IPPP3/443-423/11-5/KB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP3/443-423/11-5/KB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2011 r. (data wpływu 15 marca 2011 r.) uzupełnionym pismami z dnia 11 kwietnia 2011 r. (data wpływu 13 kwietnia 2011 r.) oraz pismem z dnia 10 czerwca 2011 r. (data wpływu 10 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 kwietnia 2011 r. (data wpływu 13 kwietnia 2011 r.) oraz pismem z dnia 10 czerwca 2011 r. (data wpływu 10 czerwca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP3/443-423/11-2/KB z dnia 6 czerwca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Działalność gospodarcza prowadzona jest przez Wnioskodawcę od 1 października 2009 r. Przedmiotem wykonywanej działalności są zajęcia edukacyjne na poziomie szkoły podstawowej i gimnazjalnej z zakresu:

* Pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKD 85.51.Z)

* Pozaszkolnych form działalności artystycznej (PKD 85.52.Z)

* Pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (85.59.Z)

Zajęcia prowadzone są wyłącznie przez nauczycieli. Prowadząca firmę jest nauczycielem. Dnia 18 czerwca 2010 r. "E" złożyła wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007-2013 dla małych projektów na działanie pt. Zorganizowanie centrum sportowego - wypożyczalni sprzętu do narciarstwa biegowego i nordic walking, punktu odpoczynkowego oraz imprezy integracyjno-rekreacyjnej, połączonej z promocją tego sportu i instruktażem/treningiem.

Projekt polega na adaptacji budynku gospodarczego oraz zorganizowaniu przestrzeni wokół niego w celu umożliwienia prowadzenia pozaszkolnych zajęć sportowych dla dzieci prowadzonych przez nauczyciela wychowania fizycznego. Służy temu również zakup sprzętu sportowego do tych zajęć (zakupiono narty biegowe i buty biegowe juniorskie, tzn. tylko w rozmiarach dziecięcych).

Zaadoptowany budynek służy przechowywaniu niniejszego sprzętu sportowego. Organizacja punktu odpoczynkowego jest konieczna dla wydzielenia przestrzeni, miejsca do przygotowania się do zajęć dla uczestników zajęć pozaszkolnych, zmiany obuwia, odstawienia nart, miejsca na odpoczynek w przerwie między zajęciami itp.

Określenie "wypożyczalnia", użyte dla potrzeb realizacji projektu oznacza nieodpłatne wypożyczenie uczestnikom zajęć sprzętu sportowego będącego na stanie firmy E (np. nart biegowych, kijków do nordic walking) na czas zajęć sportowych. Sprzęt sportowy wykorzystywany do prowadzenia zajęć sportowych jest konieczny do przeprowadzenia tych zajęć i w tym sensie jest odpowiednikiem innych pomocy edukacyjnych wykorzystywanych w pozostałych dziedzinach aktywności dydaktycznej.

Adresaci zorganizowanej w dniu 26 lutego 2011 r. imprezy rekreacyjno-integracyjnej to dzieci w wieku szkolnym, młodzież gimnazjalna oraz ich rodzice. Impreza miała na celu zapoznanie z ofertą zajęć pozaszkolnych jak najszerszego grona potencjalnych uczestników i ich rodziców (specyfiką miejsca, gdzie odbywała się impreza jest duża liczebność ludności napływowej, zamieszkującej okolicę. Osoby takie nie znają jeszcze dobrze lokalnych ofert dot. zorganizowanych form spędzania wolnego czasu, dzieci czują się wyizolowane w nowym środowisku, dlatego impreza miała również walory integracyjne). Impreza była całkowicie bezpłatna, sprzęt był użyczany bezpłatnie, udzielane były informacje dotyczące prowadzonych zajęć, impreza miała na celu zainteresowanie uczestników tą formą spędzania wolnego czasu. Celem projektu jest wyłonienie na dalszym etapie zespołu sportowego wśród dzieci w wieku szkolnym i młodzieży gimnazjalnej oraz umożliwienie im uczestnictwa w innych sportowych imprezach i wydarzeniach "zewnętrznych" (np. reprezentacjach, zawodach itp.) dlatego koniecznym jest organizowanie cyklicznych imprez rekreacyjno-sportowych (tzw. dni otwartych) służących m.in. rekrutacji nowych chętnych uczestników na zajęcia sportowe z nordic walking i narciarstwa biegowego. Imprezy takie z założenia są bezpłatne. Wnioskodawca świadczący usługi edukacyjne zwolnione z VAT w 2010 r. na mocy tzw. zwolnienia przedmiotowego (zał. 4 do ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r.), a także usługi prywatnego nauczania na poziomie podstawowym, gimnazjalnym świadczone przez nauczycieli realizując projekt inwestycyjny związany z prowadzoną działalnością edukacyjną nie mógł odliczyć podatku zawartego w cenie zakupionych w 2010 r. (od 06.2010 do 12.2010) oraz w 2011 (od 01.2011 do 02.2011) towarów i usług, ponieważ zakupy te nie służą czynnościom opodatkowanym.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowana wskazała, że nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Nie była zarejestrowana jako podatnik VAT również w 2010 r. z powodu zwolnienia przedmiotowego. Dlatego zdaniem Wnioskodawcy, nie może odliczyć podatku VAT zawartego w cenie zakupionych towarów i usług przeznaczonych na działalność edukacyjną w 2010 r. W 2011 r. Zainteresowana nie została zarejestrowana, ponieważ bądź to przysługuje jej w dalszym ciągu zwolnienie przedmiotowe, bądź z powodu tego, że przewidywana wartość sprzedaży w roku 2011 nie przekroczy ustawowej kwoty limitu przewidzianego dla zwolnienia podmiotowego. Dlatego, zdaniem Wnioskodawcy, również nie może odliczyć podatku VAT od zakupionych towarów w 2011 r.

Zajęcia sportowe rozpoczną się po otrzymaniu wnioskowanej w ramach projektu PROW 2007-2013 pomocy (wrzesień 2011 r.). Wnioskodawca zakłada wystąpienie z innym podmiotem (gmina, stowarzyszenie) o dotacje unijne w ramach działania 9.1.2. PO KL dla wyrównywania szans edukacyjnych dzieci z terenów wiejskich. Na obecnym etapie poszukiwani są sponsorzy do dofinansowania tych zajęć. W przypadku nie otrzymania zewnętrznych źródeł finansowania lub wyczerpania środków zajęcia będę prowadzone odpłatnie lub powstanie jedna grupa bezpłatna (z funduszy gminnych, przewidzianych na pomoc społeczną i profilaktykę) i druga grupa komercyjna - odpłatna-dla dzieci nie pobierających świadczeń pomocy społecznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (pytanie zostało ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 11 kwietnia 2011 r.):

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w cenie zakupionych towarów i usług przeznaczonych na działalność edukacyjną przedstawioną i opisaną w poz. 54.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ zrealizowana inwestycja nie będzie służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Wnioskodawca uważa, że podatek VAT powinien być uznany za wydatek w pełni kwalifikowalny dla potrzeb realizacji małego projektu PROW.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podtrzymał swoje stanowisko, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych dla potrzeb realizacji projektu edukacyjnego współfinansowanego przez PROW. Ponieważ zakupy towarów i usług z 2010 r. i 2011 r. nie służyły czynnościom opodatkowanym Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, ponieważ nie zostaje spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż przedmiotem wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności są zajęcia edukacyjne na poziomie szkoły podstawowej i gimnazjalnej z zakresu: Pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKD 85.51.Z), Pozaszkolnych form działalności artystycznej (PKD 85.52.Z) Pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (85.59.Z). Zajęcia prowadzone są wyłącznie przez nauczycieli. Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007-2013 dla małych projektów na działanie pt. Zorganizowanie centrum sportowego - wypożyczalni sprzętu do narciarstwa biegowego i nordic walking, punktu odpoczynkowego oraz imprezy integracyjno-rekreacyjnej, połączonej z promocją tego sportu i instruktażem/treningiem.

Wnioskodawca wskazał, że projekt polega na adaptacji budynku gospodarczego oraz zorganizowaniu przestrzeni wokół niego w celu umożliwienia prowadzenia pozaszkolnych zajęć sportowych dla dzieci prowadzonych przez nauczyciela wychowania fizycznego. Służy temu również zakup sprzętu sportowego do tych zajęć (zakupiono narty biegowe i buty biegowe juniorskie, tzn. tylko w rozmiarach dziecięcych). Zaadoptowany budynek służy przechowywaniu niniejszego sprzętu sportowego. Organizacja punktu odpoczynkowego jest konieczna dla wydzielenia przestrzeni, miejsca do przygotowania się do zajęć dla uczestników zajęć pozaszkolnych, zmiany obuwia, odstawienia nart, miejsca na odpoczynek w przerwie między zajęciami itp. Określenie "wypożyczalnia", użyte dla potrzeb realizacji projektu oznacza nieodpłatne wypożyczenie uczestnikom zajęć sprzętu sportowego będącego na stanie firmy na czas zajęć sportowych. Sprzęt sportowy wykorzystywany do prowadzenia zajęć sportowych jest konieczny do przeprowadzenia tych zajęć.

Adresaci zorganizowanej w dniu 26 lutego 2011 r. imprezy rekreacyjno-integracyjnej to dzieci w wieku szkolnym, młodzież gimnazjalna oraz ich rodzice. Impreza miała na celu zapoznanie z ofertą zajęć pozaszkolnych jak najszerszego grona potencjalnych uczestników i ich rodziców (specyfiką miejsca, gdzie odbywała się impreza jest duża liczebność ludności napływowej, zamieszkującej okolicę. Osoby takie nie znają jeszcze dobrze lokalnych ofert dot. zorganizowanych form spędzania wolnego czasu, dzieci czują się wyizolowane w nowym środowisku, dlatego impreza miała również walory integracyjne). Impreza była całkowicie bezpłatna, sprzęt był użyczany bezpłatnie, udzielane były informacje dotyczące prowadzonych zajęć, impreza miała na celu zainteresowanie uczestników tą formą spędzania wolnego czasu. Celem projektu jest wyłonienie na dalszym etapie zespołu sportowego wśród dzieci w wieku szkolnym i młodzieży gimnazjalnej oraz umożliwienie im uczestnictwa w innych sportowych imprezach i wydarzeniach "zewnętrznych" (np. reprezentacjach, zawodach itp.) dlatego koniecznym jest organizowanie cyklicznych imprez rekreacyjno-sportowych (tzw. dni otwartych) służących m.in. rekrutacji nowych chętnych uczestników na zajęcia sportowe z nordic walking i narciarstwa biegowego. Imprezy takie z założenia są bezpłatne. Wnioskodawca wskazał, że świadcząc usługi edukacyjne zwolnione z VAT w 2010 r. na mocy tzw. zwolnienia przedmiotowego (zał. 4 do ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r.), a także usługi prywatnego nauczania na poziomie podstawowym, gimnazjalnym świadczone przez nauczycieli realizując projekt inwestycyjny związany z prowadzoną działalnością edukacyjną nie mógł odliczyć podatku zawartego w cenie zakupionych w 2010 r. (od 06.2010 do 12.2010) oraz w 2011 (od 01.2011 do 02.2011) towarów i usług, ponieważ zakupy te nie służą czynnościom opodatkowanym.

Ponadto Wnioskodawca, wskazał że nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Nie był zarejestrowany jako podatnik VAT również w 2010 r. z powodu zwolnienia przedmiotowego. Dlatego zdaniem Wnioskodawcy, nie może odliczyć podatku VAT zawartego w cenie zakupionych towarów i usług przeznaczonych na działalność edukacyjną w 2010 r. W 2011 r. Wnioskodawca również nie został zarejestrowany.

Zajęcia sportowe rozpoczną się po otrzymaniu wnioskowanej w ramach projektu PROW 2007-2013 pomocy (wrzesień 2011 r.). Wnioskodawca zakłada wystąpienie z innym podmiotem (gmina, stowarzyszenie) o dotacje unijne w ramach działania 9.1.2. PO KL dla wyrównywania szans edukacyjnych dzieci z terenów wiejskich. Na obecnym etapie poszukiwani są sponsorzy do dofinansowania tych zajęć. W przypadku nie otrzymania zewnętrznych źródeł finansowania lub wyczerpania środków zajęcia będę prowadzone odpłatnie lub powstanie jedna grupa bezpłatna (z funduszy gminnych, przewidzianych na pomoc społeczną i profilaktykę) i druga grupa komercyjna - odpłatna - dla dzieci nie pobierających świadczeń pomocy społecznej.

Należy w tym miejscu zauważyć, że stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

W świetle powyższego, niewątpliwie Wnioskodawca w zakresie, w jakim realizuje czynności określone w art. 5 ustawy o VAT, spełnia przesłanki do uznania go za podatnika podatku od towarów i usług.

Jak wskazano na wstępie zrealizowanie prawa do odliczenia podatku VAT możliwe jest jednak wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Zaznaczenia zatem wymaga, iż zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT czynnym, a zatem zakupione towary i usługi nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie posiada prawa do odliczenia podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl