czasie w Polsce i na terytorium całego świata we wszystkich formach eksploatacji.

Ponadto w przyszłości Wnioskodawczyni będzie również prawdopodobnie świadczyła usługi związane z: udziałem w filmach fabularnych zarówno w zakresie osobistego udziału w roli aktora jak i w zakresie podkładania głosu z polską wersją językową (tzw. dubbing); osobistym udziałem w spektaklach teatralnych; osobistym udziałem w telewizyjnych programach rozrywkowych oraz audycjach telewizyjnych o różnorodnej tematyce polegające na wystąpieniu w roli gościa, uczestnika bądź eksperta; a także usługi związane z udziałem w kampaniach reklamowych i promocyjnych. Wszystkie umowy zawarte w ramach świadczenia ww. usług będą obejmowały przeniesienie na stronę umowy (producenta, zleceniodawcę) praw autorskich do dzieła Wnioskodawczyni.

Wątpliwości Wnioskodawczyni sprowadzają się do zastosowania odpowiedniej stawki podatku VAT do świadczonych usług.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze nie definiują pojęć "kultura" i "usługa kulturalna". Zatem przy dokonywaniu interpretacji przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy posłużyć się należy wykładnią literalną odwołując się do językowego znaczenia tych pojęć. Tym samym wskazać należy, iż kultura oznacza "materialną i umysłową działalność społeczeństw oraz jej wytwory", zaś usługa to "pomoc okazana komuś", "działalność gospodarcza służąca do zaspokajania potrzeb ludzi". Natomiast określenie kulturalny oznacza "odnoszący się do tworzenia i upowszechniania kultury lub stanowiący jej składnik".

Analizując możliwość zwolnienia świadczonych przez Wnioskodawczynię usług na gruncie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy, na wstępie należy wskazać, że zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.), do której odwołuje się ustawodawca w treści art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy - przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są m.in. utwory muzyczne i słowno - muzyczne, a także sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne, audiowizualne (w tym filmowe) - art. 1 ust. 2 pkt 7 - 9 ww. ustawy.

Na podstawie art. 8 ust. 2 cyt. ustawy domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Pod ochroną pozostaje - na podstawie art. 85 ust. 1 ww. ustawy - każde artystyczne wykonanie utworu lub dzieła sztuki ludowej niezależnie od jego wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.

Zgodnie z art. 85 ust. 2 ww. ustawy artystycznymi wykonaniami, w rozumieniu ust. 1, są w szczególności: działania aktorów, recytatorów, dyrygentów, instrumentalistów, wokalistów, tancerzy i mimów oraz innych osób w sposób twórczy przyczyniających się do powstania wykonania.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawczyni czynny podatnik VAT, jest aktorem w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Ad. 1, 2 i 3

Świadczone przez Wnioskodawczynię usługi związane z wykonywaniem roli aktora w serialu telewizyjnym, udziału w filmach fabularnych zarówno w zakresie osobistego udziału w roli aktora jak i w zakresie podkładania głosu z polską wersją językową (tzw. dubbing), jak również osobistego udziału w spektaklach teatralnych, mają niewątpliwie związek z kulturą rozumianą jako ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w tym przypadku w postaci artystycznego wykonania zadań aktorskich (roli). Należy więc uznać, iż świadczone przez Wnioskodawcę ww. usługi są usługami kulturalnymi, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy.

Ponadto, wyłączenie z powyższego zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 19 pkt 1 ustawy, dotyczące usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach, których w opisanym we wniosku przypadku Wnioskodawczyni nie świadczy, w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania. Wymienione w ww. artykule usługi dotyczą usług, których przedmiotem są gotowe (nagrane) nośniki takie jak płyty CD czy DVD. Z kolei Wnioskodawczyni świadczy jedynie usługi kulturalne oraz wnosi swój twórczy i artystyczny wkład w powstanie dzieła (utworu) w rozumieniu powołanych przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Zatem, stwierdzić należy, iż Wnioskodawczyni nie może do świadczonych przez siebie usług w zakresie osobistego udziału w serialu telewizyjnym oraz udziału w filmach fabularnych zarówno w zakresie osobistego udziału w roli aktora jak i w zakresie podkładania głosu z polską wersją językową (tzw. dubbing) zastosować 8% stawki podatku od towarów i usług na podstawie załącznika nr 3 poz. 181 ustawy. Oznacza to, że ww. usługi osobistego udziału w serialu telewizyjnym, filmach fabularnych korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b.

Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pytań numer 1 i 2 należy uznać za nieprawidłowe.

Ponadto należy zauważyć, że świadczone przez Wnioskodawczynię usługi związane z osobistym udziałem w spektaklach teatralnych, mają niewątpliwie związek z kulturą rozumianą jako ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, funkcjonujących w tym przypadku w postaci artystycznego wykonania zadań aktorskich (roli). Należy więc uznać, iż świadczone przez Wnioskodawczynię ww. usługi są usługami kulturalnymi, o których mowa w cyt. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy.

Tym samym z uwagi na fakt, że Wnioskodawczyni jest podmiotem (twórcą i artystą wykonawcą), o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy (co wskazano w opisie sprawy), to świadczone przez Nią w przyszłości usługi związane z osobistym udziałem w spektaklach teatralnych również będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisu.

Zatem stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pytania 3 należy uznać za prawidłowe.

Ad. 4

Ze złożonego wniosku wynika, ponadto iż Wnioskodawczyni w przyszłości będzie świadczyła usługi związane z osobistym udziałem w telewizyjnych programach rozrywkowych oraz audycjach telewizyjnych o różnorodnej tematyce polegające na wystąpieniu w roli gościa, uczestnika bądź eksperta.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz przytoczone przepisy należy wskazać, iż jeżeli telewizyjne programy rozrywkowe oraz audycje telewizyjne, w których w przyszłości będzie brała udział Wnioskodawczyni, będą stanowić usługi kulturalne wówczas korzystać będą ze zwolnienia zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy.

Natomiast jeżeli świadczone przez Wnioskodawczynię usługi związane z udziałem ww. telewizyjnych programach rozrywkowych oraz audycjach telewizyjnych, nie będą stanowić usług kulturalnych, wówczas nie skorzystają z ww. zwolnienia z podatku VAT, co oznacza, iż będą podlegały opodatkowaniu przy zastosowaniu preferencyjnej stawki podatku VAT. W odniesieniu do świadczonych usług polegających na osobistym udziale Wnioskodawczyni w telewizyjnych programach rozrywkowych oraz audycjach telewizyjnych nie stanowiących usług kulturalnych na mocy art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 oraz poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy - Wnioskodawczyni będzie miała prawo zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 8% w stosunku do świadczonych usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pytania numer 4 należy uznać za nieprawidłowe.

Ad. 5.

Ponadto w przyszłości Wnioskodawczyni będzie świadczyła również usługi związane z udziałem w kampaniach reklamowych i promocyjnych. Aktorka będzie świadczyła usługi polegające na osobistym udziale w reklamie i promocji wizerunku oraz produktów zleceniodawcy wraz z prawem na wykorzystanie wizerunku/głosu/wypowiedzi w zakresie określonym w umowie.

Mając na uwadze przytoczone przepisy wskazać należy, iż usługi te nie mieszczą się w zakresie "usług kulturalnych" ze względu na ich komercyjny charakter oraz cel jakim jest przede wszystkim reklama, promocja wizerunku oraz produktów zleceniodawcy. Tym samym w przedmiotowym przypadku nie ma zastosowania zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy.

W konsekwencji należy przeanalizować przepisy odnoszące się do kwestii zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT w odniesieniu do świadczonych usług polegających na udziale Wnioskodawczyni w kampaniach reklamowych i promocyjnych.

Z uwagi na fakt, iż w przedmiotowym przypadku Wnioskodawczyni, jak wskazano powyżej działa w charakterze artysty wykonawcy w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a w ramach zawartej umowy w zamian za wynagrodzenie zobowiązuje się do świadczenia usług polegających na reklamie i promocji wizerunku oraz produktów zleceniodawcy, a także udziela zezwolenia na wykorzystanie wizerunku/głosu/ wypowiedzi w zakresie przedstawionym w umowie - tym samym na mocy art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 oraz poz. 181 załącznika nr 3 do ustawy - ma prawo zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 8% w stosunku do świadczonych usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pytania numer 5 należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl