IPPP3/443-440/10-4/MG - Uprawnienie fundacji do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej, środków budżetu państwa oraz środków własnych fundacji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-440/10-4/MG Uprawnienie fundacji do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków Unii Europejskiej, środków budżetu państwa oraz środków własnych fundacji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2010 r. (data wpływu 10 maja 2010 r.) uzupełnionego w dniu 14 czerwca 2010 r. (data wpływu 16 czerwca 2010 r.) na wezwanie z dnia 28 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2010 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 14 czerwca 2010 r. (data wpływu 16 czerwca 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP3/443-440/10-2/MG z dnia 28 maja 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Fundacja jest organizacją non-profit. Wykonuje ona tylko czynności zwolnione z podatku od towarów i usług. Po wyrejestrowaniu się jest zwolnionym podatnikiem VAT (wyrejestrowanie od 1 kwietnia 2007).

Do statutowych celów Fundacji należy m.in. podnoszenie świadomości prawnej społeczeństwa poprzez udzielanie bezpłatnej pomocy prawnej. Realizuje ona obecnie wiele projektów finansowanych z funduszy europejskich i budżetu państwa.

Projekty te są finansowane w 75% ze środków Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców, Europejskiego Funduszu na rzecz integracji Obywateli Państw Trzecich a także Europejskiego Funduszu Powrotów Imigrantów) w 10% ze środków budżetu państwa, a w pozostałych 15% ze środków własnych Fundacji.

Zarządzająca na poziomie krajowym środkami europejskimi Władza Wdrażająca Programy Europejskie podlegająca Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji nałożyła na Fundację obowiązek dołączenia do raportu finansowego kopię indywidualnej interpretacji potwierdzającą, że Fundacja nie może odzyskać opłacanego podatku VAT (co jest warunkiem kwalifikowalności podatku od towarów i usług). Uzyskanie takiej interpretacji jest zatem niezbędne do rozliczenia już wydanych środków i uzyskania dalszej części dofinansowania projektu.

Środki z dotacji zgodnie z umową przechowywane są na ogólnym rachunku Fundacji (nie ma obowiązku korzystania z odrębnego subkonta).

Fundacja od 1 kwietnia 2007 r. nie składa deklaracji VAT 7. Jest zwolnionym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Fundacja będąca zwolnionym podatnikiem VAT (wyrejestrowanie od 1 kwietnia 2007) jest uprawniona do odzyskiwania podatku VAT zapłaconego w cenie towarów i usług opłacanych w ramach realizacji projektu finansowanego w 75% ze środków Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich Europejskiego Funduszu Powrotów Imigrantów) w 10% ze środków budżetu państwa a w pozostałych 15% procentach ze środków własnych Fundacji.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Fundacja stoi na stanowisku, że nie jest uprawniona do odliczania lub odzyskiwania podatku VAT zapłaconego w cenie towarów i usług opłacanych w ramach realizacji projektu finansowanego w 75% ze środków Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców, Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich, Europejskiego Funduszu Powrotów Imigrantów), w 10% ze środków budżetu państwa, a w pozostałych 15% procentach ze środków własnych Fundacji.

Zgodnie z art. 86 ustawy, podatnikom przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Z uwagi na fakt, iż jako nie prowadząca działalności gospodarczej organizacja non-profit Fundacja nie wykonuje żadnych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Fundacja nie ma prawa do odliczenia podatku VAT ani do jego odzyskania (wyrejestrowanie od 1 kwietnia 2007). W związku z powyższym, podatek VAT należy uznać za koszt kwalifikowany w projekcie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jako niezarejestrowany podatnik VAT czynny zamierza realizować wiele projektów, których celem jest m.in. podnoszenie świadomości prawnej społeczeństwa poprzez udzielanie bezpłatnej pomocy prawnej. Wnioskodawca wykonuje wyłącznie czynności zwolnione z podatku od towarów i usług, a więc zakupy w ramach projektów nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie został spełniony, gdyż Wnioskodawca, nie wykonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Dodatkowo Wnioskodawca wyrejestrował się z dniem 1 kwietnia 2007 r. z rejestru podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Reasumując, Fundacja będąca zwolnionym podatnikiem VAT nie ma prawa do odzyskania podatku VAT w ramach realizacji projektu finansowanego w 75% ze środków Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich Europejskiego Funduszu Powrotów Imigrantów) w 10% ze środków budżetu państwa a w pozostałych 15% procentach ze środków własnych Fundacji.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl