IPPP3/443-44/08-2/MPe

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-44/08-2/MPe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2008 r. (data wpływu 13 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka A S.A. (dalej: "Spółka") została utworzona dla celów prowadzenia działalności gospodarczej na rynku outsourcing'u oraz usług wsparcia sprzedaży. Spółka w 100% należy do spółki A S.A. ("Zbywca").

W ramach swojej struktury operacyjnej, Zbywca wyodrębnił działalność "RET", będącą jednym z jego trzech podstawowych kanałów operacyjnych (dalej: "RET").

RET jest to działalność oparta na terenowych strukturach sprzedaży i dystrybucji produktów w ogólnopolskiej sieci 54 mobilnych punktów sprzedaży (POS).

RET jest wyodrębniony w strukturze Zbywcy na płaszczyźnie:

(i) Organizacyjnej - RET jest wyodrębnioną w sposób faktyczny działalnością operacyjną Zbywcy, do której można przyporządkować poszczególne składniki majątkowe (środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, wyposażenie, narzędzia);

(ii) Finansowej - na podstawie prowadzonej przez Zbywcę ewidencji możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do działalności RET, przez co możliwe jest określenie wyniku finansowego osiągniętego przez RET. Na postawie tych danych Zbywca bada efektywność działalności finansowej RET, ustala budżety i rozlicza z ich wykonania, a ponadto wyodrębnia w ramach planu finansowego Spółki plany finansowe dotyczące działalności RET.

(iii) Funkcjonalnej - RET został wyodrębniony dla celów świadczenia usług sprzedaży i dystrybucji produktów w ogólnopolskiej sieci mobilnych punktów sprzedaży (POS).

W otrzymanej przez Zbywcę interpretacji Ministra Finansów z dnia 25 lipca 2008 r. (lP-PB3/423-576/08-2/MK) potwierdzono prawidłowość kwalifikacji prawno-podatkowej RET jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (w załączeniu kopia interpretacji).

Działalność RET, będąca zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa Zbywcy, będzie przedmiotem umowy sprzedaży na rzecz Spółki. RET nie jest zakładem samodzielnie sporządzającym bilans.

Zbywca planuje zrestrukturyzować swoją działalność poprzez stworzenie struktury holdingowej, w ramach której będzie spółką dominującą, w której zostaną scentralizowane wybrane funkcje związane z zarządzaniem strategicznym i budową pozycji grupy kapitałowej na rynku. Natomiast działalność operacyjna Zbywcy w zakresie wyodrębnionym w obecnej strukturze Spółki prowadzona będzie przez Spółki zależne (dalej "Spółka zależna" lub "Spółki zależne"). Przeniesienie na Spółki zależne poszczególnych działalności biznesowych Zbywcy ma na celu osiągnięcie przejrzystego i zrozumiałego dla inwestorów modelu biznesowego Grupy z precyzyjnie określoną rolą i odpowiedzialnością spółek zależnych.

W ramach sprzedaży działalności RET dojdzie do zbycia:

(i) rzeczowych aktywów trwałych,

(ii) wartości niematerialnych i prawnych,

(iii) zapasów towarów,

(iv) aktywów obrotowych (należności),

(v) zobowiązań (zobowiązań handlowych, długoterminowych),

(vi) praw wynikających z umów związanych z działalnością RET (umowy dealerskie, umowy agencyjne, umowy o współpracy, umowy najmu),

(vii) klienteli.

W ramach zbycia RET nie dojdzie do przejścia pracowników Zbywcy na podstawie art. 23#185; Kodeksu pracy. Wynika to z faktu, iż Zbywca nie zatrudnia samodzielnie pracowników dla celów obsługi działalności gospodarczej RET, a jedynie korzysta z usług podmiotu trzeciego który w ramach świadczenia usług zarządzania siecią sprzedaży w RET wykorzystuje własnych pracowników do świadczenia tych usług. W ramach sprzedaży RET Spółka zależna wejdzie we wszystkie prawa i obowiązki wynikające z umowy z tym podmiotem. Z uwagi na zakres przedmiotowy przyporządkowanych do RET składników majątkowych oraz stopień ich zorganizowania, RET mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze w zakresie świadczenia usług sprzedaży i dystrybucji produktów w ogólnopolskiej sieci mobilnych punktów sprzedaży.

Zbywca po zbyciu RET na rzecz Spółki zależnej zaprzestanie prowadzenia działalności w zakresie dotyczącym działalności RET.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

(i) Czy zgodnie z opisanym powyżej stanem faktycznym transakcja zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

(ii) Jeżeli odpowiedź na pytanie pierwsze jest pozytywna to czy Spółka, nabywając zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa od Zbywcy, będzie mieć prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tej czynności.

Ad. (i)

Zdaniem Spółki transakcja nabycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatna dostawa usług. Art. 6 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż ww. przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans. Oznacza to, iż zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej jego części, samodzielnie sporządzającej bilans, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka nabędzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa, dla której Zbywca nie sporządzał oddzielnego bilansu i sprawozdania bilansowego.

Jak stwierdził Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w interpretacji z dnia 15 lutego 2006 r. (sygn. PP/443-160-2-BS/O5/06): "nie każda dostawa jednostki organizacyjnej wchodzącej w skład przedsiębiorstwa (spełniająca warunki pozwalające na uznanie jej za przedsiębiorstwo, bądź na bazie której możliwe jest utworzenie odrębnego przedsiębiorstwa) jest dostawą wyłączoną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Skoro w art. 6 pkt 1 ustawy wymieniono obok przedsiębiorstwa zakład (oddział) samodzielnie sporządzający bilans, to oznacza to, że jedynie jednostki organizacyjne finansowo wyodrębnione mogą z tej regulacji korzystać."

Podobne stanowisko zostało zajęte przez Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu w interpretacji z dnia 1 kwietnia 2005 r. o bardzo przybliżonym stanie faktycznym (sygn. 1473/WV/443/1/1/2005/k.c.): "W przedmiotowej sprawie przedmiotem zbycia jest zorganizowana część przedsiębiorstwa, niesporządzająca samodzielnie bilansu. Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, zdaniem organu podatkowego, sprzedaż ta nie jest wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT i jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju podlega, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem VAT na ogólnych zasadach."

W związku z powyższym sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa niesporządzającego bilansu, nie jest wyłączona z opodatkowania VAT. Sprzedaż jego poszczególnych części składowych podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, według odpowiednich stawek podatku uzależnionych od przedmiotu transakcji (towar bądź usługa).

Jak wskazują organy podatkowe: "W przypadku sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa należy przyjąć (dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług), iż opodatkowaniu podlegają poszczególne elementy składowe tej części. Wynika to z faktu, że przedmiotem opodatkowania na podstawie art. 5 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest pojedynczym towarem, ani pojedynczą usługą ale jest powiązanym zbiorem określonych elementów, na który składają się zarówno towary, jak i usługi. (...) Ponieważ w przypadku przedmiotowej transakcji opodatkowaniu podlegają poszczególne elementy wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a nie zorganizowana część przedsiębiorstwa jako całość, każdy towar bądź usługę należy opodatkować właściwą stawką podatku od towarów i usług. W konsekwencji (...) Strona powinna umieścić na fakturze ww. elementy identyfikujące towary i usługi stanowiące składniki zorganizowanej części przedsiębiorstwa. " (Interpretacja Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 21 grudnia 2006 r., sygn. 1472/RPP1/443-620/06/KUP).

Ponadto, jak zauważył Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w Interpretacji z 28 lutego 2008 r. (sygn. IPPP1-443-591/07-2/BS): " (...) w przypadku zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, która nie stanowi zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans nie ma zastosowania wyłączenie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, transakcja ta jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Transakcja taka będzie ciągiem dostaw towarów wchodzących do masy majątkowej składającej się na tzw. zorganizowaną część przedsiębiorstwa. W odniesieniu do części składników majątkowych wchodzących w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa takich jak prawa do znaku "XXX", czy witryny internetowej, w przypadku zbycia tych praw, zbywca będzie uznany za świadczącego usługi na rzecz nabywcy."

W związku z tym, zdaniem Spółki sprzedaż RET jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa niesporządzającego samodzielnie bilansu powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Na poparcie zaprezentowanego stanowiska Spółka pragnie przytoczyć interpretacje organów podatkowych potwierdzających prawidłowość jej rozumowania:

(i) Interpretację Naczelnika Urzędu Skarbowego w Chodzieży z dnia 25 września 2006 r. (sygn. PP/443-10/06);

(ii) Interpretację Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 8 marca 2005 r. (sygn. 1471/NUR2/443-6/05/BZ);

(iii) Interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 8 lutego 2008 r. (ILPP1/443-387/07-05/MK).

Ad. (ii)

Zdaniem Spółki podatek zapłacony w związku z nabyciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie podlegał odliczeniu zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Stąd wynika brak prawa do odliczenia VAT od zakupów niezwiązanych z czynnościami opodatkowanymi oraz odliczenia częściowe związane ze sprzedażą zwolnioną i opodatkowaną.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług).

Odliczenie VAT stanowi w zasadzie prawo do pomniejszenia o ten VAT kwoty podatku należnego z tytułu dokonanej sprzedaży, co skutkuje w efekcie obniżeniem podatku VAT do zapłaty albo powstaniem nadwyżki - do przeniesienia na następny okres albo do zwrotu. Takie stanowisko zajął Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w interpretacji z dnia 15 lutego 2006 r. (sygn. PP/443-160-2-BS/05/06): "Spółka będzie miała prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych faktur dokumentujących nabycie poszczególnych składników majątku, w zakresie, w jakim będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy". W związku z tym, podatek zapłacony w związku z nabyciem przez Spółkę zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie podlegał odliczeniu zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl