IPPP3/443-428/13-2/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-428/13-2/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 8 maja 2013 r. (data wpływu 13 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania sprzedaży wierzytelności jako usługi ściągania długów świadczonej przez Wnioskodawcę na rzecz polskiego kontrahenta jako importu usług opodatkowanej w Polsce podstawową stawką podatku przez polskiego kontrahenta i w konsekwencji braku zobowiązania do rozpoznania podatku VAT w Polsce w odniesieniu do przedmiotowej usługi przez Wnioskodawcę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania sprzedaży wierzytelności jako usługi ściągania długów świadczonej przez Wnioskodawcę na rzecz polskiego kontrahenta jako importu usług opodatkowanej w Polsce podstawową stawką podatku przez polskiego kontrahenta i w konsekwencji braku zobowiązania do rozpoznania podatku VAT w Polsce w odniesieniu do przedmiotowej usługi przez Wnioskodawcę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

F. Limited (dalej: "F.") jest spółką specjalnego przeznaczenia utworzoną dla celów uczestniczenia w transakcji dotyczącej nabywania wierzytelności od wielu spółek należących do grupy X., z siedzibą w różnych krajach. F. posiada siedzibę i rezydencję podatkową na Jersey. F. Poland Sp. z o.o. (dalej: "F. Poland") należy do międzynarodowej grupy X. będącej globalnym liderem w projektowaniu, produkcji, dystrybucji i obsługi posprzedażnej.

Planowane jest zawarcie przez F. z F. Poland jednej lub więcej umów sekurytyzacji polskich wierzytelności (dalej: "Umowa"), na podstawie których wierzytelności F. Poland zostaną sprzedane i scedowane do F. (dalej: "transakcja"). Umowa będzie podlegać prawu polskiemu. Głównym celem zawarcia Umowy przez F. Poland będzie uzyskanie finansowania dla celów prowadzonej przez F. Poland działalności gospodarczej.

Zgodnie z planami, wierzytelności (dalej: "Wierzytelności"), które będą przedmiotem Transakcji, będą obejmowały wszystkie obecne i przyszłe kwoty należne F. Poland od dłużników (dalej: "Dłużnicy"), jakie wynikać będą z ewidencji F. Poland, związane z dostawą towarów oraz/lub świadczeniem usług przez F. Poland, niezależnie od tego, czy wynikać będą one z umów, jak również wszelkie inne kwoty okresowo należne F. Poland na podstawie umów, włączając w to kwoty należne do zapłaty w odniesieniu do dostawy towarów lub usług, jak również wszelkie prawa do pozywania oraz uzyskiwania takich należności i kwot, które mogą wynikać z takich umów.

Wierzytelności będą powstawać na podstawie umów na dostawę towarów lub/i usług, które nie są poddane prawu polskiemu i są zawarte przez F. Poland z Dłużnikami niebędącymi podmiotami polskimi. Transakcja będzie obejmować Wierzytelności istniejące (zarówno wymagalne, jak i niewymagalne), jak też Wierzytelności przyszłe. Transakcja nie będzie obejmować wierzytelności F. Poland uznanych za tzw. wierzytelności wyłączone, zgodnie z dokumentami transakcyjnymi.

Na podstawie Umowy, F. Poland sprzeda i sceduje Wierzytelności na F. za cenę niższą od ich wartości nominalnej (tekst jedn.: z dyskontem). Intencją stron jest, aby cena sprzedaży (po zastosowaniu dyskonta od wartości nominalnej Wierzytelności) odpowiadała wartości rynkowej tych Wierzytelności. F. będzie uprawniona do otrzymania określonego wynagrodzenia za przystąpienie do Transakcji, które będzie należne od F. Poland w formie prowizji obliczonej w oparciu o postanowienia Umowy.

Na podstawie Umowy, w dacie oznaczonej, jako "Data Skuteczności" (nazwa oryginalna: Effective Date), F. Poland będzie zobowiązana do:

a.

sprzedaży i zaksięgowania na rachunek F. wszystkich Wierzytelności istniejących w dniu Daty Skuteczności - Wierzytelności te mają być automatycznie zapisane po stronie F. w Dacie Skuteczności,

b.

sprzedaży i zaksięgowania po stronie F. wszelkich Wierzytelności nabytych lub powstających po Dacie Skuteczności - automatycznie po ich powstaniu.

Wraz z Wierzytelnościami, F. Poland przeniesie na F. otrzymane spłaty, jak również związane z Wierzytelnościami zabezpieczenia.

Po wejściu w życie Umowy, Dłużnicy będą dokonywać płatności związanych z Wierzytelnościami na jeden lub więcej zagranicznych rachunków bankowych.

X. International Ltd., będąca spółką zawiązaną na podstawie prawa Singapuru (dalej: "F. Singapore"), będzie pełniła rolę tzw. głównego serwisera oraz gwaranta, natomiast Bank X., NA. ("Bank X.") będzie pełnił rolę menedżera transakcji oraz agenta administracyjnego.

Zawarcie Umowy stanowić będzie część szerszej transakcji dotyczącej sprzedaży i cesji wierzytelności wielu spółek należących do grupy X. Transakcja ta uregulowana jest w umowie zakupu wierzytelności (dalej: "Umowa Generalna") oraz w umowie serwisowej (dalej: "Umowa Serwisowa").

Zgodnie z warunkami transakcji, Wierzytelności nabyte przez F. będą sprzedane do Bank X., wraz z przeniesieniem wszelkich praw, tytułów własności oraz pożytków wynikających z Wierzytelności, jak również powiązanych z nimi zabezpieczeń, jak też prawa do ściągania należności na tej podstawie w odniesieniu do wymagalnych, niewymagalnych, istniejących lub przyszłych Wierzytelności.

Zgodnie z powyższymi umowami, F. Poland będzie działać nie tylko, jako podmiot sprzedający i cedujący swoje wierzytelności na F., ale także jako tzw. lokalny serwiser w odniesieniu do Wierzytelności. Poza F. Poland, obsługą Wierzytelności będzie się zajmował również F. Singapore, działający jako główny serwiser. Zakres obowiązków związanych z obsługą Wierzytelności będzie obejmował wszelkie funkcje dotyczące obsługi i poboru w odniesieniu do Wierzytelności oraz odpowiednich Dłużników i umów. Usługi F. Poland dotyczące powyższego obejmować będą, między innymi: (i) monitorowanie płatności dokonywanych przez Dłużników i notyfikowanie Dłużników o zaległych płatnościach, (ii) prowadzenie odpowiednich ewidencji, ksiąg rachunkowych i dokumentów dotyczących Wierzytelności, danych Dłużników oraz umów, (iii) przechowywanie wszelkich dokumentów i aktów dotyczących Wierzytelności, (iv) prowadzenie ewidencji wszelkiej korespondencji z Dłużnikami, (v) podejmowanie starań celem odzyskania kwot należnych od Dłużników niewywiązujących się z płatności należności wynikających z Wierzytelności, (vi) podejmowanie starań celem skorzystania z wszelkich dostępnych środków przymusu celem wyegzekwowania kwot należnych od Dłużników zalegających z płatnościami, itd.

Za wyżej wskazane usługi świadczone przez F. Poland, jako lokalnego serwisera, F. Poland będzie uprawniona do otrzymywania wynagrodzenia od F., które będzie kalkulowane w oparciu o odpowiednie postanowienia Umowy Serwisowej.

F. Poland jest zarejestrowana w Polsce, jako czynny podatnik VAT. F. nie jest zarejestrowany w Polsce dla celów podatku VAT i nie posiada w Polsce siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu polskich przepisów o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Sprzedaż Wierzytelności przez F. Poland do F. będzie stanowić usługę ściągania długów świadczoną przez F. na rzecz F. Poland, podlegającą opodatkowaniu w Polsce podstawową stawką podatku VAT.

2.

Czy F. Poland będzie zobowiązana do rozpoznania usługi świadczonej przez F., jako importu usług dla celów polskiego podatku VAT i w konsekwencji, czy F. nie będzie zobowiązana do rozpoznania podatku VAT w Polsce w odniesieniu do przedmiotowej usługi.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1)

W opinii F., sprzedaż Wierzytelności przez F. Poland do F. na podstawie Umowy stanowić będzie dla celów polskiego podatku VAT usługę ściągania długów świadczoną przez F. na rzecz F. Poland, która będzie opodatkowana podstawową stawką podatku VAT w Polsce.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej ustawą o VAT, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Podstawową stawką podatku VAT w Polsce, mającą obecnie zastosowanie do świadczenia usług jest stawka 23%. Niemiej jednak, Ustawa o VAT wprowadza również szereg zwolnień z podatku VAT w odniesieniu do różnych usług.

W odniesieniu do planowanej Transakcji, na podstawie której Wierzytelności zostaną sprzedane przez F. Poland do F., rozważać można zastosowanie zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 38 Ustawy o VAT, który stanowi, że zwolnione z podatku VAT są usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę. Kolejna podstawa prawna, która może być rozważana dla celów zwolnienia Transakcji z podatku VAT, jest art. 43 ust. 1 pkt 40 Ustawy o VAT stanowiący, iż zwolnione z VAT są usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług. Biorąc pod uwagę, iż, z perspektywy F. Poland, głównym celem przystąpienia do Transakcji jest uzyskanie środków finansowych na prowadzoną działalność gospodarczą, istnieją argumenty za twierdzeniem, że przedmiotowa Transakcji podpada pod jedno z wyżej wskazanych zwolnień.

Niemniej jednak, jak stanowi art. 43 ust. 15 pkt 1 Ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa, między innymi, w art. 43 ust. 1 pkt 38 i 40) Ustawy o VAT, nie mają zastosowania do czynności ściągania długów w tym factoringu.

Analiza interpretacji podatkowych wydawanych przez organy podatkowe w podobnych sprawach prowadzi do wniosku, że sprzedaż wierzytelności powinna być uznana za usługę ściągania długów świadczoną przez nabywcę wierzytelności na rzecz jej zbywcy, która opodatkowana jest według stawki podstawowej podatku VAT. Stanowisko takie zostało zaprezentowane, między innymi w interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 marca 2011 r. (nr IPPP3/443-1281/10-2/LK) oraz z dnia 15 czerwca 2012 r. (nr IPPP3/443-378/12-2/MGr).

Biorąc pod uwagę wyżej wskazane przepisy prawa, jak również interpretacje organów podatkowych dotyczące podobnych transakcji, F. stoi na stanowisku, że sprzedaż i cesja Wierzytelności przez F. Poland do F. będzie stanowiła, dla celów polskiego podatku VAT, usługę ściągania długów świadczoną przez F. na rzecz F. Poland, która będzie podlegała opodatkowaniu według podstawowej stawki podatku VAT.

Ad. 2)

Zdaniem F., w odniesieniu do świadczonych przez F. na rzecz F. Poland usług ściągania długów polegających na nabywaniu Wierzytelności, F. Poland będzie zobowiązana do rozpoznania w Polsce obowiązku podatkowego VAT na zasadzie importu usług przy zastosowaniu podstawowej stawki podatku VAT. W konsekwencji tego, po stronie F. nie zaistnieje obowiązek rozpoznania podatku VAT w Polsce w odniesieniu do przedmiotowych usług.

Dla ustalenia podmiotu zobowiązanego do rozliczenia podatku VAT z tytułu usług świadczonych przez F. na rzecz F. Poland polegających na nabyciu Wierzytelności, konieczne jest określenie miejsca świadczenia tych usług. Stosownie do art. 28b ust. 1 Ustawy o VAT, co do zasady, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Przez "podatnika" w rozumieniu powyższego przepisu rozumie się (zgodnie z art. 28a Ustawy o VAT), między innymi, podmiot, który wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6 Ustawy o VAT.

Mając na uwadze, iż F. Poland jest "podatnikiem" w rozumieniu powyższej definicji i jednocześnie będzie usługobiorcą usługi świadczonej przez F. polegającej na nabywaniu Wierzytelności od F. Poland, miejscem świadczenia przedmiotowych usług będzie Polska, jako kraj, w którym F. Poland ma siedzibę działalności gospodarczej.

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a.

usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,

b.

usługobiorcą, w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b (co ma w tym przypadku miejsce), jest podatnik, o którym mowa w art. 15 Ustawy o VAT lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art, 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.

Zgodnie z art. 17 ust. 2 Ustawy o VAT, w przypadku wymienionym w wyżej powołanym art. 17 ust. 1 pkt 4 usługodawca nie rozlicza podatku należnego.

Stosownie do art. 2 pkt 9 Ustawy o VAT pod pojęciem "import usług" rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, usługi ściągania długów świadczone przez F. na rzecz F. Poland poprzez nabywanie Wierzytelności, stanowić będą import usług w rozumieniu art. 2 pkt 9 Ustawy o VAT podlegający opodatkowaniu na terenie Polski, a F. Poland, jako odbiorca tych usług, będzie zobowiązana do ich rozliczenia dla celów VAT. W konsekwencji obowiązek rozliczenia tych usług dla celów VAT w Polsce nie będzie ciążył na F.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 marca 2011 r. (nr IPPP3/443-1281/10-2/LK), dotyczącej sekurytyzacji wierzytelności leasingowych z udziałem spółki celowej z siedzibą w Irlandii. Takie samo stanowisko zaprezentowano w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 15 czerwca 2012 r. (nr IPPP3/443-378/12-2/MGr), która również dotyczyła sekurytyzacji z udziałem irlandzkiej spółki celowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja jako indywidualna interpretacja przepisów prawa podatkowego ma zastosowanie jedynie dla Wnioskodawcy, a nie dla podmiotu, na rzecz którego świadczone są opisane we wniosku usługi.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl