IPPP3/443-451/10-5/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-451/10-5/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2010 r. (data wpływu 12 maja 2010 r.), uzupełnionego w dniu 31 maja 2010 r. na wezwanie nr IPPP3/443-451/10-2/SM z dnia 21 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca opodatkowania świadczonych przez Spółkę usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca opodatkowania świadczonych przez Spółkę usług. Wniosek został uzupełniony (w zakresie prawidłowego pełnomocnictwa) w dniu 31 maja 2010 r. w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP3/443-451/10-2/SM z dnia 21 maja 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka świadczy usługi doradcze na rzecz podatnika podatku od towarów i usług z Wielkiej Brytanii. Usługobiorca jest podmiotem, który działa na zlecenie funduszy nieruchomościowych, których przedmiotem działalności jest działalność inwestycyjna prowadzona na terenie Europy Środkowej i Wschodniej. Fundusze te są pośrednim lub bezpośrednim właścicielem spółek, które posiadają nieruchomości położone na terenie Polski, Czech, Węgier oraz krajów nadbałtyckich.

Z uwagi, że spółki te nie posiadają żadnego personelu, którzy mogliby kierować na bieżąco ich działalnością, kompleksową obsługą w tym zakresie zajmuje się wskazany powyżej podatnik z siedzibą w Wielkiej Brytanii.

Podmiot ten w celu zapewnienia profesjonalnej obsługi, zawarł umowę ze Spółką. Kompleksowe usługi doradcze wykonywane przez Spółkę mają umożliwić mu efektywne sprawowanie funkcji zarządczych w stosunku do ww. spółek celowych.

W konsekwencji, na podstawie zawartej umowy Spółka świadczy na rzecz usługobiorcy kompleksowe usługi doradcze związane z wszystkimi aspektami działalności spółek, których pośrednim lub bezpośrednim właścicielem są ww. fundusze. Kompleksowa pomoc, obejmuje wszystkie dziedziny działalności gospodarczej Spółek celowych, w tym:

* Pomoc w zarządzaniu - doradztwo w sprawie powoływania i odwoływania członków zarządu, bieżąca kontrola i nadzór nad działaniami członków zarządu, konsultacje z członkami zarządu;

* Pomoc administracyjna - pomoc w prawidłowym wypełnianiu wszystkich obowiązków wynikających z przepisów wewnętrznych i powszechnie obowiązujących przepisów prawa handlowego, np. sprawozdawczości i składania dokumentów statutowych do właściwych sądów i organów rządowych;

* Doradztwo gospodarcze, sporządzanie biznesplanów w odniesieniu do zarządzania Nieruchomościami, doradztwo w zakresie kapitału / wzrostu przychodów;

* Planowanie strategiczne - informowanie usługobiorcy o wszystkich sprawach, które mogą wymagać instrukcji lub wskazówek usługobiorcy lub które mogą być uważane za istotne z punktu widzenie interesu Grupy, porady co do tworzenia systemu zarządzania Spółek celowych, planowanie / rekomendacje rozwoju;

* Współpraca z podwykonawcami - zarządzanie i kontrola kontaktów z dostawcami, zamawianie usług, które należy dostarczyć do Spółek celowych, negocjacje w sprawach zmiany umów, pomoc w wyborze agencji zarządzającej, która określi procedury w zakresie zarządzania w Spółkach celowych, bieżące kontakty i nadzór nad działalnością agenta. Lista działań wymaganych od Agenta jest ujęta w załączniku 2;

* Pomoc finansowa - w tym w szczególności:

* przygotowanie prognozy dochodów i kapitału dla każdej ze Spółek celowych dla każdego okresu obrachunkowego Grupy stała kontrola wyników finansowych Spółek Celowych;

* rachunkowość;

* Przygotowanie / weryfikacja okresowych sprawozdań finansowych w formie wymaganej przez usługodawcę;

* kontakty z bankami i innymi podmiotami finansowymi (w tym między innymi negocjacji kursów walut, pomoc przy pozyskiwaniu finansowania, itp.);

* pomoc w trakcie audytu finansowego;

* rachunkowość podatkowa / weryfikacja i nadzór na rachunkowością podatkową zleconą do zewnętrznej księgowości;

* sporządzanie corocznej wyceny Spółek celowych;

* Zarządzenie należnościami pieniężnymi - bieżąca weryfikacja ściągalności czynszu, przygotowanie analizy lub odpowiednich sprawozdań tym zakresie, nadzór nad wpłatami należności od zewnętrznych podwykonawców;

* Leasing - nadzór nad realizacją procesu leasingu zleconego Agentowi, weryfikacja raportów ERV sporządzonych przez Agenta (Estimated Rent Value/Szacunkowa wartość wynajmu), przedłużenie lub wypowiedzenie umowy najmu;

* Rozwój - planowanie / przedstawianie rekomendacji w sprawie nowych inwestycji, nadzór nad procesem budowy / rozbudowy I przebudowy zleconym zewnętrznym podwykonawcom;

* Połączenia i przejęcia - pomoc w badaniu due dilligence obejmujący m.in. data room, bieżąca pomoc w procesie nabycia lub sprzedaży nowych aktywów, przedstawienie rekomendacji odnoście optymalnej struktury sprzedaży lub zakupu, współpraca z wyznaczonymi podwykonawcami w tym zakresie;

* Marketing - reklama i promocja (centrów handlowych), mająca na celu zwiększenie atrakcyjności i profili Spółek celowych dla ogółu odbiorców, przygotowana zgodnie z budżetem ustalonym przez grupę;

* Pomoc prawna - zamówienia na usługi prawne, przegląd procesu sądowego, porady w rozstrzyganiu problemów i sporów.

Zgodnie z opisanym powyżej stanem faktycznym usługi zarządzania nieruchomością wykonywane są przez Agenta zarządzającego daną nieruchomością, który wybierany jest na podstawie rekomendacji Spółki. W zakres usług wykonywanych przez Agenta wchodzi nadzór nad poborem czynszu oraz opłat serwisowych, prowadzenie księgowości w tym zakresie, wykonywanie remontów; wyceny ubezpieczenia, prace przeciwpożarowe.

W konsekwencji, działania Spółki nie koncentrują się na zarządzeniu nieruchomościami, a mają na celu kompleksową obsługę wszystkich aspektów działalności spółek celowych posiadających nieruchomości. Wynika to z tego, że Spółki będące właścicielami nieruchomości nie posiadają personelu, który mógłby prowadzić bieżącą działalność. Tak więc działania Spółki dotyczą także np.

* kwestii korporacyjnych,

* kwestii raportowania dla celów finansowych,

* planów oraz analiz rozwoju zapewnienia finansowania.

Wynagrodzenie za świadczone usługi oparte jest na bazie kosztów ponoszonych przez Spółkę Do podstawowych rodzajów kosztów należą:

* koszty osobowe (koszty wynagrodzeń osób zatrudnionych przez Spółkę i biorących udział w świadczeniu usług na rzecz usługobiorcy), koszty administracyjne w tym zakresie koszty bezpośrednio związane z wykonywaniem usług (koszty przejazdów, zakwaterowania, etc);

* koszty usług zewnętrznych (księgowość, doradztwo prawne, transakcyjne, itp.) oraz

* usług związane z bieżącym funkcjonowaniem Spółki (koszty ogólnego zarządu, najem pomieszczeń biurowych, itp.).

Na podstawie całkowitej kwoty tych kosztów kalkulowane jest wynagrodzenie należne Spółce za dany okres rozliczeniowy. W konsekwencji nie jest możliwe ani zasadne wydzielenie części wynagrodzenia i określenie w jakiej kwocie może ono przypadać na Spółkę położoną w Polsce, Czechach lub Węgrzech.

Usługobiorca jest podatnikiem podatku od towarów i usług w Wielkiej Brytanii i nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności poza Wielką Brytanią.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Spółka wnosi o potwierdzenie, iż w świetle opisanego stanu faktycznego na podstawie ustawy o VAT:

Usługi wykonywane przez Spółkę powinny być opodatkowane w miejscu siedziby usługobiorcy na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Usługi wykonane przez Spółkę powinny być opodatkowane w miejscu siedziby usługobiorcy na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy o VAT.

4.

UZASADNIENIE STANOWISKA SPÓŁKI

4.1. Podstawy prawne

Zgodnie z art. 28b ustawy o VAT miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

Zgodnie natomiast z art. 28e miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców, pośredników w obrocie nieruchomościami, usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, użytkowania i używania nieruchomości oraz usług przygotowania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego, jest miejsce położenia nieruchomości.

4.2. Uzasadnienie stanowiska Spółki

Analizując przepisy ustawy o VAT należy stwierdzić, że zgodnie z generalną zasadą usługi świadczone na rzecz podatników podlegają opodatkowaniu w miejscu siedziby usługobiorcy. W przypadku, jeżeli usługobiorca posiada siedzibę w innym kraju członkowskim Unii Europejskiej polski usługodawca nie jest zobowiązany do naliczania polskiego VAT i usługa podlega opodatkowaniu na zasadzie odwrotnego obciążenia przez usługobiorcę.

Od tej podstawowej reguły istnieją wyjątki. W przedmiotowej sprawie wyjątkiem, który mógłby potencjalnie mieć zastosowanie jest wyjątek określony w art. 28e, który określa miejsce świadczenia usług związanych z nieruchomościami i stanowi, że tym miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami takich jak:

* usługi świadczone przez rzeczoznawców,

* usługi świadczone przez pośredników w obrocie nieruchomościami,

* usług zakwaterowania w hotelach lub obiektach o podobnej funkcji takich jak ośrodki wczasowe lub miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi,

* użytkowania i używania nieruchomości oraz

* usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego

jest miejsce położenia nieruchomości.

Zdaniem Spółki przepis ten nie będzie mieć zastosowania do przedmiotowego stanu faktycznego. Wynika to ze wskazanych poniżej przyczyn:

4.2.1. Zakres świadczeń wykonywanych przez Spółkę

Przedmiotem wykonywanej przez Spółkę nie jest zarządzanie lub doradztwo związane z nieruchomościami. Jak wynika ze stanu faktycznego przedmiotem działalności Spółki jest kompleksowe doradztwo we wszystkich aspektach związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej przez spółki celowe będące właścicielami nieruchomości.

W konsekwencji, zakresu świadczeń Spółki nie można zawężać wyłącznie do kwestii związanych z zarządzaniem nieruchomościami należącymi do spółek celowych. Obejmuje on duże szersze spektrum działalności.

Wynika to z faktu, że spółki celowe, które posiadają nieruchomości nie zatrudniają pracowników, którzy mogliby kierować ich działalnością. W konsekwencji, nadzór nad całością działań w tym zakresie, koOrdynacja prac, bieżące zarządzenia oraz przedstawiania rekomendacji wykonywane są przez Spółkę w oparciu o zawartą umowę o świadczenie usług.

Działanie takie ma uzasadnienie ekonomiczne, gdyż pozwala na:

* ograniczenie kosztów bieżącej działalności spółek celowych - centralizacja funkcji w jednym podmiocie pozwała ograniczyć koszty osobowe w spółkach celowych. Nie jest konieczne zatrudnianie w każdej ze spółek księgowego, radcy prawnego, kontrolera finansowego, specjalisty do spraw windykacji, itp. Funkcje te wykonywane są przy pomocy pracowników Spółki oraz wyspecjalizowanych podmiotów zewnętrznych, które świadczą jednocześnie analogiczne usługi dotyczące kilkunastu spółek;

* zapewnienie jednolitej i wysokiej jakości usług - Spółka zatrudnia jako pracowników osoby, która mają odpowiednie doświadczenie oraz kwalifikacje związane z wykonywaną przez siebie funkcją np. odpowiednie doświadczenie w zakresie finansów. W konsekwencji minimalizacji ulega ryzyko związane z nieprawidłowościami związanymi z błędną oceną sytuacji rynkowej, niewłaściwą analizą biznesową, itp.;

* osiągniecie efektu ekonomii skali - centralizacja funkcji w jednym podmiocie, który świadczy kompleksowe usługi doradcze w odniesieniu do wszystkich spółek celowych w regionie Europy Środkowo Wschodniej pozwala na osiągnięcie lepszej pozycji przetargowej wobec dostawców usług, którzy przy odpowiedniej skali projektów skłonni są przedstawiać korzystniejsze warunki finansowe;

* zapewnienie odpowiedniej perspektywy dla rozwoju całej grupy - niezależnie do funkcji związanych z kompleksową obsługą funkcjonowania poszczególnych spółek celowych zadaniem Spółki jest dokonywanie opartych na faktycznych danych rynkowych analiz, których wynikiem może być zmiana strategii inwestycyjnej grupy zleceniodawcy. Umowa bowiem wyraźnie wskazuje, że celem działań Spółki jest m.in.:

* informowanie usługodawcy w zakresie wszystkich istotnych kwestii mogących mieć wpływ na jego działalność,

* doradztwo w zakresie maksymalizacji wzrostu kapitału oraz czynszu.

Powyższe zdaniem Spółki wyraźnie wskazuje, że usług wykonanych przez Spółkę nie można uznać za wąsko pojęte usługi związane z nieruchomościami. Ich celem jest kompleksowe doradztwo we wszystkich aspektach działalności gospodarczej, co stanowi zasadniczą różnicę wpływającą na klasyfikację dla celów VAT.

Element związany z zarządzaniem nieruchomościami stanowi bowiem wyłącznie pewien wycinek aktywności Spółki i nie może determinować charakteru usługi i tym samym określać miejsca świadczenia. Ten element aktywności stanowi rodzaj usługi pomocniczej, która powinna być opodatkowana na zasadach analogicznych jak usługa podstawowa, tj. kompleksowa usługa doradcza, gdzie miejsce świadczenia określone jest zgodnie z art. 28b ustawy o VAT.

Sztuczne wydzielenie usług związanych z nieruchomościami niezgodne będzie zarówno z intencją stron umowy, jak też z jednolicie ukształtowaną linią orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, który wskazuje, że:

"aby ustalić dla celu podatku od wartości dodanej, czy świadczenie usług obejmujące kilka części składowych należy traktować jako pojedyncze świadczenie, czy też jako dwa lub więcej świadczeń należy przede wszystkim wziąć pod uwagę fakt, że świadczenie obejmujące z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę nie powinno być sztucznie dzielone." (ETS, C-349/96 Card Protection Plan Ltd v Commissioners of Customs and Excise z 25 lutego 1999 r.),

"Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się, za usługę zasadniczą, podczas gdy inną lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej; usługę należy uznać za usługę pomocniczą, jeżeli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie lecz środek do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej." (ETS C-308/96 Commissioners of Customs and Excise v Madget and Baldwin z 22 października 1998 r.).

W konsekwencji działania Spółki nakierowane są na zapewnienie usługobiorcy możliwości efektywnego kierowania całokształtem działalności spółek celowych. Tak więc charakter świadczenia w tym zakresie nie różni się od kompleksowych usług doradczych świadczonych przez wyspecjalizowane podmioty świadczące analogiczne usługi na rzecz spółek produkcyjnych, handlowych itp.

Oznacza to, ze przedmiotem świadczenia jest kompleksowa usługa doradcza, której natura nie może ulegać zmianie ze względu na podmiot, który jest odbiorcą lub podmiotem wykonującym usługę.

Tak więc, na podstawie analizy charakteru wykonanych przez Spółkę usług należy uznać, że element związany z nieruchomościami stanowi pewien wycinek działalności i nie powinien determinować charakteru usług ani nie powinien być sztucznie wydzielony. Oznacza to, że kompleksowe usługi doradcze świadczone przez Spółkę powinny podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28b ustawy o VAT w miejscu siedziby usługobiorcy.

4.2.2. Brak związku z konkretną lokalizacją

Niezależnie od kwestii związanej z analizą przedmiotu świadczenia, usługi wykonywane przez Spółkę nie mogą być klasyfikowane jako usługi związane z nieruchomością także z innego powodu. Analizując stan faktyczny, należy bowiem zauważyć, że w przedmiotowym przypadku brak jest możliwości powiązania świadczonej usługi z konkretną indywidualnie oznaczoną nieruchomością. Usługi wykonywane przez Spółkę dotyczą określonych spółek celowych, które posiadają nieruchomości zlokalizowane w różnych krajach Europy Środkowo-Wschodniej. W konsekwencji należy uznać, że przedmiotem świadczenia usługodawcy jest kompleksowa usługa doradcza, która dotyczy całego portfolio spółek posiadających nieruchomości. Usługobiorca zainteresowany jest bowiem wyłącznie usługą, która zapewni kompleksową obsługę wszystkich spółek, których właścicielem bezpośrednio lub pośrednio są fundusze nieruchomościowe obsługiwane przez usługobiorcę.

Jak wskazano powyżej tylko i wyłącznie centralizacja określonych funkcji oraz korzystania z efektu synergii w odniesieniu do wszystkich spółek celów pozwala na efektywne wykorzystanie usług wykonywanych przez Spółkę. Innymi słowy usługa wykonywana przez Spółkę przynosi benefity dla usługobiorcy, gdy jej przedmiotem są wszystkie spółki zlokalizowane w różnych krajach Europy Środkowo-Wschodniej. W konsekwencji, próba podziału wynagrodzenia na wynagrodzenie dotyczące np. oddzielnie Polski, Czech, Węgier, itp. byłoby podziałem sztucznym i deformującym faktyczny charakter usług. Niezależnie od tego brak jest możliwości dokonania rzetelnej metody takiej alokacji.

W szczególności widoczne jest to w przypadku funkcji związanych z planowaniem i doradztwem mającym na celu zapewnienie maksymalizacji zysku z dokonanych inwestycji. Aktywności Spółki w tym zakresie określają m.in.

* obowiązek informowania usługodawcy w zakresie wszystkich istotnych kwestii mogących mieć wpływ na jego działalność,

* koncentrują się na doradztwie w zakresie maksymalizacji wzrostu kapitału oraz czynszu.

Tego rodzaju analizy w sposób oczywisty dotyczą nie tylko wybranych spółek zlokalizowanych w Polsce czy w Czechach, ale obejmują swoim zakresem cały region Europy Środkowo-Wschodniej, gdyż np. przygotowane przez Spółkę analizy na temat dostępności finansowania dla projektów nieruchomościowych czy możliwości uzyskania zwrotu z zainwestowanego kapitału mają przekrojowy charakter i dotyczą wszystkich możliwych lokalizacji w regionie, który jest objęty zakresem umowy. Dodatkowo analizy w tym zakresie mogą dotyczyć nie tylko lokalizacji posiadanych przez spółki celowe, ale też potencjalnych możliwości inwestycyjnych i np. porównania atrakcyjności dokonywanych inwestycji w określonych krajach regionu.

W konsekwencji, odnosząc się do stanu faktycznego przedstawionego powyżej brak jest możliwości powiązania wykonywanej usługi z konkretną ściśle oznaczoną nieruchomością, jak też brak jest możliwości określenie ewentualnej metodologii rozbicia wynagrodzenia na usługi związane z nieruchomościami zlokalizowanymi w konkretnych wybranych krajach Europy Środkowo-Wschodniej.

Brak możliwości powiązania wykonywanej usługi z konkretną ściśle oznaczoną nieruchomością oznacza, że wykonywane przez Spółkę usługi nie mogą być uznane za usługi związane z nieruchomościami. Takie stanowisko, które wynika z przepisów oraz interpretacji prawa wspólnotowego znajduje potwierdzenie także w praktyce organów podatkowych. Przykładowo przytoczyć można interpretację wydaną przez Izbę Skarbową w Warszawie, która wskazuje że "<...> w ustawie o VAT nie zostało zdefiniowane pojęcie usług związanych z nieruchomością, to za takie usługi przyjęło się uważać usługi, w których wynik prac wiąże się z konkretną ściśle oznaczoną nieruchomością. Takie samo stanowisko zajmują sądy administracyjne, które podkreślają konieczność zaistnienia związku pomiędzy wykonaną usługą, a indywidualnie oznaczoną nieruchomością.

Dla przykładu można przedstawić wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie który w pełni odzwierciedla jednolitą linię orzecznictwa w tym zakresie i który obejmuje podobny stan faktyczny do przedstawionego powyżej. Zgodnie z tym wyrokiem:

"Sąd zgadza się co do tego, że miejscem opodatkowania tych czynności jest Dania, niemniej jednak nie są to usługi związane z nieruchomością. Aby mówić o usługach związanych z nieruchomością w umowie, w sposób konkretny, należałoby wskazać o jaką nieruchomość chodzi i gdzie ona jest położona. Tego umowa z 18 maja 2007 r. nie zawiera.

Umowa z 18 maja 2007 r. wskazuje, że Spółka na podstawie tej umowy świadczy usługi polegające na pomocy w prowadzeniu negocjacji i przygotowaniu ewentualnej oferty dla L. AG, współdziała w ustaleniu warunków prawnych, których spełnienie okaże się niezbędne do zawarcia umowy, informuje wykonawcę o wszelkich istotnych okolicznościach mających wpływ na prowadzone negocjacje, pomaga w zakresie ustalenia uwarunkowań prawnych istniejących w kraju, w którym Wykonawca ma realizować zawierane kontrakty, ustala warunki formalne jakie muszą spełniać pracownicy Wykonawcy przewidziani do realizacji kontraktu oraz koniecznych kwalifikacji, w tym również ewentualne wskazanie imienne pracowników, którzy zdaniem Zleceniobiorcy spełniają wymagane kryteria. Z kolei na etapie realizacji kontraktu Spółka świadczy usługi konsultingowe, bierze udział przy renegocjacji umów, współuczestniczy w wystawianiu rachunków za wykonane prace na podstawie obmiarów wykonywanych przez kierownika robót, będącego pracownikiem Wykonawcy, świadczy pomoc w zakresie organizowania zakwaterowania pracowników za granicą i zapewnienia im odpowiednich warunków socjalno - bytowych.

Zatem są to usługi szeroko pojętego doradztwa (gospodarczego, prawnego, księgowego)."

Biorąc pod uwagę powyższe zdaniem Spółki:

* usługi świadczone przez Spółkę nie mogą być uznane za usługi związane z nieruchomościami;

* w konsekwencji powinny być opodatkowane w miejscu siedziby usługobiorcy na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl