IPPP3/443-424/13-5/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-424/13-5/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2013 r. (data wpływu 13 maja 2013 r.), uzupełnionym w dniu 1 lipca 2013 r. (data wpływu 3 lipca 2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 12 czerwca 2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 24 czerwca 2013 r.) oraz w dniu 9 lipca 2013 r. (data wpływu 11 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania sprzedaży suszu tytoniowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania sprzedaży suszu tytoniowego.

Wniosek uzupełniony został w dniu 1 lipca 2013 r. (data wpływu 3 lipca 2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 12 czerwca 2013 r. oraz w dniu 9 lipca 2013 r. (data wpływu 11 lipca 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka polska zarejestrowana jako pośredniczący podmiot tytoniowy ma zamiar dokonywać sprzedaży towarów (suszu tytoniowego) podmiotom z krajów Unii Europejskiej innym niż Polska.

Kupujący posiada i podał swój ważny i właściwy numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych. Kupujący dokona transportu na własny koszt lub przez wynajętą firmę transportową zakupionego suszu tytoniowego na terytorium państwa członkowskiego UE innego niż Polska.

Spółka sprzeda ww. towar, traktując tą transakcję jako sprzedaż krajową i opodatkuje towar podatkiem akcyzowym. Ponadto w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż kupujący nie prowadzi składu podatkowego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i nie posiada statusu pośredniczącego podmiotu tytoniowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka prawidłowo opodatkuje podatkiem akcyzowym sprzedaż suszu tytoniowego dla podatnika posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, który na własny koszt lub poprzez firmę usługową dokona transportu zakupionego towaru do państwa członkowskiego UE innego niż Polska.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż podlega opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2013 r. (nadanym ustawą z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej - Dz. U. z 2012 r. poz. 1456), wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 45 tego załącznika wskazano bez względu na kod CN susz tytoniowy.

Jednocześnie zgodnie z art. 99a ust. 1 ustawy za susz tytoniowy uznaje się suchy tytoń niebędący jeszcze wyrobem tytoniowym.

Natomiast w myśl art. 9b ust. 1 ustawy w przypadku suszu tytoniowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest

1.

nabycie wewnątrzwspólnotowe suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy;

2.

sprzedaż suszu tytoniowego innemu podmiotowi niż podmiot prowadzący skład podatkowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy;

3.

import suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy lub pośredniczący podmiot tytoniowy;

4.

zużycie suszu tytoniowego przez pośredniczący podmiot tytoniowy;

5.

zużycie suszu tytoniowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy do innych celów niż produkcja wyrobów tytoniowych;

6.

nabycie lub posiadanie suszu tytoniowego przez inny podmiot niż podmiot prowadzący skład podatkowy, pośredniczący podmiot tytoniowy lub rolnika, który wyprodukował susz tytoniowy, jeżeli nie została od niego zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał jego sprzedaży.

Przy tym w myśl art. 9b ust. 2 ustawy za sprzedaż uznaje się czynności, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 1-8 ustawy, tj.

1.

sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

2.

zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

3.

wydanie w zamian za wierzytelności;

4.

wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;

5.

darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

6.

wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;

7.

przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;

8.

przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników.

Równocześnie stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 8 ustawy przez dostawę wewnątrzwspólnotową rozumie się przemieszczanie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego. Zaś w myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej natomiast przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się terytorium państwa, do którego zgodnie z art. 52 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 349 i 355 (...).

Ponadto stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 23b ustawy pośredniczący podmiot tytoniowy to podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży suszu tytoniowego, który pisemnie powiadomił właściwego naczelnika urzędu celnego o tej działalności.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego w złożonym wniosku wynika, iż Spółka zarejestrowana jako pośredniczący podmiot tytoniowy ma zamiar dokonywać sprzedaży suszu tytoniowego podmiotom z krajów Unii Europejskiej innym niż Polska którzy dokonają transportu na własny koszt lub przez wynajętą firmę transportową zakupionego suszu tytoniowego na terytorium państwa członkowskiego UE innego niż Polska. Kupujący posiada i podaje swój ważny i właściwy numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych. Jednocześnie kupujący nie prowadzi składu podatkowego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i nie posiada statusu pośredniczącego podmiotu tytoniowego.

Odnosząc powyższą sytuację do wyżej cytowanych przepisów zauważyć należy, iż katalog czynności i stanów faktycznych opodatkowanych podatkiem akcyzowym, których przedmiotem jest susz tytoniowy, został określony w art. 9b ust. 1 ustawy (z uwzględnieniem zapisów art. 9b ust. 2 i art. 9a ust. 2 pkt 1-8 ustawy). Z art. 9b ust. 1 pkt 2 ustawy jednoznacznie wynika, iż sprzedaż suszu tytoniowego podmiotowi, który nie prowadzi składu podatkowego lub nie posiada statusu pośredniczącego podmiotu tytoniowego stanowi czynność opodatkowaną podatkiem akcyzowym.

Zatem Spółka prawidłowo opodatkowuje podatkiem akcyzowym sprzedaż suszu tytoniowego w sytuacji opisanej w przedmiotowym wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl