IPPP3/443-429/11-3/KC - Określenie stawki podatku VAT dla dostawy energetyzującego napoju owocowego bez zawartości alkoholu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-429/11-3/KC Określenie stawki podatku VAT dla dostawy energetyzującego napoju owocowego bez zawartości alkoholu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2011 r. (data wpływu 17 marca 2011 r.). o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki VAT dla środka spożywczego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki VAT dla środka spożywczego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza wprowadzić do obrotu środek spożywczy. Produkt wg. Podatnika jest napojem owocowym, energetyzującym, bezalkoholowym, lekko gazowanym, środkiem spożywczym specjalnego przeznaczenia żywieniowego (żywność dietetyczna). Skład produktu to: woda gazowana (woda, dwutlenek węgla), sok z jagód acai (6,9%), koncentrat soku jabłkowego, izomaltuloza, koncentrat soku z białych winogron, koncentrat soku gruszkowego, koncentrat soku z aceroli, ekstrakt z zielonej herbaty, ekstrakt z nasion guarany, substancje zagęszczające: guma ksantanowa, pektyny, regulator kwasowości: kwas jabłkowy; ekstrakt z liści Yerba Mate, witaminy (d-pantotenian wapnia, kwas nikotynowy, chlorowodorek pirodyksyny, cyjanokobalamina).

Zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia nazwa środka spożywczego powinna odpowiadać nazwie ustalonej dla danego rodzaju środków spożywczych w przepisach prawa żywnościowego, a w przypadku braku takich przepisów powinna być nazwą zwyczajową środka spożywczego lub składać się z opisu tego środka spożywczego oraz odróżnienia go od innych produktów. Dla rodzaju środków spożywczych, do których należy analizowany produkt nie została w przepisach prawa żywnościowego, określona nazwa, dlatego też została zastosowana nazwa zwyczajowa (napój owocowy). Ze względu na zawartość składników należy uznać, że jest to napój owocowy (80% składników to soki owocowe).

Zgodnie z art. 24. 1 ww. ustawy ze względu na charakterystykę i właściwości składników, produkt został zakwalifikowany jako środek spożywczy specjalnego przeznaczenia żywieniowego: grupa środki spożywcze zaspokajające zapotrzebowanie organizmu przy intensywnym wysiłku fizycznym, zwłaszcza sportowców. Wg Wnioskodawcy, producent uznaje za właściwy dla produktu: "energetyzujący napój owocowy" następujący symbol PKWiU: ex 11.07.19.0. Wskazany symbol PKWiU został potwierdzony przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka stawka podatku VAT może mieć zastosowanie dla środka spożywczego będącego przedmiotem zapytania.

Wnioskodawca mając na uwadze przedstawioną charakterystykę produktu oraz przede wszystkim fakt, że jest on napojem owocowym ponieważ składa się w 80% z soków owocowych, według Wnioskodawcy właściwą stawka podatku dla produktu jest stawka 5%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwana dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Co do zasady stawka podatku, stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl art. 41 ust. 2, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Należy jednak wskazać, iż zgodnie z dodanym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1, wynosi 23%. Natomiast zgodnie dodanym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 2 ustawy, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%. Ponadto w myśl obowiązującego od 1 stycznia 2011 r. art. 41 ust. 2a ustawy o VAT, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca wprowadzić do obrotu na terytorium kraju środek spożywczy. Jak podaje we wniosku, ze względu na charakter i właściwość składników zawartych w produkcie, na podstawie ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia, został zakwalifikowany jako środek spożywczy specjalnego przeznaczenia żywieniowego, grupa: środki spożywcze zaspokajające zapotrzebowanie organizmu przy intensywnym wysiłku fizycznym, zwłaszcza sportowców. Wskazany przez Wnioskodawcę symbol PKWiU z 2008 r. 11.07.19.0 jest wymieniony w załączniku nr 10 do ustawy o VAT, który zawiera wykaz towarów opodatkowanych stawka w wysokości 5%. Pod poz. 31 z oznaczeniem ex wymienione zostały pozostałe napoje bezalkoholowe - wyłącznie niegazowane napoje:

1.

w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20%

2.

zawierające tłuszcz mlekowy

Wskazać jednocześnie należy, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o PKWiU ex - rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Z powyższego wynika, że stosowanie stawki podatku VAT w wysokości 5% do produktu oznaczonego symbolem PKWiU 11.07.19.0 zostało przez ustawodawcę zawężone tylko do pewnej grupy towarów z tego grupowania. Brzmienie ww. pozycji załącznika nr 10 wskazuje, że stawka VAT 5% ma zastosowanie wyłącznie dla bezalkoholowych, wyłącznie niegazowanych napojów owocowych, owocowo-warzywnych, zawierających tłuszcz mlekowy. Wnioskodawca podaje, że ze względu na charakterystykę i właściwości składników, produkt został zakwalifikowany jako środek spożywczy specjalnego przeznaczenia żywieniowego, grupa: środki spożywcze zaspokajające zapotrzebowanie organizmu przy intensywnym wysiłku fizycznym, zwłaszcza sportowców. Środek ten zawiera w swoim składzie sok z jagód acai (6,9%), koncentrat soku jabłkowego, izomaltuloza, koncentrat soku z białych winogron, koncentrat soku gruszkowego, koncentrat soku z aceroli, ekstrakt z zielonej herbaty, ekstrakt z nasion guarany, substancje zagęszczające: guma ksantanowa, pektyny, regulator kwasowości: kwas jabłkowy; ekstrakt z liści Yerba Mate, witaminy (d-pantotenian wapnia, kwas nikotynowy, chlorowodorek pirodyksyny, cyjanokobalamina). Jak podaje Wnioskodawca zawiera również wodę gazowaną dwutlenkiem węgla.

Według art. 3 ust. 1 pkt 43 ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia środek spożywczy specjalnego przeznaczenia żywieniowego to środek spożywczy, który ze względu na specjalny skład lub sposób przygotowania wyraźnie różni się od środków spożywczych powszechnie spożywanych i zgodnie z informacją zamieszczoną na opakowaniu jest wprowadzany do obrotu z przeznaczeniem do zaspokajania szczególnych potrzeb żywieniowych; (...).

Jak wskazuje Wnioskodawca we wniosku, według prawa żywieniowego dla tego rodzaju środków spożywczych, do których należy analizowany produkt nie została określona nazwa, stąd zastosowano nazwę zwyczajową - napój owocowy. Jednocześnie środek spożywczy, który jest napojem owocowym, bezalkoholowym, lecz zawiera w swoim składzie dwutlenek węgla, nie może zostać uznany za napój objęty grupowaniem 11.07.19.0 a tym samym stawką podatku w wysokości 5%. Opisany przez Wnioskodawcę środek spożywczy specjalnego przeznaczenia żywieniowego, który jest jednocześnie napojem owocowym, energetyzującym, bezalkoholowym, lekko gazowanym nie mieści się w poz. 31 załącznika nr 10 do ustawy a tym samym nie może zostać opodatkowany stawką preferencyjną w wysokości 5%. Wyłączenie to powoduje, że podlega on opodatkowaniu stawką podstawową podatku VAT, która od 1 stycznia 2011 r. wynosi 23%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl