IPPP3/443-426/10-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-426/10-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2010 r. (data wpływu 6 maja 2010 r.), uzupełnionym na formularzu ORD-IN z dnia 1 lipca 2010 r. (data wpływu 5 lipca 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-426/10-2/JK z dnia 10 czerwca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodów.

Wniosek został uzupełniony na formularzu ORD-IN z dnia 1 lipca 2010 r. (data wpływu 5 lipca 2010 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-426/10-2/JK z dnia 10 czerwca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży używanych samochodów osobowych (kod CN 8703), sprowadzanych z innych krajów UE. Zainteresowany samochody kupuje na umowy kupna od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W Polsce Wnioskodawca przedmiotowe samochody sprzedaje na tzw. "VAT-marżę". Zakupu tych samochodów nie umieszcza w deklaracji VAT-7 i w informacji podsumowującej UE, ponieważ nie jest to wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Nie sporządza również informacji podsumowującej do Urzędu Celnego. Ponieważ Urząd Celny uważa, że w informacji podsumowującej należy umieszczać nabycie samochodów osobowych na umowy kupna, Wnioskodawca sporządził informacje za trzy kwartały i został ukarany karą grzywny ok. 6 000,00 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie we wniosku ORD-IN z dnia 1 lipca 2010 r.)

Czy w "informacji podsumowującej" w podatku akcyzowym należy umieszczać nabycie na umowę kupna używanych samochodów osobowych z innych krajów UE.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane ostatecznie we wniosku z dnia 1 lipca 2010 r.), art. 108 ustawy o podatku akcyzowym mówi, iż informację podsumowującą składają podatnicy, którzy dokonują wewnątrzwspólnotowych nabyć lub dostaw. W informacji podsumowującej w poz. "wartość towaru" wpisuje się wartość samochodu (podstawa opodatkowania). Według art. 104 ustawy o podatku akcyzowym podstawą opodatkowania samochodów osobowych w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia jest średnia wartość samochodu pomniejszona o podatek od towarów i usług. Na umowie kupna samochód osobowy nie ma wyszczególnionego podatku VAT, kwota zakupu jest wartością brutto.

W związku z powyższym według Wnioskodawcy nabycie samochodów osobowych w innych krajach UE na umowę kupna nie powinna być umieszczana w "informacji podsumowującej" podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W świetle uregulowań art. 108 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podmiot dokonujący nabyć wewnątrzwspólnotowych lub dostaw wewnątrzwspólnotowych samochodów osobowych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego informacje podsumowujące o dokonanych nabyciach wewnątrzwspólnotowych i dostawach wewnątrzwspólnotowych, zwane dalej "informacjami podsumowującymi", według ustalonego wzoru, za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym dokonano dostawy wewnątrzwspólnotowej albo w którym powstał obowiązek podatkowy - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Z kolei w myśl ust. 2 niniejszego artykułu informacja podsumowująca zawiera dane identyfikacyjne podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania, określenie liczby samochodów osobowych, pojemności silnika, dane identyfikacyjne odbiorcy - w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej oraz dostawcy - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego, łączną wartość samochodów osobowych będących przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej.

Przy czym zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 108 ust. 4 ustawy, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie w sprawie wzoru informacji podsumowującej o dokonanych nabyciach i dostawach wewnątrzwspólnotowych samochodów osobowych (Dz. U. Nr 32, poz. 247), zwanego dalej rozporządzeniem, określił wzór informacji podsumowującej o dokonanych nabyciach wewnątrzwspólnotowych i dostawach wewnątrzwspólnotowych samochodów osobowych wraz z objaśnieniami, stanowiący załącznik do rozporządzenia.

Wyjaśnić przy tym należy, iż stosownie do art. 100 ust. 4 ustawy samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem skuterów śnieżnych o kodzie CN 8703 10 11, pojazdów typu meleks o kodzie CN 8703 10 18 oraz pojazdów typu quad o kodzie CN 8703 10 18.

Natomiast w myśl definicji ustawowej zapisanej w art. 2 pkt 9 ustawy nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

W przedmiotowym stanie faktycznym Wnioskodawca wskazuje, iż prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży używanych samochodów osobowych (kod CN 8703), sprowadzanych z innych krajów UE.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach ustawy wynika, iż podmioty, które dokonują nabyć wewnątrzwspólnotowych lub dostaw wewnątrzwspólnotowych samochodów osobowych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej mają obowiązek składać informacje podsumowujące według ustalonego wzoru. Informacje takie składane są w systemach kwartalnych, a terminem złożenia takiej informacji jest 25. dzień miesiąca następującego po kwartale, w którym dokonano dostawy wewnątrzwspólnotowej albo w którym powstał obowiązek podatkowy - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Natomiast nabyciem wewnątrzwspólnotowym, na gruncie ustawy o podatku akcyzowym, jest czynność polegająca na przemieszczeniu wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. Nabycie wewnątrzwspólnotowe stanowi więc samo fizyczne przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych na terytorium kraju z terytorium państwa członkowskiego.

Zatem, mając na uwadze przedstawione wyżej przepisy stwierdzić należy, iż w analizowanym przypadku, w którym to Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej sprowadza z innych krajów UE samochody osobowe zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy ma miejsce nabycie wewnątrzwspólnotowe. W konsekwencji powyższego na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy Wnioskodawca jest zobowiązany do składania informacji podsumowujących o dokonanych nabyciach wewnatrzwspólnotowych według wzoru stanowiącego załącznik do rozporządzenia.

Dodatkowo, odnosząc się do stanowiska Wnioskodawcy, wskazać należy, iż zgodnie z art. 104 ust. 1 pkt 2 ustawy podstawą opodatkowania w przypadku samochodu osobowego jest kwota, jaką podatnik jest obowiązany zapłacić za samochód osobowy - w przypadku jego nabycia wewnątrzwspólnotowego, z tym że w przypadku, o którym mowa w art. 101 ust. 2 pkt 3, podstawą opodatkowania jest średnia wartość rynkowa samochodu osobowego pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy. Przy czym art. 101 ust. 2 pkt 3 ustawy stanowi, iż obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym - jeżeli podmiot występujący z wnioskiem o rejestrację na terytorium kraju nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego nie jest jego właścicielem.

Przy czym w świetle art. 104 ust. 7 ustawy jeżeli nie można określić kwot, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, w szczególności w przypadku darowizny samochodu osobowego, za podstawę opodatkowania przyjmuje się średnią wartość rynkową samochodu osobowego na rynku krajowym, pomniejszoną o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy.

Ponadto zgodnie z uregulowaniem art. 104 ust. 8 ustawy jeżeli wysokość podstawy opodatkowania w przypadku czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 2 i 3 oraz ust. 2, bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od średniej wartości rynkowej tego samochodu osobowego, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej wzywa podatnika do zmiany wysokości podstawy opodatkowania lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie jej wysokości w kwocie znacznie odbiegającej od średniej wartości rynkowej samochodu osobowego.

W związku z powyższym, co do zasady, podstawą opodatkowania w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego - jak wynika z art. 104 ust. 1 pkt 2 ustawy - jest kwota, jaką podatnik jest obowiązany zapłacić za ten samochód.

Końcowo wskazać należy, iż w zakresie pytania drugiego, sformułowanego ostatecznie we wniosku ORD-IN z dnia 1 lipca 2010 r., tj. "na podstawie jakich przepisów, Urząd Celny wymierza karę grzywny za nieterminowe złożenie informacji" zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadto zauważa się, że w dniu 1 września 2010 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 22 lipca 2010 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustawach (Dz. U. Nr 151, poz. 1013), która uchyla art. 108 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl